Vraag

• SBAB
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-01 00:46
Mijn vraag
Ik vrees dat mijn Ryzen 5 2400G op zijn laatste pootjes aan het lopen is.
Dit systeem draait enkel productie software voor muziek; zoals ProTools, Reaper, enz.
Tijdens het renderen is de CPU de bottleneck, het is net als bvb cinebench draaien. Dus die CPU heeft zijn werk gedaan op een B-450 moederbordje.

Dus, tijd om een nieuw systeem te bouwen, en ik heb 2 CPU's op het oog, namelijk;
AMD Ryzen 7 5800X en de
AMD Ryzen 7 5800X3D mijn vraag is, is de laatste zijn geld waard om muziek te renderen? Ik weet van sommigen dat het afhankelijk is van het materiaal dat moet gerenderd worden, dat bij de minderheid cache belangrijk is, en bij de meerderheid niet, de snelheid is belangrijker.

Relevante software en hardware die ik gebruik
alle productie software voor muziek

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als Moederbord twijfel ik aan het X570 moederbord van Gigabyte creator AMD X570S AERO G
Of het Asus PROART X570-CREATOR bordje?

Raad me aub geen Mac aan, omdat Apple op vlak van muziekproductie serieuze steken heeft laten vallen, en ook de flexibiliteit om te upgraden is weg. Alleen dat al is een goede reden om niet meer aan Mac te beginnen.

Ben ook op zoek naar een GPU om 2 schermen aan te sturen van 1440p @165Hz ik denk dan aan een 5950XT of een 6600XT hangt af van de prijzen en ook leverbaarheid, sommige merken lijken op dat vlak wat problemen te ondervinden, oa BeQuiet? Heeft wel niks met GPUs te maken. Dus graag jullie bijdrage, alvast bedankt.

Gunther,
...

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:15

Thomg

Aww yiss

Voor zover ik weet is single-core speed nog altijd king voor muziekproductie, dus 5700X/5800X is nog wel prio.

Upgraden van moederbord is onnodig.

Voor gpu kan je gewoon "iets" scoren @ V&A, waarom nieuw zoveel geld uitgeven?

Heb je ook wat aan de meerdere cores? De 5900X is misschien ook een optie.

Als je muzieksproductie wel heel serieus neemt wil je misschien wel kijken naar een intel/AMD DDR5 setup, maar het kost je wel.
Zen4 kan 2x 1440p 165Hz doen.
Bijv:
https://pg.asrock.com/mb/...e/index.asp#Specification
(Mits 1 van je schermen HDMI ook bikt, anders moet je een DP over usb-c moederbord hebben en die kosten aardig wat)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:04
Welk moederbord je je? Als een AMD Ryzen 7 5700G past ben je klaar.

• SBAB
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-01 00:46
Thomg schreef op maandag 23 januari 2023 @ 00:21:
Voor zover ik weet is single-core speed nog altijd king voor muziekproductie, dus 5700X/5800X is nog wel prio.

Upgraden van moederbord is onnodig.

Voor gpu kan je gewoon "iets" scoren @ V&A, waarom nieuw zoveel geld uitgeven?

Heb je ook wat aan de meerdere cores? De 5900X is misschien ook een optie.

Als je muzieksproductie wel heel serieus neemt wil je misschien wel kijken naar een intel/AMD DDR5 setup, maar het kost je wel.
Zen4 kan 2x 1440p 165Hz doen.
Bijv:
https://pg.asrock.com/mb/...e/index.asp#Specification
(Mits 1 van je schermen HDMI ook bikt, anders moet je een DP over usb-c moederbord hebben en die kosten aardig wat)
Interessant, AM5 systeem opbouwen wel eens kijken of er merken zijn die ook die creator moederborden hebben voor AM5, ik ga voor die borden omdat zij 4 PCIe4 M2. slots hebben, en die kan je in RAID zetten, momenteel gebruik ik een nVidea T1000 GPU die doet het nog altijd goed, neem ik die gewoon mee?
Alvast bedankt voor de tip, je hebt gelijk, kan ik voor de toekomst beter naar AM5 kijken. Ik keek me een beetje teveel naar de CPU prijs, Die 5800X kost op dit moment 218€ beetje blind op gestaard.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-02 22:29
Ik ben toch nieuwsgierig wat je bedoelt met 'omdat Apple op vlak van muziekproductie serieuze steken heeft laten vallen'.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:03
In verband met een lagere TDP zou ik eerder voor een 5700X ipv een 5800X kiezen.
Een lagere TDP is beter te koelen, dus minder `herrie' van de koeler, hetgeen weer gunstiger is met muziekproductie.
Of zit ik er compleet naast met mijn redenatie?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:08
ruftman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:43:
In verband met een lagere TDP zou ik eerder voor een 5700X ipv een 5800X kiezen.
Een lagere TDP is beter te koelen, dus minder `herrie' van de koeler, hetgeen weer gunstiger is met muziekproductie.
Of zit ik er compleet naast met mijn redenatie?
Nee hoor. Je redenatie klopt. Er is geen enkele reden om anno nu nog een 5800x te keizen. De 5700x doet vrijwel hetzelfde en kan op een goedkoper moederbord en met een goedkopere koeler.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee