Micro-omvormer of omvormer
1e topicAan de zuidzijde ligt het dak vol (5100 Wp op Growatt omvormer), nu is de noordkant aan de beurt.
Ik ben nog in dubio over een systeem met micro-omvormers of een normaal stringsysteem met twee tigo-optimizers op het badkamerdak. Micro-omvormers zijn duurder, hiernaast ben ik bang dat ze stuk gaan en dat ik dan weer het dak op moet. Dat is ruim 9 meter boven maaiveld en dat betekent steigerhuur en een hoop gedoe. Vandaar dat mijn voorkeur eigenlijk uitgaat naar een normaal stringsysteem. Het dak van de badkamer is wel eenvoudig toegankelijk en met 20 graden ook niet zo steil. Die zie ik me over een aantal jaren nog wel vervangen.
Ik ben al wat aan het rondkijken geweest en heb panelen gevonden met een afmeting van 170*113. Dat is een redelijk ideale afmeting voor deze dakvlakken. Eventueel zou op de dakkapel ook in portrait kunnen, maar dat vind ik niet wenselijk ivm. evt. toekomstig onderhoud aan de nokvorsten en de dakkapel. Maar ik sta open voor andere meningen.
Wat ik nu van plan ben:
5 panelen 410 Wp; 1500 Watt omvormer Growatt of GoodWe, 2-Tigo-optimizers.
Mijn vragen:
1. Welk merk omvormer Growatt of Goodwe? 1500 Watt ok? Of toch bijbetalen voor Micro's?
2. Zijn optimizers echt nodig?
3. Nog ideeën voor een betere indeling?
PVCalc
https://www.thomasberger....=800&temp_coeff2=0&max2=03D-BAG
/f/image/YJUESxqdOdin5o5y1ZK2RAei.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Beide daken liggen op het Noord-Westen.Badkamerdak 2.8 * 3.0 m helling 21 graden
Dakkapel 1,8 * 5,7 m helling 30 graden
Schaduw
Ja, van de dakkapel op het badkamerdakJaarverbruik
6500 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3*25 ABudget en doel
Zoveel panelen als mogelijk op het dak.Wie gaat het project uitvoeren
Ik en twee vrienden.Bijhouden van data
Alles in Home AssistantReeds verkregen offertes
Een aantal allemaal meer dan €5000,-- incl. plaatsing. Vandaar dat ik het zelf ga plaatsen. Gezekerd en met een steiger.Regio
ArnhemPanasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X