Toon posts:

TpLink X50 (ax3000) of X60 (ax5400 2022 model)

Pagina: 1
Acties:

• jup99
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 11:31
Hallo,

Ik ben van plan een TPLink Deco systeem aan te schaffen. (3 nodes)

Nu kom ik weinig info tegen over het verschil tussen de Deco X50 (ax3000) en de Deco X60 (ax5400 2022 model)
Verschil wat ik zie is dat de X50 een ethernetpoort extra heeft (3 ipv 2), de snelheid van de X60 is echter hoger.
Op de site van TPlink hebben ze het alleen over de X50 (ax3000) en de X60 (Ax3000)

Welk systeem zouden jullie adviseren ?
(eengezinswoning, 3 woonlagen, 126m3)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Al die snelheidsaanduidingen verhelderen niet maar maken dit soort zaken onnodig verwarrend.

Beide types apparaat hebben een dual-band 4x4 MIMO radio. Verschil is dat de X50 max 80MHz kanaalbreedte ondersteunt (max theoretische link rate in 5GHz 2400Mbps) en de X60 160MHz ondersteunt (max 4800Mbps).

Nu, dit gegeven kun je op drie manieren benaderen.

1) zendvermogen in 160MHz is zelfde als in 80MHz, dus signaal wordt over twee keer zoveel spectrum uitgesmeerd. Daardoor zal je signaalsterkte bij ontvangst slechts 50% zijn (3dB lager) dan bij 80MHz. Is je signaal zeer sterk dan heb je er voordeel bij (want je kunt die 3dB prima missen). Is je signaal zwak, dan werkt het averechts omdat je gedwongen wordt op lagere modulatie (=ook snelheid) te werken. Meerwaarde heb je dus alleen bij zeer goed signaal.
2) ben je van plan de Deco apparaten via Ethernet bedraad aan te sluiten op elkaar (=sterk aan te raden), dan hoeven ze alleen client devices (je laptops en telefoons enzo) te bedienen. Die hebben max 2x2 MIMO en slechts een handjevol ondersteunt 160MHz. Toegevoegde waarde van deze apparaten is in dit scenario sowieso minimaal tov de goedkopere X20 (die maar 2x2 doet). Als je daarentegen de tweede en derde Deco draadloos aan te sluiten (=af te raden, je halveert je prestaties en hebt 50% meer nodes nodig dan wanneer je ze bedraad aansluit), dan verbinden ze onderling wel met maximale snelheid en heb je - rekening houdend met punt 1 - toegevoegde waarde van de extra bandbreedte.
3) in 5GHz heb je 80MHz dat heel druk is, want helemaal vrij te gebruiken, en veel meer kanaalbreedte dat zeer rustig is omdat je er een ingewikkelde radar-scan op los moet laten (DFS CAC) dat ook nog de fabrikant flink geld kost om gecertificeerd te worden (verplicht). Veel consumentenmerken - zoals TP-Link - doen dat niet als ze het niet hoeven. Zeer grote kans dat de X50 met z'n 80MHz dus vast zit in dat drukste stuk. Om 160MHz aan te kunnen moet je sowieso in het 'lastige' stuk gaan zitten, dus weten we zeker dat de X60 dat aankan. Als je in een drukke buurt woont met buitenmuren/ramen die WiFi doorlaten, dan kan het flink schelen als je in de rustige kanalen kunt zitten.

Of een van deze twee toereikend is en/of passend voor jullie woning hangt af van flink wat meer dan alleen woonlagen en oppervlak. Denk aan:
- heb je de mogelijkheid de nodes bedraad aan te sluiten? Zo ja, waar zijn/komen de wandcontactdozen?
- zijn de vloeren van hout of beton (en indien van hout: zit er een metaalhoudende isolatielaag onder je vloer op 1e en 2e verdieping)?
- welk modem/NTU heb je van je provider? Ben je van plan de Deco set in te zetten als router of AP? Indien als AP, welke router gebruik je er dan naast (ook indien van je provider merk+modelnr geven)
- heb je andere apparaten bedraad op je router aangesloten nu? Zo ja, hoeveel, en waar staan ze?

In het algemeen:
Een doorsnee naoorlogs NL gezinswoning kun je met twee AP's dekken maar dan moet je ze optimaal kunnen plaatsen (bijv eentje in woonkamer, eentje in trapgat tussen 1e en 2e verdieping). Kun/wil je ze niet bedraad aansluiten, dan heb je vrijwel altijd een derde nodig om (in dat geval als doorgeefluik (eentje in woonkamer, tweede onderaan trapgat, derde bovenaan trapgat). Bij oudere woningen van baksteen en hout kun je meestal met iets minder toe, maar je kunt meer last hebben van interferentie.

Soittakaa Paranoid!

• jup99
@dion_b Heel bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg.

De nodes worden bedraad aangesloten. De router van KPN (Glasvezel 1Gb up/down) zal alleen gebruikt worden om het internet signaal bedraad aan de hoofdnode door te geven. Die node zal voor de rest al het verkeer sturen (uitgeven op adressen etc)
1 node (hoofd) komt aan achterzijde woning tegen glaspui naar tuin, 2e node in kantoor 1e etage voorzijde woning, 3e node op zolder aan achterzijde woning. (Hier komt 2e kantoor/thuiswerkplek)

De woning wordt over 2 weken opgeleverd en is voorzien van vloerverwarming vanaf een warmtepomp, huis is super geïsoleerd. Ik ga er vanuit dat het WiFi signaal minimaal door de plafonds zal zijn. Tussen wanden zijn zandsteenblokken.

Nodes dus bedraad aangesloten en verdeeld door het huis/etages.
Omdat ik er van uitga dat de buren links en rechts (totaal huisblok van 4 woningen) ook allemaal goede WiFi zullen nemen ben ik denk op basis van jouw uitleg het beste af met de X60 5400.

Als ik je uitleg tenminste goed begrepen heb, mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag….als je uiteraard nog tijd in mijn vraag wil steken :)

Ik wil deze week bestellen ivm BTW weg weken van Mediamarkt.

Nogmaals heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jup99 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:32:
@dion_b Heel bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg.

De nodes worden bedraad aangesloten. De router van KPN (Glasvezel 1Gb up/down) zal alleen gebruikt worden om het internet signaal bedraad aan de hoofdnode door te geven. Die node zal voor de rest al het verkeer sturen (uitgeven op adressen etc)
Waarom de KPN router ueberhaupt gebruiken dan? Je kunt net zo goed de Deco in routermodus gelijk op je NTU aansluiten. Of kijk je nog lineaire TV van KPN?

In dat laatste geval wordt alles ingewikkelder en moet je (tenzij je heel erg wilt hobbyen) de Experia van KPN gebruiken. In dat geval de vraag: waarom specifiek van alle mogelijke WiFi-oplossingen Deco? Aangezien vrijwel alle bijzondere functionaliteit ervan alleen in router (niet AP) mode beschikbaar is.
1 node (hoofd) komt aan achterzijde woning tegen glaspui naar tuin, 2e node in kantoor 1e etage voorzijde woning, 3e node op zolder aan achterzijde woning. (Hier komt 2e kantoor/thuiswerkplek)

De woning wordt over 2 weken opgeleverd en is voorzien van vloerverwarming vanaf een warmtepomp, huis is super geïsoleerd. Ik ga er vanuit dat het WiFi signaal minimaal door de plafonds zal zijn. Tussen wanden zijn zandsteenblokken.
OK, hier gaat het mis. Je glas is geheid minimaal HR++ glas, daar gaat geen bit doorheen als de ramen dicht zijn. Om signaal buiten te krijgen ontkom je niet aan een outdoor AP. Dat betekent dus ook dat je met de plaatsing binnen geen rekening hoeft te houden met situatie buiten.
Nodes dus bedraad aangesloten en verdeeld door het huis/etages.
Verstandig.
Omdat ik er van uitga dat de buren links en rechts (totaal huisblok van 4 woningen) ook allemaal goede WiFi zullen nemen ben ik denk op basis van jouw uitleg het beste af met de X60 5400.
Met zoveel isolatie boeit het weinig wat de buren doen, behalve misschien in de zomer met alle ramen open.
Als ik je uitleg tenminste goed begrepen heb, mocht dat niet zo zijn dan hoor ik dat graag….als je uiteraard nog tijd in mijn vraag wil steken :)
Wat ik mis is waarom je voor de Deco-reeks kiest. Het kan een goede keuze zijn, maar je moet beseffen dat het een geheel dichtgetimmerd systeem is waar je zelf nagenoeg niets relevants in kunt stellen. Het betekent ook dat dingen ermee werken (de meeste) of niet (zeldzaam) en je daar ook verder vrijwel niets aan kunt doen. Tenslotte is groot deel van de functionaliteit ervan alleen in router-modus beschikbaar en het is maar de vraag of dat in jullie situatie het handigst is.
Ik wil deze week bestellen ivm BTW weg weken van Mediamarkt.
Daar zou ik je sowieso niet gek door laten maken. Bol.com heeft ze voor zelfde prijs als Mediamarkt zonder al die "nu of nooit" idioterij.

Soittakaa Paranoid!

• jup99
Hallo @dion_b ,

Zoals ik het bedacht heb gaat dus niet goed werken. :(

Ik wilde de KPN router functionaliteit uitzetten (Wifi uit / DHCP uit)
Reden is dat ik met huidige modem maar 10 apparaten een vast IP adres kan geven, ivm smarthome en aanweizigheidsdetectie wil ik alle telefoonsm camera's en NAS een vast IP adres geven. Xbox'en ook ivm multiplayer en portforwarding.

Vanwege die reden zou de TPLink alles moeten regelen. Ik begrijp echter dat de IPTV kastjes niet gaan werken op die manier omdat die aangesloten zouden moeten worden op de KPN router, tenzij ik de TPLink in AP modus zet maar dan zou ik dus niks aan de functionaliteit van de Deco hebben.

Mijn doel was of een goed dekkend wifi netwerk te hebben waarbij ik meer dan 10 apparaten en vast IP adres kan geven. Huidige huis heb ik wel eens met wifi repeaters/AP geprobeerd. Dat vond ik niet goed werken omdat bijv. telefoons niet op tijd overschakelde en dus bleven hangen op de repeater/AP terwijl je al op volgende etage stond in buurt van andere repeater/AP

Reden voor de Deco is de prijs en functionaliteit. (tov van bijv. ubiquiti unifi die een stuk duurder zijn)
Elke kamer in nieuwe huis is voorzien van minimaal 2 UTP aansluitingen, (cat.6) die wilde ik aansluiten op Netgear gs308e (Totaal 3 stuks, die in meterkast komen)

Ik dacht dat ik er helemaal uit was, maar door jouw uitleg begrijp ik dat ik volledig verkeerd zat.
Wat zou wel een goede oplossing zijn voor mij ?

(Vraagstelling is dus nu geheel anders geworden ;( )
Ik hoop dat mijn tekst een beetje duidelijk is

* aanvulling: Vandaag heeft KPN het volgende bekend gemaakt: https://forum.kpn.com/kpn...ntroduceert-kpn-tv-574128
Zoals ik dit lees lost dit mogelijk de problemen voor mensen op die eigen router zou willen gerbuiken icm IPTV.

--------------------------------------------
Dit is wat er gaat komen.
KPN Glasvezel 1Gb up/down
2x IPTV 4K kastje (begane grond, 2e etage)
3x Netgear GS308e (Reeds in bezit)

[Voor 25% gewijzigd door jup99 op 24-01-2023 10:39. Reden: Nieuwe KPN TV kastjes (weblink)]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jup99 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:27:
Hallo @dion_b ,

Zoals ik het bedacht heb gaat dus niet goed werken. :(

Ik wilde de KPN router functionaliteit uitzetten (Wifi uit / DHCP uit)
Dat zijn geen routerfunctionaliteiten. Een router verbindt twee netwerken, bij een thuisrouter jouw LAN en het internet, routereert verkeer en - hier relevant - regelt ook dingen als VLANs en multicast (KPN IPTV...). Als je DHCP en WiFi uit zet blijft het routeren. Overigens, WiFi uitzetten kan prima en is aan te raden als je KPN's SuperWiFi niet gebruikt, maar DHCP uitzetten zou ik afraden. In dat geval krijgt je eigen router erachter geen WAN-IP...
Reden is dat ik met huidige modem maar 10 apparaten een vast IP adres kan geven, ivm smarthome en aanweizigheidsdetectie wil ik alle telefoonsm camera's en NAS een vast IP adres geven. Xbox'en ook ivm multiplayer en portforwarding.
Max 10? Dat is wel heel karig. Maar als ik dit hoor betwijfel ik of TP-Link's Deco wel de beste match is. Je hebt aardig wat eisen en weet ook hoe ermee om te gaan. Dat is niet de use case voor Deco, die echt ontworpen is om dichtgetimmerd idiot-proof te zijn - met een paar opvallende uitzonderingen.
Vanwege die reden zou de TPLink alles moeten regelen. Ik begrijp echter dat de IPTV kastjes niet gaan werken op die manier omdat die aangesloten zouden moeten worden op de KPN router, tenzij ik de TPLink in AP modus zet maar dan zou ik dus niks aan de functionaliteit van de Deco hebben.
Het zou ook moeten kunnen als je het als router gebruikt. Dan moet je wel IGMP snooping aanzetten (staat per default uit op Deco) en evt aanwezige IGMP proxy aanzetten (geen idee of die functionaliteit erin zit, wat de default instelling is en of het uit te schakelen is indien default aan). Ook als je de Deco in AP modus gebruikt moet je IGMP snooping aanzetten.
Mijn doel was of een goed dekkend wifi netwerk te hebben waarbij ik meer dan 10 apparaten en vast IP adres kan geven. Huidige huis heb ik wel eens met wifi repeaters/AP geprobeerd. Dat vond ik niet goed werken omdat bijv. telefoons niet op tijd overschakelde en dus bleven hangen op de repeater/AP terwijl je al op volgende etage stond in buurt van andere repeater/AP
Mesh = repeater met een betere marketing :z

Nu ga je dingen bedraad aansluiten, dat scheelt al enorm. Wat je verder nodig hebt is een DHCP server die meer dan 10 apparaten een vaste lease kan geven (wat los staat van WiFi en technisch zelfs van router, maar makkelijkst is allicht een router met DHCP server erin) en een managed WiFi oplossing.
Reden voor de Deco is de prijs en functionaliteit. (tov van bijv. ubiquiti unifi die een stuk duurder zijn)
Ik zal de laatste tijd niet snel UniFi aanraden (externe controller is irritant en er gaan veel te vaak dingen mis bij upgrades), maar ik zou aanraden wat minder strak naar prijs te kijken, zeker bij nieuwbouw. Je UTP contactdozen waar je deze dingen op aan gaan sluiten hebben waarschijnlijk al meer gekost dan zo'n hele set X50'jes. Gooi vooral geen geld over de balk, maar doe ook geen concessies omdat iets een paar tientjes goedkoper is.

Wat ik sowieso zou aanraden: in plaats van vooraf te bepalen dat je drie AP's nodig hebt, doe een site survey zodra je de sleutels hebt. Dat is zo simpel als een AP meenemen. Welke het is maakt niet uit, het hoeft ook geen internetverbinding te hebben. Zolang het in 5GHz een netwerk uitzendt is het goed genoeg. Daarnaast heb je nodig een client (telefoon of laptop, pak liefst het apparaat dat je zelf het meest draadloos gaat gebruiken, zolang het geen iPhone/iPad is). Bij Android moet je een app installeren (Open Source WiFi Analyzer), bij Windown en MacOS kun je zonder extra software de benodigde gegevens achterhalen. Oh, en een kladblok - of een tablet/laptop waar je gegevens kunt noteren.

Vervolgens dat ding in de buurt van een van je UTP wandcontactdozen plaatsen.

Dan in dezelfde kamer gaan staan en signaalsterkte (RSSI / signaalpercentage) in de 5GHz noteren.
Loop naar de volgende kamer en herhaal de meting.
Ga zo door tot je alle kamers gehad hebt, en ook even in de tuin gestaan hebt met deur dicht.

Als je alle kamers gehad hebt met AP bij ene wandcontactdoos, neem de AP mee en plaats het in de tweede kamer. Loop dan weer alle kamers door terwijl je meet.

Als je alle wandcontactdozen in huis gehad hebt, heb je als het goed is een matrix met op horizontale as alle kamers in huis en op verticale as alle wandcontactdozen waar je een AP in de buurt kunt plaatsen.

Kijk nu naar de RSSI: je wilt overal boven de -67dBm blijven, en liefst nog een paar dB marge daarboven hebben. Hoeveel horizontale rijen heb je minimaal nodig om dat overal te halen? Dat is hoeveel AP's je nodig hebt, en je weet ook gelijk waar ze moeten staan. Je weet ook gelijk of je een outdoor AP in de tuin nodig hebt - namelijk als je in de tuin nooit boven de -67dBm uitkomt.
Elke kamer in nieuwe huis is voorzien van minimaal 2 UTP aansluitingen, (cat.6) die wilde ik aansluiten op Netgear gs308e (Totaal 3 stuks, die in meterkast komen)
2 UTP overal is geweldig, maar waarom drie losse 8-poort switches in meterkast? Als je toch alles in meterkast samen brengt ben je veel beter af met een enkele 24-poort switch. Dat is overzichtelijker en voorzover je dingen moet managen kan dat op een enkele plek. Je hebt al een degelijke managed 24-poorts switch voor minder dan 3x de prijs van die GS308E.
Ik dacht dat ik er helemaal uit was, maar door jouw uitleg begrijp ik dat ik volledig verkeerd zat.
Wat zou wel een goede oplossing zijn voor mij ?

(Vraagstelling is dus nu geheel anders geworden ;( )
Ik hoop dat mijn tekst een beetje duidelijk is
Zo anders is het niet, je pakt het nu op betere manier aan: eisen stellen, kijken wat nodig is om daaraan te voldoen en dan pas kijken naar welk kastje dat levert, ipv te beginnen met een kastje en kijken hoe je dat passend kunt maken :)

Overigens hoor ik nog niets over oplossing voor in tuin. Er is een outdoor Deco X50, dus die eis hoeft nog niet te betekenen dat je geen Deco kunt doen.
* aanvulling: Vandaag heeft KPN het volgende bekend gemaakt: https://forum.kpn.com/kpn...ntroduceert-kpn-tv-574128
Zoals ik dit lees lost dit mogelijk de problemen voor mensen op die eigen router zou willen gerbuiken icm IPTV.
Ik lees nergens dat dit qua connectivity anders gaat werken dan de hudiige kastjes. KPN heeft gewoon bij de concurrent van de leverancier van de vorige een iets nieuwer apparaat besteld en wat meer toeters en bellen in de software opgenomen. Voorzover ik kan zien werkt het voor liniair TV nog met routed multicast, net zoals de vorige twee generaties. Iets anders is sowieso vanuit capaciteitsoogpunt ondenkbaar - het zou KPN's netwerk veel teveel belasten. Dus je gaat nog steeds IGMP moeten ondersteunen.
--------------------------------------------
Dit is wat er gaat komen.
KPN Glasvezel 1Gb up/down
2x IPTV 4K kastje (begane grond, 2e etage)
3x Netgear GS308e (Reeds in bezit)
Ah, vandaar die drie switches. Ik zou nog steeds aanraden ze te vervangen door een enkele. Kan goed zijn dat je met 2 poorten per kamer niet uitkomt, dan kun je de kleintjes alsnog nuttig inzetten.

Soittakaa Paranoid!

• jup99
@dion_b , Heel erg bedankt voor al je (zeer uitgebreide) uitleg en advies.
Hier kan ik wel iets mee.

Ik ga eerst alles wel meten, bekijken en testen om te zien welk systeem het beste in de (nu scherpgestelde) behoefte voorziet.
Dank je wel !

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:22
@jup99 kpn heeft net een nieuw iptv platform, wat ik uit de comments begreep kan die werken met multicast en unicast. In lekentaal, hij kan ook achter een deco zonder experiabox werken zelfs via wifi. Tenminste, denk ik . Ding is zo nieuw dat ik de ervaringen nog niet heb gelezen.

CISSP! Drop your encryption keys!

• jup99
@laurens0619 Had ik inderdaad gisteren ook gelezen. Dion_b geeft in zijn reactie aan dat het mogelijk wel nodig blijft om de experiabox te blijven gebruiken....maar weet dat ook niet helemaal zeker. Zelfde reden, apparaat is zo nieuw dat er nog geen ervaringen over te vinden zijn.

Dus ik ga eerst wat metingen doen in en om het huis en hopen dat er dan inmiddels ervaringen/reviews te vinden zijn. Ik wilde deze week netwerkspullen aan gaan schaffen omdat er aardige korting te vinden is bij Mediamarkt. (Inmiddels ook Bol.com) dat zal waarschijnlijk alleen deze week nog zijn.
Maar beter misschien eerst meten en weten, en dan pas aanschaffen...zelfs als dat betekent dat ik uiteindelijk iets meer ga betalen voor een set.

Ik ga de komende dagen/weken goed het forum van Tweakers en KPN in de gaten houden en dan hopen dat iemand met een werkende oplossing voor IPTV komt. (als die niet nu al in het nieuwe systeem zit)

Dank je wel voor je comment en meedenken.

• laurens0619
@jup99
Ah zie nu pas dat jullie er al over hadden gepost.
Aangezien de nieuwe box ook over wifi werkt kun je wel voor 99% zeker concluderen dat die streams ook via unicast gaan. Deze reactie (misschien beta tester?) bevestigd dat ook.

Tegelijk lees je daar ook dat de unicast mode beroerd is tov de multicast. Zou vanuit de techniek niet mogen, een netflix streampje is ook unicast en komt hier toch super zuiver binnen ;)

En als het niet werkt, dan zet je gewoon dhcp uit op de experiabox en laat je dat afhandelen door iets anders als een raspberry pi. Als tijdelijke oplossing dan totdat die experiabox eruit kan.

Persoonlijk werd ik helemaal simpel van iptv en heb ik nlziet abonnement icm internet only.
Mijn woonkamer tv heeft gewoon native app van nlziet en de andere heb ik opgelost met firetv.
Multicast geneuzel, bah

[Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 25-01-2023 08:57]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:46:
@jup99
Ah zie nu pas dat jullie er al over hadden gepost.
Aangezien de nieuwe box ook over wifi werkt kun je wel voor 99% zeker concluderen dat die streams ook via unicast gaan. Deze reactie (misschien beta tester?) bevestigd dat ook.
Hoeft niet per se, je kunt ook een client inbouwen in de router die specifiek multicast-unicast doet over WiFi maar niet bedraad. Ben benieuwd naar de eerste Wireshark captures van wat met deze dingen vanuit NTU de Experiabox in gaat en vervolgens uit Experiabox richting STB.
Tegelijk lees je daar ook dat de unicast mode beroerd is tov de multicast. Zou vanuit de techniek niet mogen, een netflix streampje is ook unicast en komt hier toch super zuiver binnen ;)
Het gaat om capaciteit op het netwerk van de provider. Als je een miljoen mensen hebt die allemaal om 20u journaal kijken, dan moet je bij unicast een CDN hebben dat een miljoen streams tegelijk moet kunnen en moet op alles tussen CDN en klantaansluiting ook capaciteit zijn om die miljoen streams te vervoeren. Dat is op hoge kwaliteit niet te doen, dus heeft KPN er blijkbaar voor gekozen om in dat geval de bitrate sterk te verlagen.

Netflix is andere use case, daar kijkt iedereen op ander tijdstip dus je ontkomt niet aan unicast. Hetzelfde geldt voor alle non-linear dingen die providers doen. Bovendien is Netflix erg slim met (lage) bitrates - eerste paar seconden zijn op hoge kwaliteit, daarna zakt het af tot veel lager dan broadcast quality, met hier en daar weer pieken waar het teveel zou opvallen. Netflix doet 4k met gemiddeld hooguit 3Mbps, al start het met meer dan 10Mbps. Ter vergelijking, broadcast-quality is ~16Mbps.
En als het niet werkt, dan zet je gewoon dhcp uit op de experiabox en laat je dat afhandelen door iets anders als een raspberry pi. Als tijdelijke oplossing dan totdat die experiabox eruit kan.
Die Experiabox kan er sowieso tussenuit, alleen wat je moet doen om voor elkaar te krijgen is niet triviaal.
Persoonlijk werd ik helemaal simpel van iptv en heb ik nlziet abonnement icm internet only.
Mijn woonkamer tv heeft gewoon native app van nlziet en de andere heb ik opgelost met firetv.
Multicast geneuzel, bah
Home networks die niet overweg kunnen met al jarenlang standaardprotocollen en toepassingen :N :z

IGMP is niet bepaald rocket science. Maar goed, ik zou sowieso aanraden om even achter de oren te krabben of ouderwets TV wel nodig is. Veel content kan gewoon online gevonden worden en voor specifieke zaken (doelgroepencontent als sport, kinderprogramma's, films) kun je voorzover nodig ook specifieke apps/OTT abo's nemen. Scheelt niet alleen gedoe met multicast maar ook geld. Voor de kinderen hoef je het alvast niet te doen. Geen van mijn drie kinderen heeft ooit behoefte getoond om tegelijk met anderen hetzelfde te kijken en de jongste snapt werkelijk niets van zenders waar je vast zit aan wat uitgezonden wordt ook al vind je het niets :z

Soittakaa Paranoid!

• laurens0619
@dion_b
Ik doelde er meer op dat multicast iptv via wifi verre van ideaal is en je dat eigenlijk bedraad wilt.
Ik vind het een vervelende beperking voor mensen dat decoders daarom bedraad aangesloten moesten worden en gebruik van eigen apparatuur complex is.
Ik zag steeds vaker dat mesh nodes werden misbruikt om iptv draadloos aan te sluiten. Niet heel elegant want door de karakterisiek van multi iptv kan dit een flinke impact hebben op je wifi (veel meer dan de 10mbit stream)

Ik snap de netwerk impact van unicast maar dat is ook weer op te lossen. NLZiet lukt het wel gewoon (maar waarsch significant minder klanten). Ik geloof dat zefls de Ziggo ontvanger unicast doet? En tmobile ook?

Als ik KPN was zou ik via multicast de tv stream naar iedere wijkcentrale sturen en vanuit daar unicast streams naar het huishouden sturen, of tot aan de experiabox en dan unicast (maar dat maakt de experiabox complexer/eigen verbinding lastiger).

[Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 25-01-2023 11:14]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee