Toon posts:

Usb c stick met beveiliging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:40
Ik zoek een?
Usb stick met beveiliging en usb c gezien zowel Mac als Windows gebruik maakt, en die Macs hebben geen usb a poort.

Wat is je budget?
50 euro is max.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
[Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op mijn werk kreeg ik de vraag (gezien ik een man ben) of er usb sticks bestaan die je kan beveiligen... Ja natuurlijk bestaan die, dus ik dacht klik tweakers open en ja hoor, hoop beveiliging filterbaar.

Meteen 2 gekocht, blijk je per keer heel programma te moeten openen dat dan per bestand het bestand kan ecrypten / decrypten (en die functie moet je dan ook nog vinden). Niet erg handig ...

Is er niet een usb stick die meteen zodra je hem erin stopt om wachtwoord vraagt, en zodra je hem eruit haalt meteen "op slot" staat?

Ik krijg die functie niet gevonden, dus alvast bedankt.

uitvoering: Transcend JetFlash 890 128GB Grijs is welke ik heb besteld.

[Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 22-01-2023 23:21]

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:33

• 99ruud99
Liefst op pc zelf, maar dit ziet er goed uit, al is de prijs erg extreem

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik denk persoonlijk dat een USB die je versleuteld met een encryptie programma zoals VeraCrypt de beste optie. Dan weet je ook dat de encryptie goed zit en is een flink stuk goedkoper.

VeraCrypt is een goed voorbeeld, zie voor andere opties: https://www.privacytools.io/secure-file-encryption

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:33
Wat is trouwens het doel van de USB?
Beveiliging van een backup?
Beveiliging van data tijdens transport?

Ik gebruik veracrypt, maar alleen en echt alleen op mijn eigen PC.
Deze sticks worden nooit maar dan ook nooit in een andere PC geplugd

Zou ik een stick nodig hebben tussen meerdere PC's dan heb ik liever een type USB met de knoppen. Zodat ik idd geen programma hoef te installeren. En dat ik de stick kan vrijgeven zonder het wachtwoord te typen op de windows/linux machine

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:45

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@99ruud99 Iets duurder en groter dan een USB-Stick maar hier zit een vingerafdruklezer op om de schijf te ontgrendelen.

uitvoering: Samsung Portable SSD T7 Touch 500GB Zwart

[Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 23-01-2023 06:54]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• 99ruud99
Laatste 2 zien er ook netjes uit echter geen usb c, maar doet me wel denken aan dat ik misschien toch voor knopjes op usb moet gaan, gezien je het dan niet vergeet...

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

99ruud99 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:32:
Laatste 2 zien er ook netjes uit echter geen usb c, maar doet me wel denken aan dat ik misschien toch voor knopjes op usb moet gaan, gezien je het dan niet vergeet...
Bij die T7 zitten trouwens 2 kabels.
  • 1x USB-C > USB-A
  • 1x USB-C > C

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-01 20:36

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dan ben ik toch nog benieuwd naar het antwoord op de vraag van @jack zomer . Dat is wel goed om te begrijpen, wellicht kun je beter een andere oplossing implementeren voor deze use case.

• 99ruud99
Het is voor opslag van gegevens van mensen in een opvang. Het verzoek dat ik kreeg is om dit op een usb te doen omdat het internet telkens wegvalt.

(Ik dacht goh dan gaan we internet verbeteren maar dat is geen optie blijkbaar).

De stick blijft dus op locatie en dient als harde schijf. (Dus een externe ssd is ook prima, en als blijkt dat 50 euro te weinig is, prima).

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:05

nst6ldr

Down with Big Tech.

99ruud99 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:27:
Het is voor opslag van gegevens van mensen in een opvang. Het verzoek dat ik kreeg is om dit op een usb te doen omdat het internet telkens wegvalt.

(Ik dacht goh dan gaan we internet verbeteren maar dat is geen optie blijkbaar).

De stick blijft dus op locatie en dient als harde schijf. (Dus een externe ssd is ook prima, en als blijkt dat 50 euro te weinig is, prima).
Heeft de organisatie een Active Directory domein? Want dan kan je Bitlocker aanzetten op de USB drive en de key binnen het domein propageren. Op andere computers kan hij dan niet gelezen worden.

Uiteraard wel altijd even testen of je 'm goed geconfigeerd hebt.

Voor als je even niks te lezen hebt: Hoe Google Android dood heeft gemaakt (pdf), Ben je kritisch (of juist niet)?

• rev_1318
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
99ruud99 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:27:

Als de data nu via internet gaat impliceert dat dat de data wél buiten de locatie gaat. Dat betekent - hopelijk - dat de data nu beveiligd is. En dat je dus beveiligde data op een intrinsiek onveilig media gaat zetten.

Bovendien: data op een USB-disk zal te allen tijde de locatie verlaten, ook als dat niet de bedoeling/afspraak is. De stick zal immers verplaatst gaan worden, en er komt een moment dat iemand deze in zijn/haar zak steekt en vergeet bij het verlaten van het pand. Zo ontstaan 99 van de100 datalekken met verwijderbare media.

Je USB-disk is dus een slechte oplossing voor een verkeerd probleem...

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-01 09:50
Dit doet wat je wil: product: Kingston IronKey Keypad 200

Nadeel is wel dat het instapmodel 16 GB met €74 al net boven budget zit. Maar ze zijn wel hartstikke goed, geen externe drivers nodig, minimaal 6-cijferige code en military grade™ encryptie. Heb ze op werk gebruikt en waren echt prima.

Edit: nevermind, is USB A

[Voor 3% gewijzigd door kmsch op 23-01-2023 09:50]

• 99ruud99
Ik snap de punten die gegeven worden, goed om te zien dat er mee gedacht wordt.

Ik ga eens kijken wat alternatieven zouden zijn... Misschien een externe SSD die vastgeschroefd wordt. Dan neem je hem minder snel per ongeluk mee.

De hele reden van beveiliging is niet dat het nooit te kraken valt maar meer niet meteen alles open.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-01 16:33

Eagle Creek

Breathing security

99ruud99 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:32:
Je kan je afvragen of c een harde eis moet zijn, ook gezien het feit dat je tal van adapters daarvoor kunt kopen.

Ik wil niet zeggen dat je geen c-stick zou moeten zoeken maar je maakt het jezelf makkelijker door je foto's van eisen te leggen op de beveiliging.

En wát niet vergeet?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

99ruud99 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:51:

Ik ga eens kijken wat alternatieven zouden zijn... Misschien een externe SSD die vastgeschroefd wordt. Dan neem je hem minder snel per ongeluk mee.
Nooit mee kunnen nemen is volgens mij nu weer een nieuw punt dat je aanhaalt. Dan lijkt een usb-stick mij helemaal niet zo geschikt.

Sterker nog: als je niet wilt dat de data het pand verlaat, kijk dan juist niet naar externe media maar interne media (dus ín de computer), die je softwarematig versleutelt. Een aparte schijf, partitie of virtuele schijf die je (bijvoorbeeld met Veracrypt of Bitlocker) afsluit.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

rev_1318 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:41:
De USB-disk is dus een slechte oplossing voor een verkeerd probleem...
Problemen zijn in mijn ogen altijd verkeerd - moet jij mij de definitie eens geven van een "goed probleem" _O-

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:55
Even een belangrijke, moet er ook nog iets van key recovery noodzakelijk zijn?

Wat als je betreffende persoon uitdienst is, moet er dan nog wel toegang zijn tot de bestanden?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

https://sourceforge.net/projects/veracrypt/
Kan per partitie, per file of een virtual disk.

Je kan ook nog kijken naar de samsung touch t7, is wel flink boven je budget maar is ook wel wat groter dan 128GB (en duurt niet een halve dag om data te lezen/schrijven)

[Voor 84% gewijzigd door DukeBox op 23-01-2023 11:20]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• 99ruud99
Goed, ik merk dat er toch veel mist :)
Ik ben niet zozeer bang dat de data misbruikt wordt door de mensen die de externe schijf gebruiken. Iedereen van de medewerkers mag op zich erbij, het is voornamelijk wie slaapt op welke kamer, wel privacy maar geen bedrijfsgevoelige informatie.

Verder zie ik het gebeuren dat mensen vergeten de beveiliging weer aan te zetten, of gebeurd dat automatisch?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

99ruud99 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:36:
Verder zie ik het gebeuren dat mensen vergeten de beveiliging weer aan te zetten, of gebeurd dat automatisch?
Bij encryptie software en bij fingerprint zodra je de usb drive ontkoppeld of je pc uitzet moet je bij de eerst volgende keer de usb drive weer 'unlocken' oftewel, de beveiliging staat automatisch aan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:05

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik ben niet zozeer bang dat de data misbruikt wordt door de mensen die de externe schijf gebruiken. Iedereen van de medewerkers mag op zich erbij, het is voornamelijk wie slaapt op welke kamer, wel privacy maar geen bedrijfsgevoelige informatie.

Wederom de vraag: draait de organisatie op Active Directory of niet? Want waarom zou je anders software naar binnen fietsen en op goed vertrouwen configureren bij de gebruikers, als dit ook al standaard beschikbaar is en afgedwongen kan worden met een GPO?

Voor als je even niks te lezen hebt: Hoe Google Android dood heeft gemaakt (pdf), Ben je kritisch (of juist niet)?

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-01 12:20
99ruud99 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:20:
Op mijn werk kreeg ik de vraag (gezien ik een man ben) of er usb sticks bestaan die je kan beveiligen...
Serieus? 'Gezien ik een man ben'? want vrouwen hebben geen IT kennis? 8)7 8)7 8)7

• foxgamer2019
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Uh, je weet dat dit soort dingen ook niet mogen worden gelekt? Je bent wel verantwoordelijk voor het zo goed mogelijk beveiligen van die gegevens.

Zijn jullie een hotel?

Forza Horizon 5? Voeg mij toe op Xbox Live. :)

• 99ruud99
Sommige mensen zien ons wel als een hotel, maar nee het is een crisisopvang.
Het is inderdaad belangrijk dat 3r niets gelekt wordt, maar tegelijk op dit moment werken we met papieren mappen...

• SVMartin
  • Niet online
mugenmarco schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Serieus? 'Gezien ik een man ben'? want vrouwen hebben geen IT kennis? 8)7 8)7 8)7
Nou nou, helaas gaat het er in de praktijk nog vaak zo aan toe. In de crisisopvang kan ik me dat ook voorstellen. Ik werk bij een organisatie die miljoenen per jaar uitgeeft aan Azure en aan DevOps doet. Gelukkig zijn er ook genoeg nerd vrouwen op de afdeling. Ik heb overigens de opmerking van TS zo gelezen dat hij zich daar zelf ook wat ongemakkelijk bij voelt, dus de opmerkingen hierover lijken meer te zeggen over de reaguurders dan TS zelf. En nu weer on-topic graag :)

• SVMartin
  • Niet online
foxgamer2019 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Uh, je weet dat dit soort dingen ook niet mogen worden gelekt? Je bent wel verantwoordelijk voor het zo goed mogelijk beveiligen van die gegevens.
Iets genuanceerder: passende maatregelen die verwacht mogen worden, de directie is accountable.

Wij kennen de gehele risico afweging niet. Zo weten we niet hoe gestructureerd de werknemers zijn, of procedures helder zijn, worden besproken en opgevolgd, of de locatie van de usb een kantoor op een andere verdieping heeft, of dat iedereen zomaar de ruimte in en uit kan lopen.

Dus laten we vooral mogelijke oplossingen aandragen met de info die we nu hebben.

Probleem is dat het internet onbetrouwbaar is, waardoor een lokale opslag gevraagd wordt. Deze kan fysiek worden meegenomen, maar iemand die kwaad wil kan ook wat foto's maken van het scherm ( en er zijn meer kwetsbaarheden te bedenken).

Waar ik aan dacht: als de pc zelf wel redelijk beschermd is (lijkt geldige aanname, in het geval internet wel voldeed maar onbetrouwbaar is), waarom werkt een OneDrive, Google Drive of Dropbox niet? File staat gewoon lokaal en wordt bij een verbinding met het internet gesynchroniseerd.

Anders een klein nasje of oude pc die als fileserver dient en, als dat van belang is, emt enige regelmaat een kopie opslaat op een cloud locatie?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee