Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Het is een beetje buyers advise dus ik wil niet te veel woorden er aan vuil maken. (op dit eerste uitleg postje na dan :+ )
ik heb een M43 panasonic g80 en een fz200 (oud? jazeker)
Mn dochter gaat van de zomer naar Japan en ik dacht leuk kadootje is een reiscamera.
Die FZ200 doet t nog prima opzich dus dat is de goedkoopste optie. (was eigenlijk mn basisidee)
filters er bij extra accu en lader in tasje done.

Maar ik dacht misschien een fz1000mkii of fz2000 in tweede hans markt zal stuk betere foto's maken en is makkelijker dan systeem camera. kwam een fz2000 tegen voor 569,- (verdacht weinig op marktplaats te vinden overigens)
ander optie is een rangefinder compact type 1 inch sensor minimaal.
de highend compacts zijn vrij prijzig.
laatste optie is een m43 body kopen en mn 14-140mm mee geven.
G7? nah eerder een gx80 is dan later meteen een second body als ik mn 100-300mm op mn g80 geschroefd heb.
Nadeel ik ben dan mn 14-140mm voor meer dan 6 maanden kwijt..... :-(

Zo, optie 1 fz200 en :w
optie 2 vervang de fz200 voor fz1000mkii/2000 (prijsrange gelijk aan een m43 body)
optie 3 ga zoeken naar zo'n "vlog camera reangefinder ding
optie 4 koop een body, (bedenk ik me net zelf) een G9 tweedehans(is maar 100 meer dan die fz2000) en geef haar mijn g80 mee met de 14-140mm
(nadeel accu's van de g9 zijn niet het zelfde dus moet ik weer ook accu's kopen.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:07

DirtyBird

Praktiserend denker

@copykat ik denk eerlijk gezegd dat een g80 met 14-140mm geen betere ervaring geeft dan een fz1000/2000.
Die fz bridgecamera's zijn volgens mij perfect als fotografie (nog) niet echt je ding is, maar je wel een goede reden hebt voor een camera (zoals een reis).
Zeker als je zelf graag je 14-140mm behoudt. Dan is het voor haar misschien meer een last omdat ze er ook nog eens heel zuinig op moet zijn.

Iets als een lx100(ii) geeft denk ik het meeste plezier en gemak, maar is niet geschikt als ze ook wildelife wil fotograferen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

@copykat Geen idee of je dochter ooit eerder met een camera heeft gewerkt? de fz200 lijkt mij voldoende, maar d ekan sis dat het alleen extra gewicht is dat ze thuis gaat laten en niet meeneemt op reis. Is ze gewend met extra losse camera te werken, dan is ie prima en dna twee nieuwe accu's erbij en gaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@DirtyBird en @franssie
Lx100, die was ik vergeten. Perfect voor de mindere licht omstandigheden waar de mobiel in stort.

Wbt mijn dochter, ik heb haar vaak de camera (fz200) gegeven als we op pad waren en haar wat uitleg gegeven hoe er mee om te gaan.
Misschien is inderdaad de g80 en lens voor haar een angst om te verliezen/te laten stuk gaan/gejat worden en of te ingewikkeld om te bedienen teveel opties om in fout te gaan.

Wat een optie is:
Kadootje de lx100 (300-400 euro) en de fz200 ook meegeven als backup/wildlive.(die is afgeschreven dus niet echt een issue als ie de trip niet overleeft.
Kan ze s'avonds nog foto's maken met lx 24-75mm efl en als ze een dag tripje de natuur in gaat de fz.(24-600mm efl.) of beide zo groot zijn ze niet.
Kaartjes er bij, even een 200gb cloud map geven in mn transip zodat ze de foto's kan uploaden wanneer ze wilt.

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 23-01-2023 23:42 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@copykat Japan is niet echt een land waar je om de drie jaar naartoe gaat. Maar toch, als ze gewend is om te fotograferen met haar mobiel (gaat ze stedentrips doen of echt de natuur in?) dan lijkt mij één camera al voldoende of wellicht te veel? En hé, die dingen worden daar zowat gemaakt, maar geen idee wat ze daar kosten. Misschien gewoon de camera die je al hebt meegeeven met accu's en SD kaartjes en loopt ze echt tegen de beperkingen op, dat je vooraf de afspraak maakt dat ze daar een camera mag kopen waar jij dan ook weer gebruik van kan maken?
Het is net zoals met kleding en schoenen, je kan wel voor elk scenario iets meenemen op reis maar dan heb je een hutkoffer nodig. Als ik het mis en echt nodig heb koop ik het aldaar of accepteer ik dat ik het toch niet heb. Dat is reizen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ze gaat japans leren voor een maand of 6 tot misschien een jaar.

Daar kopen? Zeker zou kunnen.
Geen idee of t goedkoper is.

Ik zal eens googlen naar prijzen in Japan en dan met haar t er over hebben wat zij wil.
Minder een verrassing op die manier maar ook minder risico op miskoop.

Overigens is de lx100 ook best interessant als tweede camera.
Heb vaak dat ik iets dichtbij zie terwijl net mn 100-300mmii er op geschroefd zit.
En ik moet toch eens een G9 in mn handen gaan houden voordat ze op zijn. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-06 21:23
copykat schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:58:
Sommige merken zoals Sony en Panasonic firmware-locken hun cameras in Japan waardoor het menu niet op een andere taal gezet kan worden. Lenzen kan je wel prima kopen in Japan, vaak ook tegen relatief gunstige prijzen.

Overigens: op mijn laatste trip naar Tokyo had ik alleen de 14-140 mee. Ik heb het 12mm perspectief toen best gemist.

[ Voor 13% gewijzigd door euchromatic op 24-01-2023 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:44

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Dat "niet teveel woorden aan vuil maken" is niet echt gelukt. Hij krijgt even eigen draadje van me.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:34

Rmg

copykat schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:58:

Een nikon d7500 heb je in japan (op dit moment) voor 870~ euro en je kan nog de vat/btw terugkrijgen als buitenlander dus dan gaat er nog eens 8% af. Dus dan zit je op 800 voor een camerabody die hier 1150 euro kost.

Kan best de moeite zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@sys64738
Ach tis net als in de kroeg "nog eentje en dan ga ik" principe. Voor je t weet moet je je vrouw weer uitleggen waarom t toch zo laat is geworden.....😁

Nu ik weer op internet reviews zit te kijken begint de G.A.S. Weer op te spelen.
Zo'n lx100mki/ii is eigenlijk best handig als extra camera voor erbij.
Maar mezelf tracteren op een 2ehands G9 nieuw was ie me te duur maar 600euro..,,,,,
Tempting.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Let op: camera's worden in Japan doorgaans alleen met japanse menu's geleverd. Veel modellen zijn niet in andere talen in te stellen. Region-locked etc. Alleen aan te raden als je dochter een echte weeb is.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
zzzzz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:55:
Let op: camera's worden in Japan doorgaans alleen met japanse menu's geleverd. Veel modellen zijn niet in andere talen in te stellen. Region-locked etc. Alleen aan te raden als je dochter een echte weeb is.
Weeb?

Ik ga eerst even met haar er over hebben wat ze zelf een leuk idee vind.
Lx100i is denk ik een prima camera voor haar needs.
Simpele knoppen. Zal vast ook in Ai gezet kunnen worden of in Program.
Macro, scenery, streetphoto's , architectuur, museums enz.
Wildlive kost stuk meer tijd en geduld.....😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007

Sméagol

Master of Mayhem

Laten we 't een "fan van Japanse cultuur" noemen.
Als ze daar inderdaad voor 6 maanden naar toe gaat om de taal te leren, zal een japans menu uiteindelijk geen probleem opleveren, maar zal ik het begin lastig zijn. Dat gezegd, een menu structuur begrijpen kan zonder de taal te begrijpen, ik heb hele RPG's uitgespeeld in het Japans, en ik spreek het niet. 't is een questie van de juiste instellingen zoeken, "F 2.8" zal in het Japans hetzelfde zijn als in het Engels.

Als je 't een verrassing wilt laten, zou je eventueel haar adres daar kunnen vragen (die heb je waarschijnlijk sowieso nodig), en daar vervolgens een Amazon bestelling laten bezorgen. Ik heb zo ooit 'ns ook een DVD laten bezorgen bij een kennis die op dat moment daar voor een jaar was.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

copykat schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:20:
[...]

Weeb?

Ik ga eerst even met haar er over hebben wat ze zelf een leuk idee vind.
Lx100i is denk ik een prima camera voor haar needs.
Simpele knoppen. Zal vast ook in Ai gezet kunnen worden of in Program.
Macro, scenery, streetphoto's , architectuur, museums enz.
Wildlive kost stuk meer tijd en geduld.....😉
Ik ben zelf wel geïntrigeerd door de lx100ii, maar heb geen goede reden om m te kopen :p
Hij heeft geen mode dial, maar alle dials hebben een eigen Auto stand. Door die combinatie bepaal je in welke modus je zit. Heel gaaf.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
DirtyBird schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Ik ben zelf wel geïntrigeerd door de lx100ii, maar heb geen goede reden om m te kopen :p
Hij heeft geen mode dial, maar alle dials hebben een eigen Auto stand. Door die combinatie bepaal je in welke modus je zit. Heel gaaf.
Dammit, ik heb nu opeens t zelfde zit ik voor mezelf te kijken. 8)7
G9 tweede hans, mn g80 is niet versleten en niet stuk en niet slecht en..... Geen enkele reden om te vervangen/als tweede camera te degraderen.
Ok highres leuk maar werkt alleen op hoge sluitertijden en/of stilstaande objecten.
4mp extra yep plusje.
Snellere burst? Vaak voldoende met de G80. (4k modes werkt soms ook.)
Betere EVF? Ja dat is misschien fijn. Maar de g80 is ook heel goed.
Dedicated buttons en top scherm? Hmm, ja verbetering.

Popup flits? Nope. Onhandig? Zekers maar ik heb een kleine ttl flitser.
Het is meer een nieuw speeltje dat een upgrade is..

Kak kak kakkerdekak wat heb ik mezelf op de hals gehaald. |:(
Om nu 2 camera's te kopen mn vrouw ziet me al aan komen...... :X
En is budgetair ook een beetje au.
Zelfs als ik er 1 of twee weg doe. (fz200 en de G80)
En de g80 meegeven met 1 lens is denk ik zinloos.
Zo'n lx100 is veel beter geschikt als "city-camera"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Update,
Ik heb m opgehaald.
Mooi camera'tje.
Eerste indruk.
- Halfpress focus is erug! Triggerhappy. Backbuttonfocus lock maar ingesteld. Anders is t elke keer click je hebt al een foto.

- nogal drukbezet met knopjes, zoals alle rangefinders, en mijn handen zijn wat lomp daar op.
Opzich niet overdreven ingewikkeld maar perongeluk iets wijzigen is wel een optie.
- one hand grip.... Eh welke grip? Alweer met grote handen beetje krampachtig vast houden. Polsbandje is geen overbodige luxe zeg maar.
Gekeken naar een gripextender, zo'n ding wat je er onderschroeft.
Voornamelijk zelf bedachte en gemaakte 3D printer spul voor iets teveel geld,
Dit lijkt me dan nog wel iets goeds.
- twijfel een beetje of een zonnekap nodig is. Ik zat te zoeken naar een rubbere die je om kan klappen en de originele lensdop nog mogelijk maakt. Moet eerst even t filter diameter opzoeken.
- komende van een G80 zou je verwachten dat t menu simpel is maar omdat de diafragmaring een Astand heeft en de sluitertijdknop ook is beide op A betekend Program mode.
Wat dus weer invloed heeft op wat je kan instellen in de menu's.
Gewoon ff wennen.

Maar al en leuk cameraatje. Nog een beetje tweaken en dan is t prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Welke heb je nou opgehaald dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-06 10:30
Als ik zijn linkje moet geloven zal het de LX100 zijn.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@copykat Als je een 3d printer hebt of iemand kent met, https://www.stlfinder.com...anasonic+Lumix+LX100+Grip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
ImLegenJerry schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Als ik zijn linkje moet geloven zal het de LX100 zijn.
Klopt , een lx100mk1.
Twee batterijen en een bijbehorend flitsertje.
Thanks, zal is rond vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:35

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Je zou even in Japan kunnen kijken bij een vestiging van Bic Camera of bij Yodobashi Camera daar hebben ze vaak nog veel accessories op voorraad

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:43
Koop je de camera voor jezelf of voor jouw dochter? ik denk het eerste, want nergens in jpuw verhaal maak ik op dat ze het leuk vindt om met een camera rond te sjouwen. Daarnaast heb je het overal over:
- mijn grote handen,
- ik wil het vasthouden,
- triggerhappy
- tweaken zodat ik tevreden ben
- jij moet gewoon even wennen

Mijn dochter is iets jonger (15) dan jouw dochter en ik zou haar een groot plezier doen met de nieuwste telefoon (android/iphone) waarmee ze topfoto's zou kunnen maken. Ik heb net een paar vergelijkingen tussen de LX100 en de iphone 14 gelezen. Conclusie: normale fotografie gelijke resultaten, low light wint de iphone het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

107mb schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:32:
Koop je de camera voor jezelf of voor jouw dochter? ik denk het eerste, want nergens in jpuw verhaal maak ik op dat ze het leuk vindt om met een camera rond te sjouwen. Daarnaast heb je het overal over:
- mijn grote handen,
- ik wil het vasthouden,
- triggerhappy
- tweaken zodat ik tevreden ben
- jij moet gewoon even wennen

Mijn dochter is iets jonger (15) dan jouw dochter en ik zou haar een groot plezier doen met de nieuwste telefoon (android/iphone) waarmee ze topfoto's zou kunnen maken. Ik heb net een paar vergelijkingen tussen de LX100 en de iphone 14 gelezen. Conclusie: normale fotografie gelijke resultaten, low light wint de iphone het...
De iphone wint het ongetwijfeld als het op gemak aankomt. Je hebt de telefoon toch al bij je en de foto's worden met deeplearning algoritmes geoptimaliseerd. Dan ziet een foto er op de telefoon uit beide apparaten ongetwijfeld ook gelijkwaardig uit.
Het wordt echt wat anders als je er meer mee zou willen doen, zoals bijv printen.
Of dat aan de orde is in het geval van TS kun je je afvragen en je initiële vraag is m.i. dan ook terecht.
Ik geloof echter absoluut niet dat een iphone het wint van deze camera op het gebied van beeldkwaliteit en aanpasbaarheid van de foto's achteraf.
Daarnaast; als je daadwerkelijk foto's wilt nemen (ipv kiekjes) is een camera veel fijner qua ergonomie, gebruiksgemak (door fysieke instelknoppen) en beleving. Ook daar weer; of dat voor de usecase van TS van toepassing is, is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@107mb
Op zich terechte vragen.
Omdat ik iets zocht wat buiten een 1x vakantie device ook nog als 2e camera mee genomen kan worden heb ik gekeken naar:
Past t in een grote broekzak/kleine tas.
Geen lenzen wisselen.(als ik expliciet voor mezelf had gezocht natuurlijk wel)
Kan je er simpel mee fotograferen én ook mee spelen. (manual modes en macro.)
Helpt t apparaat te leren fotograferen. Anders dan op je mobieltje een modes selecteren.
Niet te duur.(stuk of gejat is dan minder een probleem)

Aangezien ik tot nu toe zelf gekeken heb hoe die lx100 werkt kan ik alleen met mijn handen en ervaring praten.
Vergelijking met mn g80 is de sluiterknop nogal triggerhappy,eh niet mogelijk halfsluiter=focus handeling uit te voeren zonder meteen ook de foto te maken.
Vandaar de backbutton optie als alternatief ingesteld.

Wbt iphone vergelijk. Geen optische zoom. En een mobieltje met een goede lichtsterke camera is toch flink duurder.
En ze vind het leuk om te spelen met de camera's settings als ik haar een beetje help.
Binnenkort eens samen met haar een beetje "oefenen/spelen".
De photography app installeren op haar mobiel en haar uitleggen hoe die werkt. Kan ze voorspellen wat er gebeurd met de app en daarna kijken of t geworden is als ze bedoelt heeft.
Als t goed is werkt de panasonic remote app ook.

@DirtyBird
Inderdaad, de ooc jpegs met rawfiles maken het simpel om tijdens vakantie al foto's te laten zien en de echt goede foto's later nog even door dxoplv6 deepprime (xd) te halen om t uiterste er uit te halen.
En het is ook een beetje een testcase.
Wil ze echt leren foto's maken met een camera als ze er eentje altijd mee kan nemen.
Bewerken van rawfiles, leren kiezen met camera opties enz.
Het is toch anders als ik tijdens dag tochtjes haar er eentje in de handen druk en later zelf alles verwerk en edit. Als t weer beter word en de wereld iets minder grauw word kan ze mooi oefenen.
(vanochtend 08 15 was t overigen prachtig toen ik naar mn werk reed en de mistige velden met rijp er op links en rechts waren.
Rechts achter me de mist en rijp met oranje zon boven de horizon en links schuin voor me oranje gloed boven de mistlaag van reflecterende ramen van gebouwen en de vollemaan beschenen door de zon. Maarja moest naar mn werk en had geen camera bij me.)

Mocht ze toch liever een beetje snappen met een mobieltje en instant instagrammen oid ook prima.
Word t gewoon de dagjes camera voor er bij.(nu had ik vaak 1 camera voor 2 kinderen en nu dus 2 😁)

Pagina: 1