Zonnepanelen richting ZZW of richting Oost en West?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:01
Hi!

Op mijn platte dak van 35m2 passen 9 panelen. Meerdere offertes binnen. De meeste aanbieders willen graag dat ik micro omvormers neem (met oog op toekomst, langere garantie, als er een uitvalt dan doet de rest het nog, etc).

De huidige offerte die mij het meest aanstaat biedt mij duitse panelen aan met een enkele omvormer. Deze partij heb ik gevraagd wat zij zouden doen als ik de panelen wil richten op het oosten en westen (en die in het midden op het zuiden?). Ook dan moeten er volgens deze partij micro omvormers bij, dus 120 per paneel extra, ongeveer.

Salderen wordt afgeschaald, en als ik direct moet gebruiken wat ik van de zon krijg, dan is een ochtend en avond systeem wellicht beter?

Wat is jullie ervaring/advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/006hJoFvi6nR1TEmgEC9ijVf8mA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VXI2FNOuOwe6k8hAoTDkh5rl.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJdSh44C7UKAXLo11wsVFtl4fko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AdiKSgpazzuzrAu7sNYiHiYF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door emjen op 24-01-2023 15:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
Het dak oogt heel slecht gevuld met dat legplan.

Een oost west opstelling hoeft absoluut niet met Micro omvormers. De GoodWe serie kan overweg met 3 panelen per string, maar dan geen schaduw management van betekenis. Elk paneel meer geeft ruimte. In de richting van 6+6 lijkt niet onrealistisch, dus geen enkel probleem.

Oost west op plat dak doe je om meer te kunnen leggen. Dat geeft je ook meer direct eigen verbruik. Oost west leggen put vanwege spreiding heeft op plat dak heb gunstig effect.

Kun je in kaart brengen wat de beschikbare afmetingen zijn van het dak, en waar precies obstakels staan? Meetlint op het dak is wel de beste oplossing ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 24-01-2023 10:22 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Ronald schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:20:
Het dak oogt heel slecht gevuld met dat legplan.

Een oost west opstelling hoeft absoluut niet met Micro omvormers. De GoodWe serie kan overweg met 3 panelen per string, maar dan geen schaduw management van betekenis. Elk paneel meer geeft ruimte. In de richting van 6+6 lijkt niet onrealistisch, dus geen enkel probleem.

Oost west op plat dak doe je om meer te kunnen leggen. Dat geeft je ook meer direct eigen verbruik. Oost west leggen put vanwege spreiding heeft op plat dak heb gunstig effect.

Kun je in kaart brengen wat de beschikbare afmetingen zijn van het dak, en waar precies obstakels staan? Meetlint op het dak is wel de beste oplossing ;)
Dak is 5x7 meter. Dat stipje is de doorvoer van lucht e.d. En op zich gaat mijn budget ook niet veel verder dan 9 panelen. Is volgens dit idee 4 oost en 4 west beter dan 9 op zuid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-05 09:56
Nee 9 zuid is beter dan 8 totaal op oost en west. Zou ook zeker als je aan budget zit niet voor micro’s gaan. Voordelen wegen niet op tegen kosten en nadelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dat_Doc op 24-01-2023 10:38 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@emjen dan wordt het tijd om het handleiding topic te volgen over zonnepanelen advies topics.

Er zijn wat Duitse panelen die stiekem heel erg Chinees zijn

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefantim
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-05 09:20
Er wordt door de iedereen voorbij gegaan aan het laatste deel van zijn vraag, wat is beter als het salderen verdwijnt.

Ik heb een soort gelijke situatie bij nieuwbouw waardoor ik moet kiezen tussen zuid en oost west op platte deel van het dak. Tuurlijk heeft zuid betere opbrengst, maar dit is vooral met salderen beter. Aangezien met oost west je meer opbrengst hebt in de uren dat je het zelf verbruikt. Wat is nu beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Ronald schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:02:
@emjen dan wordt het tijd om het handleiding topic te volgen over zonnepanelen advies topics.

Er zijn wat Duitse panelen die stiekem heel erg Chinees zijn
Ja ze komen inderdaad uit China. Alles komt zo'n beetje uit China, maakt mij niet zoveel uit. JA Solar of AEG.

De JA Solar panelen, JAm54s30-410-hc-b, geven 12 jaar garantie op product en 25 op het leveren.

Dan is er nog een AEG 400 WP aangeboden als paneel. 25 jaar garantie.

En een Jinko Tiger offerte is het duurst. 6700 euro tov 5500 euro met de JA Solar.

Vanuit het algemene advies topic verwijzen ze me dat ik m'n eigen topic moet aanmaken. Dus dat doe ik bij deze.

En inderdaad; met oog op het verdwijnen van salderen, en met zoveel mogelijk opwekken in de winter met een plat dak: is de ruim 1000 euro extra aan micro omvormers het waard? Zijn daar rekentabellen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zonder uitgebreide schaduw geen micro’s geen kWh extra opleveren.

Het advies topic vraagt het ook om details… hoe minder details, hoe minder goed je jezelf laat helpen…

Ik heb gewoon geen inhoud om op te reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Degene die de offerte oplevert zou je ook een berekening moeten kunnen opleveren van de voor en nadelen van een zui/ oost-west systeem. Daarvan kunnen ze per maand/geheel jaar de opbrengst simuleren.

Micro-omvormers zijn met een plat dak zonder schaduw echt "money down the drain". Dat doen ze omdat ze er zelf meer voor kunnen vragen of omdat onderhoud makkelijker wordt voor ze.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Jeroenneman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:58:
Degene die de offerte oplevert zou je ook een berekening moeten kunnen opleveren van de voor en nadelen van een zui/ oost-west systeem. Daarvan kunnen ze per maand/geheel jaar de opbrengst simuleren.

Micro-omvormers zijn met een plat dak zonder schaduw echt "money down the drain". Dat doen ze omdat ze er zelf meer voor kunnen vragen of omdat onderhoud makkelijker wordt voor ze.
Ja dat dacht ik ook wel, maar met een oost-west opstelling werd het ineens wel nodig, aldus de partij die me eerst een 'normaal systeem' opperde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Ronald schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:50:
Zonder uitgebreide schaduw geen micro’s geen kWh extra opleveren.

Het advies topic vraagt het ook om details… hoe minder details, hoe minder goed je jezelf laat helpen…

Ik heb gewoon geen inhoud om op te reageren
Afmetingen en offertes weet je nu, de vraag gaat nu, met het oog op salderen dat wegvalt in de toekomst, of zonnepannelen lonen op het zuiden of dat je ze beter (met evt hogere kosten om te plaatsen) met op oost en west kan zetten. Lijkt mij een relevante vraag voor meerdere mensen eigenlijk (zoals een andere gebruiker ook al opmerkte, die met hetzelfde probleem zit).

Sowieso vallen de offertes allemaal een stuk hoger uit dan de rekenmodules van TU Delft die ik heb gebruikt. Op het PVportaal. Die zullen de inflatie waarschijnlijk hebben overgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De vraag is oost west heb ik al beantwoord: Ronald in "Zonnepanelen richting ZZW of richting Oost en West?"

Je mag zelf even de kosten normaliseren in €/kWp zoals het hulp topic beschrijft.

En de rest… jij hebt de ervaring niet om te beoordelen wat relevant is… daarom ben je hier toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Hi!

Ik had ook in het algemene topic een vraag gesteld over hoe het systeem overbelast wordt in regio randstad, dus dat je volgens een van de zonnepanneel boeren dan niets hebt aan een serieel systeem. Ook dat zal wel minder worden met oost/west panelen, maar ik vind het wel een sterk argument. Wat jullie?

Ik heb bijvoorbeeld de volgende offertes: 9 panelen met micro-omvormers voor 7600 op het zuiden, of 11 panelen met een GoodWe string systeem voor 6600 op oost/west.

En er komen zoveel zonnepanelen bij dat stroom in de zomer ook steeds goedkoper wordt? Het was afgelopen zomer al gratis op een paar dagen geloof ik. Goed, nu de salderingsstop weer even in de koelkast heb je er in de winter in ieder geval nog wel wat aan, maar dat blijft een kwestie van tijd, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:12
heb je zelf ook al eens gekeken op https://www.solar-bouwmarkt.nl/ wat 9 panelen zuid of 11 panelen oost/west kost als je alleen materiaal doet? Dan kan je ook zien of de het materiaal voor een normale prijs wordt aangeboden.

Als je oostwest neerlegt kun je een kleinere omvormer nemen wel met 2 strings/mppt trackers want je totaal panelen capaciteit is dan bijvoorbeeld 11*400=4400 wp maar effectief omdat er maar max 6 panelen vol in de zon kunnen liggen 6x400=2400 wp zou bij een 1 fase omvormer kunnen blijven van bij bijv. 3000/3500wp in plaats van gelijk een 4400 wp omvormer en als je pech hebt bieden ze ook nog eens een 3 fase aan terwijl dat voor de totale vermogen niet eens nodig is.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
aegis schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:25:
heb je zelf ook al eens gekeken op https://www.solar-bouwmarkt.nl/ wat 9 panelen zuid of 11 panelen oost/west kost als je alleen materiaal doet? Dan kan je ook zien of de het materiaal voor een normale prijs wordt aangeboden.

Als je oostwest neerlegt kun je een kleinere omvormer nemen wel met 2 strings/mppt trackers want je totaal panelen capaciteit is dan bijvoorbeeld 11*400=4400 wp maar effectief omdat er maar max 6 panelen vol in de zon kunnen liggen 6x400=2400 wp zou bij een 1 fase omvormer kunnen blijven van bij bijv. 3000/3500wp in plaats van gelijk een 4400 wp omvormer en als je pech hebt bieden ze ook nog eens een 3 fase aan terwijl dat voor de totale vermogen niet eens nodig is.
Ze vragen allemaal wel een beetje hetzelfde merk ik, en ja, ze vragen veel. Panelen kosten voor de consument bijvoorbeeld 177 maar (bijna allemaal) rekenen 220. Dus ik kan het wel checken, maar alsnog, zijn er dan freelance zonnepaneel leggers die ik kan inschakelen? Terwijl ik dit schrijf zie ik dat ze op je tip bemiddelen met installateurs, dus verhip! Ik ga daar even induiken.

En je verhaal over de zonnepanelen en fase snap ik niet helemaal in relatie tot de vraag over of ik in de zomer last ga hebben van zonnepanelen die in de piekuren gaan uitvallen?

Edit: Ik heb bij solar-bouwmarkt even 10 panelen gekozen, met een 1 fase Goodwe omvormer, en een opbouwsysteem van 10 panelen. De meeste voorbereidingen voor zonnepanelen heb ik al getroffen in mijn huis (groepenkast ready, dikke kabel is al getrokken).

Een installateur kost me 1400 euro, dus dan kom ik uit op 5500 euro voor 10 panelen. Dat is toch een 1000tje goedkoper, al zal daar nog wat bijkomen wat gereedschap betreft. Als ik voor 10 micro-omvormers ga, de IQ8, dan kost me dat 5000 piek plus 1400. Vergeleken met ongeveer 7600 scheelt dat alsnog rond de 1000 euro.

Even los van dat ik niets mis vind ik dit een goede tip. Een bedrijf biedt waarschijnlijk meer garantie dan een zelfstandige installateur.

[ Voor 20% gewijzigd door emjen op 31-01-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:12
emjen schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Ze vragen allemaal wel een beetje hetzelfde merk ik, en ja, ze vragen veel. Panelen kosten voor de consument bijvoorbeeld 177 maar (bijna allemaal) rekenen 220. Dus ik kan het wel checken, maar alsnog, zijn er dan freelance zonnepaneel leggers die ik kan inschakelen? Terwijl ik dit schrijf zie ik dat ze op je tip bemiddelen met installateurs, dus verhip! Ik ga daar even induiken.

En je verhaal over de zonnepanelen en fase snap ik niet helemaal in relatie tot de vraag over of ik in de zomer last ga hebben van zonnepanelen die in de piekuren gaan uitvallen?

Edit: Ik heb bij solar-bouwmarkt even 10 panelen gekozen, met een 1 fase Goodwe omvormer, en een opbouwsysteem van 10 panelen. De meeste voorbereidingen voor zonnepanelen heb ik al getroffen in mijn huis (groepenkast ready, dikke kabel is al getrokken).

Een installateur kost me 1400 euro, dus dan kom ik uit op 5500 euro voor 10 panelen. Dat is toch een 1000tje goedkoper, al zal daar nog wat bijkomen wat gereedschap betreft. Als ik voor 10 micro-omvormers ga, de IQ8, dan kost me dat 5000 piek plus 1400. Vergeleken met ongeveer 7600 scheelt dat alsnog rond de 1000 euro.

Even los van dat ik niets mis vind ik dit een goede tip. Een bedrijf biedt waarschijnlijk meer garantie dan een zelfstandige installateur.
toon volledige bericht
Dat weet ik niet woon jij in een wijk daar dat al het geval is of in de buurt van grote zonnevelden? Zijn er al meer problemen in de wijk met mensen die zonnepanelen hebben? Zo niet nee zou niet al te veel zorgen over maken als je verwacht dat in de toekomst een probleem zal zijn kun je het ook in de toekomst oplossen als batterijen om op te slaan wat beter beschikbaar/meer capaciteit/goedkoper zijn geworden.

Dat fase verhaal is meer dat je goed moet kijken naar de omvormer die aangeboden worden in verhouding naar je max vermogen aan panelen en het daadwerkelijke vermogen. Wij hebben 21 panelen van 325 dus max zou het 6825 wp kunnen opwekken dus moest het 3 fase aangesloten worden dus een 3 fase omvormer van 7wp a 1600 euro terwijl 12 panelen oost/west liggen bij ons en 9 zuid. Had de installateur ook gewoon 2 1 fase omvormers kunnen aanbieden van 3000wp dan had het weer 800 euro gescheeld.

Weet niet hoe handig je bent maar toen ze bij mij panelen kwamen leggen en ik keek wat ze moesten doen dacht dit kan ik ook zelf wel, een opbouw frame in elkaar schroeven volgens de handleiding, paar tegels erin volgens de handleiding en dan netje de panelen er opschroeven en kabeltjes aan elkaar klikken. De installatie in de meterkast/omvormer aansluiten was wat ingewikkelder maar zou ook nog kunnen en dan laten controleren door een elektricien of dat laten uitvoeren door een elektricien.

[ Voor 39% gewijzigd door aegis op 31-01-2023 12:02 . Reden: DIY toegevoegd ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-05 13:12
Beste mensen, ik zit te broeden om mijn bestaande zonnepanelen welke nu allemaal op zuid liggen, overnieuw neer te leggen, maar dan oost west. Huidige situatie: 20 panelen 250 wp , 10 jaar oud. Sma 1 fase omvormer 2 strings, ook 10 jaar oud. Ik moet alleen nog bekijken hoe ik de bestaande frames kan verbouwen zodanig dat de hellingshoek kleiner wordt, maar ik vermoed dat dit een kwestie van afzagen is.
Iemand een mening hierover? Dom plan/ goed idee/ waar begin je aan!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom zou je dat doen nu je de komende jaren nog kan salderen? Lijkt mij financieel gezien zinloos.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Op plat dak, @aanzee ?

Dan gewoon laten liggen. Opbrengst en opbrengstprofiel wordt er niet gunstiger van. Speel er mee met Thomas berger pvcalc.

Om winst te halen uit een plat dak oost-west systeem moet je meer panelen leggen, wat vaak ook kan.
Dus dan moet je ook bereid zijn uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-05 21:54
aanzee schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:25:
Beste mensen, ik zit te broeden om mijn bestaande zonnepanelen welke nu allemaal op zuid liggen, overnieuw neer te leggen, maar dan oost west. Huidige situatie: 20 panelen 250 wp , 10 jaar oud. Sma 1 fase omvormer 2 strings, ook 10 jaar oud. Ik moet alleen nog bekijken hoe ik de bestaande frames kan verbouwen zodanig dat de hellingshoek kleiner wordt, maar ik vermoed dat dit een kwestie van afzagen is.
Iemand een mening hierover? Dom plan/ goed idee/ waar begin je aan!?
Van oost/west naar zuid had ik begrepen, maar andersom niet. Lekker laten liggen dus. Vooral omdat de salderingsregels blijven. Oost west is in mijn ogen alleen aantrekkelijk als je heel veel kan leggen en dan zonder de salderingsregels.
Maar dan nog gebruik je vanaf november tot maart vaak de meeste energie en dan heb je sowieso veel meer aan een Zuid opstelling. Ook zonder salderingsregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-05 13:12
Ik hoor het al. Ik laat ze voorlopig gewoon liggen. Mochten ze aan vervanging toe zijn dan kan ik altijd nog anders beslissen. Hartelijk dank voor het mee denken!
Pagina: 1