Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:17
Micro-omvormer of omvormer
1e topic :)
Aan de zuidzijde ligt het dak vol (5100 Wp op Growatt omvormer), nu is de noordkant aan de beurt.

Ik ben nog in dubio over een systeem met micro-omvormers of een normaal stringsysteem met twee tigo-optimizers op het badkamerdak. Micro-omvormers zijn duurder, hiernaast ben ik bang dat ze stuk gaan en dat ik dan weer het dak op moet. Dat is ruim 9 meter boven maaiveld en dat betekent steigerhuur en een hoop gedoe. Vandaar dat mijn voorkeur eigenlijk uitgaat naar een normaal stringsysteem. Het dak van de badkamer is wel eenvoudig toegankelijk en met 20 graden ook niet zo steil. Die zie ik me over een aantal jaren nog wel vervangen.

Ik ben al wat aan het rondkijken geweest en heb panelen gevonden met een afmeting van 170*113. Dat is een redelijk ideale afmeting voor deze dakvlakken. Eventueel zou op de dakkapel ook in portrait kunnen, maar dat vind ik niet wenselijk ivm. evt. toekomstig onderhoud aan de nokvorsten en de dakkapel. Maar ik sta open voor andere meningen.

Wat ik nu van plan ben:
5 panelen 410 Wp; 1500 Watt omvormer Growatt of GoodWe, 2-Tigo-optimizers.

Mijn vragen:
1. Welk merk omvormer Growatt of Goodwe? 1500 Watt ok? Of toch bijbetalen voor Micro's?
2. Zijn optimizers echt nodig?
3. Nog ideeën voor een betere indeling?
PVCalc
https://www.thomasberger....=800&temp_coeff2=0&max2=0
3D-BAG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JCmdkEIbJMywsADQlCiHH5VgQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YJUESxqdOdin5o5y1ZK2RAei.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Beide daken liggen op het Noord-Westen.
Badkamerdak 2.8 * 3.0 m helling 21 graden
Dakkapel 1,8 * 5,7 m helling 30 graden
Schaduw
Ja, van de dakkapel op het badkamerdak
Jaarverbruik
6500 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3*25 A
Budget en doel
Zoveel panelen als mogelijk op het dak.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik en twee vrienden.
Bijhouden van data
Alles in Home Assistant
Reeds verkregen offertes
Een aantal allemaal meer dan €5000,-- incl. plaatsing. Vandaar dat ik het zelf ga plaatsen. Gezekerd en met een steiger.
Regio
Arnhem

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
Ik denk dat je beter kan kijken naar de 6 paneel hoymiles. GoodWe xs en Tigo’s kost meer?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
https://www.solarchamp.eu...er-voor-zonnepanelen.html

Bovenstaande bedoel je, dat is een goede optie! Wel iets meer bekabeling nodig. Dan leg ik de Hoymiles laag op het badkamerdak.

Goodwe kost € 313,-- en een Tigo kost € 50 per stuk. Totaal € 413,--

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
De Hoymiles kost €385 + €132 voor de monitoring.

Afgezien van de prijs, geeft een micro omvormer naar verwachting een hogere opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:05
Bij een Goodwe heb je ook geen monitoring. Dus is de micro goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waarom heb je die optimizers eigenlijk nodig? Kan een gewone string omvormer niet voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Zenix

BOE!

alwind schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:45:
Bij een Goodwe heb je ook geen monitoring. Dus is de micro goedkoper.
Heb je wel monitoring, alleen niet per paneel. Bij hoymiles heb je een extra kastje nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Sethro omdat de panelen niet gelijk liggen. 1500w omvormers hebben geen 2 trackers.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:05
Zenix schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:02:
[...]

Heb je wel monitoring, alleen niet per paneel. Bij hoymiles heb je een extra kastje nodig.
Dat valt bij mij niet onder monitoring. Maar als je dat wil kun je ook goedkopere oplossingen nemen zoals https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De 6 paneel hoymiles is 3 fase, dan vallen de voordelige kWh meters af en is de volledige oplossing van hoymiles een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
Ja, dank voor de antwoorden tot zover. 3-fase betekent ook alle bekabeling 3-fase en een 3-fase alamat.

Is er een significant verschil in opbrengst te verwachten tussen een stringsysteem met optimizers of Hoymiles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Noutie ik vraag me ook even af of je niet 3 optimizers nodig hebt met de string. Lastig oordelen op mobiel.

Tigo’s kunnen alleen de stroom van een minder presterend paneel opkrikken zodat de andere panelen niet mee naar beneden getrokken worden.

Pas je op pvcalc even aan en kijk met 400W op beide oppervlakken wat de curves doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDzEw03CdIoxFuf6X7RqgWbL_iU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPcM3F2IBHpaqUPXQibHNh96.jpg?f=fotoalbum_large

@Ronald De groene lijn, dus het lager en vlakker gelegen oppervlak start iets eerder in deze grafieken (beiden op 800 Wp gezet). Hier zit echter de schaduw van de dakkapellen niet in. In de praktijk zal het oppervlak wat later starten verwacht ik. Dan zouden twee optimizers ook moeten voldoen toch?

Pagina: 1