Toon posts:

3 x 25A aansluiting en met maar 1 fase laden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mipkip
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-01 21:29
Hallo allemaal,

Al eens eerder een topic gestart over terug van 3x35A naar 3x25A.
Dat is inmiddels gebeurd en dat bespaart op jaarbasis zomaar € 1200,= ( Netbeheerder vond het noodzakelijk om per 1 januari fors te verhogen).
Maar nu het volgende probleem;
Onze Kia uit 2020 kan maar laden op 1 fase; geen probleem, met 25A ( 25x230V) zit ik op 5,7 kW per uur en met 16A( 16x230V) op 3,7 kW per uur.
De Eneco app geeft via Toon netjes aan wat het totale verbruik is in ons huis, maar ik zie niet uit welke fase stroom geleverd wordt. De Wallbox is via een aparte zekering 3 fase aangesloten in de meterkast en daar staat krachtproef bij. Voor de rest hebben we 12 groepen verdeelt dus per 4 over iedere fase.
Gisteren( natuurlijk in het weekend) was ik ineens een deel van de stroom kwijt in huis; ik vermoedde gelijk al dat een van de hoofdzekeringen het begeven had. Inderdaad, na telefoontje met Liander zagen zij dat er 1 fase uit lag…..€ 128,= armer en de zekering werd binnen 1,5 uur weer vernieuwd door een overigens erg aardige monteur.
Je zou denken met 3x25A dat ik in totaal dus 17000 W mag gebruiken, zag achteraf een piek op de Toon applicatie van 12000 W en toen viel alles uit. Maar dat ligt denk wat genuanceerder;
Klopt het dat ik per fase( dus de eerste 4 groepen in dit geval) maar maximaal 25A kan belasten, want als ik zie dat iedere groep 16A gezekerd is , dat maal 4, kom je al uit op 64 A , dus per groep kan je eigenlijk niet meer dan 6A belasten=6x230V=1,4 kW. Het ging mis toen de auto dus aan het laden was met ingesteld op de Wallbox 16A ( 3,7 kW) , er nog wat keukenapparaten aanstond( airfryer). Verlichting in huis, waterbedden en op het moment dat de vaatwasser ook werd aangezet ging na ca. 5 minuten de fase plat.
Oplossing: loadbalancing plaatsen in meterkast zodat de Wallbox stopt als de boel te veel belast wordt. Of wachten met laden tot de nacht of overdag als er veel zon schijnt en de zonnepanelen 3,5 kW opvangen.
Maar in principe zou de auto( Wallbox) met een fase ook kunnen laden van de 3e fase( groep 9-12) want die is op plavondverlichting en zolder na ( waar normaal nooit iets aanstaat) helemaal leeg. Dan heb ik ook geen last meer van de eerste fase( groep 1-4) waar redelijk veel op staat. Kan je dat instellen dat er uit een bepaalde fase geladen wordt? Want nu is de Wallbox 3 fase aangesloten.
Misschien dat ik een en ander verkeerd begrijp, daarom mijn verzoek aan jullie om een licht te laten schijnen over dit ‘probleem’. 8)7
Dank jullie wel. _/-\o_ Hans.

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:31

M2M

medicijnman

Alle fasen hebben hun eigen zekering inderdaad en ook een karakteristiek. Maar mocht je langere tijd veel stroom van 1 fase trekken, dan gaat er een zekering uit.

Mijn wallbox hier heeft via RS485 een stroommeter aangesloten staan. De lader stopt met laden als het verbruik van 1 van de fasen (laad hier wel 3 fasen) meer dan 25A wordt. Dat heb je nodig denk ik :)

En trek de kap even voorzichtig van de meterkast af en maak een foto. Kijk vooral ook zelf even welke fasen naar welke zekering gaat. Dat is vrij eenvoudig te volgen meestal.

[Voor 19% gewijzigd door M2M op 22-01-2023 20:09]

-_-

• mipkip
M2M schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:08:
Alle fasen hebben hun eigen zekering inderdaad en ook een karakteristiek. Maar mocht je langere tijd veel stroom van 1 fase trekken, dan gaat er een zekering uit.

Mijn wallbox hier heeft via RS485 een stroommeter aangesloten staan. De lader stopt met laden als het verbruik van 1 van de fasen (laad hier wel 3 fasen) meer dan 25A wordt. Dat heb je nodig denk ik :)

En trek de kap even voorzichtig van de meterkast af en maak een foto. Kijk vooral ook zelf even welke fasen naar welke zekering gaat. Dat is vrij eenvoudig te volgen meestal.
Dank alvast voor je hulp. De fases zijn precies verdeelt per 4 groepen, dus fase 1 voor groep 1-4 enz.
Maar het probleem is dat schijnbaar de Wallbox de eerste fase kiest om stroom weg te halen bij 1-fase laden en ik wil dat eigenlijk in ( laten) stellen naar fase 2 of 3 waar de groepen nauwelijks belast worden.
Of ik moet een elektricien vragen om de groepen anders in te delen als de Wallbox niet verandert kan worden.
Deze is nu 3 fase aangesloten voor de volgende auto met 11 kW boordlader.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:56
Als die wallbox niet aan te passen is en bij een enkelfase auto altijd L1 gebruikt dan kan je stiekem de draden omwisselen. O-)
Waarschijnlijk is het nu bruin(L1)-zwart(L2)-grijs(3)-blauw-groen, wissel je bruin om met zwart en de lader zit op L2 bij een enkelfase auto.

• M2M

M2M

medicijnman

Ik heb niet gezien dat je in de wallbox aan kunt geven welke fase doorgelaten moet worden als het slechts met 1 fase laadt. En ik gok dat dat wellicht ook in de wagen te vinden is, ipv de wallbox. Dat is tenslotte gewoon een relais richting een bijzondere stekker.

Echter heb je het liefst natuurlijk dat het laden van de auto zorgeloos kan. Je kunt 'm aansluiten op een andere fase, maar dan heb je precies hetzelfde probleem als je de stofzuiger en zonnebank aanzet ofzo. Je kunt er het beste een stroommeter tussenzetten die de wallbox uitzet als er teveel stroom door overige dingen in het huis gevraagd worden.

-_-

• mipkip
M2M schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:30:
Ik heb niet gezien dat je in de wallbox aan kunt geven welke fase doorgelaten moet worden als het slechts met 1 fase laadt. En ik gok dat dat wellicht ook in de wagen te vinden is, ipv de wallbox. Dat is tenslotte gewoon een relais richting een bijzondere stekker.

Echter heb je het liefst natuurlijk dat het laden van de auto zorgeloos kan. Je kunt 'm aansluiten op een andere fase, maar dan heb je precies hetzelfde probleem als je de stofzuiger en zonnebank aanzet ofzo. Je kunt er het beste een stroommeter tussenzetten die de wallbox uitzet als er teveel stroom door overige dingen in het huis gevraagd worden.
Dus eigenlijk zo’n load balancing module die in de meterkast erbij geplaatst wordt?!

• M2M

M2M

medicijnman

Dat is inderdaad een load balancing module ja. Het ding is niet meer dan een stroommeter voor 3 aparte fasen. De daadwerkelijk gemeten stroom gaat via een aparte signaalkabel naar de wallbox, die vervolgens het relais dichtgooit zodra hij ziet dat er teveel stroom verbruikt wordt in huis. Gaat ook vanzelf weer "aan" als het weer kan :)

edit: overigens met een 11kW lader, trek je dus 3x16A en houdt je dus 3x9A "over". Bij een nieuwe wagen is het dus vanzelf verstandig zo'n load balancer te hebben aangezien je dan niet meer een airfryer en oven tegelijkertijd op kunt laten warmen als de wagen aant laden is.

[Voor 29% gewijzigd door M2M op 22-01-2023 20:39]

-_-

• mipkip
M2M schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:38:
Dat is inderdaad een load balancing module ja. Het ding is niet meer dan een stroommeter voor 3 aparte fasen. De daadwerkelijk gemeten stroom gaat via een aparte signaalkabel naar de wallbox, die vervolgens het relais dichtgooit zodra hij ziet dat er teveel stroom verbruikt wordt in huis. Gaat ook vanzelf weer "aan" als het weer kan :)
Ik was al aan het zoeken via Google. Kwam dynamic loadbalancing module 3 fase tegen voor € 199,=.
Weet niet of ik een gewone moet aanschaffen of een dynamic?

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:08

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Je kunt gewoon de fases verwisselen. Dan pakt ie standaard fase 3.

Bij je paal of in de meterkast L1 en L3 even omdraaien

Overigens zou ik het grondiger aanpakken:
Fasen beter verdelen én loadbalancing.. Wel zo netjes.

[Voor 29% gewijzigd door prein2 op 22-01-2023 20:43]

PVoutput

• mipkip
prein2 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:42:
Je kunt gewoon de fases verwisselen. Dan pakt ie standaard fase 3.

Bij je paal of in de meterkast L1 en L3 even omdraaien

Overigens zou ik het grondiger aanpakken:
Fasen beter verdelen én loadbalancing.. Wel zo netjes.
Goede tip. Inmiddels Wallbox Power Meter - Dynamic Load Balancer module - 3 fase besteld en die kan dan van de week in de meterkast geplaatst worden.
En inderdaad fase verwisselen naar 3 bijv, en fase 1 wat minder belasten.
Dank je wel. _/-\o_ _/-\o_

• mipkip
M2M schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:38:

edit: overigens met een 11kW lader, trek je dus 3x16A en houdt je dus 3x9A "over". Bij een nieuwe wagen is het dus vanzelf verstandig zo'n load balancer te hebben aangezien je dan niet meer een airfryer en oven tegelijkertijd op kunt laten warmen als de wagen aant laden is.
Inmiddels module besteld, kan dat gewoon in de meterkast erbij of moet er ook nog een draad naar de Wallbox getrokken worden( staat mij iets van bij van een paar jaar geleden dat de monteur het had over meer draden in de kabel ivm loadbalancing).

• M2M

M2M

medicijnman

Je hebt wat extra 6mm^2 draden nodig voor in de meterkast. De stroommeter moet tussen de hoofdafsluiter en de groepenrij komen (moet totale stroomafname meten). Dus hoofdafsluiter --> stroommeter --> groepen | zonnepanelen | wallbox

En er moet natuurlijk een signaal terug naar de wallbox. Het ding is bijzonder irritant om open te krijgen, maar inderdaad, wat extra draadjes aansluiten voor het RS485 signaal dat van de stroommeter af komt. Ik heb daar een LAN kabel voor gebruikt, maar wellicht heeft de kabel die nu naar de wallbox loopt extra aders hiervoor. Daar kom je pas achter als je de boel openmaakt :)

Enfin, manual voor het aansluiten:
https://support.wallbox.c...stallatiegidsen_Dutch.pdf

3 aders nodig voor de EM340

-_-

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee