Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnniekUtrecht
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-02-2023
Hi allemaal, wij (sportvereniging) verhuizen onze website en e-mail naar een nieuwe hostingpartij. De domeinnaam blijft hetzelfde. De website is gebackupt, ik twijfel alleen over hoe ik het backuppen van de mailboxen slim kan aanpakken.

Ik vraag straks de verhuiscode aan bij onze oude hostingpartij en de nieuwe hostingpartij plant binnen twee weken de livegang in. Is het mogelijk om tijdelijk een mailbox vanaf twee verschillende hostingpartijen te gebruiken? Zodat ik alle beheerders van een mailbox kan vragen hun mail te backuppen net voor/tijdens/na de livegang en zodat ze geen mail in de overgangsperiode verliezen.

Of is het handiger een tool te gebruiken als Mozilla Thunderbird? Wie heeft hier ervaring mee?

Hoop dat mijn vraag duidelijk is, dank voor het meedenken! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-06 09:16

skate master

Autodesk Educator Expert

Ik heb dit ooit voor onze vereniging ook gedaan.
Wij zijn toen verhuisd naar antagonist, hier heb ik toen de tool imapsync gebruikt.
Deze kan via SSH je mailbox van server A naar B kopiëren.

Hier staat beschreven hoe: https://www.antagonist.nl/blog/imapsync/

Geen idee of dit voor jullie ook kan, maar dit kan jullie hosting partij je wel vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:44
Als je nieuwe als oude provider DirectAdmin gebruikt, kun je een backup overzetten.

imapsync gebruik ik ook vaak, je kunt later een 2e sync doen om nieuw mail bij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Imapsync werkt inderdaad redelijk goed.
Alleen de metadata en flags worden niet gekopieerd.
Controleer dus even of emails bepaalde flags hebben meegekregen zoals de Thunderbird $label1 bijvoorbeeld.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 19:36
Ik weet niet om hoeveel mailaccounts het gaat, maar je kunt dit ook via de client regelen. Zoals Thunderbird.
Laat Thunderbird alle mail ophalen van de oude imapserver.
Laat deze actief.
Voeg het account opnieuw toe met de gegevens van de nieuwe provider.
De mails kun je verplaatsen door te verslepen van de oude naar de nieuwe imap-server binnen mail-client.