Toon posts:

Vreemd Win11 Issue: Muis lijkt soms automatisch te klikken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:05
Dag Tweakers,

Ik heb hier een vreemd issue bij ons op kantoor.

Ik heb 3 Windows 11 computers, allen laptops met verschillende merken docking stations die sinds vorige week een probleem hebben. Ik ga men best doen het te omschrijven.

Het lijkt alsof er af en toe een random mouseclick gebeurt ergens buiten het geopende scherm. Als je een venster open hebt staan bv explorer, dan unfocused deze soms en springt die gewoon terug.
Je kan bv een file naam proberen wijzigen en indien je dan erbuiten klikt dan slaat hij die filenaam op, echter hier gebeurt dat dus at random en automatisch.

Je zou denken: hardware issue met een muis of usb controller maar aangezien het probleem zich op 3 verschillende systemen voordoet, lijkt me dat erg sterk. Heb wat zitten googlen en ik lees soms gelijkaardige issues maar dat is meer gerelateerde driver issues. Aangezien het hier om 3 totaal verschillende systemen gaat (zowel peripherals, hardware) lijkt me dat ergens meer een Win11 issue te zijn?

Is dit iets dat men hier nog al heeft ervaren?

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Is er een touchscreen aanwezig?

• JacobsT
Neen, allen notebooks zonder touchscreen dus zijn zeker geen random inputs daarvan. Alle schermen zijn externe monitoren via docking station met laptops dichtgeklapt.

Ben echt beetje flabbergasted omdat ik geen flauw idee heb wat dit kan zijn, net doordat het 3 verschillende cases zijn. Het enige gemeenschappelijke kenmerk is: het zijn allen laptops. Verder verschilt alles van randapparatuur, laptop merk/type, docking merk/type ...

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Zijn deze laptops beheerd? Zo ja, pak dan eens eentje die 'privé' ingericht is en kijk of het probleem er nog steeds is?

• JacobsT
Lelletje schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:51:
Zijn deze laptops beheerd? Zo ja, pak dan eens eentje die 'privé' ingericht is en kijk of het probleem er nog steeds is?
Kan je dat even uitleggen wat je bedoelt?

Deze zijn pretty much prive beheerd. Is geen active directory toestanden met beheersoftware of iets gelijkaardig. Beschouw het een lokale windows 11 installatie met office en chrome. Verder niets.
Enige dat daarop geinstalleerd staat is teamviewer om is vanop afstand iets te kunnen assisteren.
Verder geen gekke software.

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 13:11
Grappig topic, want ik heb het idee dat dit bij mijn laptop ook af en toe gebeurt. Dit is een werklaptop, op mijn prive pc gebeurt dit (nog) niet.

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:59
Normaal wordt het touchpad gedeactiveerd als de klep dicht zit, maar misschien is dat in deze niet het geval?
Misschien een stiekeme policy ofzo, of een instelling ergens.

Heb soms ook wel eens dat random het touchpad de muis een klein beetje laat bewegen.
Als ik dan het knopje voor het uitschakelen van het touchpad indruk, is het probleem over.

• JacobsT
Ruben279 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:05:
Normaal wordt het touchpad gedeactiveerd als de klep dicht zit, maar misschien is dat in deze niet het geval?
Misschien een stiekeme policy ofzo, of een instelling ergens.

Heb soms ook wel eens dat random het touchpad de muis een klein beetje laat bewegen.
Als ik dan het knopje voor het uitschakelen van het touchpad indruk, is het probleem over.
Lijkt me onwaarschijnlijk omdat:
- in weken/maanden geen issue is geweest
- het 3 verschillende hardware systemen zijn van andere fabrikanten met andere peripherals
- 1 van de 3 laptops staat open op een stand waarbij het laptopscherm ook wordt ingezet als extra monitor

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:29
Is de randapparatuur aangesloten op de dock zelf of op de laptop rechstreeks?

Als het 1ste het geval is, probeer dan is de randapparatuur aan te sluiten op de laptop rechtstreeks en kijk dan of het nog steeds voorkomt en vice versa.

• JacobsT
KilleBladhark schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:07:
Is de randapparatuur aangesloten op de dock zelf of op de laptop rechstreeks?

Als het 1ste het geval is, probeer dan is de randapparatuur aan te sluiten op de laptop rechtstreeks en kijk dan of het nog steeds voorkomt en vice versa.
Reeds geprobeerd. Werkte voorheen ook weken goed en nu sinds recent plots op 3 verschillende laptops. Lijkt me echt compleet los te staan van een hardware issue. Misschien dat dit ergens een gekende bug was bij een windows update of iets gelijkaardig. Vandaar ook men vraag aangezien ik weinig kan terugvinden op google.

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:29
En komt het probleem ook voor zonder dat er randapparatuur is aangesloten?

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33
Zijn het allemaal HP laptops?

• JacobsT
Lenovo en 2 x HP.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33
Ik heb een halfjaar oude HP en alleen maar ellende met bluetooth, zowel muis als headset. Muisklikken die of niet of dubbel gedetecteerd worden. Af en toe haperingen in beweging. Wegval van verbinding.

Ik heb de bios/firmware al een keer geupdate, alle windows updates. Geen verschil.

• JacobsT
Alles is wired. Is ook een probleem dat zich 2 weken geleden niet stelde. Vandaar mijn thread hier ook met de vraag of iemand al iets gelijkaardigs had ervaren (bv door ergens een win11 patch die zou uitgerold zijn ofzo)

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:18
JacobsT schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Lijkt me onwaarschijnlijk omdat:
- in weken/maanden geen issue is geweest
- het 3 verschillende hardware systemen zijn van andere fabrikanten met andere peripherals
- 1 van de 3 laptops staat open op een stand waarbij het laptopscherm ook wordt ingezet als extra monitor
Kan je het niet uitsluiten door alsnog even te testen en de touchpads enkele uren uit te schakelen op de systemen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee