Is deze bad douchekraan te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb deze bad douchekraan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFS_t5TlhRSCq4nJcRdQ0Zujby4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AfLygZSl2YLMLnaY6hSNaDm1.jpg?f=user_large
Als je de knop bovenop omhoog trekt, komt er water uit de doucheslang. Als je hem naar beneden duwt, komt er water uit de bad kraan. Tenminste, dat is de bedoeling :+ De knop maakte een "metaalgeluid" en doet nu niets meer, er komt nauwelijks water uit de douche en heel veel uit de kraan.

Mijn vraag: is dit nog te repareren? Volgens https://www.rijksoverheid...-welke-voor-de-verhuurder is het vervangen van onderdelen van kranen voor de huurder, en vernieuwing van de kraan zou voor de verhuurder zijn. Ik heb nu een klem op de badkraan gezet, zodat er weer water uit de douche komt, dus ik heb niet direct haast en wil de kraan niet demonteren zonder een oplossing te hebben.

Edit: Als iemand hier het merk of type van kan herkennen kom ik ook al een heel eind.

Edit 2: verhuurder is particulier, geen woningcorporatie.

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 23-01-2023 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:24
Heb je al contact opgenomen met je verhuurder? Misschien doet hij daar helemaal niet zo moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je een service abo contract heb, wat optioneel is voor een klein bedrag in de maand meer, doet de verhuurder dat, en die zetten er dan een nieuwe op, want dat is sneller ;)

Maar zelf oplossen kan ook natuurlijk, ding zal er misschien helemaal afmoeten dus de hoofdkraan dichtdraaien, en dat zal het je ook wel lukken, wellicht met een ritje naar de bouwmarkt :P

Al zou ik eerst even checken of je geen service-abo'tje hebt waarvoor je betaalt :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Milo85 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:08:
Heb je al contact opgenomen met je verhuurder? Misschien doet hij daar helemaal niet zo moeilijk over.
Verhuurder doet moeilijk over alles, laten we het over de kraan hebben :) Ik weet niet wat er binnenin zit, en ook niet of dat te vervangen is.

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 23-01-2023 13:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:07
Ik zou in de bouwmarkt gewoon een kraan van Grohe of Hansgrohe in de aanbieding kopen, die monteren en als je het huis verlaat schroef je dit brakke k*t ding er weer op.

Het is 2023... waarom zou je nog willen douchen met een mengkraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
_JGC_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:12:
Ik zou in de bouwmarkt gewoon een kraan van Grohe of Hansgrohe in de aanbieding kopen, die monteren en als je het huis verlaat schroef je dit brakke k*t ding er weer op.

Alweer: dat was de vraag niet. Maar toch: ik ga echt niet zonder mengkraan douchen. Da's of te koud of te heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RemcoDelft schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:05:
[Afbeelding]
Als je de knop bovenop omhoog trekt, komt er water uit de doucheslang. Als je hem naar beneden duwt, komt er water uit de bad kraan. Tenminste, dat is de bedoeling :+ De knop maakte een "metaalgeluid" en doet nu niets meer, er komt nauwelijks water uit de douche en heel veel uit de kraan.

Mijn vraag: is dit nog te repareren? Volgens https://www.rijksoverheid...-welke-voor-de-verhuurder is het vervangen van onderdelen van kranen voor de huurder, en vernieuwing van de kraan zou voor de verhuurder zijn. Ik heb nu een klem op de badkraan gezet, zodat er weer water uit de douche komt, dus ik heb niet direct haast en wil de kraan niet demonteren zonder een oplossing te hebben.
Indien er geen reparatie mogelijk is zal de verhuurder deze - in de meeste gevallen- vervangen.
(meeste gevallen= meeste woningbouwver)
edit: je hebt altijd uitzonderingsgevallen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Dat. Dat heb ik al met 2 huizen gedaan. Mooie grohe voor mezelf, krak ding er terug op bij verhuizen.

Als de wb voor een mengkraan zorgt dan betaal je daar extra huur voor, gewoon zelf een leuke betaalbare kraan uitzoeken is veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik verwacht dat de veer die erin zit gewoon kapot is, en daarom niet in de bovenste stand blijft staan, en dat ze niet veel kosten, en alles kan uit elkaar en weer in elkaar. En dan de vraag, waar haal je enkel een veer. Een nieuwe kraan zit ook zo rond de ±100 euro

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

RemcoDelft schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Alweer: dat was de vraag niet. Maar toch: ik ga echt niet zonder mengkraan douchen. Da's of te koud of te heet.
:? Een niet-mengkraan betekent niet dat je of alleen koud of alleen warm water krijgt he?

Zoek eens op thermostaatkraan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
RaZ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:17:
Ik verwacht dat de veer die erin zit gewoon kapot is, en daarom niet in de bovenste stand blijft staan, en dat ze niet veel kosten, en alles kan uit elkaar en weer in elkaar. En dan de vraag, waar haal je enkel een veer. Een nieuwe kraan zit ook zo rond de ±100 euro
De knop staat nu hoger dan-ie ooit stond, en kan niet meer naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Is ook het einde van de wereld niet, al snap ik wel het gemak en comfort van een thermostaatkraan. :Y

* D4NG3R mist tot op zekere hoogte het ochtendritueel van de kranen met luttele mm's verdraaien om niet te verbranden of te bevriezen. :D :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
CyBeR schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:17:
[...]

:? Een niet-mengkraan betekent niet dat je of alleen koud of alleen warm water krijgt he?
Dat is LETTERLIJK wat een mengkraan doet :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RemcoDelft schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Alle kranen mengen, waar 't om gaat is of je dat zelf met individuele knoppen doet of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

RemcoDelft schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Een thermostaatkraan doet dat wat slimmer doordat jij een doel temperatuur aangeeft en daarnaast een losse hoeveelheid water. Met de ene kraan bepaal je hoe warm het moet worden, met de andere bepaal je hoe veel water je uit de kraan wil hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 23-01-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

RemcoDelft schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Je kan ook gewoon de vragen die mensen stellen voor context beantwoorden, je bent nu gefocust op een expliciete vraag maar de oplossing is misschien veel simpeler.

Ja, het binnenwerk van deze kraan is vast te repareren, maar nee dat is niet interessant. Voor twee tientjes heb je een andere kraan van vergelijkbare kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RemcoDelft schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:17:
[...]

De knop staat nu hoger dan-ie ooit stond, en kan niet meer naar beneden.
Komt wellicht dat de veer die stuk is er nu tussen blijft zitten ;)

Maar een thermosstaatmengkraan kan je er ook op zetten. Ga je verkassen haal je de therosstaatkraan eraf, en zet je de oude kapotte er weer op 8) De volgende bewoners geeft het dan aan, en zal de verhuurder het toch moeten fixen 8)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 16:30

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Jammer dat de verhuurder zo moeilijk doet, want het is toch echt zijn taak om de kraan te vervangen.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
RaZ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Komt wellicht dat de veer die stuk is er nu tussen blijft zitten ;)
Dat klinkt logisch, hoewel ik nooit een veer gevoeld heb in de knop. Hij bleef altijd door de waterdruk omhoog staan.
Maar een thermosstaatmengkraan kan je er ook op zetten. Ga je verkassen haal je de therosstaatkraan eraf, en zet je de oude kapotte er weer op 8) De volgende bewoners geeft het dan aan, en zal de verhuurder het toch moeten fixen 8)
Dan gaat er 1 nieuwe mengkraan van mijn borg af, dus dat lost het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Oon schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Ja, het binnenwerk van deze kraan is vast te repareren, maar nee dat is niet interessant. Voor twee tientjes heb je een andere kraan van vergelijkbare kwaliteit.
Heb je een linkje? Bad douchekranen zijn namelijk niet goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

RemcoDelft schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Heb je een linkje? Bad douchekranen zijn namelijk niet goedkoop.
Hier eentje bij de Gamma voor 40 euro: https://www.gamma.nl/asso...an-chroom-15-cm/p/B509171

Hier eentje op bol.com voor 33 euro: https://www.bol.com/nl/nl...-chroom/9200000026092749/

Je zult even moeten meten welke maat je hebt en dan daar op zoeken. Voordeel is dat de kraan die je nu hebt ook een goedkope ouderwetse is, dus je gaat er altijd op vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-05 20:40
Alleen kraanrubbers vervangen kan een huurder doen en verder niets, als die knop nu verder kan dan vroeger is het zeer waarschijnlijk kapot door ouderdom en mag de verhuurder een nieuwe kraan op zetten.

(Ik had zelf een kraan opgehaald die ik wou en weer terug gezet bij verlaten van de woning).

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2023 13:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De aansluiting op de waterleiding is gelukkig redelijk standaard op ± 150 mm, dus redelijkerwijs elke baddouchekraan gaat passen. (Voor kleine beetjes verschil zitten er S-koppelstukjes aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:46

Rmg

Het heet een "Omstelinrichting" en ja dat is vast te repareren als je weet welke type je nodig hebt.

https://dealplein.nl/prod...&utm_campaign=sag_organic

dit is zo'n beetje de goedkoopste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
weg, te snel gekeken

[ Voor 100% gewijzigd door RemcoDelft op 23-01-2023 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Oon schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Hier eentje bij de Gamma voor 40 euro: https://www.gamma.nl/asso...an-chroom-15-cm/p/B509171

Hier eentje op bol.com voor 33 euro: https://www.bol.com/nl/nl...-chroom/9200000026092749/

Je zult even moeten meten welke maat je hebt en dan daar op zoeken. Voordeel is dat de kraan die je nu hebt ook een goedkope ouderwetse is, dus je gaat er altijd op vooruit.
Dat is goedkoper dan ik kon vinden bij karwei.

Maar de maat is niet zo belangrijk want er zitten want er zitten een paar bochtjes van bij, zodat het allemaal universeel is ;)

Afbeeldingslocatie: https://images.nexusapp.co/assets/23/01/ac/53037269.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 23-01-2023 13:29 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RemcoDelft schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Dat zijn badkranen, geen bad douchekranen.
Dat zijn beide bad-douchekranen precies zoals je al hebt.

Badkranen hebben geen aansluiting voor een doucheslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 11:07
Heb ooit zo'n bol ding van 5 tientjes geïnstalleerd. Werkte niet meer goed na een paar jaar (bleef druppelen), wel tof dat ik het geld nog terug kreeg. Heb nu een Grohe, hoop dat die het wat langer uithoud. Het moet eigenlijk gedaan worden door verhuurder, maar ook 100 euro is nog te doen, toch?

@CyBeR Eigenlijk zijn ze allemaal 12 of 15cm hoh, modulus wat millimeters tolerantie. Vaak is het wel genoeg buis om dat te overbruggen zonder verloop. Vaak zitten ze er trouwens al bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 23-01-2023 13:32 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

[...]

Dat zijn badkranen, geen bad douchekranen.
Dat zijn bad-douchekranen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

[...]

Die laatste is een badkraan, geen bad douchekraan. Die eerste zou zomaar kunnen werken :)
Het zijn beiden gewoon een mengkraan met een douche aansluiting aan de onderkant, dus die zouden prima moeten werken als ze dezelfde breedte hebben als je huidige kraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En niet vergeten teflontape te scoren om even 2x om het schroefdraad heen te doen zodat het niet gaat lekken mocht je een nieuwe kraan scoren: https://www.karwei.nl/ass...tfe-teflon-tape/p/B186136

Afbeeldingslocatie: https://static.karwei.nl/dam/461322/123

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rmg schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:26:
Het heet een "Omstelinrichting" en ja dat is vast te repareren als je weet welke type je nodig hebt.
Het heeft een naam, dank je 8) Ik kan niks vinden over repareren, dus dan is het duidelijk. Het wordt een briefje richting verhuurder. En dan in maart een ingebrekestelling en wellicht zo na de zomer is-ie vervangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

RemcoDelft schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Het heeft een naam, dank je 8) Ik kan niks vinden over repareren, dus dan is het duidelijk. Het wordt een briefje richting verhuurder. En dan in maart een ingebrekestelling en wellicht zo na de zomer is-ie vervangen :+
Je kan ook moeilijk gaan doen, en nu staat ie op douche-stand, en als je wil badderen schroef je de doucheslang er van af, of visa versa :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-05 12:00
Gebruik je het bad gedeelte wel? Anders die gewoon afdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:55
RemcoDelft schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:05:
[Afbeelding]

Edit: Als iemand hier het merk of type van kan herkennen kom ik ook al een heel eind.

Edit 2: verhuurder is particulier, geen woningcorporatie.
Dat is een grohe costa kraan van mid-jaren 90 en passen standaard binnenwerken in van grohe en die zijn nog gewoon te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-05 17:22
leonbong schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Dat is een grohe costa kraan van mid-jaren 90 en passen standaard binnenwerken in van grohe en die zijn nog gewoon te koop.
Uit ervaring kosten die zo'n 30 euro per stuk en dan moet ie er nog ingezet worden. Voor een paar euro meer heb je een nieuwe kraan wat een stuk minder werk is om te vervangen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

CyBeR schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:26:
De aansluiting op de waterleiding is gelukkig redelijk standaard op ± 150 mm, dus redelijkerwijs elke baddouchekraan gaat passen. (Voor kleine beetjes verschil zitten er S-koppelstukjes aan).
Wel even goed meten, 120mm komt ook nog regelmatig voor

Bij toolstation heb je voor 35 euro een complete eenknopsmengkraan: https://www.toolstation.n...lus-douchebadkraan/p26678
De rest van de opties zijn alleen douchekranen, ik weet niet of dat voldoende is voor je: https://www.toolstation.n...ches/douchebadkranen/c505

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het is een Grohe Costa badmengkraan.
Daar zijn nog onderdelen voor te krijgen.
https://www.kranenspecial...ngkraan-1-2-25453000.html
Nummertje 4 heb je nodig.

Nieuwe kraan lijkt mij een betere oplossing en dan een thermostaatkraan als je ook in bad moet douchen.
Moet je alleen de huurbaas nog overtuigen.....

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

SambalBij

We're all MAD here

edsandje schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:01:
Het is een Grohe Costa badmengkraan.
Daar zijn nog onderdelen voor te krijgen.
https://www.kranenspecial...ngkraan-1-2-25453000.html
Nummertje 4 heb je nodig.
Dan is de boel even uit elkaar halen wellicht een goedkopere optie? Als ik het plaatje zie in combinatie met de omschrijving van een metaalgeluid icm dat de knop nu veel verder omhoog komt, klinkt het alsof dat onderste veer-ringtje onder dat rubber van de pin is afgeschoten. Mogelijk zwerf dat nog ergens in de kraan of de doucheslang/kop, en is weer terug in elkaar te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6TltDrY7vSsdBEXzA6pNSLlZ7U=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/d3HqbxQUO8kmDM9yT6FyoDix.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 19% gewijzigd door SambalBij op 23-01-2023 16:09 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Pagina: 1