Toon posts:

Hoe wordt 1 fase opwek op 3 fasen aansluiting gemeten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mark S.
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-01 21:27
Beste Tweakers,

K heb m'n best gedaan om online en op het forum een antwoord op deze vraag te vinden, maar helaas niet gevonden (dus: bij voorbaat excuses als ik iets gemist heb:-). De vraag ook aan twee leveranciers van duurzame installaties gesteld en twee verschillende antwoorden gekregen. Enfin: help?! Of sla ik de plank mis?

Ik heb thuis een 3x25A aansluiting en meterkast en een 1 fase zonnepanelenomvormer. Stel: ik wek 1 kW(h) op op fase A en verbruik 1 kW(h) op fase B. Technisch zijn dat, volgens mij, twee aparte stromen. Maar 'administreert' de slimme meter op dat moment 0 of +1 leveren én -1 terugleveren (uiteraard per saldo ook 0)?

Misschien nu nog niet zo relevant maar dat wordt m.i. anders zonder salderen. Want als er 0 geadministreerd wordt natuurlijk geen probleem, maar voor het geleverd krijgen betaal je het normale tarief en voor het terugleveren krijg je doorgaans een stuk minder. Wellicht op te lossen met een dynamisch contract, maar dat laat ik maar even buiten beschouwing.

Voor mij is de vraag overigens oa relevant ivm de bouw van een woning waar max. 10 zonnepanelen op kunnen en dus een 1 fase omvormer en bijbehorende 3 draden voor de hand ligt. Maar anders wellicht een 3 fase omvormer (als die bestaat voor zo'n opbrengst en het dan ook nog verdeeld over die 3 fasen...?) en 5 draadjes nodig. Wel praktisch als de elektricien het in 1 keer goed kan doen.

Zoals gezegd al het een en ander proberen te vinden dus ik ben inmiddels wel heel benieuwd naar jullie antwoorden.

Alvast bedankt!

Mark

Alle reacties

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Slimme meter kijkt alleen maar of je importeert of teruglevert, dus de meter doet intern salderen.
Je wekt op fase1 1000 watt op en je verbruikt op fase2 800 watt, dan lever je 200watt terug.
Andersom neem je 200watt af.

Geen idee wat de toekomst gaat brengen op dat gebied. Ik heb een 3fase en een 1fase omvormer draaien.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 22:32

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dat wordt in je meter verrekend. Het verschil van de som van alle fasen ingaand en de som van alle fasen uitgaand worden van elkaar afgetrokken zodat je netto verbruik/opwek het enige getal is wat verrekend wordt.

[Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 23-01-2023 15:55]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:50
De energiemeter sommeert het vermogen van alle fases naar één getal en accumuleert dat op de actieve teller.

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:59
De meter is de som van 3 fases

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee