Vraag
Alle reacties
Over je vraag: 1 is volgens mij de enige manier waarop het belastingtechnisch mag en klopt.
donleone83 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:31:
Vergeet niet mee te nemen wat je bent misgelopen qua eventuele eindejaarsuitkering en vakantiegeld. En laat ook het effect op je pensioen checken.
Over je vraag: 1 is volgens mij de enige manier waarop het belastingtechnisch mag en klopt.
[ Voor 4% gewijzigd door biomass op 23-01-2023 21:36 ]
Tijdje geleden was er ook iemand met jaren aan achterstallige periodieken.
Daar zullen ongetwijfeld ook alle zelfde antwoorden en opmerkingen al staan
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als het via de WKR kan, is dat de meest interessante optie. De 'zoek iets uit' optie is alleen een optie als je daar moreel geen bezwaar tegen hebt.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Maar... Zoals ook al hierboven geopperd: over het achterstallige heb je dus ook geen pensioen en andere premies betaald. Dat kan nadelige gevolgen hebben voor die opbouw. Het zal geen jaarsalaris zijn wat je daardoor minder hebt betaald, maar toch.
Mocht je lid zijn van een vakbond dan is het wel tijd om die in te schakelen om te kijken hoe je een goede en nette oplossing voor elkaar krijgt.
Gewoon in de topic start:biomass schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:53:
@YakuzA Jij bent de eerste die "achterstallige periodieken" noemt, kan je misschien wat meer details of een link geven?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Optie 2: via de afetariaregeling zou een deel netto uitgekeerd kunnen worden, vraag werkgever naar een berekening hiervan
Optie 3: mag niet, maar kan wel. Maar dan krijg je het in productwaarde, dan moet je dat tóch wel héél hard nodig hebben wil het miet gunstiger zijn om gewoon optie 2 en 1 te pakken
Mocht je nu bijv. nét een elektrische fiets willen, zou je optie 3, 2 en 1 kunnen combineren.
Optie 4 zou nog zijn; indien je nog een lange reis wilt maken, het geld opmaken aan 'vakantiedagen' n die gewoon doorbetaald krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door ErgoStijn op 24-01-2023 07:19 ]
Optie 2 is veruit het gunstigste. De werkgever kan er zelfs voor kiezen om het bruto bedrag netto uit te keren. Dat zou ik voorstellen.
Optie 3 mag niet en moet formeel gezien worden beschouwd als loon in natura en dus belasting over betaald worden. Daar zou ik zelf nooit aan beginnen, zeker niet voor zulke bedragen.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ofwel:
Bepalen op welk moment je recht zou hebben gehad op welke verhoging. Vervolgens netjes nieuwe loonstroken laten maken op basis van dat nieuwe loon, de netto bedragen met elkaar verrekenen en laten uitbetalen.
Dat is de enige juiste manier namelijk. De rest zijn allemaal houtje/touwtje oplossingen waarvan de legaliteit varieert maar op z'n minst discutabel is.
Dit heb ik laten uitbetalen ( ongeveer in 2016 ) in 1x dit viel wel op een iets hogere belastingschaal. Maar je hebt wel in 1x een hap geld. Netto houd je wel iets minder over.
Je kan het ook laten betalen over de jaren heen
Maar dan heb je te maken belasting aangifte die je opnieuw moet doen. ( zij moeten dan ook de inkomsten opnieuw doorgeven aan de belasting )
Theoretisch zou je dan netto meer over houden.
Maar dit zou je dan moeten berekenen.
Ten tweede, focus op de grote lijn. Een paar procent meer belasting betalen is een paar honderd euro. Daar moet je je niet door allerlei bochten voor willen wringen.
Optie 3 is regelrecht belastingfraude. Optie 2 voelt alsof het op gespannen voet met de wet staat (kan niet de bedoeling zijn om individuele medewerkers zo fors te bevoordelen) heeft alleen zin als er iets zinnigs onder WKR aan te schaffen valt.
Optie 1 is het meest logisch. Mogelijk te koste van iets meer belasting (reken dit gewoon na in harde euros in plaats van met vage percentages te strooien), is niet zo moeilijk) maar dat maakt het niet meteen de slechtste optie. Overigens gaat middeling afgeschaft worden dus dat moet je nakijken.
Enige echt goede reden m.i. om optie een te vermijden is als je de kans loopt om bijvoorbeeld uitkeringen te verliezen doordat je over een inkomensdrempel komt, of een lang doorwerkend gevolg zoals scheefwonershuurstijging (bestaat dat nog?).
Ik kan op het moment niet uitgebreid reageren helaas, dus doe het even kort.
@Rukapul Dat middeling stopt, klopt idd. Per 2023. De laatste jaren waarover je dat kunt toepassen zijn 2023, 2024 en 2025, dacht ik gelezen te hebben.
@corporalnl @Croga
@Sovieto @ErgoStijn Kan ik dat ergens overzichtelijk terugvinden? Hoeveel arbeidskorting het betreft? Ik heb er gisteravond wel naar gezocht, maar afgezien van wat fictieve voorbeelden, kon ik zo niets vinden.
En ja hierdoor zal je werkgever in verhouding iets meer WKR van anderen "afpakken" maar dat zal niet veel zijn. Het weegt niet op bij meer dan 20-30 medewerkers (we praten dan over ordegrootte ~200 eur netto op jaarbasis..) om niet te kiezen om de fout zo te herstellen.
[ Voor 33% gewijzigd door grasmanek94 op 24-01-2023 09:15 ]
Ik zou proberen €2400 via de WKR te krijgen en de rest als bruto salaris of eventueel extra vakantiedagen.
Qua timing zit je ook erg lastig. In december had je werkgever er een sommetje op los kunnen laten met wat er nog aan ruimte over is. Nu in januari al dergelijke bedragen onder WKR verantwoorden en met een beetje pech er in december achter komen dat er geen kerstpakket meervan af kan (zonder 80% naheffing)
Mijn advies is: gewoon uit laten betalen tegen bijzonder tarief (waarbij je even kijkt welk tarief het beste bij je huidige situatie past, en dit schriftelijk aan de werkgever verzoekt toe te passen). Dit komt dan bovenop je huidige loon van 2023. In je aangifte inkomstenbelasting wordt dan verekent op basis van actuele tarieven en krijg je (Afhankelijk van je situatie) nog wat teveel afgebouwde heffingskortingen terug. Je kunt het juiste tarief uitzoeken door je huidige fiscale loon te nemen en maal twaalf te doen. Tel daar je vakantiegeld en eventuele bonussen bij op. Kijk dan in de volgende tabel: https://download.belastin...b_nl_std_alg_20230101.pdf
Let op: tel standaard tarief en verrekeningspercentage loonheffingskorting bij elkaar!
Een laatste optie is het cafetariseren van je bruto bedrag voor een onbelaste netto aankoop, maar ik zie hier zo snel geen opties voor het genoemde bedrag. Wellicht voor een gedeelte van het bedrag. Hier zitten wel wat haken en ogen aan. Met als grootste bezwaar opnieuw eerst genoemde "gebruikelijkheid".
Volgens mij zijn de schalen dit jaar ook iets gunstiger, dus ik zou het als 'bonus' in 2023 laten uitbetalen.
Je kunt ook gewoon een nettoloon afspraak maken met werkgever, zij moeten via je volgende loonstrookje zorgen dat er minimaal bedrag X op jouw bankrekening verschijnt. Jij kunt vervolgens zelf aangeven wat bedrag X moet zijn, kun je zo uitrekenen op basis van je hoogste belastingtarief van de afgelopen jaren en de bijbehorende netto equivalenten. En als je dat niet kan plak je er samen gewoon een bedrag op wat daar dichtbij komt en redelijk voelt.
Ik zou wegblijven van vergoeding in spullen of andere creatieve oplossingen.
Heb je jurisprudentie voor deze claim? Ik heb dit met 11 jaar ervaring in het vak nog nooit gezien. Dit artikel lijkt mij met name van kracht te zijn bij algeheel uitblijven van de salarisbetaling, niet bij een foutief achterstallig deel ervan.Mr. Stom schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:50:
Vergeet je 7:625 BW niet? Dit salaris is allemaal 'te laat'. Dan gaat de teller lopen. Je zou nu op 50% verhoging zitten voor vrijwel het gehele bedrag. Dan heb je het niet meer over 5200 euro maar over 7800 euro. Een rechter kan dit percentage eventueel matigen, maar daar staan we nu niet.
Dan heb je ervaring opgedaan op de verkeerde plek. De wet is duidelijk: te laat betalen van loon is onderhevig aan wettelijke verhoging (en zelfs ook nog aan wettelijke rente, na ingebrekestelling). Er wordt alleen vrij weinig gebruik van gemaakt omdat men vaak allang blij is dat een nabetaling wordt gedaan. Ik heb geen tijd/zin uitgebreid onderzoek te doen naar de perfecte uitspraak, maar zie bijvoorbeeld de volgende twee zaken in hoger beroep waar wettelijke verhoging werd toegewezen in zaken waarbij de werkgever eerst een te laag salaris heeft overgemaakt en dit een hoger bedrag moest zijn (via te lage salarisschalen of verkeerde cao etc).Razorbite schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:44:
[...]
Heb je jurisprudentie voor deze claim? Ik heb dit met 11 jaar ervaring in het vak nog nooit gezien. Dit artikel lijkt mij met name van kracht te zijn bij algeheel uitblijven van de salarisbetaling, niet bij een foutief achterstallig deel ervan.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2021:3615
En mocht dit nog niet duidelijk zijn dan kun je ook een meer recente uitspraak (december 2022) lezen: https://uitspraken.rechts...verhoging%20salarisschaal2.1 [eiser] heeft nabetaling van salaris gevorderd, vermeerderd met wettelijke verhoging en wettelijke rente. Hij vindt dat hij in een te lage salarisschaal is ingedeeld en dat ten onrechte geen rekening is gehouden met loonsverhogingen op grond van de Grafimedia-cao.
[...]
3.12 Het hof komt daarom tot het oordeel dat [eiser] recht heeft op de in de cao voorziene loonsverhogingen.
[...]
3.13 [...] Het hof matigt de wettelijke verhoging over achterstallig salaris en vakantiegeld omdat de te late betaling ervan weliswaar onjuist is, maar de door Copy Center aangevoerde argumenten wel verdedigbaar waren. In dit geval stelt het hof de wettelijke verhoging vast op een bedrag van € 350,- bruto, rekening houdend met het nog onbekende bedrag voor achterstallig vakantiegeld en de verstreken loontermijnen na 1 februari 2020.
[...]
4. Beslissing
Het hof, rechtdoende in hoger beroep:
[...]
- veroordeelt Copy Center tot betaling aan [eiser] van de volgende bedragen:
a. € 2.984,28 bruto achterstallig loon, berekend tot en met 1 februari 2020;
b. achterstallig loon vanaf 2 februari 2020 tot en met 31 maart 2021;
c. achterstallig vakantiegeld en bonus vanaf 2 april 2016 tot en met 31 maart 2021;
d. wettelijke rente over de posten a., b. en c. vanaf de datum van verzuim tot voldoening;
e. € 350,- bruto wettelijke verhoging;
[...]
3.26
Het loon is te laat betaald door Van Kleef en daarom maakt [geïntimeerde] terecht aanspraak op de in artikel 7:625 BW genoemde wettelijke verhoging. Van Kleef kan worden verweten dat zij jarenlang aan [geïntimeerde] niet het ingevolge de toepasselijke cao verschuldigde loon heeft betaald en de wel betaalde vergoeding niet duidelijk heeft gespecificeerd. Anderzijds heeft [geïntimeerde] lange tijd (zo’n 2,5 jaar) gewacht met het instellen van een bodemprocedure na de beslissing in kort geding. In deze omstandigheden van het geval acht het hof het door de kantonrechter gehanteerde percentage van 10% redelijk.
3.28
Op basis van de loonspecificaties heeft [geïntimeerde] de navolgende bedragen aan loon ontvangen:
2016: € 15.655,04 bruto
2017: € 9.853,87 bruto (= € 9.188,32 + € 665,55)
2018: € 14.264,40 bruto
2019: € 14.578,20 bruto
2020: € 2.429,70 bruto
-------------------------------
Totaal € 56.781,21 bruto.
3.29
Op basis van de toepasselijke cao heeft [geïntimeerde] aanspraak op een maandloon bij een 40-urige werkweek in het jaar:
2016: € 2.163,- bruto tot 1 april en € 2.195,- per 1 april (trede 5)
2017: € 2.322,- bruto per 1 januari (trede 6)
2018: € 2.416,- bruto tot 1 mei en € 2.469,- per 1 mei (trede 7)
2019: € 2.621,- bruto per 1 januari (trede
2020: € 2.719,- bruto tot 1 februari en € 2.801,- per 1 februari (trede 9).
3.30
In concreto betekent dit dat [geïntimeerde] op basis van de cao bij een 40-urige werkweek aanspraak zou hebben gehad op:
2016: € 26.244,00 bruto (= (3 x € 2.163) + (9 x 2.195,-))
2017: € 27.864,00 bruto (12 x € 2.322,-)
2018: € 29.416,00 bruto (= (4 x 2.416) + (8 x € 2.469,-)
2019: € 22.016,40 bruto (= 12 x € 2.621 = € 31.452,00 x 70%)
2020: € 5.520,00 bruto (= 2.719,- + 2.801,-)
-----------------------------------------
Totaal: € 111.060,40 bruto.
3.31
Op basis van 121 uur per maand heeft [geïntimeerde] een loonaanspraak over de periode 1 januari 2016 tot en met 29 februari 2020 van een bedrag van 121/174 x € 111.060,40 = € 77.231,66 bruto. [geïntimeerde] heeft ontvangen € 56.781,21 bruto, zodat resteert door Van Kleef te voldoen een bedrag van € 20.450,45 bruto, te vermeerderen met 8% vakantietoeslag = € 22.086,49 bruto. Het hof zal Van Kleef veroordelen tot betaling van dit bedrag aan [geïntimeerde] .
[...]
Het hof:
4.1.
bekrachtigt het vonnis van de kantonrechter in de rechtbank Overijssel, zittingsplaats Enschede van 9 februari 2021, behalve de beslissing vermeld in 5.1. van het vonnis die hierbij wordt vernietigd en beslist in plaats daarvan als volgt:
veroordeelt Van Kleef om tegen behoorlijk bewijs van kwijting aan [geïntimeerde] te betalen een bedrag van:
€ 22.086,49 bruto, ter zake van achterstallig salaris,
€ 2.208,65 bruto, ter zake van wettelijke verhoging;
[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Stom op 24-01-2023 13:43 ]
In de praktijk blijkt echter vooral dat aan dit artikel volkomen voorbij gegaan wordt tenzij er ook andere zaken in conflict zijn. Zou het komen doordat de werknemer een zwakkere (rechts)positie schijnt te hebben tegenover werkgever?
In geval van op OP zou hij/zij dit inderdaad aan kunnen kaarten bij de werkgever en wellicht gaat deze erin mee.
Mijn keuze zou zijn om het gewoon te laten uitbetalen in dit jaar als normaal loon (als bonus/verrekening oid). De werkgever kan inderdaad een hoger belastingtarief hier over berekenen, maar dat trek je gewoon recht bij de aangifte van de inkomstenbelasting over 2023. De andere opties genoemd ("door de vrouw van...") lijken mij eerder richting het creatief boekhouden te gaan. Hoewel het risico voornamelijk bij de werkgever ligt, lijkt het mij persoonlijk niet fijn dat in het geval er een doorgrondende audit komt (met welke aanleiding dan ook) je er dan mogelijk nog last van kan hebben.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
De bonus wordt, als ik het goed begrijp, aan het eind van het jaar gewoon tegen hetzelfde percentage belast als je gewone loon. MAAR, omdat de loonheffingskorting ook invloed heeft, wordt bij uitkeren met een speciaal percentage belast. Dit percentage is zo gekozen dat het zo goed mogelijk zowel de "gewone" belasting als het verlies van loonheffingskorting vangt.
Wat je effectief overhoudt zou je moeten kunnen berekenen door in een nettoloon calculator je "gewone" jaarsalaris en je salaris+bonus in te vullen.
Over het salaris betaal je de loonheffing volgens de salarisschalen.
Over vakantietoeslag en de bonus betaal je de loonheffing volgens dat bijzonder tarief.
Die tel je bij elkaar op en dàt is de totale loonheffing.
De lh-korting reken je wèl over het totaal salaris+vak toeslag+bonus.
Ik ga dat nog eens narekenen. Als het goed is kan ik mezelf controleren door de uitkomst te vergelijken met het nettoloon - km vergoeding en andere vergoedingen/inhoudingen en dat te verrekenen met wat de belastingdienst corrigeert na je aangifte.
Voor je maandelijkse salaris gebruikt de werkgever een tabel van de Belastingdienst. Daarin kan hij voor jouw salaris vinden hoeveel loonheffing hij in moet houden.
Voor bijzondere beloningen (of alles wat dus niet het maandelijkse salaris is) is er een aparte tabel.
Als de werkgever beide tabellen netjes aanhoudt, dan draagt hij precies even veel loonbelasting af als jij later bij je aangifte aan inkomstenbelasting moet betalen (als je verder geen aftrekposten en andere inkomsten hebt).
Concreet kan je dus in de tweede tabel gewoon zien hoeveel belasting er af gaat van een extra beloning. Voor inkomens van 37.692 t/m 53.123 euro is dat tarief iets van 49,5%. Daarvan is 36,93% het tarief van de inkomstenbelasting, en 12,61% is wat je extra aan belasting moet betalen omdat bijvoorbeeld je algemene heffingskorting en de arbeidskorting minder worden naarmate je inkomen stijgt.
Overigens wil ik nog even opmerken dat optie 3 niet per se illegaal is, want een werkgever zou dat moeten opgeven als loon in natura (en daar ook loonbelasting over moeten betalen). Maar dan heeft hij er dus weinig voordeel van.
Ik heb inmiddels in excel met behulp van formules de hele loonaangifte kloppend gekregen. Ik heb daarna met die tabel kunnen berekenen wat de loonheffing zou zijn wanneer ik betaald was volgens de juiste periodiek (dus niet als bonus).
Het valt me op dat er na alle veranderingen in kortingen en dergelijke, voor elke €100,- brutoloon wat ik extra krijg, er slechts €51,- netto bij komt. (de LH korting daalt met €12,- en er wordt aanvankelijk €37,- meer LH geheven, hierdoor is daadwerkelijke LH stijging €49,- Dat gaat van die €100,- bruto af, dus hou je €51 netto over)
Dat doet mij vermoeden dat dat "Bijzonder tarief" gewoon gebaseerd is op alle veranderingen die er in de LH korting en LH plaatsvinden. Een extra bovenop het salaris wordt niet 'echt' zwaarder belast, maar heeft gewoon gevolgen voor de tegemoetkomingen.
Je kunt wel proberen om de werkgever precies zoveel te laten betalen dat je tot op €0,01 volledig gecompenseerd wordt… maar ongetwijfeld zie je ook dingen over het hoofd (zoals de veel lagere belastingen dit jaar). Ik weet niet hoe groot het bedrijf is, maar de afdeling die dit moet afhandelen heeft hier ongetwijfeld veel meer kennis van dan jij.
Jij zit nog in de fase “oh, dus zo werkt het bijzonder tarief” - jouw werkgever is die fase als het goed is al lang voorbij.
Omgekeerd kunnen zij dit trucje waarschijnlijk ook: “Dankjewel voor je Excel bestand en berekening. Goed dat je zo nauwkeurig bent. Wij hebben het daarom nog eens voor je nagelopen. Je bent fiscale regelingen X, Y en Z vergeten en ook belastingwetgeving artikel D lid E. Om je netto zo eerlijk mogelijk te compenseren verlagen we het bedrag met €1000, zie de bijgevoegde gecompliceerde berekening [waar jij niets van begrijpt].”
LA-384 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:03:
***members only***
[ Voor 6% gewijzigd door Uniciteit op 05-02-2023 15:26 ]