Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:02
Ik ben bezig met het aanschaffen van een Airco om te koelen en te verwarmen.

Onderstaande items heb ik op het oog:

Woonkamer:
Buiten unit SRC 50 ZSX-WF
Binnen unit SRK 50 ZS-W

Slaapkamers:
Buiten unit SCM 45 ZS-W
Binnen unit SRK 25 ZS-W
Binnen unit SRK 25 ZS-W

Nu heb ik alleen in de woonkamer maar 1 groep (buiten de oven om) en denk dat ik dan teveel stroom verbruik als bijvoorbeeld de Airfryer aangaat. Op de slaapkamer zou qua vermogen wel kunnen, maar daar heb ik weer geen aarde in het stopcontact.

Nu zit ik te denken om een nieuwe groep aan te laten leggen via de vloer / kruipruimte naar de meterkast, om daar de 2 buitenunits op aan te sluiten. Is 1 groep voldoende voor bovenstaande setup?

[ Voor 3% gewijzigd door Rsport40 op 23-01-2023 16:24 ]

Beste antwoord (via Rsport40 op 26-01-2023 18:13)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
De buiten units zullen in de datasheet gespecificeerd hebben wat de waarde van de zekering moet zijn. Dat nemen ze misschien een tikje ruim, maar beide op 1 groep zal niet eens in de buurt van mogelijk zijn.

Ofwel elk ook eigen groep

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja, afhankelijk van het opgenomen maximale vermogen.

Wat is dat per buitenunit en de 2 gecombineerd?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De buiten units zullen in de datasheet gespecificeerd hebben wat de waarde van de zekering moet zijn. Dat nemen ze misschien een tikje ruim, maar beide op 1 groep zal niet eens in de buurt van mogelijk zijn.

Ofwel elk ook eigen groep

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 17:13
1 groep kan dus

[ Voor 80% gewijzigd door maartentmm op 25-01-2023 21:55 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Opgenomen vermogen koelen / verwarmen kW 1,24 / 1,36 voor de 50
Opgenomen vermogen koelen / verwarmen kW 0,96 / 1,06 voor de 45

2420 watt gecombineerd
Max 3600 watt op 16a.

Dus tenzij ik iets over het hoofd zie, kan dit prima samen op een nieuwe groep via de kruipruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ja, moet prima kunnen.
Toevallig vandaag aircoboer over de vloer voor 6kw multisplit, en wil die ook aansluiten op zelfde groep als bestaande airco (3,5kw). Ook beide MHI overigens.
Had het zelf al berekend dat het prima kan, maar ook de aircoboer bevestigde dat dat geen probleem zou zijn. Gewoon naar maximaal opgenomen vermogen kijken (zoals @jack zomer voor je heeft gedaan).

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 25-01-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Datasheet geeft 15A en 2,9kW maximaal voor de 50.

Niet stoppen met lezen bij de eerste waarde die je bevalt

Maar je mag het van mij proberen ten gunste van een handje euro’s kabel besparen … onveilig is het niet… 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 25-01-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMDjHe_xLPyH-N1evA_a0ubhWJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMoA9tbEHNbsOsmJmgMVPOTC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEJP8n7hQDnC8adW4fk1V_cNF1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Jb0ej96DcQeDifO9fq9Ko1g.jpg?f=fotoalbum_large

@Ronald Heb je een linkje? Als hij 2.9 is, dan is het onmogelijk ze zamen te doen

[ Voor 29% gewijzigd door jack zomer op 25-01-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Fan motor en compressor zijn inductieve belastingen, die trekken bij opstarten een hoger amperage dan de stroom tijdens bedrijf. Dat zou met 2 units op 1 zekering nog wel krap kunnen zijn, zeker als ze toevallig tegelijkertijd opstarten. Wel is het zo dat deze opstartstromen tegenwoordig waarschijnlijk wel minder door de inverter aansturing.

Persoonlijk zou ik het ook liever op 2 groepen zien, dan draait de andere unit tenminste ook gewoon door bij een probleem in de andere unit.

Ik heb trouwens een zsx 5.0 draaien hier, deze trekt maximaal zo’n 2700watt als ik dat goed gezien heb in Homewizard.

[ Voor 11% gewijzigd door Stokertje op 25-01-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Even als aanvulling op mijn vorige reactie: als je toch al kabels moet trekken/leggen, dan eens met @Ronald om er gewoon 2 groepen van te maken. 2 kabels naast elkaar leggen is niet veel meer werk dan één.
Heb ik in eerste instantie ook gedaan (1x 5kw en 1x 3,5kw MHI, beide aparte groep).

Nu voor de multisplit die er mogelijk bij komt heb ik echter geen zin om het werk te moeten doen. Dus wil ik die combineren op de bestaande groepen.

Die paar tientjes kostenbesparing moet je het m.i. echter niet voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@jack zomer https://www.koelklimaattechniek.nl/kireia_plus_R32-en.pdf

Dit is er een beetje een in de categorie 2x16A kookgroep op een 25A hoofdzekering… gaat meestal… handig? Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytvjiS8EqxLsHpgcPXK7SpMNcZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqPnNThzuKB0xTQc2dIlTSA2.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi, 2 verschillende data gegevens die elkaar tegen spreken.
Zekerheid inbouwen dus, 2 kabels 2 groepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
De zsx-w 5.0 net even getest, net geen 2.7kW, maar dit getal is een beetje variabel naar gelang omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqQDT7Gbcn4SrJ3FTzx-HrQr60I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6J7TsdS0pkN2EqoE4MvR9Ya1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Stokertje op 25-01-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-05 06:04
Dat wordt niks dus.
Die rated absorped current A is dan een soort gemiddelde oid?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Jim423 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:56:
Dat wordt niks dus.
Die rated absorped current A is dan een soort gemiddelde oid?
Ja, weet niet precies, maar er staat als maximum vermogen in de datasheet die @Ronald vermelde maximum opgenomen is 15A en 2.9kw. Als ik mijn unit op maximum verwarmen zet kom ik tot 2.7, bijna hetgeen opgegeven is. En dat is dezelfde airco unit als TO beneden wil installeren.

Kijk straks nog wel even of ik ook het amperage kan meten, de airco zit op een DIN rail meter van Homewizard aangesloten, op dat display kan ik amperage ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Stokertje Is dit als je op de afstandbediening 'HI' drukt, dat 'ie even 15min vol vermogen gaat draaien?
Ben ook wel benieuwd naar als je gewoon aan zet, temperatuur heel hoog zet, en fan op auto of maximale ventilatorsnelheid. Wat 'ie dan doet.

Die andere statistiek, waar zowel ik, @jack zomer en mijn aircoboer mee rekenden moet toch ook ergens op gebaseerd zijn?

Ik ga denk ik ook toch maar gewoon een extra kabel leggen... Heb zelfs nog liggen, had alleen niet heel veel behoefte weer die moeite te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 26-01-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Bedankt voor alle reacties.

Ik moet de kabels nog laten leggen, dus een 2e kabel is het probleem niet. Het nadeel is dat ik op dit moment nog maar 1 groep over heb in de meterkast. Er is ook geen ruimte voor uitbreiding, dus dan zal dat ook aangepast moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Heb de stroom gemeten, zie foto, 11.7A. Dit is als ik op de airco de maximale temperatuur instel, 30C, dus niet met een high knopje of iets dergelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFJGU1P3IA9zvYd55DxStNzZMRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAv70jinZgxy4NzL2qnEIyv5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stokertje
defusion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:47:
@Stokertje Is dit als je op de afstandbediening 'HI' drukt, dat 'ie even 15min vol vermogen gaat draaien?
Ben ook wel benieuwd naar als je gewoon aan zet, temperatuur heel hoog zet, en fan op auto of maximale ventilatorsnelheid. Wat 'ie dan doet.

Die andere statistiek, waar zowel ik, @jack zomer en mijn aircoboer mee rekenden moet toch ook ergens op gebaseerd zijn?

Ik ga denk ik ook toch maar gewoon een extra kabel leggen... Heb zelfs nog liggen, had alleen niet heel veel behoefte weer die moeite te doen.
Dit was gewoon thermostaat op 30 zetten, hij regelt dan langzaam alles naar maximaal toe. Je gebruikt dit vermogen natuurlijk niet vaak, mogelijk wel als je ad-hoc stookt en regelmatig snel de woonkamer op temperatuur wil brengen. Bij de strenge vorst in december draaide de unit gemiddeld 1000watt, maar dat is wel bij 24 uur oer dag stoken. De pieken tijdens defrosten zaten op circa 1500 watt meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-05 06:04
Rsport40 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:08:
Bedankt voor alle reacties.

Ik moet de kabels nog laten leggen, dus een 2e kabel is het probleem niet. Het nadeel is dat ik op dit moment nog maar 1 groep over heb in de meterkast. Er is ook geen ruimte voor uitbreiding, dus dan zal dat ook aangepast moeten worden.
Heb je een duidelijke foto van je groepenkast die je hier kan posten?
Misschien is het nog mogelijk 2 groepen samen te voegen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Jim423 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:51:
[...]

Heb je een duidelijke foto van je groepenkast die je hier kan posten?
Misschien is het nog mogelijk 2 groepen samen te voegen.
Samenvoegen is helaas geen mogelijkheid meer voor. (Zolder en eerst verdieping is al samengevoegd).
Ik ga toch mijn groepenkast laten uitbreiden zodat dit gelijk netjes is opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
Rsport40 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Samenvoegen is helaas geen mogelijkheid meer voor. (Zolder en eerst verdieping is al samengevoegd).
Ik ga toch mijn groepenkast laten uitbreiden zodat dit gelijk netjes is opgelost.
Weet niet hoe oud de kast is, en wat er nog meer voor wijzigingen in de toekomst gaan komen, anders misschien een mooi moment de groepenkast te laten vervangen en rekeningen te houden met meerdere extra groepen zowel 1 als 3 fase zodat je voorbereid bent op de toekomst? (Elektrische auto, inductiekoken etc)

Nu een los kastje er naast, en over 2 jaarmogelijk weer kost uiteindelijk mogelijk meer, en afhankelijk van hoe het gedaan wordt kan het een rommeltje worden.

Het toch splitsen van deze 2 airco’s is in ieder geval een goede zet!

[ Voor 4% gewijzigd door Stokertje op 26-01-2023 18:44 ]

Pagina: 1