Toon posts:

Warm tapwater aansluiting (Itron meter / Kemper afsluiter)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• coffey
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-01 23:00
Beste mensen,

Ik hoop dat ik dit op de juiste manier in het goede Forum plaats. Wij wonen in een tussenwoning uit 1982 en zijn van plan dit jaar te verbouwen en misschien dat we dan ook het leidingwerk mee willen nemen. De tussenwoning is de middelste van tien woningen die op de stadsverwarming (Eneco) zijn aangesloten. Ik ben bezig het huis 'in kaart' te brengen als het gaat om de aansluitingen voor stroom en water.

Veel zaken kan ik vinden via Tweakers (lees al een tijdje mee) of andere bronnen. Echter vwb de warm tapwater aansluiting snap ik niet helemaal hoe deze werkt.

Het warm tapwater komt binnen via geisoleerde leidingen in de kruipruimte. In de meterkast is indertijd een nieuwe Itron watermeter geplaatst. Het water dat door die leiding en de meter loopt gaat terug via de kruipruimte en dan naar keuken en badkamer. So far, so good.

Tegelijkertijd loopt er 'voor' de meter een aftakking die via een Kemper Multi-Therm thermostatische inregelkraan weer naar de kruipruimte loopt. Deze leiding is in de kruipruimte verbonden met een grote leiding die door naar de andere huizen in het blok loopt. Bij meerdere buren is er een soortgelijke aansluiting.

mijn vragen zijn concreet:
- waar is de aftakking voor die door de Kemper inregelkraan weer de kruipruimte in gaat?
- Wat is het nut van de Kemper inregelkraan? heeft het zin om hier de temperatuur te wijzigen?

Een vraag voor de toekomst kan zijn of we niet beter zelf ons tapwater kunnen opwarmen. Voor nu ben ik jullie al dankbaar als ik begrijp hoe de huidige aansluiting werkt.

Onderstaand de foto's in volgorde van onze meterkast met daarin de aansluiting van het warm tapwater. De laatste foto bevat wat verwijzingen en ook de vraag.

Alvast dank voor jullie reacties en expertise.

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:34
Ik had nog nooit gehoord van warm drinkwater via stadsverwarming. Hetgene wat ik gezien heb is altijd met een aparte boiler.

De enige manier waarop dat kan werken is met een circulatie systeem. Anders moet je eerst 100+ meter leidingen met koud water leegtappen en opwarmen. De leiding die terug de kruipruimte ingaat is dan voor de circulatie.

Die leiding voor de meter en terug de kruipruimte in is dus altijd gloeiend heet (50+ graden)? Er is ergens anders nog een watermeter voor koud water?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

leiding is voor de circulatie. die zorgt ervoor dat de leidingtemperatuur altijd op de inststelde temperatuur zit voor de aftakking de woning in.

niet een briljant efficient/economisch systeem ten opzichte van zelf warm tapwater maken met een warmtepomp(boiler).

[Voor 29% gewijzigd door flippy op 23-01-2023 22:16]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• coffey
Ricko1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:06:
Ik had nog nooit gehoord van warm drinkwater via stadsverwarming. Hetgene wat ik gezien heb is altijd met een aparte boiler.

De enige manier waarop dat kan werken is met een circulatie systeem. Anders moet je eerst 100+ meter leidingen met koud water leegtappen en opwarmen. De leiding die terug de kruipruimte ingaat is dan voor de circulatie.

Die leiding voor de meter en terug de kruipruimte in is dus altijd gloeiend heet (50+ graden)? Er is ergens anders nog een watermeter voor koud water?
Excuus voor de verwarring, de link met stradsverwarming was om aan te geven wat voor soort huizen uit 1982 dit zijn. De Stadsverwarming voor de radiatoren en vloerverwarming is seperaat van het 'tap'water.

Correct, de toevoer (die van 22 mm) en die 'bypass' via de Kemper zijn idd gloeiend heet (65 graden). Onze meterkast zou ik al als radiator kunnen gebruiken.

Er is idd ook nog een aparte koud 'tap'water meter. Die zit bij ons onder het kruipluik en wordt door Evides afgerekend.

• coffey
flippy schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:15:
leiding is voor de circulatie. die zorgt ervoor dat de leidingtemperatuur altijd op de inststelde temperatuur zit voor de aftakking de woning in.

niet een briljant efficient/economisch systeem ten opzichte van zelf warm tapwater maken met een warmtepomp(boiler).
Dank, ik kan me daar een voorstelling van maken. Wel vraag ik me af waarom er dan op die Kemper kraan nog geschakeld kan worden tussen 50 en 65 graden. Alle buren in het blok lijken dezelfde 'retour met Kemper kraan' te hebben. Wat voor invloed zou het hebben om daar mee 'te spelen'. En wat als iedereen in het blok dat zou doen. Ik kan me helaas niet meer herinneren hoe de aansluiting was voordat iedereen die Itron meters kreeg.

Ik hou zeker de optie open om zelf iets te doen met een warmtepomp maar dan moet ik kijken waar ik dat kwijt kan in huis met alle ruimtes bezet. Mijn gedachte is om bij de verbouwing iig de opties open te hebben en alvast na te denken over mogelijk leidingwerk

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

eraan draaien zal niks doen voor jouw situatie. de klep gaat open en laat water door als de temperatuur zakt om die weer boven de ingestelde temperatuur te krijgen.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• coffey
@Ricko1, @flippy

Normaals dank voor jullie antwoorden op mijn vragen. Ik kan hier mee verder en ga ons leidingwerk voor de verbouwing verder bekijken.

Gr,
coffey
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee