Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:58
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uv1PsUkFQOFj5bmsPGZhcEE6X0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tG44et1snykB2xAlkata1Y2n.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iOTiU2s2RGqn88dqb_0lNgZlwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SCf0Jk76UbPuaGw3mphIF0bZ.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
28 panelen, echter ivm dakkapel en dakramen willen we maar 10 panelen voor nu.
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
3000-3500kwh (2 personen, elektrisch koken, gas verwarmen)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1fase
Budget en doel
+- 5000 voor 10 panelen
Wie gaat het project uitvoeren
2 partijen hebben een offerte gemaakt twijfel nu tussen de partijen omdat ze allebei wat aanbieden, ene goedkoper dan de andere etc.
Bijhouden van data
Reeds verkregen offertes
Offerte 2 is inmiddels verhoogt naar 5372 (bij levering begin maart) anders eind april/ onzeker wanneer voor prijs in offerte)
Offerte 1 is op basis van offerte 2 (onderhandeling xD) verlaagt naar 5700. begin maart beginnen.
Regio
Veenendaal

Ik heb 2 verschillende offertes, de duurdere geeft ook aan betere kwaliteit te leveren en dat het niet te vergelijken is. Ik denk momenteel misschien te simpel: duurdere panelen = langere terugwintijd.
Ik bespaar met een verbruik van 3000KwH bij inkoop van 30ct/kwh, 900 euro in het jaar.

Bij offerte 1 is dat 6 jaar voordat het winst oplevert, offerte 2 is dat 6,5 jaar.

Nu mijn vraag, is het te verantwoorden in materialen/werkwijze om voor de duurdere te gaan?

Graag hoor ik jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:23
Een andere tip: wij willen tzt ook dakkapel en dakraam, dus minder zonnepanelen genomen. Achteraf ietwat stom. Als je er met montage rekening mee houdt qua constructie dat ze weg kunnen, kun je in die jaren waarin dat dakkapel er nog niet is lekker stroom opwekken, en ze daarna aan de andere kant van je huis / op de schuur / op het dakkapel / wat dan ook leggen. Panelen worden duurder, stroom wordt duurder, dus hoe dan ook waarschijnlijk winst.

Tenzij het geen paar jaar duurt natuurlijk.

Op je daadwerkelijke vraag kan ik geen antwoord geven. Het prijsverschil is niet giga dus je kunt ook gaan voor waar je het idee hebt dat ze de beste service hebben, dat is ook wat waard. Achteraf gezeur kan nog eens prijzig uitpakken. Wij hebben trouwens ook Jinko panelen en die doen prima hun werk. Maar voor de rest hebben we alles van Enphase en ik kan me herinneren dat Enphase inderdaad de betere keuze was.

Pakt die tweede offerte trouwens ook niet duurder uit als brandstof, transport en verzekering erbij zitten?

[ Voor 34% gewijzigd door Poumelie op 23-01-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:58
Poumelie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:59:
Een andere tip: wij willen tzt ook dakkapel en dakraam, dus minder zonnepanelen genomen. Achteraf ietwat stom. Als je er met montage rekening mee houdt qua constructie dat ze weg kunnen, kun je in die jaren waarin dat dakkapel er nog niet is lekker stroom opwekken, en ze daarna aan de andere kant van je huis / op de schuur / op het dakkapel / wat dan ook leggen. Panelen worden duurder, stroom wordt duurder, dus hoe dan ook waarschijnlijk winst.

Tenzij het geen paar jaar duurt natuurlijk.

Op je daadwerkelijke vraag kan ik geen antwoord geven. Het prijsverschil is niet giga dus je kunt ook gaan voor waar je het idee hebt dat ze de beste service hebben, dat is ook wat waard. Achteraf gezeur kan nog eens prijzig uitpakken. Wij hebben trouwens ook Jinko panelen en die doen prima hun werk. Maar voor de rest hebben we alles van Enphase en ik kan me herinneren dat Enphase inderdaad de betere keuze was.

Pakt die tweede offerte trouwens ook niet duurder uit als brandstof, transport en verzekering erbij zitten?
Jaa ik weet alleen niet of de opbrengst aan de achterzijde dusdanig meer is dan de opbrengst aan de voorzijde dat de manuren om ze te verplaatsen tzt. dan rendabel is.
Ons verbruik ligt rond de 3000-3500kwh en dit zou voorzien kunnen worden door 10 panelen.
Wat je zegt is zeker waar, service mag ook wat kosten en het idee dat de 1 niet uibreidbaar is, zit me ook niet lekker (dan zou er een nieuwe omvormer nodig zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:23
mxmemx schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Jaa ik weet alleen niet of de opbrengst aan de achterzijde dusdanig meer is dan de opbrengst aan de voorzijde dat de manuren om ze te verplaatsen tzt. dan rendabel is.
Ons verbruik ligt rond de 3000-3500kwh en dit zou voorzien kunnen worden door 10 panelen.
Wat je zegt is zeker waar, service mag ook wat kosten en het idee dat de 1 niet uibreidbaar is, zit me ook niet lekker (dan zou er een nieuwe omvormer nodig zijn).
In dat geval zou ik zelf voor de uitbreidbare variant gaan. Verschil in kosten is momenteel mijn inziens niet significant. In ieder geval denk ik dat je later een stuk duurder uit bent als je wilt uitbreiden dan het verschil in prijs nu is.