Nokverhoging - Constructieberekening nodig voor zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser387
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 16:35
Goedendag,

In onze woning met nokverhoging willen wij zonnepanelen plaatsen. Dakorientatie is Oost/West (voorkant West).

het idee is om 4 panelen West en 4 panelen Oost te plaatsen en dan zover mogelijk in de nok. Schoorsteen/Afvoer zit aan de noordkant van het huis, dus geen last van schaduw.

Mijn vraag is in hoeverre het nodig/verstandig is om een constructieberekening te laten uitvoeren ivm het gewicht in de nok.
De nokverhoging is door vorige bewoners uitgevoerd, dus wij weten niet goed waar de constructie op berekend is.

Hier wat fotos van de buitenkant.

En indien jullie adviseren om het wel te doen, weten jullie nog een bedrijf in omgeving van Leiden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npssI9yb43hxQKGgm9m0uEFE8r8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/giJlEkD3kq2Aj2qvmlmf4KvF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5lk86oostqFRwn-6Tzd0fTRn9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GhuGENQPyK93DagvT6JNzRqq.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kun je geen gegevens opvragen bij je gemeente? Bij een omgevingsvergunning zit in dit geval ook een constructie berekening etc.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:26
Denk je niet dat de dakpannen véél meer massa hebben dan een paneel? ik zie geen problemen door het beetje extra gewicht van de panelen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Gewicht van zonnepanelen op een schuin dak is eigenlijk nooit een issue. De dakdekker op dit dak leverde al een grotere (punt)belasting op. 4 panelen is pakweg 80 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 09:39
Jan Workum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:15:
Gewicht van zonnepanelen op een schuin dak is eigenlijk nooit een issue. De dakdekker op dit dak leverde al een grotere (punt)belasting op. 4 panelen is pakweg 80 kg.
Op een schuin dak heb je geen ballast nodig tegen het wegwaaien. Eigenlijk kan elk recent geplaatst dak zonder problemen een paar panelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Eens met @Jan Workum . Ik heb constructieberekeningen laten doen. Voor de panelen op het schuine dak werd volstaan met de onderstaande tekst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5CcG7VY6RRMRANN56OEDTIFyGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oG4Bo5VD7QbUyir6wJAnVUpA.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, voor schuine daken is het niet zo spannend.

[ Voor 4% gewijzigd door KabouterSuper op 23-01-2023 17:22 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser387
maar een nokverhoging kan altijd dezelfde belasting aan als een origineel dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20
Jan Workum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:15:
Tijdelijke punt belasting is absoluut niet hetzelfde als lagere permanente belasting (kruip)

Maar het zou me verbazen als het op een nok verhoging een probleem zou vormen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:54
Wat iedereen al zegt het zal niet het geval zijn dat het je dak overbelast"
Zelf zou ik als ik jou was op de zonnigste maximaal leggen en op de achterkant zeker die 4 voor gestelde langs de bovenrand
Men is toch een keer bezig word er meteen een passende omvormer geplaatst en ben je geen dief van je eigen portemonnee als je over twee jaar ze er toch nog een paar bij wilt leggen.

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser387
Meester_J schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:20:
[...]

Op een schuin dak heb je geen ballast nodig tegen het wegwaaien. Eigenlijk kan elk recent geplaatst dak zonder problemen een paar panelen hebben.
Wat is recent geplaatst? De nokverhoging dateert uit 1997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-04 09:39
prutser387 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:50:
[...]

Wat is recent geplaatst? De nokverhoging dateert uit 1997
In de jaren 70 werd er nog wel eens gebruik gemaakt van ietwat onderbemeten balken. Als gevolg hiervan hangt het dak dan wat door. Als de aannemer zich in 1997 netjes aan de regels heeft gehouden, hoef je je nergens zorgen over te maken.
Pagina: 1