Auto invoeren en nog bijna 2 jaar duitse TUV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:50
Goedemorgen mede Tweakers.

Morgen ga ik met een in Duitsland aangekochte auto langs de RDW voor een invoerkeuring. Op de auto zit nog 22 maanden Duitse TUV op, papieren zitten er bij.

De auto is van 2008, nu is het in Nederland zo, even uit mijn hoofd. Dat nieuwe Nederland geleverde auto eerst 4 jaar APK hebben hierna 2 jaar en dan om het jaar. Dus wanneer deze ouder dan 6jaar dient het voertuig elke jaar gekeurd te worden.

Nu is mijn vraag: Neemt morgen de RDW die 22maanden TUV over als 22maanden APK of krijg je gewoon 12maanden? Gezien de auto al 15jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Forum hoort natuurlijk thuis in: Mobiliteit
Kan een mod deze voor mij op de juiste plek zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:22

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

targaryanwolf schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:45:
Nu is mijn vraag: Neemt morgen de RDW die 22maanden TUV over als 22maanden APK of krijg je gewoon 12maanden? Gezien de auto al 15jaar oud is.
Dat staat gewoon op de site van het RDW
Overnemen buitenlandse APK

Heeft uw voertuig nog een geldige buitenlandse APK? Dan kunnen we de vervaldatum overnemen als:
  • u een bewijs meeneemt naar de keuring. Een bewijs kan zijn: een origineel APK-rapport, een vermelding op het buitenlandse kentekenbewijs of een sticker op de buitenlandse kentekenplaat.
  • de buitenlandse APK in een EU- of EVA land (in hetzelfde land als de buitenlandse registratie) is gedaan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Question Mark schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Dat staat gewoon op de site van het RDW

[...]
Ja en nee, er staat niet expliciet dat ze gewoon dezelfde einddatum zullen overnemen.
Maar goed, zal er morgen wel achter komen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:54

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
targaryanwolf schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:51:
Forum hoort natuurlijk thuis in: Mobiliteit
Kan een mod deze voor mij op de juiste plek zetten?
Bij deze :)
Je mag voor dit soort zaken altijd een topic report aanmaken.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:06
targaryanwolf schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Ja en nee, er staat niet expliciet dat ze gewoon dezelfde einddatum zullen overnemen.
Maar goed, zal er morgen wel achter komen. :P
Ja, ze nemen deze datum "gewoon" over, ook als deze langer is dan wat het in Nederland zou zijn. Zelf in 2012 een diesel ingevoerd, die kreeg ook langer dan een jaar APK, omdat hij net een nieuwe TÜV had.

Bij mij keken ze destijds wel een beetje vreemd op van het bewijs van TÜV Hessen (de meeste geïmporteerde auto's zullen uit het Rheinland komen en dat soort organisaties zijn vaak regionaal georganiseerd), die hadden ze niet eerder gezien, dus moesten ze uitzoeken of het wel een geldig bewijs was. Maar kwam uiteindelijk gewoon goed.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Wild Chocolate schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Ja, ze nemen deze datum "gewoon" over, ook als deze langer is dan wat het in Nederland zou zijn. Zelf in 2012 een diesel ingevoerd, die kreeg ook langer dan een jaar APK, omdat hij net een nieuwe TÜV had.

Bij mij keken ze destijds wel een beetje vreemd op van het bewijs van TÜV Hessen (de meeste geïmporteerde auto's zullen uit het Rheinland komen en dat soort organisaties zijn vaak regionaal georganiseerd), die hadden ze niet eerder gezien, dus moesten ze uitzoeken of het wel een geldig bewijs was. Maar kwam uiteindelijk gewoon goed.
Ah top, mijn auto komt uit Noordrijn-Westfalen, maar daar zullen ze hier in Venlo wel vaker mee te maken hebben gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-05 13:00
targaryanwolf schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Ah top, mijn auto komt uit Noordrijn-Westfalen, maar daar zullen ze hier in Venlo wel vaker mee te maken hebben gehad.
TÜV is de oude naam toen alleen de TÜV die keuringen deed. Tegenwoordig heet het HU (Hauptuntersuchung) en mag je die bij allerlei erkende commerciële partijen laten uitvoeren zoals TÜV (regio maakt niks uit), Dekra, GTÜ of KÜS. Hetzelfde geldt voor de AU, de Abgasuntersuchung, die nu integraal onderdeel is van de HU, maar waar je een apart papiertje voor krijgt.
TÜV Hessen of TÜV Rheinland zijn aparte bedrijven met vestigingen ook in andere regio’s. Het heeft dus weinig te maken met waar de auto vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:22

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

targaryanwolf schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:06:
[...]

D'r staat letterlijk dat ze de vervaldatum overnemen.... ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Question Mark schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:45:
[...]

D'r staat letterlijk dat ze de vervaldatum overnemen.... ;)
Toch maar eens vaker de bril gaan gebruiken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

targaryanwolf schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Duits kenteken geldt in geheel Duitsland, niet afhankelijk van deelstaat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
Hackus schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Duits kenteken geldt in geheel Duitsland, niet afhankelijk van deelstaat.
Dat weet ik, echter gaat het hier niet over het kenteken. Kenteken is trouwens in Duitsland gebleven gezien deze persoonsgebonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Eigenlijk gek dat Nederland de vervaldatum van zo'n APK overneemt: dan kunnen ze in Duitsland gezellig de auto een sjoemel-APK geven voor een oude auto, waarna deze hier in Nederland vogelvrij 2 jaar lang kan rond rijden 8)7

Terwijl een benzineauto van 8 jaar oud in Nederland, normaalgesproken jaarlijks gekeurd moet worden. Maar in Duitsland krijgen oude auto's op een of andere reden, dus soms 2 jaar APK?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• targaryanwolf
Marco-Peters schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:00:
Eigenlijk gek dat Nederland de vervaldatum van zo'n APK overneemt: dan kunnen ze in Duitsland gezellig de auto een sjoemel-APK geven voor een oude auto, waarna deze hier in Nederland vogelvrij 2 jaar lang kan rond rijden 8)7

Terwijl een benzineauto van 8 jaar oud in Nederland, normaalgesproken jaarlijks gekeurd moet worden. Maar in Duitsland krijgen oude auto's op een of andere reden, dus soms 2 jaar APK?
Duitse APK is veel strenger dan de Nederlandse APK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

targaryanwolf schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Dat weet ik, echter gaat het hier niet over het kenteken. Kenteken is trouwens in Duitsland gebleven gezien deze persoonsgebonden is.
Fahrzeugschein, Fahrzeugbrief (deel 1 en 2) heb jij nodig

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Hackus schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Fahrzeugschein, Fahrzeugbrief (deel 1 en 2) heb jij nodig
Ja die heb ik ook, maar daar ging mijn vraag niet over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

targaryanwolf schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:08:
[...]

Ja die heb ik ook, maar daar ging mijn vraag niet over...
Ik geef je dat aan omdat jij zegt het kenteken is in Duitsland achter gebleven. aan al je berichten lijk je niet te weten hoe het is zijn werk gaat, dus geef ik je dat specifiek aan.(ook aan andere lezers ooit van dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Hackus schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:12:
[...]

Ik geef je dat aan omdat jij zegt het kenteken is in Duitsland achter gebleven. aan al je berichten lijk je niet te weten hoe het is zijn werk gaat, dus geef ik je dat specifiek aan.(ook aan andere lezers ooit van dit topic)
Nee, ik wist alleen niet goed dit ging met de 2 jarige APK i.c.m. met de Nederlandse APK regels. Maar wellicht dat iemand anders iets aan deze info heeft idd.
Pagina: 1