Toon posts:

Warmtapwatercapaciteit CV ketel

Pagina: 1
Acties:

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-01 14:25
Ik vraag mij het volgende af bij het uitzoeken van een nieuwe CV ketel...

Ketel 1: xtreme 30

Warmtapwatercapaciteit bij 60 °C: 7,5l/min
Warmtapwatercapaciteit bij 40 °C: 16l/min

Ketel 2: xtreme 36

Warmtapwatercapaciteit bij 60 °C: 9l/min
Warmtapwatercapaciteit bij 40 °C: 17l/min

Huidige ketel:
Warmtapwatercapaciteit bij 60 °C: 8l/min
Warmtapwatercapaciteit bij 40 °C: 12l/min

Welke temperatuur is nu echt belangrijk? Huidige ketel staat watertemp op 60, maar douchen met 40? graden? Welk van de bovenstaande l/min moet dan gehanteerd worden?

We willen graag een nieuwe ketel, maar het hoeft niet perse veel meer liters te leveren. Wij zijn met de regendouche op dit moment tevreden. Meer water betekend uiteindelijk ook meer gas...

De reden dat we kijken naar een intergas xtreme is omdat de huidige ketel erg vaak aan/uit slaat, elke 5 min. Dit omdat deze op zijn min vermogen draait en die kan niet lager dan 6kW. Gezien de verwarming meestal op 18 staat is dit vermogen nog steeds te hoog.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:46
Tijdens het douchen geeft je ketel water af van rond de 60 graden en dit meng je met koud water dmv de thermostaatknop. Voor de douche-performance is dus alleen de 60 graden relevant. Je kunt de aanvoertemperatuur natuurlijk verlagen in de instellingen van de ketel, dan ga je richting het getal bij de 40 graden.

Hoe ik het lees, zijn die nieuwe ketels wat efficiënter bij grotere doorstroomvolumes, óf ze hebben minder interne weerstand waardoor de flow hoger kan zijn. Dit laatste lijkt mij overigens het meest logisch.

Ik zou zelf voor een zo laag mogelijk vermogen kiezen. Die kunnen (over het algemeen) het verst terug moduleren en dus het meest zuinig.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:54
Hoeveel liter per minuut doet je regendouche? Daar moet je naar kijken.

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:27
Alledrie de Xtreme versies kunnen volgens mij terug moduleren naar 3.6kW, dus voor het pendelen tijdens cv bedrijf zou het niet uit moeten maken welke van de 3 je kiest.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:13
Basisregel is dat alle CV's teveel vermogen hebben; net omdat ze uitgekozen worden op warmwatercapaciteit (en meer is beter toch; denk aan de megapixelrace en de gigahertzrace).
Wat scheelt, is een lager minimaal vermogen voor verwarmen, dat bespaard op het verwarmen en op slijtage van je ketel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Stokertje
De 40 en 60 worden apart gegeven voor:

Hoeveel liter warm water van 40° Celsius komt er per minuut uit de douche?
Hoeveel liter warm water van 60° Celsius komt er per minuut uit de (keuken)kraan?

Voor je douche kijken naar 40 dus, er wordt rekening gehouden in die lpm met bijmenging van koud.

• Stokertje
Wat is de CW waarde van je huidige ketel? Dan kan je dat toch gewoon aanhouden als je ongeveer dezelfde warmwater opbrengst wil hebben?

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-01 14:25
Gaat inderdaad enkel om de douche. Beneden staat een close in boiler. De regendouche kan meer liter per minuut aan dan momenteel wordt gegeven vanuit onze oude CV (12 l/min).

Het is vooral belangrijk dat het gelijk of meer is dan de huidige liters/min. In dit geval afhankelijk van of het 60 of 40 graden betreft. Bij 60 zit de nieuwe er 4 l boven, bij 40 een 0,5l onder.\

Heb nu een CW4 uit 2006 (REMEHA AVANTA 28C)

[Voor 6% gewijzigd door Stanmy op 24-01-2023 12:08]

• Stokertje
De Xtreme 30 is ook CW4 net als je huidige ketel, als je niet achteruit wil gaan kwa warm water zou dit de juiste vervanger zijn lijkt me. De Xtreme 30 heeft 12.5lpm op 40, en je huidige ketel 12 lpm. (Volgens mij klopt je tabelletje in openingspost niet, daar staat 16lpm op 40c voor de Xtreme 30)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee