Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-12-2023
Hallo,

Ik heb 2 offertes voor zonnepanelen:
(a) eentje voor 17 panelen (400 Wp) met Enphase IQ7A omvormers
(b) eentje voor 15 panelen (400 Wp) met Enphase IQ7+ omvormers
De panelen liggen niet op dezelfde richting: 4 op het zuiden, de rest op het westen.

Kan offerte (b) op 1-fase worden aangesloten? Als ik specs zoek, denk ik te zien dat die 7plus omvormers wel voor 235-400W geschikt zijn, maar een max output hebben van 295 VA. En 15x 295 = 4,4kW dus dat blijft onder de 5kW die je met 1-fase mag? Klopt dat? En heb ik met die omvormers uberhaupt wel iets aan panelen van 400 Wp? Als de panelen hun max 400W leveren, geeft die 7+ dan maar 295W door?

En zou offerte (a) dan verplicht wel op 3-fasen moeten? Want die 7A omvormers hebben een max output van 366 VA. En ook al liggen de panelen niet allemaal in dezelfde richting, dan zou het over de 5kW heen kunnen gaan, waardoor 1-fase gevaarlijk wordt, toch?

Groeten,
Jeroen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:29
Ik zou met het aantal stuks ze persoonlijk op 3 fase leggen, weet niet of je nog wilt uitbreiden?

Voor het verschil tussen de IQ7A en de IQ7+, hierbij even een copy paste uit een ander topic waar ik dit antwoord had gegeven :).

Misschien een tip om nog even in het Enphase topic te kijken. Ik zat te twijfelen tussen de IQ7+en de IQ7A en wilde eerst ook voor de IQ7A gaan maar na wat info uit dit topic en van Enphase zelf ben ik erachter gekomen dat de IQ7+ beter aansluit. De voltage van de Jinko panelen die jij wilt hebben (ik heb de 420 ipv de 415 maar zijn verder vrij hetzelfde) vallen niet ideaal in het MPPT voltage bereik van de IQ7A waardoor hij later begint met opwekken en eerder stopt met opwekken in vergelijking met de IQ7+.

Hierbij de link waarbij de reactie van Ralphfx bovenaan begint met de uitleg ervan: Het grote Enphase topic