Beste mensen,
Begin volgende maand worden bij ons de dakpannen vervangen en laat ik gelijk zonnepanelen plaatsen.
Ik heb er voor gekozen zelf de omvormer en aansluiting op de meterkast te doen.
Nu ben ik al een tijd aan het puzzelen wat de beste omvormer is voor mij.
Er worden14 panelen Astronenergy 400Wp panelen geplaatst. Totale mppV voor 1 string komt dan op 435V uit wat aan de lage kant zit van de meeste omvormers.
Als ik die configuratie in sunnydesign stop kom ik op een Sma tripower5.0 uit.
In ieder geval moet het dus een 5 of 6kW 3 fase omvormer zijn. (1 fase zou in theorie kunnen op een 25A hoofdzekering maar dat voelt niet echt goed)
Ik wil ook geen micro-inverters of optimisers onder de panelen want de panelen komen op een schuin pannendak waar ik niet makkelijk bij kan. Daarnaast ben ik er niet van overtuigt dat die dingen zo lang mee gaan als de panelen. Vandaar de keuze voor een string omvormer.
Mijn keuze lijstje is als volgt:
Andere overwegingen zijn de monitoring mogelijkheden met Home Assistant en onafhankelijkheid van cloud diensten of speciale installateur accounts.
Ik weet dat bij sma het zelf in bedrijf stellen redelijk goed te doen is.
Ik kwam ook nog de Huawei SUN2000-5KTL-M1 tegen. Die heeft ook een HV batterij ingang dus dat is misschien een optie voor later.
Mijn vraag is wat zijn jullie ervaringen met deze omvormers wat zelf-installatie betreft en mogelijkheden om deze uit te lezen met HA.
En andere suggesties zijn natuurlijk welkom
Begin volgende maand worden bij ons de dakpannen vervangen en laat ik gelijk zonnepanelen plaatsen.
Ik heb er voor gekozen zelf de omvormer en aansluiting op de meterkast te doen.
Nu ben ik al een tijd aan het puzzelen wat de beste omvormer is voor mij.
Er worden14 panelen Astronenergy 400Wp panelen geplaatst. Totale mppV voor 1 string komt dan op 435V uit wat aan de lage kant zit van de meeste omvormers.
Als ik die configuratie in sunnydesign stop kom ik op een Sma tripower5.0 uit.
In ieder geval moet het dus een 5 of 6kW 3 fase omvormer zijn. (1 fase zou in theorie kunnen op een 25A hoofdzekering maar dat voelt niet echt goed)
Ik wil ook geen micro-inverters of optimisers onder de panelen want de panelen komen op een schuin pannendak waar ik niet makkelijk bij kan. Daarnaast ben ik er niet van overtuigt dat die dingen zo lang mee gaan als de panelen. Vandaar de keuze voor een string omvormer.
Mijn keuze lijstje is als volgt:
Merk | Type | Vmpp | Vstart | Prijs |
---|---|---|---|---|
sma | Sunny Tripower 5.0 | 580 | 150 | €1.658,00 |
Growatt | MOD 5000TL3-X | 580 | 200 | €1.019,00 |
Goodwe | GW5K-DT G2 | 620 | 160 | €999,00 |
Solis | S5-GR3P5K | 600 | 180 | €900,00 |
Solax | X3-5.0-T | 600 | 180 | €999,00 |
Andere overwegingen zijn de monitoring mogelijkheden met Home Assistant en onafhankelijkheid van cloud diensten of speciale installateur accounts.
Ik weet dat bij sma het zelf in bedrijf stellen redelijk goed te doen is.
Ik kwam ook nog de Huawei SUN2000-5KTL-M1 tegen. Die heeft ook een HV batterij ingang dus dat is misschien een optie voor later.
Mijn vraag is wat zijn jullie ervaringen met deze omvormers wat zelf-installatie betreft en mogelijkheden om deze uit te lezen met HA.
En andere suggesties zijn natuurlijk welkom