Toon posts:

IMEI geblokkeerd vanuit ander land

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 03:11

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
TL;DR: Mijn in België aangekochte iPhone waarvan ik een factuur heb is op de internationale IMEI blacklist gerapporteerd als "verloren of gestolen" door... Orange France.

Hoi,

Ik wou vorige week een iPhone 11 die ik al ongeveer 6 maanden in de kast hebben liggen weer in gebruik nemen om hem aan een familielid te schenken. Na het overplaatsen van de SIM-kaart werkte 4G niet en bij het proberen bellen kregen we een bandje "om veiligheidsredenen...". Een SIM-kaart van Telenet vond zelfs geen netwerk.

De Telefoon (inmiddels 3 jaar oud) is destijds aangekocht via mijn vorige werkgever maar is gewoon mijn eigendom (BYOD aankoop) en op de factuur staan ook alleen mijn gegevens. Ik achtte het niet onmogelijk dat hij daar bij een "opkuis" van hun systemen (groot bedrijf) per ongeluk als verloren is opgeven en inderdaad, de IMEI staat geregistreerd als geblokkeerd. Opgelost zou je denken...

Een opzoeking via een andere site leert echter dat de telefoon eind 2022 geblokkeerd is door... Orange France. Mijn vorige werkgever heeft niets met Orange France en de telefoon is ook alleen maar gebruikt via het Proximus netwerk. De telefoon is aangekocht en geleverd door een partner van Proximus.

Hoe krijg ik DIT ooit opgelost en hoe kan een provider in een ander land een telefoon blokkeren die ooit op hun netwerk is geweest?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Provider gecontacteerd (Proximus) via dewelke ik hem weer in gebruik wou nemen. Niemand daar begrijpt echt mijn probleem en ze hebben mij (zoals wel beloofd) nog niet teruggebeld. Ik ga er niet vanuit dat ze me daar gaan helpen daar zij hem niet geblokkeerd hebben.
- Orange France proberen contacteren maar er is amper een e-mailadres te vinden en laat staan dat mijn mail in het Engels ooit bij de juiste persoon terechtkomt.
- Politie? Hij is nooit door mij opgegeven als gestolen en de enige posts op internet wijzen naar een faxnummer waar niemand ooit mee verder geraakt is.
- Apple zelf vragen om te helpen?
- GSMA die deze lijst beheert proberen contacteren... uiteraard hebben ze geen enkele procedure of formulier hiervoor.
- Rechtsbijstand? Die zullen hun haasten om Orange France te contacteren en het gaat even duren voor ze mijn probleem snappen :)

Voor wie meent te kunnen helpen maar twijfelt aan mijn verhaal kan ik via DM wel even de nodige bewijsstukken bezorgen.

Beste antwoord (via WhiteDog op 24-01-2023 20:52)

• geffas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-02 13:28
Ik heb hier ook ervaring mee. Had ook een Iphone 11 voor mijn vrouw gekocht. Werkte prima in Nederland. Echter op reis naar Frankrijk wou de telefoon op geen enkel Frans netwerk. Bleek dat de telefoon op de blacklist stond wegens diefstal kennelijk bij SFR (franse telecom provider).

Ik had de telefoon gekocht via een bekende nederlandse e-commerce site via een winkel in deze site. Deze winkel was echter niet meer te bereiken. De zaak uitgelegd bij de klantenservice en lang verhaal kort uiteindelijk geld teruggekregen.

Nou begrijp ik dat voor de topicstarter lastig is. Verschil met mijn incident is dat de telefoon van mijn vrouw alleen in Frankrijk geblokkeerd was en blijkbaar ook wel al langere tijd. Daarnaast kon ik natuurlijk verhaal halen bij de klantenservice die uiteraard ook niet blij was met de situatie. Ik begijp dat je hem al drie jaar had en dat hij kennelijk pas 6 maanden geleden geblokkeerd is.

Ik zou dan doen wat een andere poster hier zei - contact opnemen met de Franse Orange klantenservice. Als zij de blokkade geplaatst hebben kunnen zij hem ook verwijderen. Je zou ook eens hier kunnen kijken https://assurance.carrefo...quer-telephone-blackliste. Als ik het goed heb moet je dan wel kunnen bewijzen dat je ter goede trouw bent bij de Gendarmerie / Police Nationale in Frankrijk en misschien lukt dat wel als je de factuur kunt overleggen.

Alle reacties

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Vreemde situatie! Voor de zekerheid, je geeft hierboven iPhone 11 aan en in de screenshot zie ik iPhone 11 Pro? Gaat het echt om dezelfde toestel?

Ik denk dat je in dit geval bij de verkoper moet zijn, contact opnemen met Apple kan ook (je hebt een factuur die je kan overleggen) en als laatst de provider die hem geblokkeerd heeft.

Meer kan je ook niet doen lijkt mij, even afwachten wat ze te zeggen hebben.

AMD Ryzen 7 5700X/AMD 7900 XTX/H1 V2 2022 -  MBP 16 M1 Max/32GPU/64GB/8TB -  MBP 13 M1/16GB/512GB -  iPhone 14 Pro Max 512GB -  iPad Pro 2021 12.9

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
MysticX schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:28:
Vreemde situatie! Voor de zekerheid, je geeft hierboven iPhone 11 aan en in de screenshot zie ik iPhone 11 Pro? Gaat het echt om dezelfde toestel?

Ik denk dat je in dit geval bij de verkoper moet zijn, contact opnemen met Apple kan ook (je hebt een factuur die je kan overleggen) en als laatst de provider die hem geblokkeerd heeft.

Meer kan je ook niet doen lijkt mij, even afwachten wat ze te zeggen hebben.
Inderdaad hetzelfde toestel, een iPhone 11 Pro (maar scherp opgemerkt). De verkoper kan ik proberen maar dat is ook maar een dozenschuiver. Zie je iemand een dergelijke vraag al stellen aan bv. Coolblue? Denk niet dat die weten waar ze terecht moeten.

Voor alle duidelijkheid, de telefoon werkt verder en is gewoon geactiveerd bij Apple. Bij Apple zal wel iemand zijn die bekend is met de materie maar hoe geraak ik tot bij de juiste dienst? Ik probeer alvast hun chat wel even...

Provider die hem geblokkeerd heeft... het zal maar een Spaanse provider geweest zijn ofzo. Frans spreek ik gelukkig maar het contactformulier van Orange is alleen bruikbaar als je er klant bent...

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:34
Wikipedia: International Mobile Equipment Identity

Als het goed is zou je provider de CEIR in moeten kunnen zien. Het zal lastig zijn maar die kunnen je vast wel helpen met de correcte informatie van de melder. Ik zou proberen om niet via klantenservice maar abuse@ of een speciaal diefstalnummer in contact te komen.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:04
Zo te zien kan je bij Orange France gewoon een imei blokkeren via een account. ( zover ik het kan begrijpen met google translate )

https://espace-client.ora...ue/equipements-orange.php

https://espace-client.ora...otre-mobile-perdu-ou-vole

Weet niet of je met de hand een imei daar kan invoeren, als dat wel zo is dan kan het zijn dat iemand een verkeerd nummer heeft zitten intikken.

Je zal toch contact moeten opnemen met Orange France. ( wellicht dat Orange België je ook kan helpen )

Ze hebben ook een chat functie waar je contact kan leggen. ( tussen 08:00 t/m 20:00 )

[Voor 11% gewijzigd door corporalnl op 24-01-2023 09:45]

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:43
Weet je zeker dat Orange France de blokkade heeft geplaatst? Ik zie bij carrier inderdaad die naam, maar betekent dit niet gewoon aan welke provider deze telefoon ooit uitgegeven is? Is het geen import telefoon en heeft Orange France ooit een partij verkocht aan jouw verkoper?

Wat maakt het dat je 200% weet dat de 'carrier' ook 'veroorzaker' is?

• rensvanaarden
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-02 13:57
Incognitum schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:52:
Weet je zeker dat Orange France de blokkade heeft geplaatst? Ik zie bij carrier inderdaad die naam, maar betekent dit niet gewoon aan welke provider deze telefoon ooit uitgegeven is? Is het geen import telefoon en heeft Orange France ooit een partij verkocht aan jouw verkoper?

Kan goed zijn dat Orange B het systeem van Orange FR gebruikt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• geffas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-02 13:28
Ik heb hier ook ervaring mee. Had ook een Iphone 11 voor mijn vrouw gekocht. Werkte prima in Nederland. Echter op reis naar Frankrijk wou de telefoon op geen enkel Frans netwerk. Bleek dat de telefoon op de blacklist stond wegens diefstal kennelijk bij SFR (franse telecom provider).

Ik had de telefoon gekocht via een bekende nederlandse e-commerce site via een winkel in deze site. Deze winkel was echter niet meer te bereiken. De zaak uitgelegd bij de klantenservice en lang verhaal kort uiteindelijk geld teruggekregen.

Nou begrijp ik dat voor de topicstarter lastig is. Verschil met mijn incident is dat de telefoon van mijn vrouw alleen in Frankrijk geblokkeerd was en blijkbaar ook wel al langere tijd. Daarnaast kon ik natuurlijk verhaal halen bij de klantenservice die uiteraard ook niet blij was met de situatie. Ik begijp dat je hem al drie jaar had en dat hij kennelijk pas 6 maanden geleden geblokkeerd is.

Ik zou dan doen wat een andere poster hier zei - contact opnemen met de Franse Orange klantenservice. Als zij de blokkade geplaatst hebben kunnen zij hem ook verwijderen. Je zou ook eens hier kunnen kijken https://assurance.carrefo...quer-telephone-blackliste. Als ik het goed heb moet je dan wel kunnen bewijzen dat je ter goede trouw bent bij de Gendarmerie / Police Nationale in Frankrijk en misschien lukt dat wel als je de factuur kunt overleggen.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Incognitum schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:52:

De verkoper is de exclusieve servicing partner van Proximus en zelf Apple Authorised Reseller... sluit natuurlijk niets uit. Wel bedankt voor alle reacties. Ik ga morgen wat telefoontjes plegen richting de verkoper en Proximus. Eerst even bevestiging proberen krijgen dat hij niet gewoon bij Proximus geblokkeerd is.

De winkel aansmeren dat zij mij een gestolen telefoon verkocht hebben (hoe absurd dat ook klinkt) kan mogelijk dwingen dat ze mijn vraag ergens doorzetten...

De chat van Orange is een bot en ik heb nog geen keuze gevonden die me bij een mens brengt.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Even een update:
- Verkoper stuurt me naar Apple (onzin) en Apple stuurt me naar de providers.
- Proximus bevestigt dat de telefoon inderdaad door Orange France geblokkeerd is.
- Mijn contactpersoon bij Proximus is uitermate gefascineerd door mijn "uniek" probleem maar geeft aan dat zij niet de mogelijkheid hebben om een deblokkering aan te vragen.
- Case voorgelegd aan het BIPT die in deze mogelijk degene is die de hele blacklist aan de providers oplegt.
- Morgen nog maar is proberen binnen raken bij Orange France, Al ben ik niet akkoord dat dit voor een doorsnee consument nodig zou moeten zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee