Aansluiten UTP in Jung as500 inbouwdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:43
Mijn vraag
Er zit een Jung as500 contactdoos in de muur, ik heb tijd geleden al een UTP kabel getrokken, maar destijds nog niet aangesloten.
Nu is het zover, maar ik krijg het niet werkend, en ik twijfel of het de volgorde van de kleuren is, of dat het gewoon echt HEEL erg nauw komt met aansluiten in dat kleine blokje.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Jung as500
standaard UTP kabel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb volgens de instructies van Jung de kabel volgens het B schema aangesloten, zie ook dit filmpje (3:06 aansluitschema):

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Jung A/AS Range communicatie wandcontactdoos aansluiten? | How-to met Elektrototaalmarkt.nl

Ik volg dus dezelfde stappen als in het filmpje, moet zeggen dat het plastic blokje met aders niet zo makkelijk terug in de behuizing gaat als in het filmpje.
Zodra ik nu de boel aansluit, dan zie ik dan Ethernet aansluiting probeert te identificeren, maar uiteindelijk geen internet tot stand komt, hij blijft dit proces herhalen.
De anders kant van deze kabel zit in de meterkast, heeft ooit iemand voor mij de connector aan gezet, en zover ik kan zien, klopt die kleurvolgorde gewoon met de volgorde zoals die moet zijn (volgens Google :+).

Ik loop nu beetje vast, ligt het aan het schema, ligt het aan gevoeligheid van het Jung blokje, misschien is de kabel wel gesneuveld tijdens trekken?
Weet niet zo goed hoe ik nu zaken moet gaan uitsluiten?

Iemand ervaring met deze inbouwdoos en wellicht tips?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Beste antwoord (via Martinusz op 24-01-2023 09:54)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

jadjong schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Als je A&B wisselt heb je een cross-cable gemaakt. Dat maakt voor apparatuur van de afgelopen 15 jaar niet echt meer uit. auto mdi/mdi-x ;)
Die auto functie is niet echt iets waar ik mijn hoop op zou vestigen, die A&B mix wist ik eigenlijk niet, dacht dat het een 3de variant was oid .. ik houd steenvast aan A of B minder kans op issues.

Dat de auto functie bestaat, dat is bekend.

nog 90 ethernet aansluiting te gaan ooit in dit huis LOL

@Martinusz tja een andere keystone/stekker kan wellicht geen kwaad, tijd zal het uitwijzen wat het issue was dan

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 23-01-2023 15:03 ]

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:05
Heb je een kabel met stugge aders of met soepele aders?

Om in die Jung te kunnen monteren heb je een kabel met stugge aders nodig.
Op een kabel met stugge aders kun je geen standaard Rj45's connector knijpen.

Kortom je hebt twee onverenigbare aansluitingen op die kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:58
Ben(V) schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:10:
Heb je een kabel met stugge aders of met soepel aders?

Om in die Jung te kunnen monteren heb je een kabel met stugge aders nodig.
Op een kabel met stugge aders kun je geen standaard Rj45's connector knijpen.

Kortom je hebt twee onverenigbare aansluitingen op die kabel.
Dat.

Er vanuit gaande dat het een stugge kabel is, zou ik de connector in de meterkast eraf knippen en vervangen door een keystone.
Wat ook helpt is een kabeltester, waarmee je kan zien welke van de aders eventueel niet werkt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:05
Als je stugge kabel hebt kun je ook gewoon een opbouw wcd nemen in de meterkast.

Wel zo netjes dan kun je gewoon aansluiten met een standaard patchkabel.
Je hoeft je dan ook niet meer druk te maken hoeveel lengte je nog hebt om aan te sluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Martinusz kleuren code komt 1:1 overeen ? met een kabel tester zie je dat snel genoeg .. maar als je er geen 1 hebt wordt dat lastig natuurlijk Versie A of B maakt niet uit als het maar overeen komt.

Beste is bij twijfel beide kanten opnieuw te doen (zuur maar helaas weinig andere opties) maar grotere kans van slagen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Oke stugge kabel?
Ja het is een stugge kabel, dus met harde kern zeg maar in de draadjes, is dat een stugge kabel?
Waarom passen die niet in een RJ45 connector? Andere kant van de kabel zit een connector geknepen, ik zie daar geen problemen mee? (Ik zal foto maken hiervan)

@vso ja, het blokje uit de Jung heeft de kleurcodes erop staan voor A en B, ik heb hiervoor B gevolgd, dat betekent dat aan 1 kant zit:
wit-oranje
oranje
wit-groen
groen

andere kant zit:
wit-bruin
bruin
blauw
wit-blauw

Foto: let op ja wit-blauw zit hier niet goed, die schoot net wat los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iI6XPufcAmbkodQ65MpM4Epqfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luu8LZZeL2XVXVa0fqs6LYCa.jpg?f=fotoalbum_large

Kabel andere kant in meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh7uOGsMPzOJAEsO3u1z8-Unoo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEy6PBL84w9WVbUKzFYSK8iq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaUxahme-tMP3Qp0zSyIZY7Chcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPDCIMBHAeAH58NUCkOJOBhN.jpg?f=fotoalbum_large
ai slechte foto dit :(

[ Voor 29% gewijzigd door Martinusz op 23-01-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Sorry zag niet in de startpost dat je dat al gecontroleerd had.
Martinusz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:40:
@vso ja, het blokje uit de Jung heeft de kleurcodes erop staan voor A en B, ik heb hiervoor B gevolgd, dat betekent dat aan 1 kant zit:
+
Martinusz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:59:
De anders kant van deze kabel zit in de meterkast, heeft ooit iemand voor mij de connector aan gezet, en zover ik kan zien, klopt die kleurvolgorde gewoon met de volgorde zoals die moet zijn (volgens Google :+).
Gaat met name dat de andere kant ook volgens B aangesloten is en niet A

met name letten op de Groen en oranje draden die zijn verwisseld van plek (moest het ook ff googlen)
ps dat kabeltje dat los schiet is wellicht niet echt positief voor resultaten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wat een slechte foto's ja maar het gaat om de 2de foto (connectors naar je toe) ondere = 1 en 8 (bruin)

het lijkt erop dat de stekker (meterkast) inderdaad B is de half oranje/wit bv moet op pin 1 zitten, en zo door. maar dat is op basis van "Crap" foto en vleugjes kleur op de "witte" kabels. 1,3,5,7

De "jung" keystone durf ik geen uitspraak te doen zonder de "wiring" erbij op de foto want daar zijn vele variaties op te vinden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
vso schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:51:
Sorry zag niet in de startpost dat je dat al gecontroleerd had.

[...]

+

[...]

met name letten op de Groen en oranje draden die zijn verwisseld van plek (moest het ook ff googlen)
Kabel beneden gecheckt met voorbeeldschema, die klopt, dus daar kan het niet aan liggen zou ik zeggen.
Net weer kabel losgehaald, opnieuw gestript en opnieuw in Jung plastic schema gedaan, maar wederom geen resultaat.
Als ik naar de video kijk die ik had gelinkt, gaat dat plastic ding in het ijzer schuiven, helemaal niet soepel zoals in de video. Er is eigenlijk niet eens echt ruimte voor uitstekende kabeleindjes, ik denk dus dat daarom alles met het erin duwen van zijn plek gaat. Daarna moet je het naar beneden duwen, dan zouden de adereindjes netjes tussen "ijzer" pinnetjes moeten vallen. Maar omdat het allemaal zo stug gaat, zou het mij niet verbazen dat dat allemaal niet op zijn plek komt 8)7
Daarnaast bekeek ik net de RJ45 ingang van het Jung blok, en dat ziet er eigenlijk ook al niet jovel uit, lijkt wel alsof er wat pinnetjes verbogen zijn (naar beneden).

Ik denk dat plan b er komt en dat is een RJ45 stekker zetten op de draad uit de muur (of een Keystone?), en dat dan maar verbinden met een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:52
Martinusz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:59:
Zodra ik nu de boel aansluit, dan zie ik dan Ethernet aansluiting probeert te identificeren, maar uiteindelijk geen internet tot stand komt, hij blijft dit proces herhalen.
Als de link werkt (op 1Gbit?) dan is de kans op een slechte aansluiting heel veel kleiner. Weet je zeker dat de rest werkt en goed ingesteld staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:52
vso schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:51:

Als je A&B wisselt heb je een cross-cable gemaakt. Dat maakt voor apparatuur van de afgelopen 15 jaar niet echt meer uit. auto mdi/mdi-x ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik geef het op, ik vermoed dat het Jung RJ45 connector stuk ook niet helemaal goed is, ik zie daarom verbogen pinnetjes, met daarbij de lastige montage ga ik deze route stoppen.
Ik ga of een keystone koppelen of gewoon simpel UTP koppelstuk of iets dergelijks, een RJ45 eraan fixen lijkt een stuk eenvoudiger!

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jadjong schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Die auto functie is niet echt iets waar ik mijn hoop op zou vestigen, die A&B mix wist ik eigenlijk niet, dacht dat het een 3de variant was oid .. ik houd steenvast aan A of B minder kans op issues.

Dat de auto functie bestaat, dat is bekend.

nog 90 ethernet aansluiting te gaan ooit in dit huis LOL

@Martinusz tja een andere keystone/stekker kan wellicht geen kwaad, tijd zal het uitwijzen wat het issue was dan

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 23-01-2023 15:03 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 19:15
@Martinusz Ik zie op je foto van het Jung blokje dat de isolatie van de draden behoorlijk beschadigd is. Heb je een LSA-tool gebruikt (deze als willekeurig voorbeeld) om de draadjes in het blokje te bevestigen? Dat laten ze niet zien in dat filmpje. Ze beginnen daarna pas met het afknippen van de uiteindes. Iets dat je overigens met dezelfde LSA-tool kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Masimo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:04:
@Martinusz Ik zie op je foto van het Jung blokje dat de isolatie van de draden behoorlijk beschadigd is. Heb je een LSA-tool gebruikt (deze als willekeurig voorbeeld) om de draadjes in het blokje te bevestigen? Dat laten ze niet zien in dat filmpje. Ze beginnen daarna pas met het afknippen van de uiteindes. Iets dat je overigens met dezelfde LSA-tool kan doen.
Nee niet gebruikt, maar volgens mij is de jung rj45 connector beschadigd.
Ik ga het anders oplossen, ik zet er een rj45 stekker op en een koppelblokje, ben klaar met dat Jung ding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Nou creatief opgelost, binnenwerk van Jung wanddoos eruit, zelf een RJ45 aan de kabel uit de muur gemaakt, een RJ45 koppelstuk gekocht, deze in de wanddoos geplaatst achter het plaatje van Jung, en hup UTP kabel erin en ik heb volle snelheid nu op mijn kantoor *O* *O*

Pagina: 1