Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-v-o
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-04 09:47
Beste mede Tweakers,

Ik maak dit topic om een inschatting te maken van een gemiddelde ervaring / mening over de kwaliteit van tweedehands videokaarten.

Dit weekend was er eindelijk tijd dat ik langs kon komen bij een vriend om zijn eerste zelfgebouwde PC in elkaar te zetten. In de loop van de afgelopen 2 maanden had hij al wat onderdelen aangeschaft die ik hem aanbevool. Ik had hem op het idee gebracht om een tweedehandse 5700xt videokaart te kopen aangezien ze voor ~200 euro een leuke kwaliteit/prijs leken te hebben tov de 6000 series. Daarnaast was/is de betreffende verkoper zeer actief op het Vraag & Aanbod met ook zeer goede recenties.

Door een combinatie van erg goed van vertrouwen en een leek zijn van computers, heeft mijn vriend de doos nooit geopend (ondertussen dus 1 - 1.5 maand geleden) en schrok ik erg van de kwaliteit van de videokaart. Deze is namelijk helemaal veroest! Zie ook de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8mgRnZLzxshyzt2DG5vG7AtsuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTeitBtOausBUR2As6QnC6WT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLlwqMX_mliYfBnhQ4AkryDKlOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryR1PpGG1e2AD5cNtCgz0R8d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWzC7hN4zriJD6HDTh2ofInqanA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWaPBA1V8vCRqBVbzKbC0Nqv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog nooit een computer onderdeel zo verroest gezien (alleen als het al een week buiten in de regen had gestaan), dus ik was erg overdonderd toen ik hem zo uit de doos haalde.

Ik had de verkoper ondertussen ook al gecontacteerd met hetzelfde verhaal en hij reageerde met:
"De videokaart komt uit een grotere partij van 200+ kaarten,. Inmiddels allemaal verkocht. De een was iets meer verroest/corrosie dan de andere echter de werking van de kaarten was goed. Heb ze allemaal getest met furmark/superposition en de fans gecontrolleerd".

Dit was trouwens een van de foto's waarmee hij adverteerde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7IbF5FyAjObzVLhuPccpmrG764=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OpGANyYJ2aHZFMle4syCmhB0.webp?f=user_large
Een heel andere kwaliteit dan dat je op mijn foto's ziet, daarnaast stond in de beschrijving: "Product is uitvoerig getest en in zeer goede staat"

Nu terugkomend op de vraag: Wat zou jullie reactie zijn en wat zouden jullie in mijn schoenen nog doen / proberen?

PS: de kaart kon dit afgelopen weekend nog niet getest worden aangezien Megekko een processor Tray had opgestuurd ipv een Boxed. Dus de build dag viel om meerdere reden in duigen :'( .

[ Voor 1% gewijzigd door D-v-o op 23-01-2023 13:23 . Reden: toevoeging ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:53
Tajah, op de foto’s ziet het er goe uit (voor zover dat te beoordelen is). Gelet op de schijnbaar vele positieve recensies van de tweaker en gezien de kaart meer dan een maand in een doos heeft gezeten zou ik zeggen dat het probleem niet aan de kant van de tweaker ligt. Is de kaart wellicht in een vochtige ruimte bewaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:51
Waarschijnlijk een oude mining kaart: https://overclock3d.net/n...radeon_rx_6000_failures/1
YouTube: HERE is what we found, 150 hours of testing - AMD 6000 Series #krisf...

Het artikel gaat over 6000-series kaarten, maar het gaat erom dat vochtige omgevingen dus veel vaker voor kan komen in miningrig omgevingen.

In normale consumenten PCs gebeurt dat niet.
Hij kan nog wel goed werken, ondanks de roest.

[ Voor 43% gewijzigd door GarBaGe op 23-01-2023 13:30 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:02
Met welke staat is geadverteerd?

Tenzij hier sprake was van "zo goed als nieuw" denk ik dat het risico in dit geval bij jezelf te zoeken is. Niet in de laatste plaats vanwege het niet controlleren van de waar bij aankomst, maar pas anderhalve maand na dato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
https://nl.hardware.info/...0-xt-kaarten-te-verklaren

Ook die kaarten worden inmiddels te koop aangeboden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:32
Leek of niet, en vertrouwen in de verkoper of niet, het eerste wat je doet na ontvangst is in mijn ogen de doos openen en kijken of je hebt ontvangen wat je denkt gekocht te hebben. Voor hetzelfde geld zit er een baksteen in. Die hoeft er niet door de verkoper in gestopt te zijn.

Zou ik hier nog iets van durven te zeggen? Na anderhalve maand denk ik niet, want je kunt niet hard maken dat dit de staat is waarin je hem hebt ontvangen. De verkoper kan aangeven "ik weet niet of jij hem anderhalve maand buiten of in een bevroren schuurtje hebt laten liggen" en daar zou hij gelijk in hebben.

Het enige waar je hem op zou kunnen aanspreken is zijn advertentie. Stond hierin duidelijk dat de kaart uit een grote partij van 200 kaarten komt? Dan kun je aannemen dat je niet de kaart van de foto's krijgt en dat de daadwerkelijke staat (iets) kan verschillen. Stond dit niet in de advertentie maar geeft hij nu wel aan dat de staat van de ene kaart beter is dan de andere, dan zou je kunnen zeggen dat je niet hebt gekregen waarmee geadverteerd werd. Maar dan nog; na anderhalve maand kun je niet aantonen dat dit de staat was waarin de kaart is verstuurd/ontvangen.

Lekker wachten tot de CPU er is en dan eens goed testen. Werkt de kaart naar behoren, niet meer naar om kijken. Werkt deze niet naar behoren, dan zie ik het als leergeld om altijd (zeker tweedehands) te kijken of je hebt gekregen wat je gekocht denkt te hebben. Zeker met zo veel tijd tussen ontvangen en bouwen. Niets vervelender dan beginnen aan je build en er achter komen dat je iets mist/iets niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:02
Ik ken de desbetreffende aanbieder op basis van de foto vermoed ik. Aangezien het hier om een bedrijf gaat zou je wellicht contact op kunnen nemen om te kijken of er iets te regelen valt. Op basis van de reviews en een kijkje op de website lijkt 'de vekoper' enkel ogenschijnlijk goede videokaarten te verkopen. Op zijn site wordt geadverteerd met foto's uit meerdere hoeken, waaruit dit direct duidelijk zou moeten zijn geweest.

Daarnaast kan ik de aanslag zo niet terugvinden op de geadverteerde foto. Ik vermoed dat jouw vriend hem in een vochtige omgeving heeft laten liggen. Anders zou ik contact opnemen met de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:55

Piggen

Lekker bakkie

Stond er in de advertentie ook iets bij dat ze roestig kunnen zijn? Ik moet zeggen dat ik een foto van het beste exemplaar erbij zetten en zeggen dat ze in zeer goede staat zijn, wel misleidend vind als er ook dit soort exemplaren tussen zitten.. Maar 1,5 maand later pas komen klagen is ook wel laat. En bij een miningcard is de prijs er vaak wel naar.

[ Voor 7% gewijzigd door Piggen op 23-01-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:25

D4NG3R

kiwi

:)

Het is natuurlijk onhandig om een (2e hands) product pas na ruim een maand uit de doos te halen, je hebt dan geen poot om op te staan want voor het zelfde geld is er bij het vervoer of opslag pas vocht bij gekomen.

Met de kennis van nu zou ik vraagtekens zetten bij deze paar bruine stipjes aanslag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJXqnn7m9xbNSkZokwRZO_vBPIQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0RM4UGiB4G0bC1KzaoIXa911.png?f=user_large

Maar zonder dat te weten zou ik daar waarschijnlijk geen aandacht aan hebben geschonken.

Valt er nog te overleggen met de verkopende partij? Hier kan je natuurlijk niet op aan, en ze geven zelf al aan dat sommige van de kaarten inderdaad iets roest hadden.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 23-01-2023 13:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Spijtig zeg.....het lijkt er idd op dat dit een van die ex-mining kaarten is.

Ik zou mij wel drie keer achter mijn hoofd krabben alvorens ik deze kaart in mijn pc zou stoppen. Dit kan nooit lang goed gaan.

Dure les ;w

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Komt omdat de kaart opgeslagen gelegen heeft in vochtige omstandigheden. Ik zou 'm zelf niet gebruiken, de chip kan kapot gaan door opwarming omdat het vocht dan opeens verdampt.

Mining voor de rest niet veel mis mee als het netjes gedaan word imho, beter dan elke nacht afkoelen naar 20 graden en 's avonds weer opwarmen naar 80 graden, en dat 2 jaar lang meerdere keren per week, haha.

Ik heb al 2 ex-mining kaarten prima gebruikt, en inmiddels een ex-mining kaart waar ik zelf mee gemined heb vanaf nieuw, 1.5 jaar lang nonstop (RTX-3080). Nu mine ik niet meer omdat de stroomprijs te hoog is, maar hij gamed nog prima d:)b

[ Voor 23% gewijzigd door _eLMo_ op 23-01-2023 13:49 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Ik zou dit niet durven verzenden nadat ik geadverteerd heb met de foto uit de advertentie, maar zoals velen al gezegd hebben; je had hem op de dag van ontvangst moeten openen en controleren.

Je zou de koeler eraf kunnen halen en het pcb controleren. Een GPU is goed te reinigen, als je weet wat je doet. Met wat aandacht en inzet valt er misschien nog wat van te maken, mits hij uberhaupt werkt.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Negakinu schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:50:
je had hem op de dag van ontvangst moeten openen en controleren.
Nou ja, moeten impliceert een juridische basis. Maar dit ding is natuurlijk keihard non-conform, ook na anderhalve maand.

Het ding niet meteen inspecteren was inderdaad niet handig maar ik zou toch echt aansturen op je geld terugkrijgen, en daar heb je ook recht op. Op basis van de foto is dit ding echt onredelijk ver verroest. Het koelblok is 1 ding maar het hele PCB onder de troep, nee, dank je, die zou ik echt niet hoeven, ook niet tweedehands en ook niet als 'ie het (nu nog) doet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

bwerg schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Nou ja, moeten impliceert een juridische basis. Maar dit ding is natuurlijk keihard non-conform, ook na anderhalve maand.

Het ding niet meteen inspecteren was inderdaad niet handig maar ik zou toch echt aansturen op je geld terugkrijgen, en daar heb je ook recht op. Op basis van de foto is dit ding echt onredelijk ver verroest. Het koelblok is 1 ding maar het hele PCB onder de troep, nee, dank je, die zou ik echt niet hoeven, ook niet tweedehands en ook niet als 'ie het (nu nog) doet.
Maar wie eist, bewijst toch?
Dat je dat ding 1,5mnd na ontvangst pas uit de doos trekt is niet bepaald goed voor je zaak, me dunkt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@bwerg Het PCB ziet er in principe prima uit, het lijkt vooral aan de constructie te schorten. Ik heb echter geen idee of die delen allemaal te vervangen zijn, zie bijv het balkje wat over de video-uitgangen zit.

Ik heb hier in huis nog een console staan van begin jaren 90 met vergelijkbare aanslag op de constructie, werkt nog altijd prima. Maar of je zoiets in een moderne computer moet willen is een 2e.

Zoals inmiddels wel duidelijk is was het onhandig om het beestje zo lang in de doos te laten zitten, je gelijk halen gaat wellicht heel moeilijk worden zo, aangenomen dat je op de 1e plek gelijk hebt.

Maar dat alles is wellicht voorbarig, hoe reageert de verkopende partij überhaupt? :)

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 23-01-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Negakinu schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:50:
Ik zou dit niet durven verzenden nadat ik geadverteerd heb met de foto uit de advertentie, maar zoals velen al gezegd hebben; je had hem op de dag van ontvangst moeten openen en controleren.

Je zou de koeler eraf kunnen halen en het pcb controleren. Een GPU is goed te reinigen, als je weet wat je doet. Met wat aandacht en inzet valt er misschien nog wat van te maken, mits hij uberhaupt werkt.
Deze schade is niet meer te herstellen, zou het persoonlijk niet in mijn PC steken met deze plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

D4NG3R schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:39:
@bwerg Het PCB ziet er in principe prima uit, het lijkt vooral aan de constructie te schorten. Ik heb echter geen idee of die delen allemaal te vervangen zijn, zie bijv het balkje wat over de video-uitgangen zit.
Op de tweede foto zie je duidelijk allemaal troep over allerlei soldeerverbindingen en andere onderdelen.

Ik ben geen elektrotechnicus maar "ziet er prima uit" lijkt me erg optimistisch... Als er op allerlei PCB-componenten vochtschade zit of kan zitten mag je dit ding wel op zijn minst even uit elkaar halen om het hele PCB te inspecteren, als je al genoeg verstand hebt van electronica om te beoordelen of het kwaad kan.

"Het werkt prima" is leuk maar met zo veel risico op vochtschade is het op zijn minst een eigenschap van het tweedehands product wat je zou moeten benoemen met de verkoop, en wat je als gebruiker niet hoeft te verwachten en accepteren. Zeker als er in de advertentie foto's van een blinkende videokaart staan. Conclusie: non-conform. Zelfs als je het ding nu in een PC steekt en hij werkt. Met deze kennis is de te verwachten levensduur een stuk minder goed (en ja, ik weet dat je dat toch nooit 100% van tevoren weet. Daarom te verwachten).
True schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:12:
[...]

Maar wie eist, bewijst toch?
Dat je dat ding 1,5mnd na ontvangst pas uit de doos trekt is niet bepaald goed voor je zaak, me dunkt.
Ja. Dus dit kan zeker discussie opleveren en dat kan wel mislukken. Maar dit is wel wat je rechten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 23-01-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Panzer_V schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:42:
Ik zou mij wel drie keer achter mijn hoofd krabben alvorens ik deze kaart in mijn pc zou stoppen. Dit kan nooit lang goed gaan.
Ik snap het 'gevoel' wel, maar wat is precies de angst?

Wat roest op een koelblok of 'simpele' stukjes metaal maakt de kaart niet stuk. Een plastic PCB kan prima onder water gedopeld worden, áls het maar droog is wanneer je er stroom door laat lopen.
Tin en goud roesten iig niet....

Het ergste wat volgens mij kan gebeuren is dat je koelblok wegroest waarna je kaart te warm word :P maar dan zijn we járen verder. Of misschien dat de connectors gaan roesten ofzo waardoor je er geen stekkers meer in krijgt / los krijgt?

Wel vind ik dat verkoper dit had moeten melden in de advertentie. Nu dat klaarblijkelijk niet is gebeurd, zou ik het wel zo netjes vinden als verkoper het goed terug neemt en het product eerlijk verkoopt voor een eerlijke prijs die past bij de roest.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

bwerg schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:59:
[...]

Op de tweede foto zie je duidelijk allemaal troep over allerlei soldeerverbindingen en andere onderdelen.
Op de 2e foto zie ik dus juist geen aanslag op het PCB welke duid op roest en/of corrosie, enkel een laag (aangekoekte) stof:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3MhwyIe12cVWYpPA1n1QQvOMhM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QjFJRWjCgMjFZSqa0eUGfV9R.png?f=fotoalbum_large

Dat blok links is (RF) shielding voor de connectoren, die kan je er soms af schroeven / vervangen, soms zit die echter vast aan het PCB. Functioneel zou dat niet uit moeten maken (aangenomen dat het niet erger wordt), optisch/gevoelsmatig is het gewoon absoluut niet fijn/conform wat er aangeboden is.

De rest van je posts ben ik het mee eens, sowieso moet de TS eerst even contact op gaan nemen met de verkoper over hoe en wat.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 23-01-2023 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ah, je hebt gelijk, ik dacht dat die stof corrosie was. Dan zou het prima kunnen werken (maar wil je het misschien wel even afstoffen). Als die corrosie links niks stukmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
HollowGamer schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Deze schade is niet meer te herstellen, zou het persoonlijk niet in mijn PC steken met deze plekken.
Dat weet je niet, want je hebt het niet geprobeerd. Ik zou hem gewoon demonteren, schoonmaken met alcohol en een tandenborstel (niet die waar ik mijn tanden mee poets) en de corrosie op de heatsink en constructie zo goed als mogelijk polijsten met een droge schuurspons en hierna de elementen weer opnieuw spoelen. Redelijk kans dat je er dan gewoon nog plezier van hebt, maar dat is onmogelijk in te schatten zonder het te proberen.

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-v-o
@Marco1994 @GarBaGe @Cid Highwind @White Feather @Recrush @Undeviginti @Piggen @D4NG3R @Panzer_V @_eLMo_ @Negakinu @bwerg @True @HollowGamer @Richh

Wauw, ik had niet gedacht al zoveel reacties te hebben.

Zoals vele jullie al hebben herhaald en het misschien al wisten: Ja, dit was een extreem goede les in je bestelling checken als het aankomt. Dit zal hij waarschijnlijk nooit meer doen ;)

Daarnaast heeft het ook geholpen om alles uit te schrijven en het hielp ook dat de betreffende website pagina op zijn webshop nog te bekijken valt.

Om dingen nog op een rijtje te zetten, ook omdat meerdere mensen over wat info hebben heen gelezen:

-Naast de foto (1 van vele, van blijkbaar een "schone" kaart) was dit de rest van de advertentie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PomgsM3mdHM56BZHJeMPB04V5B4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkkEfqtoeXiRrSWfWgjkDaTF.jpg?f=fotoalbum_large

Dus de kaart zou uitvoerig getest en in zeer goede staat moeten zijn.

-We hebben geen hard bewijs dat de kaart altijd al zo was. De verzendingsdoos en de videokaart doos zijn 1.5maand later opengemaakt. We zouden wel een heleboel indirect bewijs kunnen geven wat laat blijken dat we de dozen inderdaad pas zo later hebben opengemaakt. Daarnaast mag je verwachten dat als je zoiets in je kamer opbergt dat je kaart er niet opeens zo uit ziet behalve als hij vochtig in de zak/doos is verstuurd of hij dus al zo was.

-Het indirecte bewijs wordt versterkt door zijn whatsapp antwoord:

"De videokaart komt uit een grotere partij van 200+ kaarten,. Inmiddels allemaal verkocht. De een was iets meer verroest/corrosie dan de andere echter de werking van de kaarten was goed. Heb ze allemaal getest met furmark/superposition en de fans gecontrolleerd".

Dit geeft aan dat mijn vriend dus blijkbaar het korste lijntje had getrokken van de hele partij, maar ook dat sommige kaarten dus al verroest waren. Iets wat niet werd aangegeven in zijn beschrijving of foto's.

Dat hij getest is, wil niet zeggen wat de verwachte levensduur is. Dit kan met of zonder roest heel moeilijk in te schatten zijn, maar roest is toch echt wel een heel duidelijke negatieve indicator voor een videokaart

[ Voor 3% gewijzigd door D-v-o op 23-01-2023 18:47 . Reden: additie van "@..." ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb een vergelijkbare ervaring. Kaart zag er wel wat beter uit. Ik heb fan en koelblok verwijdert, alles zoveel mogelijk stofvrij/schoon gemaakt. O.a. wattenstaafje met alcohol. Verder nieuwe koelpasta en ruim een jaar later draait het nog zonder problemen.

Ik vind het gewoon niet netjes van de verkoper, maar ben ook benieuwd naar het recht waar hier over gesproken wordt. Iemand een betrouwbare bron?

Mijn volgende videokaart haal ik wel gewoon op aan de deur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-05 09:54

Thomg

Aww yiss

Wel vreemd, de verkoper heeft nu dus toegegeven dat de kaart helemaal niet in "zeer goede staat" was want hij weet immers dat "de een meer verroest/corrosie was dan de ander".

Wat hij dus eigenlijk zegt is dat hij een partij kaarten heeft opgekocht waar een significante hoeveelheid schade had. Cosmetisch of werking. Degene die werkten heeft hij allemaal geprobeerd te verkopen alsof ze in de staat zijn zoals afgebeeld. Ik vind hier wel dat verkoper een smerig spelletje speelt. De "nette" oplossing zou zijn om de kaarten in groepen te delen (geen cosmetische schade, minimale cosmetische schade, significante cosmetische schade) en deze proberen te verkopen voor prijzen die daarbij horen. We zien dus hier dat hij alles heeft gebezemd in de categorie "nette staat" en ge cherry picked heeft voor de fotoshoot.

Nu is een kaart van 200 niet zo duur dat ik zou zeggen "dus had je maar fysiek moeten kijken!" maar nu je zo laat pas de kaart controleert kan je het moeilijk op hem verhalen. Dure les, maar je kan nu alleen maar hopen op coulance van de verkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 23-01-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:43
Roest maar ook een bak stof zichtbaar zo te zien, dit lijkt sterk op een kaart waarmee gemined is en flink wat draai uurtjes heeft gemaakt, het is nooit slim om pas na x weken eens te kijken ondanks goede referenties.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2023 18:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sawmire
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:33
Ik had ook een kaart van dezelfde verkoper met een soort vettige aanslag op het PCB zoals je hier ook ziet met stof erop. Uiteindelijk werkte hij wel maar echt tevreden was ik er niet mee natuurlijk. Verkoper gaf aan dat dit normaal was.

Zelf bouw ik al jaren PCs maar dit had ik nog nooit gezien.

Ik vermoed zelf dat de kaarten uit een niet zo schone omgeving komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarijnP01
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-05 01:18
Je vriend heeft met de tegenpartij afgesproken dat hij in ruil voor een geldbedrag een RX 5700 XT in goede staat geleverd zou krijgen. Indien je vriend betwist dat hij die geleverd heeft gekregen (zoals hier het geval is), is het in principe aan de tegenpartij om aan te tonen dat dat wel het geval is.

Je vriend heeft zich juridisch gezien in een lastige positie gemanoeuvreerd door zo lang te wachten met het bekijken van de kaart. In de wet staat immers dat indien er een gebrekkige prestatie wordt geleverd, daar binnen bekwame tijd na het moment dat dit redelijkerwijs ontdekt had moeten worden melding van moet worden gemaakt bij de tegenpartij ('tijdig klagen'). Doe je dat niet, dan verspeel je je rechten. Wat die 'bekwame tijd' precies is verschilt van geval tot geval, maar dat zal in dit geval een betrekkelijk korte periode zijn. Je hoeft iemmers maar een seconde naar de kaart te kijken om de roest ed te zien. Als je het mij zou vragen denk ik dat 1,5 maand in ieder geval te lang is.

Op zich ben je er dan nog niet. De tegenpartij moet ook nog aannemelijk maken dat hij door het niet tijdig klagen in zijn belangen is geschaad. Dat lijkt me echter ook niet zo'n probleem in dit geval. In die 1,5 maand kan er van alles met de kaart gebeurd zijn.

Ik zou kijken of je in goed overleg met de tegenpartij tot een oplossing kan komen. Geef gewoon op een normale manier aan dat de kaart niet is wat je er op basis van de advertentie van mocht verwachten en kijk wat er gebeurt.

[ Voor 23% gewijzigd door MarijnP01 op 23-01-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:23

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Thomg schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:50:
Wel vreemd, de verkoper heeft nu dus toegegeven dat de kaart helemaal niet in "zeer goede staat" was want hij weet immers dat "de een meer verroest/corrosie was dan de ander".

Wat hij dus eigenlijk zegt is dat hij een partij kaarten heeft opgekocht waar een significante hoeveelheid schade had. Cosmetisch of werking. Degene die werkten heeft hij allemaal geprobeerd te verkopen alsof ze in de staat zijn zoals afgebeeld. Ik vind hier wel dat verkoper een smerig spelletje speelt. De "nette" oplossing zou zijn om de kaarten in groepen te delen (geen cosmetische schade, minimale cosmetische schade, significante cosmetische schade) en deze proberen te verkopen voor prijzen die daarbij horen. We zien dus hier dat hij alles heeft gebezemd in de categorie "nette staat" en ge cherry picked heeft voor de fotoshoot.

Nu is een kaart van 200 niet zo duur dat ik zou zeggen "dus had je maar fysiek moeten kijken!" maar nu je zo laat pas de kaart controleert kan je het moeilijk op hem verhalen. Dure les, maar je kan nu alleen maar hopen op coulance van de verkoper.
Tjah, blijft een lastige kwestie. Enerzijds is het wel fijner dat het miningverleden niet "verdoezelt" is, zoals andere verkopers wel doen. Kaart is getest en werkende, koeler nog nooit los geweest. Dat heb ik zelf liever ipv een kaartje dat ruw schoon is gepoetst en vervolgens met weinig liefde weer terug in elkaar is gezet.

Dat het een ex-mining kaart betreft had de TS qua timing en prijs wel kunnen bedenken, volgende keer toch maar meteen nakijken.

Zelf schoonmaken en koelpasta vervangen kost 10 euro en een uurtje werk, of de TS verkoopt 'm voor aanschafprijs weer door.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

JZX81_Drift schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Tjah, blijft een lastige kwestie. Enerzijds is het wel fijner dat het miningverleden niet "verdoezelt" is, zoals andere verkopers wel doen. Kaart is getest en werkende, koeler nog nooit los geweest. Dat heb ik zelf liever ipv een kaartje dat ruw schoon is gepoetst en vervolgens met weinig liefde weer terug in elkaar is gezet.

Dat het een ex-mining kaart betreft had de TS qua timing en prijs wel kunnen bedenken, volgende keer toch maar meteen nakijken.

Zelf schoonmaken en koelpasta vervangen kost 10 euro en een uurtje werk, of de TS verkoopt 'm voor aanschafprijs weer door.
Natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat de verkoper:
1. Weet dat cosmetische schade de waarde van het product omlaag haalt
2. Producten met duidelijke cosmetische schade niet op de foto heeft gedaan
3. De feedback mbt schade wegmoffelt onder "ik zei dat er mee gemined was"

Verder ben ik ook niet heel erg onder de indruk van de prijs, voor 210 euro kan je @ V&A prima 5700XT's vinden van medetweakers (ipv resellers). De echte waarde, kijkende naar hoeveel moeite de verkoper erin stopt, zou meer rond de 160-170 liggen en dan negeer ik even de cosmetische schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Laatst online: 15:18
Thomg schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:04:
[...]

Natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat de verkoper:
1. Weet dat cosmetische schade de waarde van het product omlaag haalt
2. Producten met duidelijke cosmetische schade niet op de foto heeft gedaan
3. De feedback mbt schade wegmoffelt onder "ik zei dat er mee gemined was"

Verder ben ik ook niet heel erg onder de indruk van de prijs, voor 210 euro kan je @ V&A prima 5700XT's vinden van medetweakers (ipv resellers). De echte waarde, kijkende naar hoeveel moeite de verkoper erin stopt, zou meer rond de 160-170 liggen en dan negeer ik even de cosmetische schade.
prijs is van 1.5 maand terug,tenminste dat maak ik op uit de openings post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

freaky35 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:06:
[...]

prijs is van 1.5 maand terug,tenminste dat maak ik op uit de openings post.
Prijzen van 5700XT's zijn niet echt veranderd sinds de laatste 3 maanden, maar ik nattevinger het wel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:23

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Thomg schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:07:
[...]

Prijzen van 5700XT's zijn niet echt veranderd sinds de laatste 3 maanden, maar ik nattevinger het wel hard.
Heb even snel gekeken, en ong de helft van de huidige 5700XT's momenteel aangeboden op tweakers zijn van handelaren/resellers, voor iets hogere prijzen zelfs. 210 lukt dus makkelijk :)

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

JZX81_Drift schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:08:
[...]

Heb even snel gekeken, en ong de helft van de huidige 5700XT's momenteel aangeboden op tweakers zijn van handelaren/resellers, voor iets hogere prijzen zelfs. 210 lukt dus makkelijk :)
Prijzen liggen inderdaad rond de 200, maar hoe vaak zie jij een 2e hands product verkocht worden voor de vraagprijs? Uit eigen ervaring gaat hier vaak nog wel een tientje of 2 a 3 vanaf. De kaarten die verkocht worden van wat ik zie komen van "normale" medetweakers en zullen dus ook in normale staat verkocht worden.
Mag ik hopen.
Of misschien moet ik wat minder denken dat andere doen wat ik doe in V&A :'(

Maar we dwalen af, dit is offtopic :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:02
JZX81_Drift schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Het is aannemelijk dat er mee gemined is ja, maar dan vind ik het wel zo netjes om dat als gerespecteerde verkoper dat er bij te vermelden. Je kan er niet vanuit gaan dat iedereen helemaal thuis is in de detaills omtrent mining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Laatst online: 15:18
Als je de gpu ziet in de openingspost en je ziet de advertentie,dan klopt het toch echt totaal niet

Zeer goede staat ,staat er ik zeg eerder welke staat,staat van in de kliko ermee, :X

En ik zou deze kaart niet in het systeem doen :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-04 18:27
freaky35 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:49:
Als je de gpu ziet in de openingspost en je ziet de advertentie,dan klopt het toch echt totaal niet

Zeer goede staat ,staat er ik zeg eerder welke staat,staat van in de kliko ermee, :X
Staat van ontbinding. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-04 22:11
*knip* nee dat doen we hier dus niet

[ Voor 85% gewijzigd door br00ky op 24-01-2023 09:40 ]

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ColdBurn89 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:03:
*knip* nee dat doen we hier dus niet
Begrijpelijk, maar misschien kan een moderator beter actie ondernemen?

[ Voor 37% gewijzigd door br00ky op 24-01-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S95Sedan
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 13:25
Ik zou dit echt niet zo accepteren, helemaal als je bij een bedrijf/handelaar hebt gekocht. Dat je dit als verkoper voor marktwaarde durft te verkopen en je naam aan wil verbinden. 8)7

Dit is een ex mining kaart die in een zeer vochtige ruimte heeft gedraaid. Vaak is bij dit soort kaarten de vraag of ze het uberhaupt blijven doen, juist door corrosie van allerlei componenten.

Kaart retour en geld terug, videkaarten horen geen roest te hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door S95Sedan op 23-01-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Heb je die verkoper al gebeld/gemaild?

Ding ziet er inderdaad niet uit, en dat stof komt zeker niet "door" de doos heen aangewaaid.
Verder zal het best normaal kunnen werken, uitmekaar halen en schoonmaken, repaste en nieuwe thermal pads en je bent klaar.
Wel de PCB nakijken op schade.

Uiteraard alleen pas doen als je contact op hebt genomen met de verkoper en je niets te claimen hebt.
Zelf zou ik mijn geld retour willen, en daar zou ik ook hard voor gaan als ik jou was.
Deze roest ontstaat niet van het in een doosje zitten, tenzij het een jaar in de kelder van een vuurtoren ligt op de Noord Kaap waar elke dag de golven over de fundering klappen..

Lang lullen, kort lullen. Contact opnemen met de verkoper.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-v-o
Beste Mede Tweakers,

Allereerst, bedankt voor jullie support.

Gisteren avond hebben we opnieuw contact gelegd met de vervelende feitjes achter elkaar en het feit van verdoezeling van de kwaliteit in zijn batch videokaarten. We hopen dit natuurlijk eerst beschaafd en vriendelijk op te kunnen lossen. Vandaar dat ik tot heden ook nog niet de naam van de verkoper heb benoemd. Al ben ik natuurlijk ook van mening dat de verkoopwijze niet helemaal lekker is.

Ik weet niet of het geven van de verkopers naam, onder een vorm van doxxing zou kunnen vallen en / of dit dus tegen de regels zou zijn van het Forum. Mocht een bezorgde moderator contact willen opnemen, dan sta ik hem graag te woord.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Hahaha... "De GPU bevindt zich in zeer goede staat van ontbinding". :P

Fijn dat er even contact gelegd is met de verkoper. Ik ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt. Houd ons even op de hoogte, als je wilt. Jouw pech is namelijk helaas een wijze les voor veel Tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Negakinu op 24-01-2023 09:18 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 23:29
Ik kijk hier ook even mee. Op basis van de foto's herken ik over welke verkoper het gaat en heb al meermaals op het punt gestaan een kaart te bestellen van zijn webshop.

Ik sluit me aan bij diegenen die zeggen dat ze bij ontvangst van zo een artikel hun geld zou terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Alles is inmiddels wel gezegd en je doet wat je moet doen, contact opnemen met de verkoper, dus dit topic gaat op slot.

Laat het een les zijn voor volgend online handelen, altijd direct de verpakking openen. Gezien je handelt met een professionele handelaar heb je wat meer rechten maar bij elke andere tweedehands transactie is het garantie tot aan de deur.

Tweakers is, los van het bieden van een platform voor handel geen partij in de transactie. Het noemen van de user is een absolute no-go. Mocht je oplichting vermoeden dan kan je via mail contact opnemen of een advertentie van de desbetreffende user melden.

[ Voor 28% gewijzigd door br00ky op 24-01-2023 09:46 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.