Toon posts:

Broodjesvloeren rotten ook?

Pagina: 1
Acties:

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:45
Goedemorgen medetweakers,

Ik vind op dit en andere fora vaak de melding dat de broodjesvloeren "sowieso niet berucht zijn zoals kwaaitaal of mantavloeren".
Desalniettemin wilde ik graag even een paar foto's delen van mijn huidige kruipruimte (woning uit '73);

Er zijn toch wel hele grote stukken beton losgekomen van de vloer, zo te zien ook al meerdere jaren geleden. Er is zelfs elektra onderdoor gespannen.
Een zoektochtje op het internet wijst op 2 zaken die me opvallen;
  • Alle betonrot-inspectie/herstel-bedrijven melden alleen maar kwaaitaal/manta/nehebo/troggelwerf maar nooit "broodjes"
  • Ze spreken allen over een visuele inspectie.
Kennen jullie bedrijven die een materiaalonderzoek uitvoeren, of er in deze broodjesvloer toch verharderversnellers zijn gebruikt?

Ik maak mij wel enige zorgen hierover, echter ligt het er ook al jaren bij zo.
Kan ik zelf de bewapening behandelen? Of is het beter om een bedrijf te laten komen.

Op dit moment is de kruipruimte moeilijk begaanbaar, hoewel het zand niet overal even hoog is staat er zo'n 15cm water onder het huis op dit moment. Dit is bij alle huizen in de buurt zo.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Is het rot, of is het door een beunhaas gesloopt en zijn de resten gedeeltelijk blijven liggen? Ik zie ook nergens roest van de bewapening?

[Voor 18% gewijzigd door FirePuma142 op 23-01-2023 10:13]

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:54
Op de tweede foto, dat stuk beton is d'r uit gehaald om die afvoer er door heen te krijgen.

Als dat stuk beton naar beneden gevallen zou zijn, zou die niet zo ver weg liggen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De broodjes dragen eigenlijk niks in zo'n vloer, dat doet de betonlaag die er bovenop ligt.
Je zal er iets verder in moeten kruipen om te zien of die nog goed is.

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:35
volgens mij niks bijzonders zo op het eerste oog

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-01 11:38

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Volgens mij niets bijzonders te zien. Wij hebben het bedrijf Vogel BV/Mourik laten komen om onze kwaaitaal vloeren te inspecteren. Is uiteraard anders dan jouw 'broodjesvloeren' maar wellicht lijkt het je interessant om een controle uit te voeren.

Ze hebben beide compartimenten (onze kruipruimte bestond uit twee gedeeltes), gecontroleerd en op enkele punten wat monsters genomen. Na een paar dagen kreeg ik een uitgebreid rapport met foto's en enkele adviezen. In verband met de aanschaf van deze woning hebben wij de adviezen opgevolgd.

Hier onder enkele gegevens in MO-tags, de prijzen zijn van een paar jaar geleden. Wellicht heb je er iets aan.

Het onderzoek zelf kostte ons in 2019:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Waarna we een reparatie hebben laten uitvoeren (preventief) voor de volgende zaken:
Members only:

De kosten waren voor ons:
Members only:

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zou me eerst een richten op hoe vochtig en nat het is in de kruipruimte. De muren zijn al deels zwart en de druppels hangen aan de afvoerbuis.

Tweakers Discord

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

als eigenaar van kwaaitaal vloer en bijbehorende zorgen (gehad)

Mijn eerste vraag is waarom "nu" ? en hoever is de schade .. gaat er nog meer naar beneden komen ?

@Jerra je weet dat betonrot eigenlijk --> roesten van de metalen wapening is, roest zorgt voor uitzetting maar ook voor een schil dus als al het metaal een laag roest heeft dan houd het in feite op.

stap 1 ik zou als je de oorzaak eerst verhelpen (vochtige kruipruimte) bv egaliseren en een kuipzeil + ventilatie roosters weer in orde brengen.

stap 2 dan iemand inhuren die het checkt + rapport

ps ik zou een bedrijf zoeken die "achter" zijn rapport staat en bijvoorbeeld de gemiste schade kan verhalen bij hun. Stel dat je nu "veilig" waant en de ondervloer isoleert en na 10 jaar doe je een check en meer beton oid op de vloer en grote delen isolatie zijn daardoor op de ondergrond ipv tegen de ondervloer dan word je geen happy camper.

als je EPS platen goed ondersteunt (voor isolatie) kan je die ook benutten (mits goed ondersteunt) om vanaf bovenkant de missende delen vol te (laten) blubberen met cement. na behandeling van het roest.

stap 4 isoleren die zooi (remt vocht transport naar metaal)

leest meer dan reageert

• Jerra
Dankjewel alvast voor de snelle reacties, dit zijn wat oudere foto's.

Ik zal deze week mijn voeten eens goed nat maken om in het tweede compartiment van de kruipruimte te komen (beter toegankelijk sinds ik daar een luik heb laten maken en niet meer onder de funderingsbalk door hoef te zwemmen).

Ik zal daarbij eens goed kijken naar de bewapening en deze ook fotograferen.
Daarnaast zal ik eens kijken of alle ventilatie openingen nog open zijn!
Echter zal er altijd een hoge luchtvochtigheid aanwezig zijn, immers is dit het grondwater.
Indien ik de vloer ophoog tot de hoogste waterstand dan is er geen ruimte meer om te kruipen ;)
tweakduke schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:32:
Ik zou me eerst een richten op hoe vochtig en nat het is in de kruipruimte. De muren zijn al deels zwart en de druppels hangen aan de afvoerbuis.
Het zwarte doet je denken aan schimmel?

De reden dat ik er nu mee bezig ben is omdat ik van plan ben de vloer te isoleren vanuit de kruipruimte.
Om inderdaad een "Happy camper" in mijn eigen huis te zijn en blijven is het de bedoeling dat dit een lange termijn investering is ;)
Indien ik een bedrijf over laat gaan tot reparatie en/of versteviging zal ik goed naar de garantie voorwaarden kijken.
@Nemean bedankt voor het delen van de informatie, vooral dat ze ook monsters afnemen is goed om te horen!

Maar eerst maar eens zien of ik me zorgen maak om niets.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:45

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Jerra schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:52:
Dankjewel alvast voor de snelle reacties, dit zijn wat oudere foto's.

Ik zal deze week mijn voeten eens goed nat maken om in het tweede compartiment van de kruipruimte te komen (beter toegankelijk sinds ik daar een luik heb laten maken en niet meer onder de funderingsbalk door hoef te zwemmen).

Ik zal daarbij eens goed kijken naar de bewapening en deze ook fotograferen.
Daarnaast zal ik eens kijken of alle ventilatie openingen nog open zijn!
Echter zal er altijd een hoge luchtvochtigheid aanwezig zijn, immers is dit het grondwater.
Indien ik de vloer ophoog tot de hoogste waterstand dan is er geen ruimte meer om te kruipen ;)

[...]

Het zwarte doet je denken aan schimmel?
Dat was wel iets wat bij mij opkwam, maar het heeft meer onderzoek nodig.
De reden dat ik er nu mee bezig ben is omdat ik van plan ben de vloer te isoleren vanuit de kruipruimte.
Om inderdaad een "Happy camper" in mijn eigen huis te zijn en blijven is het de bedoeling dat dit een lange termijn investering is ;)
Indien ik een bedrijf over laat gaan tot reparatie en/of versteviging zal ik goed naar de garantie voorwaarden kijken.
@Nemean bedankt voor het delen van de informatie, vooral dat ze ook monsters afnemen is goed om te horen!

Maar eerst maar eens zien of ik me zorgen maak om niets.
Het heeft veel geregend, maar dan nog hoort het grondwater niet te blijven staan onder je huis. Als je gaat isoleren dan is het voor de isolatie ook niet bevorderlijk dat het nat wordt. Als er betonrot is en de bewapening is verroest dan komt dat hoe dan ook door al dat vocht. Dus onderzoek alles eerst goed :)

Tweakers Discord

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

tweakduke schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Het heeft veel geregend, maar dan nog hoort het grondwater niet te blijven staan onder je huis. Als je gaat isoleren dan is het voor de isolatie ook niet bevorderlijk dat het nat wordt. Als er betonrot is en de bewapening is verroest dan komt dat hoe dan ook door al dat vocht. Dus onderzoek alles eerst goed :)
Ligt wel aan de woning en waar de woning gebouwd is. In mijn regio (Zeeland) zijn diverse woningen op oude boomgaarden gebouwd. Mijn woning heeft incidenteel last van grondwater wat naar boven komt met name omdat de woning op een oude sloot is gebouwd.

Heb zelf overigens Tonzon laten installeren, dit heeft wel voor een droge kruipruimte gezorgd. :)

[Voor 6% gewijzigd door Nemean op 23-01-2023 13:33]

• Jerra
Hmm ja lastig, ik zou een bodemfolie kunnen spannen op noppenfolie zodat dat altijd blijft drijven?

De buren kiezen daarom allemaal voor drijvende parels of chips, bodemisolatie ipv vloerisolatie. Het water is voor 3/4 van het jaar aanwezig.
Ik heb eerst 300m verderop gewoond, en mijn ouders wonen ook binnen de 500m straal, daar is het net zoals bij de directe buren ook altijd nat (er staat echt een laag water bovenop het zand).

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Jerra schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:55:
Hmm ja lastig, ik zou een bodemfolie kunnen spannen op noppenfolie zodat dat altijd blijft drijven?

De buren kiezen daarom allemaal voor drijvende parels of chips, bodemisolatie ipv vloerisolatie. Het water is voor 3/4 van het jaar aanwezig.
Ik heb eerst 300m verderop gewoond, en mijn ouders wonen ook binnen de 500m straal, daar is het net zoals bij de directe buren ook altijd nat (er staat echt een laag water bovenop het zand).
Je zou ook voor 'echte' schelpen kunnen kijken. Deze hebben een isolerende werking. Alleen moeten ze niet geheel onder water staan. Enkele buren van mij hebben daar voor gekozen.

https://www.isoschelp.nl/schelpenisolatie

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jerra schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:55:

correctie, parels,schelpen (bodemmeuk) is geen isolerende maatregelen maar (opstijgend) vocht regulatie alles wat je tegen je ondervloer aanplakt/doet = isolerende maatregel.

kuipzeil is "afsluitend" en tja dat kan ook nare dode geur produceren als het niet hermetisch opgesloten is, schelpen/parels sluit niet luchtdicht af en dus minder kans op nare geuren.

maar als je eerst drainage aanlegt voordat je de bodem bedenkt met bv schelpen dan heb je minder kans op hoge waterstand, waardoor de schelpen weer minder nut hebben met hoog water.

leest meer dan reageert

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee