Toon posts:

Bitvavo garantie NB wassen neus?

Pagina: 1
Acties:

• cracktor
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 18:35
Beste mensen,

Afgaande op de nieuwsberichten van de afgelopen weken omtrent Bitvavo en Genesis/DCG, begin ik te twijfelen aan de garantie van de Nederlandsche Bank dat zij tegoeden tot een ton bij Bitvavo zouden dekken.
Nu blijkt dat dat toch iets anders in elkaar steekt dan aanvankelijk gepresenteerd, vraag ik mij af:
Is er enige vorm van garantie als Bitvavo failiet gaat? En hoe zit het met de cryptocurrencies die zij verkopen; dit is meestal een tegoed maar hebben zij enige plicht om die currencies ook daadwerkelijk in huis te hebben?
Het gaat mij er niet om om onrust te veroorzaken, ik ben gewoon benieuwd naar de stand van zaken.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get Dilberted!

Je moet gewoon de coins op je eigen ledger of trezor zetten. Punt. Garantie is er niet. Die ton garantie is er alleen voor vergunninghoudende banken, niet voor crypto. Ook niet voor euro's aangehouden bij bitvavo.

[Voor 12% gewijzigd door knakworst op 23-01-2023 18:15]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:53
cracktor schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:07:
Afgaande op de nieuwsberichten van de afgelopen weken omtrent Bitvavo en Genesis/DCG, begin ik te twijfelen aan de garantie van de Nederlandsche Bank dat zij tegoeden tot een ton bij Bitvavo zouden dekken.
Uit welke bron heb jij geconcludeerd dat de Nederlandse Bank tegoeden tot een ton dekt bij Bitvavo? Bitvavo, iets met bitcoins, niet gereguleerd, hoeven niet te voldoende aan alle eisen waar banken aan moeten voldoen…. Maar wel een garantie vanuit de DNB ?
Onze Accountgarantie is geen wettelijk vereiste en is geen onderdeel van de depositogarantiestelsels van de EU
https://support.bitvavo.c...5-Bitvavo-Accountgarantie

Mbt je andere vragen: dat zijn allemaal vragen geredeneerd vanuit een echte bank. Bitvavo is geen bank dus kijk op de FAQ van de site en bepaal vervolgens zelf of je ze gelooft op hun digitale ogen :)

[Voor 26% gewijzigd door We Are Borg op 23-01-2023 18:20]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:27
cracktor schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:07:
Beste mensen,

Nu blijkt dat dat toch iets anders in elkaar steekt dan aanvankelijk gepresenteerd, vraag ik mij af:
Is er enige vorm van garantie als Bitvavo failiet gaat? En hoe zit het met de cryptocurrencies die zij verkopen; dit is meestal een tegoed maar hebben zij enige plicht om die currencies ook daadwerkelijk in huis te hebben?
Het gaat mij er niet om om onrust te veroorzaken, ik ben gewoon benieuwd naar de stand van zaken.
Je haalt dingen door elkaar of iemand heeft je iets wijs gemaakt wat lariekoek is.

Bitvavo heeft zelf een garantie afgegeven dat ze de schade dekken tot €100.000 als een onbevoegd persoon toegang krijgt tot je account en crypto of euro’s van je wallet opneemt.
https://support.bitvavo.c...5-Bitvavo-Accountgarantie

Het verhaal met de DNB is alleen dat ze geregistreerd zijn ivm antiwitwasrichtlijn en je dus door een aantal hoepels heen laat springen dmw verificatie.
https://support.bitvavo.c...e-Nederlandsche-Bank-DNB-

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• cracktor
Knip, artikelen met daarop copyright van andere websites kopiëren is niet toegestaan.

[Voor 99% gewijzigd door Taro op 24-01-2023 18:24]

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05:53

Malarky

Wils voor wat ieder

@cracktor waar staat die ton garantie van de DNB dan?

Mocht ik ooit een exchange starten zet ik ook zeker een ton in de voorwaarden met talloze mitsen en maren net als Bitvavo. Ook dat “gehackt” is van vele subjectieve voorwaarden voorzien.

Je hoeft nooit uit te betalen in de praktijk maar volkstammen zien je crypto beurs opeens als veilig voor hun beetje spaarggeld

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Het is toch echt vrij simpel; als Bitvavo omvalt kun je fluiten naar je centen. In ieder geval tot e.e.a. uitgekeerd wordt via een bemiddelaar, een proces wat vele jaren kan duren. Kijk bijvoorbeeld naar een Mt.Gox of Cryptopia.

Of je haalt je crypto van de exchange af en verstuurt het naar wallets waarvan jij zelf de keys beheerst, of je verkoopt je crypto en laat de euro's terug op je bank storten.

Wanneer je ervoor kiest om alles op Bitvavo te laten staan dan ben je momenteel blootgesteld aan een behoorlijke portie risico. En dat is compleet onnodig nu opnames van alle kanten nog gewoon open staan.

I live inside that bubble, reality of the naive.

• cracktor
Malarky schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:02:
@cracktor waar staat die ton garantie van de DNB dan?

Mocht ik ooit een exchange starten zet ik ook zeker een ton in de voorwaarden met talloze mitsen en maren net als Bitvavo. Ook dat “gehackt” is van vele subjectieve voorwaarden voorzien.

Je hoeft nooit uit te betalen in de praktijk maar volkstammen zien je crypto beurs opeens als veilig voor hun beetje spaarggeld
Die ton is mijn eigen foute interpretatie.
Wat mij niet bevalt is dat exchanges totaal niet transparant zijn over waar ze in handelen; ook bij Bitvavo is het mij niet duidelijk welke crypto ze nou in huis hebben. Nog los van die 280 miljoen; of die uit geld of crypto bestaat en onder welke voorwaarden die is uitgeleend is weer een prachtig staaltje puntschoen fantasieën.
Maar daarnaast zou het ook zomaar kunnen dat Bitvavo slechts een fractie van de crypto in huis heeft doe ze verkopen, net zoals een bank die geld uitleent.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
cracktor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Die ton is mijn eigen foute interpretatie.
Wat mij niet bevalt is dat exchanges totaal niet transparant zijn over waar ze in handelen; ook bij Bitvavo is het mij niet duidelijk welke crypto ze nou in huis hebben. Nog los van die 280 miljoen; of die uit geld of crypto bestaat en onder welke voorwaarden die is uitgeleend is weer een prachtig staaltje puntschoen fantasieën.
Maar daarnaast zou het ook zomaar kunnen dat Bitvavo slechts een fractie van de crypto in huis heeft doe ze verkopen, net zoals een bank die geld uitleent.
Heb je de voorwaarden gelezen die ze hanteren ivm staking? Daarin staat netjes wat ze met de funds die in staking worden gezet doen. Die 280M dient alleen om de, zoals ook in de voorwaarden staat, extern geparkeerde funds die waarschijnlijk niet meer terugkomen te dekken. Hier zijn de betreffende gebruikers echter ook mee akkoord gegaan.

Ik zie je veel vragen stellen en aannames doen, maar haal je geld er weg en zoek verder niet teveel achter type coins, fiat, etc. dat is alleen maar speculeren, feiten zijn er niet en wat mij betreft zijn er geen redenen om aan te nemen dat Bitvavo liegt over de holdings. Het betreft hier echt alleen de staking funds die ze extern hebben geparkeerd. En door de recente waardestijgingen vermoed ik dat die 280M niet meer voldoende is. Daarom heb ik er weken geleden al mijn geld al weggehaald.

[Voor 11% gewijzigd door Taro op 24-01-2023 20:37]

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• cracktor
Taro schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Heb je de voorwaarden gelezen die ze hanteren ivm staking? Daarin staat netjes wat ze met de funds die in staking worden gezet doen. Die 280M dient alleen om de, zoals ook in de voorwaarden staat, extern geparkeerde funds die waarschijnlijk niet meer terugkomen te dekken. Hier zijn de betreffende gebruikers echter ook mee akkoord gegaan.

Ik zie je veel vragen stellen en aannames doen, maar haal je geld er weg en zoek verder niet teveel achter type coins, fiat, etc. dat is alleen maar speculeren, feiten zijn er niet en wat mij betreft zijn er geen redenen om aan te nemen dat Bitvavo liegt over de holdings. Het betreft hier echt alleen de staking funds die ze extern hebben geparkeerd. En door de recente waardestijgingen vermoed ik dat die 280M niet meer voldoende is. Daarom heb ik er weken geleden al mijn geld al weggehaald.
Wat is er mis met vragen stellen??

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
cracktor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Wat is er mis met vragen stellen??
Niets. Maar je stelt niet echt vragen, je legt vermoedens, een gevoel en/of argwaan op tafel en die kan waarschijnlijk niemand hier beantwoorden of bij je wegnemen. Daarvoor moet je bij Bitvavo zijn. Ik zou ze dan ook bij hen neerleggen.

Persoonlijk zorg ik er voor dat ik niet van dat antwoord afhankelijk ben want in de tussentijd kan het al mis gaan. Dus neem het zekere voor het onzekere.

Verder natuurlijk erg goed dat je vraagtekens bij het geheel hebt en kritisch bent, alleen heeft het geen zin er hier over te gaan speculeren. Dat kan mogelijk ook extra (onnodige) onrust creëren.

Afijn, ik wil geen "bankrun" veroorzaken, maar mijn vertrouwen komt pas weer terug als deze situatie achter de rug is.

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• cracktor
Ik had gewoon heel andere verwachtingen van dit bedrijf maar zal mijn teleurstelling niet omzetten in oproepen tot rellen bij die brievenbusfirma

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-01 21:44
Dit hoort, in mijn ogen, allemaal bij het meer "volwassen" worden van de cryptomarkt. Cowboys en louche praktijken gaan omvallen en trekken partijen die wel eerlijk zijn, maar misschien niet goed hebben opgelet mee. Voor de markt en voor Bitvavo is dit een leermoment.

Maar wat al is aangegeven, als ze omvallen krijgt de rekeninghouder bij Bitvavo niks.

• cracktor
TheBrut3 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 06:48:
Dit hoort, in mijn ogen, allemaal bij het meer "volwassen" worden van de cryptomarkt. Cowboys en louche praktijken gaan omvallen en trekken partijen die wel eerlijk zijn, maar misschien niet goed hebben opgelet mee. Voor de markt en voor Bitvavo is dit een leermoment.

Maar wat al is aangegeven, als ze omvallen krijgt de rekeninghouder bij Bitvavo niks.
Ik had op de een of andere manier gedacht dat Bitvavo die 'eerlijke partij' zou zijn. Ach ja, je leert in het leven ;)

• Thargix
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 29-01 22:53
https://blog.bitvavo.com/dcg-update-statement-27-01-2023/

Een nieuwe update

[Voor 17% gewijzigd door Thargix op 29-01-2023 14:06. Reden: link gecorrigeerd]

• lucatoni
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:24
cracktor schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:39:
[...]

Ik had op de een of andere manier gedacht dat Bitvavo die 'eerlijke partij' zou zijn. Ach ja, je leert in het leven ;)
Is dat ook weer niet een aanname? Volgens mij zijn ze redelijk transparent. En wat @Taro zegt: Haal je muntjes daar weg, ik weet niet zo goed waarom je daar niet op reageert? Bitvavo is primair een exchange, geen bank. Er is geen reden om je coins daar te laten staan toch?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee