Gedeelde elektra aansluiting splitsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hoi allemaal,

Wij delen met onze onderburen de elektra aansluiting en verdelen de elektra rekening middels een tussenmeter. Nu willen wij graag allebei een eigen aansluiting zodat we beide de vrijheid hebben om een leverancier te kiezen, geen papierwerk meer hebben met de eindrekening en ook beter gebruik kunnen maken van het energieplafond. Daarnaast moet je eigenlijk ook per WOZ een eigen aansluiting hebben.

De aansluiting loopt via Liander en op hun website staat dat een nieuwe aansluiting 980 kost plus eventuele bijkomende kosten. Geld dit ook als de stroomkabel al in het huis is en eigenlijk alleen gesplitst moet worden in de meterkast? Of moeten ze een nieuwe kabel trekken vanuit de straat?

Waar zou ik nog meer op moeten letten?

Alvast bedankt!

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:35
Kijk eens bij mijnaansluiting.nl.

Hier kan je nieuwe aansluitingen regelen.
Liander, kan niet zomaar een meter ergens aanleggen. Dat moet geregeld worden. Dit doet mijnnsluiting.

Je betaald daarnaast wel voor het werk niet voor de meter zelf die is altijd in bruikleen.

Afhankelijk wat er momenteel binnenkomst in de huidige meter kan het zijn dat er een nieuwe aanvoer moet komen ja. Aan de andere kant kan het zomaar zijn dat de huidige kast opgedeeld wordt van 1x3 fase naar 2x1 fase.

Afhankelijk natuurlijk of je verwacht meer dan 35amp te trekken.

[ Voor 34% gewijzigd door To_Tall op 23-01-2023 16:28 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
eventueel is een 2e meter op de zelfde aansluiting nog een optie.. formeel heb je dan geen 2e recht op teruggaaf energie belasting maar in de praktijk krijg je het gewoon.

voor een echte 2e aansluiting moet het wel echt een ander "adres" zijn en niet alleen maar een kamer of een verdieping van een bestaand adres. en ja de kabel komt waarschijnlijk uit de straat maar bij liander weet je het nooit. :+

aanvraag doen, dan komen ze vanzelf met een offerte.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 23-01-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Niet online
To_Tall schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:25:
Kijk eens bij mijnaansluiting.nl.

Hier kan je nieuwe aansluitingen regelen.
Liander, kan niet zomaar een meter ergens aanleggen. Dat moet geregeld worden. Dit doet mijnnsluiting.

Je betaald daarnaast wel voor het werk niet voor de meter zelf die is altijd in bruikleen.
Ja dat klopt Liander stuurt je ook door naar Mijnaansluiting.nl als je het daadwerkelijk wilt aanvragen. Maar dat beantwoord helaas niet mijn vragen.
twain4me schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:27:
eventueel is een 2e meter op de zelfde aansluiting nog een optie.. formeel heb je dan geen 2e recht op teruggaaf energie belasting maar in de praktijk krijg je het gewoon.

voor een echte 2e aansluiting moet het wel echt een ander "adres" zijn en niet alleen maar een kamer of een verdieping van een bestaand adres.
Het zijn inderdaad al 2 verschillende adressen

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:05

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ontbijtkoek schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:29:
Ja dat klopt Liander stuurt je ook door naar Mijnaansluiting.nl als je het daadwerkelijk wilt aanvragen. Maar dat beantwoord helaas niet mijn vragen.
Als je doelt op de kosten, dat is een vast bedrag. Dus wanneer ze alleen een meter plaatsen met 2 nieuwe 'draadjes' er aan of een kabel 2KM moeten trekken incl. diverse vergunningen hiervoor om een nieuwe meter bij je huis te plaatsen, je betaalt het zelfde.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Dat is wel een hele vreemde constructie. Jullie hebben dus geen eigen aansluiting als ik het zo begrijp.

Dan zou het aanvragen van een aansluiting de enige optie zijn.
Deze word vanuit de kabel in de straat geleverd.

Vroeger werd er wel eens gesplitst van de buren, maar daar willen ze juist vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ontbijtkoek schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:01:
De aansluiting loopt via Liander en op hun website staat dat een nieuwe aansluiting 980 kost plus eventuele bijkomende kosten. Geld dit ook als de stroomkabel al in het huis is en eigenlijk alleen gesplitst moet worden in de meterkast? Of moeten ze een nieuwe kabel trekken vanuit de straat?
Het hele idee is om je een eigen aansluiting te geven ;)
Dus ook voor Liander. Dus dan komt er een nieuwe kabel voor (minimaal!) 1 van de 2 aansluitingen.

Als je een foto plaatst van je huidige installatie kan iemand wel zeggen of de huidige installatie blijft of waarschijnlijk ook vernieuwd gaat worden.
Ontbijtkoek schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:01:
Waar zou ik nog meer op moeten letten?
Dat je 2 meterkasten hebt die voldoen aan de regels voor renovatie (niet! nieuwbouw) en dat er mogelijk wat extra kosten komen als het blijkt dat ze (binnen) nogal wat extra moeten gaan klussen om het aan te sluiten.
Ze gaan sowieso voor de 'nieuwe meter' geen kabel gebruiken die er al ligt, dus dat zal allemaal vernieuwd worden. Daar moeten ze dus wel bij kunnen.

Meestal zijn de netbeheerders wel redelijk coulant bij particulieren en proberen ze zoiets binnen de perken te houden. Maar het hangt ook van de situatie af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
MartijnAbel in "Onze stroom komt via de buurman"
Onze stroom komt via de buurman

Heb dit al eens vaker voorbij zien komen.
Weet niet of dit ook voor jullie geld, dat het doorgelust is vanuit Liander of dat jullie zelf zoiets verzonnen hebben?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ontbijtkoek
  • Niet online
Rensjuh schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:44:
MartijnAbel in "Onze stroom komt via de buurman"
Onze stroom komt via de buurman

Heb dit al eens vaker voorbij zien komen.
Weet niet of dit ook voor jullie geld, dat het doorgelust is vanuit Liander of dat jullie zelf zoiets verzonnen hebben?
Ik denk niet dat dit dezelfde situatie is als bij ons. Wij delen de meterkast met de onderburen. En we hebben niet allebei een eigen "officiële" meter. We hebben een meter daarna is er een splitsing waarvan 1 kabel verbonden is aan een tussenmeter. Voor de eerste meter krijgen we dus een rekening die we onderling verdelen dmv de tussenmeter.

Bosch Gl-30 BGL32000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:35
Er is maar 1 eis dat is dat er ruimte moet zijn voor een een meter.

Mogelijk moet je wel een extra groepen kast bij laten plaatsen als dat nog niet zo is nu.

Dus meter er bij plaatsen is vaste kosten. Zit alles in 1 groepenkast zal je dat moeten splitsen dat mag namelijk niet. Die kosten komen er dan ook nog bij dat door een gerenommeerde installateur gedaan moet worden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1