Toon posts:

korstluiting verholpen maar nog geen stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eefje91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-02 10:08
Beste tweakers,

Gister ging ik thuis een kastje ophangen en boorde ik in een elektriciteitskabel. Er was een vonk en de lichten vielen uit. Vandaag kabels en een trekveer gekocht en de boel vervangen. De stoppen omgezet, die blijven wel omhoog staan maar... er is nog steeds geen stroom. Weet iemand wat het kan zijn?
Ik heb de stoppen die om gegaan waren nu maar weer uit gezet voor de veiligheid.

wat meer detail:

- er zijn blijkbaar 2 groepen uitgevallen - de groep waar het probleem was (licht badkamer, licht wc, licht gang, wat stopcontacten en de thermostaat in de badkamer), en een (in mijn ogen random) andere groep met 2 stopcontacten in de keuken. In de meterkast zijn dit groep 1 en groep 7.
- de aardlekschakelaar was gewoon nog aan.
- de kabel zat tussen een ongebruikte centraaldoos boven de wasbak en het lichtpunt in het plafond van de badkamer
- er hingen hier een bruine, blauwe, groengele en zwarte kabel. De zwarte kabel zat op het punt boven de wasbak nergens aan vast/doorgelust, die stak gewoon uit.
- ik heb de bruine, blauwe en groengele kabel vervangen en de zwarte weg gelaten. Volgens de man van de doe het zelf zaak was dat oud, het zat nergens aan vast, en ik ga daar toch niks aansluiten.

edit:
oplossing; ik had een hoofdzekering gemist die blijkbaar ook op de meterkast zit en je gewoon zelf kan omzetten :)

[Voor 4% gewijzigd door Eefje91 op 24-01-2023 00:05]

Alle reacties

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:53
Als je een 3 fase aansluiting hebt, grote kans dat er 1 van de 3 hoofdzekering uit is. Heb je onder je meter niet toevallig 3 schakelaars ?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De zwarte is niet per se oud. Dat is een schakeldraad. Je schakelt via een knop stroom in/uit op die draad voor bijv. een lamp in je badmeubel. In jouw geval lijk je die niet te hebben.

@Royytje ik hoop toch echt dat een 16A groep selectief is boven een 25A hoofdzekering ...

• Eefje91
Hoi Royytje,

dat dacht ik eerst ook, maar ik heb geen 3 fasen.

Maar, nu nog een mysterie... het doet het weer??

één van mijn buren heeft de stoppen weer om gezet - ze zitten in onze gezamenlijke ruimte - en er ging ineens een lamp aan. Het had blijkbaar even tijd nodig, ik heb geen idee of dat logisch is. Maar nu werkt het weer...

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Was het niet de aardlekschakelaar die ook uitgevallen was? Mogelijk heb je deze over het hoofd gezien en alleen de eindgroep weer opnieuw ingeschakeld.

• Eefje91
tenzij de aardlek de andere kant op hoort te wijzen dan de groepen was die ook gewoon aan.. en de stroom in de rest van het huis deed het ook nog wel. Maar het zou kunnen dat ik toch ergens een schakelaar gemist had en dat een buur die wel heeft gezien, dat heb ik even nagevraagd.

edit: en nu al reactie van degene die het gefixt heeft, het was inderdaad een hoofdzekering en die heeft hij omgezet :)
ik dacht zelf dat je een hoofdzekering moest laten vervangen door de netbeheerder dus dat scheelt!

[Voor 28% gewijzigd door Eefje91 op 23-01-2023 23:57]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

True schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:52:
@Royytje ik hoop toch echt dat een 16A groep selectief is boven een 25A hoofdzekering ...
Zou je zeggen maar ik heb met een kortsluiting ook wel 's een 35A smeltzekering van de energiemaatschappij er uit laten klappen terwijl de 25A automaat die als hoofdzekering dienst doet bij mij nog aan stond.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:35

DataGhost

iPL dev

De zwarte is niet per se oud. Dat is een schakeldraad. Je schakelt via een knop stroom in/uit op die draad voor bijv. een lamp in je badmeubel. In jouw geval lijk je die niet te hebben.

Als een of meerdere andere groepen op dezelfde fase zelf ook al 10A per stuk aan het verstoken zijn heb je nog maar een paar A nodig voordat de 25A er eerder uit klapt dan de 16A groep.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:06
Zou ook eens een leiding detectie apparaatje aanschaffen voor de volgende keer, kun je eerst opzoeken of er geen leidingen lopen daar waar je wilt boren.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Eefje91 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:52:
Hoi Royytje,

dat dacht ik eerst ook, maar ik heb geen 3 fasen.
Blijkbaar wel, anders zat de hele woning in het donker in plaats van alleen die 2 groepen. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:00
Meestal wel, niet altijd, ooit eens met een inductieplaat gehad die het leven gaf, nam ook de hoofdzekering mee.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Navi schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:51:
[...]

Meestal wel, niet altijd, ooit eens met een inductieplaat gehad die het leven gaf, nam ook de hoofdzekering mee.
Maar je hebt je inductie toch niet aan een standaard 16A groep hangen? Maar aan -god forbid- een fornuisgroep of een krachtgroep.
Niet dat je kortsluiting maakt op een draad die aan een 16A groep hangt.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:00
True schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:59:
[...]

Maar je hebt je inductie toch niet aan een standaard 16A groep hangen? Maar aan -god forbid- een fornuisgroep of een krachtgroep.
Niet dat je kortsluiting maakt op een draad die aan een 16A groep hangt.
Was destijds een fornuisgroep, dus 2x16A, enkelfase.

Had gekookt, 2 pannetjes, niet heel hoog, zette de plaat uit en toen gaf de inductieplaat een harde knal, was gelijk kapot en de hoofdzekering lag eruit net als de fornuisgroep. Aardlek ging ook mee trouwens.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee