Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-12-2023
Hallo!

Als ik bij netbeheerder Stedin kijk wat het mij kost om van 1-fase naar 3-fasen te gaan, komt dat op 390 euro. Die prijs gaat uit van de meest voorkomende situaties en daarin worden een meterwissel en een zekeringwissel genoemd.

Die zekeringwissel, wat zou dat precies zijn?

Zou dat de 4-polige hoofdschakelaar kunnen zijn? In dat geval hoeft er geen electricien van tevoren te komen, wat ik eigenlijk overal lees? Of is het iets anders en moet die electricien er toch gewoon komen?

Groeten,
Jeroen

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:59
De 4 polige hoofdschakelaar moet je zelf regelen, voordat Stedin komt.

Vervolgens gaan Stedin de aansluiting omzetten, dat is in ieder geval een andere meter. Soms zekeringen bijzetten, soms de kast met hoofdzekeringen vervangen, heel soms een nieuwe kabel. Geeft niets, prijs is vast (hele vreemde situaties uitgezonderd)

[ Voor 6% gewijzigd door hesselbeertje op 22-01-2023 23:34 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Een zekeringwissel is precies wat dat woord aangeeft: een vervanging van de zekeringen van 1 stuk 35A naar 3 stuk 25A of 1 stuk 40A naar 3 stuk 25A automaat.

Hoe je erbij komt dat een zekeringwissel op een hoofdschakelaar slaat is mij een raadsel, als je geluk hebt willen ze het alsnog doen zonder 4P hoofdschakelaar. Hou er rekening mee dat niet alleen de hoofdschakelaar vervangen moet worden maar ook de bedrading in de kast aangepast moet worden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De hoofdzekering, niet te verwarren met de hoofdschakelaar, zit nog voor de meter. Men moet immers jouw meter op een veilige manier kunnen vervangen.

Met een beetje mazzel gaat er een oude smeltzekering uit en komen er 3 installatieautomaten voor terug. Dat is handig want als je dan een keer de hoofdzekering er uit hebt liggen kun je die zelf weer inschakelen zonder een zegeltje te moeten verbreken, wat bij de smeltzekering wel het geval zou zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

sypie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 06:58:
Dat is handig want als je dan een keer de hoofdzekering er uit hebt liggen kun je die zelf weer inschakelen zonder een zegeltje te moeten verbreken, wat bij de smeltzekering wel het geval zou zijn geweest.
Ook is het handig als je de hoofdschakelaar wil vervangen.
Dan kun je gewoon de drie hoofdzekeringen even omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Activator726 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:31:
Hallo!

Als ik bij netbeheerder Stedin kijk wat het mij kost om van 1-fase naar 3-fasen te gaan, komt dat op 390 euro. Die prijs gaat uit van de meest voorkomende situaties en daarin worden een meterwissel en een zekeringwissel genoemd.

Die zekeringwissel, wat zou dat precies zijn?

Zou dat de 4-polige hoofdschakelaar kunnen zijn? In dat geval hoeft er geen electricien van tevoren te komen, wat ik eigenlijk overal lees? Of is het iets anders en moet die electricien er toch gewoon komen?

Groeten,
Jeroen
Hoofdzekering is iets anders dan hoofdschakelaar, anders hadden ze het wel hetzelfde genoemd. Je hoort.van Stedin wel wat je moet doen. Dat kan alleen die hoofdschakelaar zijn, maar afhankelijk van je meterkast kan het meer zijn. Ik moest een stuk vezelplaat op maat maken en klaarzetten voor het nieuwe meterbord en de nieuwe hoofdzekeringkast. Hadden ze bij ons op tegels gemonteerd en dat mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Aardig duur geworden dus de laatste jaren ik heb 171,- betaald.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:43
Rol-Co schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:08:
Aardig duur geworden dus de laatste jaren ik heb 171,- betaald.
Dan heb je dat al een aardig tijdje geleden laten doen.
Hier Liander 06-2020 347,51

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

The-Source schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:27:
[...]

Dan heb je dat al een aardig tijdje geleden laten doen.
Hier Liander 06-2020 347,51
Ik denk ergens 2018, ik heb eerst nog een jaar moeten wachten omdat er onzekerheid was over de dikte van de kabel in de straat.
Een verdubbeling in pak hem beet 5 jaar bij dezelfde toko is flink, zeker om de sanering van gas mee te betalen nu ze dat niet kunnen afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Rol-Co schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Ik denk ergens 2018, ik heb eerst nog een jaar moeten wachten omdat er onzekerheid was over de dikte van de kabel in de straat.
Een verdubbeling in pak hem beet 5 jaar bij dezelfde toko is flink, zeker om de sanering van gas mee te betalen nu ze dat niet kunnen afrekenen.
Een netbeheerder is uiteindelijk een non profit organisatie, dus waarom zou een andere klant meebetalen aan jouw verzwaring?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:31

Esumontere

Floep, banaan.

Met een beetje mazzel gaat er een oude smeltzekering uit en komen er 3 installatieautomaten voor terug. Dat is handig want als je dan een keer de hoofdzekering er uit hebt liggen kun je die zelf weer inschakelen zonder een zegeltje te moeten verbreken, wat bij de smeltzekering wel het geval zou zijn geweest.
Dit laatste moet je gewoon naar vragen. Enexis doet het niet standaard, maar wel als je er specifiek om vraagt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Een netbeheerder is uiteindelijk een non profit organisatie, dus waarom zou een andere klant meebetalen aan jouw verzwaring?
Ik volg je even niet, wat bedoel je?
Ik heb verzwaring aangevraagd en de rekening gekregen en betaald, echter was dat in 2018 nog 171,10 bij stedin en nu 5 jaar later 390,- als ik het zo lees.

Wie heeft er dan wat betaald aan mijn verzwaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Rol-Co schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:00:
[...]

Ik volg je even niet, wat bedoel je?
Ik heb verzwaring aangevraagd en de rekening gekregen en betaald, echter was dat in 2018 nog 171,10 bij stedin en nu 5 jaar later 390,- als ik het zo lees.

Wie heeft er dan wat betaald aan mijn verzwaring?
Jij zelf, bij een huidig tarief van 171,10 hadden je buren ook meebetaald. Sterker nog, 5 jaar geleden hebben je buren zeker ook meebetaald. Dat bedrag kon toen al niet meer uit...

Dus ik snap dat gezeur over een bedrag niet zo, laat je remschijven en blokken maar eens vervangen in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Jij zelf, bij een huidig tarief van 171,10 hadden je buren ook meebetaald. Sterker nog, 5 jaar geleden hebben je buren zeker ook meebetaald. Dat bedrag kon toen al niet meer uit...

Dus ik snap dat gezeur over een bedrag niet zo, laat je remschijven en blokken maar eens vervangen in de garage.
Ik snap je probleem denk ik niet. :?

Ik vraag verzwaring aan en stedin geeft me een rekening van 171,10 had ik moeten vragen joh kan dat wel uit?
Ik heb toch niet gevraagd of het zo goedkoop mogelijk kan, dan hadden ze een dikkere rekening moeten sturen als het toen al niet uit kon.

Dat vergelijk met de garage is helemaal kwatch, als er 1 branche is die vage rekeningen opmaakt zijn die het wel. Ik kan en doe het gelukkig allemaal zelf dus kom er weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:03
Jim423 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 00:08:
Een zekeringwissel is precies wat dat woord aangeeft: een vervanging van de zekeringen van 1 stuk 35A naar 3 stuk 25A of 1 stuk 40A naar 3 stuk 25A automaat.

Hoe je erbij komt dat een zekeringwissel op een hoofdschakelaar slaat is mij een raadsel, als je geluk hebt willen ze het alsnog doen zonder 4P hoofdschakelaar. Hou er rekening mee dat niet alleen de hoofdschakelaar vervangen moet worden maar ook de bedrading in de kast aangepast moet worden.
Ga er maar niet van uit dat ze 3 fases in je meterkast naar binnen brengen als ze het niet aan kunnen sluiten.

Wat ze dan nog wel eens doen is de 2 ongebruikte fase draden uit de meter halen en dus een nieuwe afspraak moet maken als je wel de 4 polige hoofdschakelaar hebt.

Zorg gewoon netjes voor een 4 polige hoofdschakelaar. Dat is nodig en niet voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
Een automaat heeft wel minder marge voor hij tript, ten op zichte van een smeltzekering. Een smeltzekering zou je nog een aardig tijdje kunnen overbelasten voordat die daadwerkelijk 'klapt'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4JcfmnICvVFBZaqZQVAhUtA7TU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DdrSDetcYHox5rF521FevbFB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvw5p8jlbV3Salid1zamZsDqXXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8qSW5Qzq25hktJ3iznphECd3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door S0epkip op 23-01-2023 16:56 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maar ja, als die klapt is het altijd in het weekend, tijdens het gourmetten terwijl kroketten in de vetpan zitten, de vaatwasser al draait en de elektrische kachel volop brandt én wanneer het storingstarief ook nog eens hoger is dan op een doordeweekse werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
sypie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:24:
Maar ja, als die klapt is het altijd in het weekend, tijdens het gourmetten terwijl kroketten in de vetpan zitten, de vaatwasser al draait en de elektrische kachel volop brandt én wanneer het storingstarief ook nog eens hoger is dan op een doordeweekse werkdag.
Gelukkig heb je dan nog twee fasen :P

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Rol-Co schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:40:
[...]

Ik snap je probleem denk ik niet. :?

Ik vraag verzwaring aan en stedin geeft me een rekening van 171,10 had ik moeten vragen joh kan dat wel uit?
Ik heb toch niet gevraagd of het zo goedkoop mogelijk kan, dan hadden ze een dikkere rekening moeten sturen als het toen al niet uit kon.

Dat vergelijk met de garage is helemaal kwatch, als er 1 branche is die vage rekeningen opmaakt zijn die het wel. Ik kan en doe het gelukkig allemaal zelf dus kom er weinig.
Volgens mij ging de discussie over het feit dat iets een tijd terug 171,-- kostte en nu 390.--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:32:
[...]

Volgens mij ging de discussie over het feit dat iets een tijd terug 171,-- kostte en nu 390.--
Helemaal geen discussie, ik gaf alleen aan dat het in 5 jaar aardig duurder is geworden en dan kom jij met dit zonder onderbouwing.
ds23man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Dus een andere klant betaald aan mijn verzwaring? In de zin van? Zoals ik meebetaal aan ww, huursubsidies, zorgtoeslag, of nog iets anders?

Zoals ik zei, ik volg je (nog steeds) niet maar erg off topic dus ik hou ermee op.

Pagina: 1