Laptop met VGA op een monitor met HDMI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkvP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-02-2023
Hoi,

Ik ben op zoek naar een juiste kabel om mijn Laptop met een VGA aansluiting, aan te sluiten op een monitor met een HDMI aansluiting.

Ik heb onder andere deze geprobeerd: https://www.bol.com/nl/nl...io/9200000132623033/?s2a=

Helaas zonder effect. En online lees ik veel verschillende variaties over adapters en transmitters, dat ik het nu niet echt meer snap. De termen lijken veel door elkaar gebruikt te worden.

Kan iemand mij hier verder mee helpen?

Beste antwoord (via DirkvP op 24-01-2023 09:13)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:58

D4NG3R

kiwi

:)

Welke laptop, en welke monitor op welke resolutie wil je er op aansluiten?

Van HDMI naar VGA weet ik dat er genoeg goedkope converters verkrijgbaar zijn welke ook gewoon werken, de andere kant vind ze nauwelijks en heb je nauwelijks garanties dat het gaat werken.

HDMI > VGA stamt echt uit de tijd dat videokaarten meer en meer HDMI begonnen te gebruiken terwijl veel mensen nog monitoren hadden met VGA. Daar was ook daadwerkelijk vraag naar.

Voor VGA > HDMI is nooit echt noodzaak geweest voor de consument, tegen de tijd dat alles een HDMI input had was VGA alweer 5+ jaar niet- of nauwelijks meer te vinden op video bronnen.

edit:
DirkvP schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:29:
Helaas zonder effect. En online lees ik veel verschillende variaties over adapters en transmitters, dat ik het nu niet echt meer snap. De termen lijken veel door elkaar gebruikt te worden.
Adapter > Het zelfde signaal maar dan over een andere aansluiting.
Converter > Zet het signaal van A om naar B.

Transmitter > Geen term welke hier gebruikt (zou moeten) word(en).
Als ik het niet mis heb gaat het daar om kabels welke je niet of nauwelijks toe kan passen, er vind zich namelijk geen conversieslag plaats en er is nauwelijks hardware welke VGA over een HDMI poort doet.

Waar jij naar zoekt is een converter, gezien je van een analoog (VGA) signaal naar een digitaal (HDMI) moet.

[ Voor 84% gewijzigd door D4NG3R op 23-01-2023 08:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Welke laptop, en welke monitor op welke resolutie wil je er op aansluiten?

Van HDMI naar VGA weet ik dat er genoeg goedkope converters verkrijgbaar zijn welke ook gewoon werken, de andere kant vind ze nauwelijks en heb je nauwelijks garanties dat het gaat werken.

HDMI > VGA stamt echt uit de tijd dat videokaarten meer en meer HDMI begonnen te gebruiken terwijl veel mensen nog monitoren hadden met VGA. Daar was ook daadwerkelijk vraag naar.

Voor VGA > HDMI is nooit echt noodzaak geweest voor de consument, tegen de tijd dat alles een HDMI input had was VGA alweer 5+ jaar niet- of nauwelijks meer te vinden op video bronnen.

edit:
DirkvP schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:29:
Adapter > Het zelfde signaal maar dan over een andere aansluiting.
Converter > Zet het signaal van A om naar B.

Transmitter > Geen term welke hier gebruikt (zou moeten) word(en).
Als ik het niet mis heb gaat het daar om kabels welke je niet of nauwelijks toe kan passen, er vind zich namelijk geen conversieslag plaats en er is nauwelijks hardware welke VGA over een HDMI poort doet.

Waar jij naar zoekt is een converter, gezien je van een analoog (VGA) signaal naar een digitaal (HDMI) moet.

[ Voor 84% gewijzigd door D4NG3R op 23-01-2023 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkvP
Hoi D4ng3r, bedankt voor je antwoord! Dat maakt een hoop duidelijker!

Voor de volledigheid; we hebben een Laptop van Lenovo, serienr VNA514CN. En een beeldscherm van Thinkvision.

Weet je wat nu het ergste is...... het valt mij nu op dat ook het beeldscherm een VGA aansluiting heeft... Echt waar... Ik gebruik dat ding zelf niet, en was stom genoeg vergeten door te vragen....

Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:12

MsG

Forumzwerver

Welke laptop heb je? Veelal hebben laptops wel een digitale aansluiting, is het geen hdmi dan is het soms iets als DisplayPort. Je kan beter van digitaal naar digitaal dan van analoog naar digitaal qua beeldkwaliteit.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkvP
Deze Lenovo laptop heeft helaas alleen VGA. Geen display, hdmi of usb-c. Ik heb hem Refurbished gekocht tijdens cohona tijd voor de kinderen thuisonderwijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heb je ook een typenr ipv een serie nr ?
Ik ben benieuwd hoe oud dat ding is, ik ben al 15 jaar ofzo geen vga meer tegengekomen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkvP
Het is een Lenovo Thinkpad L560 MT 20F2. Core i5-6300u.
Ik denk uit 2016/17 en in 2020 refurbished.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:16

Cyphax

Moderator LNX
DirkvP schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:43:
Het is een Lenovo Thinkpad L560 MT 20F2. Core i5-6300u.
Ik denk uit 2016/17 en in 2020 refurbished.
Die heeft toch mini displayport, naast de vga? Daar heb je wel adapters voor volgens mij om er hdmi van te maken.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Vandaar dat het belangrijk is om de hardware goed op te noemen, die laptop heeft inderdaad een Mini-DP aansluiting, welke je relatief makkelijk/goedkoop om kan zetten naar HDMI.

Wel vreemd overigens, een ThinkPad uit 2016 zonder HDMI, maar wel met VGA en Mini-DP? :?

Ze zullen bij Lenovo wel geen zin hebben gehad in de licentiekosten. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
heuveltje schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:21:
Ik ben benieuwd hoe oud dat ding is, ik ben al 15 jaar ofzo geen vga meer tegengekomen.
Veel laptops uit het "business segment" hadden vrij lang nog wel VGA (voor legacy toepassingen/presentaties).
De laptop heeft Mini DisplayPort inderdaad, dus gebruik een adapter of makkelijker een Mini DisplayPort naar HDMI kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkvP
Aha....!
Ik zit al een tijdje in softwarelandschap / applicatie beheer, maar sinds enkele maanden ben ik pas echt met Hardware bezig op het werk. Daar is alles standaard HP en had ik deze poort nog niet gezien.

Maar nu snap ik wel sommige kabels die in een doos lagen stof te happen...! Helaas niet naar HDMI....

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:26
D4NG3R schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:58:
Vandaar dat het belangrijk is om de hardware goed op te noemen, die laptop heeft inderdaad een Mini-DP aansluiting, welke je relatief makkelijk/goedkoop om kan zetten naar HDMI.

Wel vreemd overigens, een ThinkPad uit 2016 zonder HDMI, maar wel met VGA en Mini-DP? :?

Ze zullen bij Lenovo wel geen zin hebben gehad in de licentiekosten. _O-
Bij de zakelijke laptops was dit heel gewoon dat overal nog een sub-d aansluitingen zat vanwege oude beamers bijvoorbeeld.
HDMI is de consumentenaansluiting en Displayport de zakelijke en heeft werkelijk niks met licentiekosten te maken.

In die tijd zag je al wel (mini) displayport aansluitingen erop zitten, dat is de concurrent van hdmi.
Displayport is altijd beter geweest dan hdmi, sterker nog ik gebruik het nu nog ivm g-sync, hdmi had te weinig bandbreedte.

Pas de laatste jaren begint hdmi serieus te worden kwa bandbreedte.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2023 10:13 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

mr_evil08 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Bij de zakelijke laptops was dit heel gewoon dat overal nog een sub-d aansluitingen zat vanwege oude beamers bijvoorbeeld.
HDMI is de consumentenaansluiting en Displayport de zakelijke en heeft werkelijk niks met licentiekosten te maken.
Dat heeft weinig tot niks te maken met het feit of het wel of geen zakelijk model is. VGA vond je tot een jaar of 2013 nog op de meeste consumentenlaptops, en tot een jaar of 2015 op de meeste zakelijke laptops. Inderdaad vanwege oudere hardware (vooral beamers) welke overal nog werden gebruikt. HDMI vond je op dat punt in verreweg de meeste gevallen op beide, vanwege exact dezelfde reden; vervangende hardware gebruikt meestal HDMI. Je vergist je flink als je denkt dat het gemiddelde bedrijf anno 2016 beamers had hangen waar je meer dan HDMI 1.3/1.4 (2006/2009) voor nodig was. HDMI 2.0 is inmiddels ook al uit 2013.

Het gaat hier om een refresh van een destijds (2016) 2 jaar oud model, uit de budget line-up ook nog. De oudere broer uit 2015 had bijvoorbeeld ook al HDMI. Ook het 13" model en 14" model van 2016 hadden HDMI. Zakelijke laptops van bijvoorbeeld HP net zo. ;)

Ik durf zelfs te stellen dat in die tijd MiniDP (inclusief Thunderbolt) eerder een uitzondering was dan de regel. Evenals de afwezigheid van HDMI.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 24-01-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:26
D4NG3R schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Dat heeft weinig tot niks te maken met het feit of het wel of geen zakelijk model is. VGA vond je tot een jaar of 2013 nog op de meeste consumentenlaptops, en tot een jaar of 2015 op de meeste zakelijke laptops. Inderdaad vanwege oudere hardware (vooral beamers) welke overal nog werden gebruikt. HDMI vond je op dat punt in verreweg de meeste gevallen op beide, vanwege exact dezelfde reden; vervangende hardware gebruikt meestal HDMI. Je vergist je flink als je denkt dat het gemiddelde bedrijf anno 2016 beamers had hangen waar je meer dan HDMI 1.3/1.4 (2006/2009) voor nodig was. HDMI 2.0 is inmiddels ook al uit 2013.

Het gaat hier om een refresh van een destijds (2016) 2 jaar oud model, uit de budget line-up ook nog. De oudere broer uit 2015 had bijvoorbeeld ook al HDMI. Ook het 13" model en 14" model van 2016 hadden HDMI. Zakelijke laptops van bijvoorbeeld HP net zo. ;)

Ik durf zelfs te stellen dat in die tijd MiniDP (inclusief Thunderbolt) eerder een uitzondering was dan de regel. Evenals de afwezigheid van HDMI.
Dat heeft er wel mee te maken, bij zakelijke modellen zag je VGA langer aanwezig op laptops, net als toen der tijd displayport beter was dan hdmi, hdmi 2.0 was lange tijd afwezig ondanks de release datum, fabrikanten kozen voor displayport wanneer er meer bandbreedte benodigd was.

Let op displayport is wat anders dan thunderbolt waar jij het over hebt(ze lijken veel op elkaar en daar gaan veel mensen de fout in net als bij USB-C nu het geval is).

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 24-01-2023 11:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

mr_evil08 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Dat heeft er wel mee te maken, bij zakelijke modellen zag je VGA langer aanwezig op laptops, net als toen der tijd displayport beter was dan hdmi, hdmi 2.0 was lange tijd afwezig ondanks de release datum, fabrikanten kozen voor displayport wanneer er meer bandbreedte benodigd was.
Ik duidde op de af- of aanwezigheid van HDMI op zakelijke laptops. Dat is zo goed als 1:1 gelopen met consumentenlaptops. De aanwezigheid van VGA tot ver nadat consumenten laptops ze bijna niet meer hadden ontken ik niet, dat bevestig ik zelfs in de 2e en 3e regel. :)
Let op displayport is wat anders dan thunderbolt waar jij het over hebt(ze lijken veel op elkaar en daar gaan veel mensen de fout in net als bij USB-C nu het geval is).
Context is key. Thunderbolt is volledig backwards compatible met DisplayPort. Ik noemde het op om m'n argument te bekrachtigen, zelfs inclusief Thunderbolt zag je (Mini) DisplayPort slechts mondjesmaats zowel op consumenten- als zakelijke laptops. Docking stations deden er [DisplayPort] vaak wel aan, maar die deden ook altijd aan HDMI (en meestal ook gewoon nog VGA). ;)

Zowel HDMI als DP deden anno 2015-16 aan 4K@60Hz, terwijl 1920x1080 toen nog ruim de norm was. Dat was al helemaal zo bij beamers. De industrie loopt in het grote plaatje doorgaans juist achter op dat soort hardware t.o.v. het consumentensegment. Robuustere hardware heeft daar vaak de voorkeur, en die vind je niet aan de bleeding edge. :)

Maaruhm, als je deze discussie wilt voortzetten stel ik voor dat ergens anders te doen. De TS heeft zijn/haar antwoord, en wij kapen de boel hier nogal. :D

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 24-01-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkvP
Ik dacht ik zeg niks... Maar volgens mij is dit draadje voldoende beantwoord... thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:31
D4NG3R schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:21:

Zowel HDMI als DP deden anno 2015-16 aan 4K@60Hz, terwijl 1920x1080 toen nog ruim de norm was.
Ja, dat is de theorie. Voor het gemak ga je er even totaal aan voorbij dat Intel pas op de mainstream-cpu’s met HDMI 2.0 kwam met Alderlake eind 2021. Tot die tijd had je bij dus alleen HDMI 2.0 als je een Displayport naar HDMI-2.0-converter had, of een aparte gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

White Feather schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Ja right. Voor het gemak ga je er even totaal aan voorbij dat Intel pas op de mainstream-cpu’s met HDMI 2.0 kwam met Alderlake eind 2021. Tot die tijd had je dus alleen HDMI 2.0 als je een Displayport naar HDMI-2.0-converter had, of een aparte gpu.
Ik beweer nergens dat HDMI 2.0 toen breed beschikbaar was, maar doen alsof DP in alle situaties beter was is te kort door de bocht, al helemaal als je kijkt naar de praktische toepassing(en) ervan.

Apparatuur wat aan resoluties deed boven de 1920x1200 waren verre van de norm, zeker in het bedrijfsleven. Apparatuur welke exclusief aan DP deed vond je vooral in het hogere segment, denk aan monitoren voor (grafisch) designers, vrijwel alles wat de gemiddelde kantoormedewerker had deed ouderwets aan DVI(-I of een losse VGA poort) + HDMI + DP.

Hell, zelfs anno 2023 vind je op de meeste kantoren nog altijd vooral 1080p60Hz apparatuur. :+

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 25-01-2023 09:38 ]

Pagina: 1