dringende hulp nodig met remeha avanta

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik heb een Remeha Avanta 28c die een probleem heeft. Afgelopen vrijdag was er een stroomstoring in onze buurt (ongeveer 1 uur). Ik merkte het niet meteen, maar het lijkt erop dat er daarna iets is gebeurd. Ik voelde het pas gisteren in de avond toen ik merkte dat het behoorlijk koud is in ons huis. Warm water werkt prima - er was geen verschil bij de douche. Ik heb geprobeerd de temperatuur te verhogen met behulp van de thermostaat van de kachel, maar de kachel werd alleen een beetje lauw. Vandaag heb ik ook allerlei tests gedaan: temperatuur verhogen op alle thermostaten, OpenTherm-brug opnieuw gekoppeld met de Evohome-controller, configuratie van de ketel gecontroleerd - niets werkte. Als er warmtevraag is slaat de ketel aan, ik hoor de brander, ik voel ook de pomp werken, de aanvoerleiding wordt behoorlijk warm (in ieder geval direct naast de ketel) maar de retourleiding blijft behoorlijk koud en de kachels zijn , hooguit een beetje lauw aan de bovenkant (trouwens, ik controleer ze ook allemaal op lucht). Ik las dat het de driewegklep zou kunnen zijn, maar ik weet niet hoe ik dat moet controleren.
Laat me alsjeblieft weten wat ik nog meer moet doen/proberen/verifiëren. Ik heb wat hulp/advies nodig aangezien de temperaturen buiten vrij laag zijn deze dagen.
Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:22
Telefoonboek.nl -> Loodgieter ? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
KNed schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:05:
Telefoonboek.nl -> Loodgieter ? :)
Dit, en doe wat vervolgonderzoek voor je belt zodat je niet zo'n oplichter met idioot hoge tarieven bij de deur krijgt

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Ook nog even een google opdracht geprobeerd:
Ik vind niet heel veel zinvolle info
Alleen dit, klinkt ingewikkeld
https://www.klusidee.nl/F...-avanta-vervangen.123392/

Ik heb ooit zelf een driewegklep vervangen van een Nefit VR ketel. Dat was simpel, goed bereikbaar. Maar wat ik op dat forum lees is dat bij de Avanta heel anders

[ Voor 12% gewijzigd door KNed op 23-01-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 23:36

JdM

Humbled

Al een reset op de ketel uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

vlucian schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:02:
Als er warmtevraag is slaat de ketel aan, ik hoor de brander, ik voel ook de pomp werken, de aanvoerleiding wordt behoorlijk warm (in ieder geval direct naast de ketel) maar de retourleiding blijft behoorlijk koud en de kachels zijn , hooguit een beetje lauw aan de bovenkant
Lijkt dat je geen flow hebt. Kan het zijn dat er een component in je systeem zit dat de flow blokkeert? Je hebt het over Evohome, staan de radiatorknoppen wel open dan?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 11:45
klinkt als een hangende driewegklep.
die zit onderin de kast aan de linkerkant met daarop een buis naar de warmtewisselaar (verbrandingsruimte) met ernaast de platen warmtewisselaar. die is voor je warme water en lijkt continu gevoed nu.
Flow is er wel degelijk, er circuleert water

Voorzichtig met een kuststof hamer een paar tikjes op die driewegklep geven en hopen dat het los komt.

Vervangen is wel tricky, die pijpen zal je los moeten halen inclusief syphon op er bij te komen, ding zit helemaal achterin

Afhankelijk van de leeftijd van de ketel ff goed de rubbers en bussen van de warmtewisselaar (plastic) controleren voor je het terug plaatst.

[ Voor 66% gewijzigd door fvdberg op 23-01-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
ik heb de stekker uit het stopcontact gehaald en nadat ik hem weer had aangesloten, deed hij veel klik-klakgeluid. Nooit eerder gehoord. Het duurde ongeveer 3 minuten en het was alsof een relais chaotisch aan en uit ging, maar ik had het gevoel dat het van de pomp kwam. Toen viel plotseling de stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

vlucian schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:24:
ik heb de stekker uit het stopcontact gehaald en nadat ik hem weer had aangesloten, deed hij veel klik-klakgeluid. Nooit eerder gehoord. Het duurde ongeveer 3 minuten en het was alsof een relais chaotisch aan en uit ging, maar ik had het gevoel dat het van de pomp kwam. Toen viel plotseling de stilte.
klik-klak is 3-weg klep. Ook eens gehad.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
Vreemd, het geluid begon terug en stopte toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Na inschakelen zet de ketel de 3-weg pomp altijd even in beide standen, normaliter hoor je dat ook. Als hij blijft klikken lijkt de 3-weg dus defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
Microkid schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:37:
Na inschakelen zet de ketel de 3-weg pomp altijd even in beide standen, normaliter hoor je dat ook. Als hij blijft klikken lijkt de 3-weg dus defect.
nou.. Ik denk dat ik dat geluid eerder heb gehoord, maar niet zo lang en ook niet tijdens de normale werking van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 11:41
https://www.youtube.com/watch?v=Y0MgVKPWC9g in deze vidoe is te zien hoe je een driewegklep moet vervangen. ergens bij 1 uur en 25 minuten, echter het is voor particulieren niet aan te bevelen om de brander te verwijderen. (dat kan enkle als je de paking meevervangt) na zit deze zou vast als een huis. normaal is het allemaal wel te doen. het lijkt erop dat je drieweg klep op zijn einde is. maar kan ook toeval zijn

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 23-01-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
Ik denk dat ik de loodgieter moet bellen. Maar hoe weet ik zeker dat het de driewegklep is?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

vlucian schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:52:
Ik denk dat ik de loodgieter moet bellen. Maar hoe weet ik zeker dat het de driewegklep is?
Dat kan je loodgieter je vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
Ik heb niets tegen de deskundigen. Slechts af en toe kom ik er een paar tegen die niet zo deskundig zijn (een man die kwam en nooit meer terugkwam omdat hij bang werd voor de Itho-ketel die ik toen had, een andere die de ketel niet kon repareren en uiteindelijk repareerde ik op basis van de advies dat ik van een forum heb gekregen). Daarom wil ik graag zo goed mogelijk geïnformeerd worden.

[ Voor 3% gewijzigd door vlucian op 23-01-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51
Heb je geen onderhoudsabonnement op de ketel? Grote voordeel daarvan is dat je meestal binnen 24 uur een monteur hebt voor je probleem. Als je dit niet hebt kon het wel lastig zijn iemand te krijgen. Het is overal druk, eigen klanten gaan voor, dus met een beetje pech sluit je achteraan in de rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
Stokertje schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:04:
Heb je geen onderhoudsabonnement op de ketel? Grote voordeel daarvan is dat je meestal binnen 24 uur een monteur hebt voor je probleem. Als je dit niet hebt kon het wel lastig zijn iemand te krijgen. Het is overal druk, eigen klanten gaan voor, dus met een beetje pech sluit je achteraan in de rij.
je mag me echt niet... :) :)

zo'n contract heb ik helaas niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
vlucian schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:08:
[...]

je mag me echt niet... :) :)

zo'n contract heb ik helaas niet. :(
Hahaha, ben alleen wel bang dat het mogelijk de realiteit is.

Mijn eerste gedachte was net als eerder gemeld dat de Evohome radiatorknoppen niet open gaan en daardoor geen flow. Door stroomstoring zou zo’n systeem natuurlijk wel van slag kunnen zijn en geen communicatie meer met de kranen? Heb geen ervaring met Evohome, maar zoiets zou ik me kunnen indenken.

Kan je die Evohome radiator knoppen niet handmatig overrulen om dit uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
Stokertje schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Hahaha, ben alleen wel bang dat het mogelijk de realiteit is.

Mijn eerste gedachte was net als eerder gemeld dat de Evohome radiatorknoppen niet open gaan en daardoor geen flow. Door stroomstoring zou zo’n systeem natuurlijk wel van slag kunnen zijn en geen communicatie meer met de kranen? Heb geen ervaring met Evohome, maar zoiets zou ik me kunnen indenken.

Kan je die Evohome radiator knoppen niet handmatig overrulen om dit uit te sluiten?
Ik ben er vrij zeker van dat de evohome communiceert met de ketel en met alle knoppen (ik kan ze bijvoorbeeld bedienen vanuit de app). Hoe dan ook, ik heb een radiator die geen elektronische knop heeft en normaal gesproken uitstaat - ik heb die ook geopend en ... er gebeurde niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@vlucian Er wordt hier meerdere keren aangegeven dat je klep lijkt een defect te hebben, dus doe daar iets mee.

Verder is er geen glazenbol die je verteld wat er nu precies de oorzaak is.

Wordt zelf een expert of bel er 1!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:01
Drie weg-klep: heb je wel warm water?

DiedX supports the Rolandâ„¢, Sound Blasterâ„¢ and Ad Libâ„¢ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
DiedX schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:28:
Drie weg-klep: heb je wel warm water?
ja, warm water werkt perfect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlucian
Falcon schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:23:
@vlucian Er wordt hier meerdere keren aangegeven dat je klep lijkt een defect te hebben, dus doe daar iets mee.

Verder is er geen glazenbol die je verteld wat er nu precies de oorzaak is.

Wordt zelf een expert of bel er 1!
Ik heb al gezegd dat ik er een zou bellen. Dus waarom al deze ophef?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:40
Klinkt als driewegklep inderdaad.

In de normale positie staan die in de warm tapwater water positie. Vandaar dat je wel gewoon warm tapwater hebt maar hij switcht dus niet om naar cv bedrijf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
vlucian schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:18:
[...]

Ik ben er vrij zeker van dat de evohome communiceert met de ketel en met alle knoppen (ik kan ze bijvoorbeeld bedienen vanuit de app). Hoe dan ook, ik heb een radiator die geen elektronische knop heeft en normaal gesproken uitstaat - ik heb die ook geopend en ... er gebeurde niets.
Als je over die radiator met handmatige knop ook geen warm water flow krijgt dan zijn de Evohome knoppen niet het probleem nee. Dan inderdaad mogelijk de 3-weg klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
Ik zei het al: eens in de zoveel tijd wordt de kachel op gelijke hoogte met de ketel lauwwarm aan de bovenkant 3 -4 cm. Misschien "ontsnapt" de driewegklep soms wat heet water op die route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
vlucian schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:03:
Ik zei het al: eens in de zoveel tijd wordt de kachel op gelijke hoogte met de ketel lauwwarm aan de bovenkant 3 -4 cm. Misschien "ontsnapt" de driewegklep soms wat heet water op die route?
Als de radiator vlak bij cv ketel warm wordt, gebeurd dit dan als je warm water gebruikt? Zo ja, dan wijst dit volgens mij op een defecte 3-weg klep, dan kan het gebeuren als je heet water gebruikt het cv water ook heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-05 16:49
Deze route zou ik wel vertrouwen: https://www.eigenhuis.nl/spoedklusservice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlucian
voor nu lijkt het opgelost: ik tikte met de schroevendraaier bovenop de driewegklep, er was een geluid (vergelijkbaar met degene die ik eerder opmerkte - zoiets als een paar kleine steentjes die door een pijp vallen) en ... magie, het lijkt nu te werken. Alle verwarmingen werken nu, fijne dagen! Laten we eens kijken wat er gebeurt als we het warme water gaan gebruiken. Desalniettemin is er iets dat moet worden onderzocht / opgelost. Ik heb al een onderhoudskit die moet worden geïnstalleerd, dus de loodgieter zal het druk hebben.
Bedankt voor alle ideeën/suggesties/hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
Exact wat ik je melde dus.
fvdberg schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:16:
klinkt als een hangende driewegklep.
die zit onderin de kast aan de linkerkant met daarop een buis naar de warmtewisselaar (verbrandingsruimte) met ernaast de platen warmtewisselaar. die is voor je warme water en lijkt continu gevoed nu.
Flow is er wel degelijk, er circuleert water

Voorzichtig net een kunststof hamer een paar tikjes op die driewegklep geven en hopen dat het los komt.
Komt wel vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 21:49
Voor een volgende keer kan het ook helpen de status code af te lezen. Bij een defecte driewegklep zal je al snel een te hoge retour temperatuur krijgen (code 3 uit mijn hoofd). Bij ons was de driewegklep dermate stuk dat ie niet meer in beweging kwam, binnenwerk bleek wel goed te vervangen (gelukkig hangt de ketel op zolder dus beetje water eruit was genoeg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
Mogelijk is er door die stroomstoring wat mis gegaan en heb je nu geen problemen meer.

Wat ook kan (heb ik ook gehad) dat de 3 weg klep aan het einde van z'n levensduur raakt. Dan gaat hij af en toe weigeren of klapperen. Een tik erop geven helpt dan maar dat wil je niet te vaak gaan doen :)
Bij mij was het eenvoudig zelf te vervangen, bij jouw ketel zou ik een loodgieter inschakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlucian
Eupeodes schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:52:
Voor een volgende keer kan het ook helpen de status code af te lezen. Bij een defecte driewegklep zal je al snel een te hoge retour temperatuur krijgen (code 3 uit mijn hoofd). Bij ons was de driewegklep dermate stuk dat ie niet meer in beweging kwam, binnenwerk bleek wel goed te vervangen (gelukkig hangt de ketel op zolder dus beetje water eruit was genoeg)
er werd geen foutcode weergegeven. De retourtemperatuur was echter altijd 1 graad lager dan de aanvoertemperatuur (als dit t1 en t2 zijn op het display)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 21:49
1 graad verschil is wel heel weinig, past goed bij een driewegklep probleem. Als ie nu goed blijft werken zou ik het lekker laten, als het probleem terugkomt zou ik die klep zeker (laten) controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:53

dijkmane

biertje ?

best kans dat ie dan ook blijft steken in de CV stand, als je de warme kraan dan aan zet, wordt je huis warm en blijft het water koud.

meestal zit er wel een handeltje aan waarmee je de klep handmatig kunt overrulen.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvdberg
bij deze ketel is hij niet te overrulen.

Een vuiltje in je traject is al voldoende om de klep te laten hangen of deels open te laten.|

Een foutmelding genereert dit eigenlijk nooit aangezien er gewoon flow is door de warmtewisselaar.

dit zijn modulerende ketels die bijverwarmen op het verschil in temperatuur tussen aan en afvoer. Pas bij een te groot verschil schiet de ketel in storing.

voor nu draait de ketel weer, blijft het voorkomen dan weet je wat je moet bestellen/vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door fvdberg op 24-01-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
fvdberg schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:20:

dit zijn modulerende ketels die bijverwarmen op het verschil in temperatuur tussen aan en afvoer. Pas bij een te groot verschil schiet de ketel in storing.
te klein verschil... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
nee te groot. bij te klein stopt de ketel met verwarmen zonder foutmelding.
Pagina: 1