Toon posts:

Nieuwbouw woning BENG duurzamer maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jameij
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-01 13:44
Enkele maanden geleden heb ik een nieuwbouwwoning gekocht. Het huis gaat gebouwd worden onder de BENG-norm. Binnenkort heb ik een kopersgesprek over de wensen voor de woning.
Een van de dingen die ik wil bespreken is het zo duurzaam mogelijk maken van de woning. Een aantal dingen die ik wil uitvoeren zijn:

Extra zonnepanelen boven de bestaande 2 zonnenpanelen (eventueel met omvormer)
WTW inlaten bouwen voor de douche
Beneden verdieping triple glas
close in boiler keuken aangesloten op warmwaterleiding van boven
regenwatersysteem voor wc's, (vaat)wasmachine
Zonneboiler (overweeg ik maar ik twijfel of het rendabel is als je een warmtepomp heb)

Ik ben benieuwd wat jullie van het lijstje vinden en of er nog goede aanvullingen zijn voor wat ik bij de bouw nog meer zou kunnen aanpakken.

Alle reacties

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:42
Ik heb een zonneboiler en een WP. Achteraf gezien had ik die zonneboiler nooit moeten nemen. Het maakt je technische installatie een stuk complexer, en het rendement zal zeer vergelijkbaar zijn.

Kies voor glas met kunststof afstandhouder, al is dat geloof ik standaard bij triple glas. Wellicht nog handig voor het glas voor de bovenverdieping.

Rekening houden met plek voor eventuele thuisaccu over een aantal jaren? Al is het nog koffiedik kijken wat voor ruimte je hier voor nodig hebt.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:11
Jouw woning die je net gekocht hebt heeft als het goed is al met een aantal zaken rekening gehouden, zoals triple glas, wtw.

Extra zonnepanelen is sowieso raadzaam, aangezien je een warmtepomp systeem hebt en je zo op een verbruik zit van 7000kwh op jaarbasis.

Ik snap ook niet waarom je de close in boiler zal willen aansluiten op de warmwaterleiding boven. Als je warmtepomp op de zolder zit, dan kost het een tijdje voordat warmwater beneden is, aangezien hij een aardig afstand moet leggen.

Ik zal eerst kijken wat al inbegrepen is bij je BENG woning.

Zelf ben ik nog aan het kijken naar een thuisaccu; maar het moet wel rendabel zijn. Ik zal graag deze willen inzetten als een electriciteitsbuffer voor 's avonds. Vaak vebruik je de helft van de energie die je opgewekt hebt overdag. Op dit moment is het niet rendabel voor de prijs.

Daarnaast zijn ze nog druk windoplossingen aan het ontwikkelen. Ook erg interessant maar staat nog in de kinderschoenen.

[Voor 31% gewijzigd door Monkeydancer op 22-01-2023 21:08]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:06
Heel veel zit in het ontwerp, dat zal ondertussen wel vast liggen. Maar dan kun je nog denken aan screens buiten voor het glas, SWW leidingen zo kort mogelijk, type D ventilatie krijg je wellicht al? Dit kun je nog sturen op basis van CO2.

Een installateur zoeken die de WP optimaal instelt en niet vertrouwt op de backup-heater is ook essentieel, al kun je natuurlijk zelf ook veel doen op dat vlak met behulp van het forum.

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:26
vergeet de brievenbus niet goed af te dichten

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
Als het projectbouw is, is nog maar de vraag of je bouwer deze dingen wilt uitvoeren. In het geval van projectbouw is het namelijk vaak zo dat er een lijst is waar je uit kan kiezen en andere dingen zijn dan niet mogelijk. Lees dan de technische omschrijving van het project om erachter wat wel/niet mogelijk is.

Verder verwacht ik dat het huis wel komt met triple glas.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-02 19:50
*meer zonnepanelen
* extra grote meterkast, 3 fasen aansluiting, 3 fasen naar plek omvormer om daar 3 fase omvormer te hangen, 3 fasen naar schuur/oprit/straat voor laadpaal, extra schutbuis daarheen voor datakabel voor slim laden
* ventilatie type d
* overal slag dikkere isolatie, vaak nauwelijks meerkosten
* triple glas waar dat nog niet zit
* zonneboiler skippen, veel gedoe en complexiteit, meer te halen door zelfde geld in zonnepanelen te steken
* let op plaatsing ramen etc ivm warmte. je wilt echt geen groot glasoppervlak op pal zuid, tenzij er een forse overhang overheen zit. laat meteen zonwering /
screens zetten
* denk na over verwarmingssyteem op slaapkmers, of je dat nodig hebt (studerende kinderen, werkkamer) en hoe je dat wilt (vloerverwarming blijft vind ik te langbwarm om lekker te slapen)
* regenwatersysteem zou ik als projectaannemer mijn vingers niet aan willen branden…maar misschien heb je er per ongeluk 1 die er verstand van heeft.
* geen close in boiler maar quooker nemen, door betere isolatie minder warmteverlies.
* evt dakraam oid met automatische nachtopening op basis temperatuur voor zomers warme lucht te lozen (hoewel ik er zelf geen problemen mee heb die zelf open te zetten)

tja en dan kun je nog naar de duurzaamheid van de materialen en co2 neutraal bouwen kijken….

[Voor 17% gewijzigd door Lochnes op 22-01-2023 22:35]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:09

Zenix

BOE!

Vaak zijn zonnepanelen via project nogal kostbaar, meestal is het goedkoper om dat achteraf te doen.

Vergeet ook niet alle loze leidingen voor zonwering bijvoorbeeld.

• jameij
Monkeydancer schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:05:
Ik snap ook niet waarom je de close in boiler zal willen aansluiten op de warmwaterleiding boven. Als je warmtepomp op de zolder zit, dan kost het een tijdje voordat warmwater beneden is, aangezien hij een aardig afstand moet leggen.
Ik weet ook nog niet zeker of ik dit wil. Maar mijn idee was als volgt, kleine hotfill close in boiler (5L) om standaard beneden waarom water te hebben en als ik meer warm water nodig heb komt het direct boven vandaan uit de WP-boiler die een hoger rendement heeft dan een close in boiler.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-02 19:03
In het leidingwerk van boven naar beneden zit al gauw een dikke liter water (iets meer per 10m), dus zo lang je minder dan 1-2 liter warm water tapt dan gooi je gewoon energie weg. Houdt het gewoon op de koudwaterleiding aangesloten. Als je wilt besparen zorg dan dat het mengventiel max 50 graden geeft oid.

• jameij
Lochnes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:28:
* geen close in boiler maar quooker nemen, door betere isolatie minder warmteverlies.
Is dat zo? Ik hoor daar een beetje wisselende verhalen over. Daarnaast is het voordeel voor een boiler op langere termijn dat je hem kunt laten opwarmen als je terug levert.

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02 10:10
jameij schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Is dat zo? Ik hoor daar een beetje wisselende verhalen over. Daarnaast is het voordeel voor een boiler op langere termijn dat je hem kunt laten opwarmen als je terug levert.
Quooker verbruikt een ruim 500 kwh op jaar basis. Dat is behoorlijk wat. Ter vergelijking, ik heb net een nieuwe energie label A koelkast gekocht die 108kwh doet. Een quooker is dus gelijk aan bijna 5 nieuwe A label koelkasten.

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:59
dstyle_nl schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:03:
[...]

Quooker verbruikt een ruim 500 kwh op jaar basis. Dat is behoorlijk wat. Ter vergelijking, ik heb net een nieuwe energie label A koelkast gekocht die 108kwh doet. Een quooker is dus gelijk aan bijna 5 nieuwe A label koelkasten.
Delta T is bij een Quooker ook 5x groter, dus zo vreemd is dat niet. Hele jaar iedere keer 1 liter warm water maken, laten afkoelen en vervolgens weer wegspoelen is ook niet bepaald duurzaam.

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02 10:10
Oilman schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:47:
[...]

Delta T is bij een Quooker ook 5x groter, dus zo vreemd is dat niet. Hele jaar iedere keer 1 liter warm water maken, laten afkoelen en vervolgens weer wegspoelen is ook niet bepaald duurzaam.
Een waterkoker gebruikt aan stroom 35 kWh op jaarbasis. Je gooit met een Quooker misschien wat minder water weg. Maar een Quooker is ver van duurzaam. En het lijkt wel of iedere nieuwe keuken er 1 heeft. Dus het energie verbruik van al die huishoudens gaat behoorlijk omhoog. van een gemiddelde van 2500 naar 3000.

Het is eigenlijk maar een slechte ontwikkeling. Zat er zelf ook over te twijfelen maar met dit verbruik vind ik het niet echt bij de verduurzaming passen.

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:20
[...]

Ik lees bijvoorbeeld:
Het totaalverbruik van een Quooker-reservoir wordt opgedeeld in een deel om het water warm te houden en een deel om koud water te verwarmen. Stel: een gemiddeld gezin van 3 personen gebruikt aan warm water in de keuken omgerekend circa 10L kokend water per dag. Dan gebruikt het Quooker-systeem om die hoeveelheid te verwarmen (423 kWh) en warm te houden (87,5 kWh) in totaal 511kWh per jaar.
Is 10 liter kokend water per dag niet extreem veel? Ik zou eerder denken aan 2 tot 4 liter per dag.
dstyle_nl schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:10:
[...]

Een waterkoker gebruikt aan stroom 35 kWh op jaarbasis.
Bij hoeveel liter/jaar?

[Voor 10% gewijzigd door c-nan op 27-01-2023 09:17]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
c-nan schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:15:
[...]
Is 10 liter kokend water per dag niet extreem veel? Ik zou eerder denken aan 2 tot 4 liter per dag.
Een beetje pan is een paar liter. Twee pannen (aardappel/pasta/rijst en groente) en wat thee en je zit aan tien liter.

[Voor 13% gewijzigd door pagani op 27-01-2023 09:31]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:22

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

10 liter kokend water is natuurlijk deel voor thee en water om te koken. Mijn vrouw en dochters drinken allemaal thee denk dat er hier aan thee al 4 liter minimaal doorheen gaat. De resterende 6 liter is water om bv af te wassen dus met koudwater van rond de 10 graden zal je per liter koud water 1 liter kokend water moeten bijvoegen om een afwasje te doen. Dus 12 liter voor afspoelen en afwassen is toch niet veel?

Ik heb dus een Quooker van 13 jaar oud en still going strong zonder opgewarmd keukenkastje dus prima geïsoleerd nog steeds.

Onze warmwater leiding naar boven is >10 meter en wij hebben nog een CV dus dit is icm gasfornuis en dus korter koken uiteindelijk financieel (en qua gemak) prima.

• pagani
  • Niet online
Als het projectbouw is verwacht ik overigens dat er vrijwel niets kan of tegen extreme meerprijzen. Dan is de oplossing te overleggen in hoeverre het huis casco kan worden opgeleverd en de rest zelf (laten) doen.

Twee panelen zijn "schaampanelen" die er alleen voor de vergunning liggen, maar het effect ervan is dat ze vanwege die vergunning vaak moeilijk doen met ze verwijderen/vervangen.

Als ik nu nieuw (project) zou bouwen:
-Dak op zuid of oost/west volledig bedekken met panelen (afgezien van dakramen/dakkapellen)
-Vloerverwarming beneden moet, boven is de vraag of je nog verwarming nodig hebt. Alternatief is verwarmen met airco's maar dat vind ik minder prettig. Koelen idem (dat is de reden dat wij boven wel vloerverwarming hebben).
-Brievenbus aan buitenmuur, geen gat in je deur
-WTW, geen ventilatieroosters. Let wel: Als er geen balansventilatie/WTW is voorzien in het bestaande plan is (mooi) WTW aanleggen zeer moeilijk en duur
-Als het budget er is aardwarmtepomp, indien niet een lucht/water met de buitenunit op een zo gunstig mogelijke plek met geluidswerende omkisting

Ik zou twijfelen over:
-Douche-WTW, hoor daar toch best vaak problemen van (met name door foutief onderhoud, maar toch)
-Regenwatersysteem, idem (je moet echt weten wat je doet), wij willen hier 20-30k liter opslaan voor beregening van twee weilanden in de zomer, ik zou met een normale tuin een mooie regenton nemen. Denk er ook aan dat álles wat je met regenwater (of een waterpunt slaan) doet geld weggooien is, je doet het dan echt voor de duurzaamheid, water kost geen drol, het zelf rondpompen wel.

[Voor 4% gewijzigd door pagani op 27-01-2023 09:40]

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:08
[...]

Wij hebben nu 2 jaar een Quooker, gezin met drie pubers. Ons electra verbruik (exclusief warmtepomp) zit tussen de 2.500 en 2.600 kWh. In onze vorige woning zat het verbruik rond de 2.800 kWh. Ik geloof niet dat een Quooker ruim 500 kWh per jaar verbruikt (ik kan het bij ons thuis niet meten).

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• pagani
  • Niet online
Bravertal schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:40:
[...]

Wij hebben nu 2 jaar een Quooker, gezin met drie pubers. Ons electra verbruik (exclusief warmtepomp) zit tussen de 2.500 en 2.600 kWh. In onze vorige woning zat het verbruik rond de 2.800 kWh. Ik geloof niet dat een Quooker ruim 500 kWh per jaar verbruikt (ik kan het bij ons thuis niet meten).
Dat is wat Quooker zelf aangeeft.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:07
de Quooker verbruikt misschien 500kWh maar je moet ook de besparing meenemen. Anders had je e waterkoker of inductie gebruik om met een dezelfde cop van 1 het water te verwarmen. Rest alleen de standby verliezen.

• Oilman
dstyle_nl schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:10:
[...]

Een waterkoker gebruikt aan stroom 35 kWh op jaarbasis. Je gooit met een Quooker misschien wat minder water weg. Maar een Quooker is ver van duurzaam. En het lijkt wel of iedere nieuwe keuken er 1 heeft. Dus het energie verbruik van al die huishoudens gaat behoorlijk omhoog. van een gemiddelde van 2500 naar 3000.

Het is eigenlijk maar een slechte ontwikkeling. Zat er zelf ook over te twijfelen maar met dit verbruik vind ik het niet echt bij de verduurzaming passen.
Die 511 kWh is voor een Quooker Combi, dat is dus niet alleen voor kokend water, maar ook warm water. Daarnaast moet je wel appels met appels vergelijken en dus zorgen dat je het aan beide kanten van de streep over even veel liter kokend water hebt.

Quooker staat hier primair voor het comfort, maar ik geloof niet dat het totaal plaatje er zo slecht uitziet. Iedere keer een ketel aan laten springen voor warm water dat niet eens tot de kraan komt is ook niet bepaald goed voor de ketel. In vergelijking met een waterkoker tap je steeds de juiste hoeveelheid warm water, terwijl je met een waterkoker toch meestal meer water kookt, zodat je niet te kort komt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb hier een quooker combi en inderdaad rond de 500kWh per jaar.
Dat zou ik nooit doen, als ik nog de mogelijkheid had zou ik de ww-leiding van boven naar de keuken afkoppelen. Voordat het warme water bij je keukenkraan is heb je de kraan al dichtgedraaid.

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-02 20:00

Hier een quooker met koud water tank erbij. Drink elke dag thee in de ochtend en in de avond warm water voor pan / koken. In de zomer veel koud water tappen. Afgelopen jaar zat mijn verbruik op 210kWh gemeten voor alleen de quooker.

https://tweakers.net/i/bNsSM5pa3aLRAALowGsXT3SQxiA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/gzfTRmcTfffcwygSRWXUoIkV.png?f=fotoalbum_small

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-02 20:48

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Heb je een projectwoning of is het zelfbouw? Wat van je lijstje gaat 90% niet in een project gedaan worden.

Extra zonnepanelen boven de bestaande 2 zonnenpanelen (eventueel met omvormer)
Kan beter laten vervallen en een verplichting op laten nemen dat je zelf dit gaat plaatsen. Daar zijn voorbeelden van op het forum.
WTW inlaten bouwen voor de douche
Douchepijp WTW moet vrijwel recht naar beneden vanaf de douche en is een duur kreng met een bereikbare schacht als eis. Douchegoot WTW zou nog kunnen, zeker omdat de inbouwhoogte nogal een ding is.

Beneden verdieping triple glas
Als het niet standaard is, gaan ze dit vaak niet doen bij een enkele woning in een rijtje. Het vereist andere kozijndetaillering.
Kan, quooker is er groot mee geworden. Toch halen mensen vaak die combi weer weg en doen ze de quooker zonder CV-water. Kan op zich wel, je hebt wel even warm water van dat ding.

regenwatersysteem voor wc's, (vaat)wasmachine
Dit kost vele malen meer dan het opbrengt, zeker in projectbouw.

Zonneboiler (overweeg ik maar ik twijfel of het rendabel is als je een warmtepomp heb)
PV-panelen leveren inmiddels veel meer energie per m2 t.o.v. zonnecollectoren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jameij
Señor Sjon schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:12:
Heb je een projectwoning of is het zelfbouw? Wat van je lijstje gaat 90% niet in een project gedaan worden.
projectbouw, ik ga zien wat ze wel en niet willen doen.

• Oilman
jameij schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:31:
[...]

projectbouw, ik ga zien wat ze wel en niet willen doen.
Extreem hoge offerte maken zullen ze allicht nog wel willen doen. Ik zou me beperken tot de meest essentiële zaken, zoals een loze leiding naar zolder van 19 mm, zodat je daar makkelijk een omvormer aan kunt sluiten om het dak vol te leggen.

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Je schrijft dat je hem al gekocht hebt. Dan heb je neem ik aan toch ook al een meerwerklijst gezien? En in ieder geval de technische omschrijving, anders heb je geen idee wat je nou gekocht hebt.
Ik heb ook eind vorig jaar een nieuwbouwwoning in een project gekocht en in mijn koop- aanneemovereenkomst wordt er zelfs verwezen naar de meerwerklijst, dat ik daar al kennis van genomen heb oid.
Bij mijn project betekent dit simpelweg dat je daaruit kan kiezen en niets anders. Glas valt niets aan te kiezen of te veranderen (dan zouden ze ook de BENG berekening opnieuw moeten maken namelijk). Ik krijg HR++ glas en daar moet ik het mee doen. Wel komt er rubberen afdichting tussen de buitenkozijnen en binnenspouwbladen, zoals beschreven in de technische omschrijving. Maar dat is dus geen keuze.
Douche WTW of mechanische ventilatie met WTW is allemaal niet mogelijk. Losse loze leidingen ook niet. Je kan vaste elektrapakketten afnemen waarin dus extra WCD's, leidingen, data etc. op een vooraf gedefinieerde plek komen. Zonnepanelen kan je alleen het aantal kiezen en daar is dan een prijslijst voor. Vanwege de BENG zullen er standaard wel minimaal 1, 2 of 3 panelen op de woning komen (afhankelijk van formaat van de woning), daarom heb ik er maar wel voor gekozen om dit door de aannemer te laten uitbreiden naar het maximum dat op het dak past, want daarin zit dan ook de grotere omvormer en aanpassing meterkast naar 3 fasen bij in. Weet niet of ik goedkoper uit was geweest als ik de panelen van de aannemer zou verwijderen nadat ze al geplaatst zijn en vervolgens weer een andere partij andere panelen (en omvormer etc.) laat leggen.

Nu verschilt dat ook wel per project. 1,5 jaar geleden had ik me ook ingeschreven voor een ander project (bijna woning gekocht, maar uiteindelijk toch besloten om het niet te doen) en daar was wel veel meer mogelijk in eigen keuzes, los van de vaste meerwerklijst, maar dan ging je er ook wel flink voor betalen.
Hangt er waarschijnlijk ook heel erg van af hoeveel er al vooraf in de fabriek kant- en klaar prefab geproduceerd wordt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee