Vraag

• Lizzl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-01 18:45
Momenteel heeft mijn vriend een Macbook pro retina 13 inch, early 2015. Batterij is aan vervanging toe, wat ons all-in 400 euro zou kosten, dus ik vermoed dat het aanschaffen van een nieuwe macbook een slimmere zet is.

Momenteel heeft hij al een iphone en imac, de nieuwe macbook zou dienen voor professioneel gebruik als personal trainer. Verder geen noodzaak om videobewerking en zo verder te doen, enkel in de toekomst eens gebruik voor sociale media of website uitbouwen.

Budget is tussen de 1200 en 1800 euro. Hij zou eerder voor het meest budgetvriendelijke model gaan, tenzij er een reden is om meer geld te geven aan een duurder model, wanneer dat meer future proof zou zijn. Idealiter zou het nieuwe model terug +/- 5 jaar meegaan.

We denken momenteel aan de macbook air 2022 13" (M2, 265 GB, 8GB RAM) en kunnen deze voor +/- 1200 euro aanschaffen. Opslag lijkt eerder weinig, maar gezien de andere devices van apple ook al in gebruik zijn, zouden we werken met icloud opslag.

De macbook pro 2022 13" met zelfde specificaties kost 60 euro meer, zou +/- 3u langere batterijduur hebben, en heeft een touchbar, waarvan we niet goed weten of deze eerder een voordeel of een nadeel is.
Als we dan toch prioriteiten moeten kiezen qua specificaties zijn dit accuduur, kwaliteit van scherm en werksnelheid.

Nu zijn onze vragen:
1. Is 8 GB RAM goed genoeg? Of adviseren jullie echt 16 GB om futureproof te zijn. Dit is een extra kost van 400 euro.
2. Onze imac heeft momenteel 8GB ddr3 RAM (2015 model). Is dit uberhaupt te vergelijken met de 8 GB op de huidige modellen of kent dit geen vergelijk?
3. De touchbar aanwezig op de macbook pro, is dat iets wat achterhaald is of waar men nu met een bepaalde reden op terug komt? Met andere woorden: eerder een voordeel of een nadeel?
4. Afgaande op ons verhaal: lijkt het oké om voor dit model te gaan: macbook air of pro 2022 13" (M2, 265 GB, 8GB RAM)?
5. Indien dit oké is, gaan we dan best voor de macbook pro of air? 2022 13" (M2, 265 GB, 8GB RAM)?

Beste antwoord (via Lizzl op 23-01-2023 11:53)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Lizzl Kijk, dat zijn de leukere upgrades na zo veel jaren gebruik en dan ga je ook echt een wereld van verschil merken.
  1. Voor het omschreven gebruik is 8GB meer dan genoeg. 16GB heb je met dat soort werkzaamheden niet nodig.
  2. RAM kan je niet vergelijken sinds apple is overgegaan naar Apple Sillicon (in positieve zin dus daar hoef je ook geen zorgen over te maken)
  3. Die Touch Bar is een gimmick, ze hebben niet voor niets dat ding er uit gehaald bij de duurdere modellen dus daar zal je niks aan missen. Fysieke toetsen zijn sowieso fijner dan een Touchbar.
  4. Ik kan je zonder problemen de M2 Air aanbevelen (gebruik hem zelf dagelijks met veel plezier), de specifieke Pro heeft mij wat betreft eigenlijk geen bestaansrecht meer in de line-up en voelt daardoor ook al snel gedateerd aan door het oudere design, ontbreken van de MagSafe poort etc.

[Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 22-01-2023 18:40]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-01 22:22
Waarom vervang je de batterij niet zelf? Zes schroefjes en één stekkertje is wel te doen, toch?

Met zo'n set bijvoorbeeld: https://viadennis.nl/prem...tina+(early+2015)/7000mah
Natuurlijk niet zo cool als een nieuwe M2 MacBook dinges maar wel een prima prijs om een Retina weer een aantal jaren mee vooruit te helpen.

[Voor 57% gewijzigd door hans_lenze op 22-01-2023 18:22]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Lizzl Kijk, dat zijn de leukere upgrades na zo veel jaren gebruik en dan ga je ook echt een wereld van verschil merken.
  1. Voor het omschreven gebruik is 8GB meer dan genoeg. 16GB heb je met dat soort werkzaamheden niet nodig.
  2. RAM kan je niet vergelijken sinds apple is overgegaan naar Apple Sillicon (in positieve zin dus daar hoef je ook geen zorgen over te maken)
  3. Die Touch Bar is een gimmick, ze hebben niet voor niets dat ding er uit gehaald bij de duurdere modellen dus daar zal je niks aan missen. Fysieke toetsen zijn sowieso fijner dan een Touchbar.
  4. Ik kan je zonder problemen de M2 Air aanbevelen (gebruik hem zelf dagelijks met veel plezier), de specifieke Pro heeft mij wat betreft eigenlijk geen bestaansrecht meer in de line-up en voelt daardoor ook al snel gedateerd aan door het oudere design, ontbreken van de MagSafe poort etc.

[Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 22-01-2023 18:40]

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:04
Greatsword schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:34:
• RAM kan je niet vergelijken sinds apple is overgegaan naar Apple Sillicon (in positieve zin dus daar hoef je ook geen zorgen over te maken)
Met mijn M1 air met 8GB heb ik nog geen enkel moment (met normaal gebruik) gehad dat ik niet genoeg ramgeheugen had. Hij is snel, ook met best intensieve processen.

TS schrijft wel dat doel is dat met die machine een lange tijd nog gebruikt kan worden. Ik denk dat meer RAM je wel de levensduur kunt rekken. Ik vind het alleen wel lastig in te schatten of die tijdswinst opweegt tegen de meerprijs. We weten nog niet hoe Apple's ARM machines zich over x jaar houden.

Ook eens over die 13" pro trouwens. Ik snap niet dat Apple die heeft uitgebracht.

[Voor 20% gewijzigd door PrimusIP op 23-01-2023 10:48]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

PrimusIP schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:46:
[...]

Met mijn M1 air met 8GB heb ik nog geen enkel moment (met normaal gebruik) gehad dat ik niet genoeg ramgeheugen had. Hij is snel, ook met best intensieve processen.

TS schrijft wel dat doel is dat met die machine een lange tijd nog gebruikt kan worden. Ik denk dat meer RAM je wel de levensduur kunt rekken. Ik vind het alleen wel lastig in te schatten of die tijdswinst opweegt tegen de meerprijs. We weten nog niet hoe Apple's ARM machines zich over x jaar houden.

Ook eens over die 13" pro trouwens. Ik snap niet dat Apple die heeft uitgebracht.
TS heet het over: Idealiter zou het nieuwe model terug +/- 5 jaar meegaan.

Mensen die in 2017-2018 een Mac hebben gekocht met 8GB hebben daar nu ook nog steeds voldoende aan met dezelfde werkzaamheden, dus daar zou ik me echt geen zorgen over maken.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:06

nelizmastr

Goed wies kapot

hans_lenze schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:16:
Waarom vervang je de batterij niet zelf? Zes schroefjes en één stekkertje is wel te doen, toch?

Met zo'n set bijvoorbeeld: https://viadennis.nl/prem...tina+(early+2015)/7000mah
Natuurlijk niet zo cool als een nieuwe M2 MacBook dinges maar wel een prima prijs om een Retina weer een aantal jaren mee vooruit te helpen.
Mwoah. Gezien de 2015 inmiddels end of life zijn verklaard qua macOS support zou ik daar eerlijk gezegd geen cent meer in stoppen. Zeker niet als er sprake is van professioneel gebruik. Verkopen voor €200-300 en dan fijn een M2 nemen.

I reject your reality and substitute my own

• Lizzl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-01 18:45
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties!
Door deze feedback zullen we vermoedelijk voor de macbook air 2022 13" (M2, 265 GB, 8GB RAM) gaan.

Misschien juist nog dit: https://www.iculture.nl/n...ir-m2-instapmodel-trager/
In dit artikel wordt gezegd dat de M2 trager zou zijn dan de M1 omdat het nieuwe model een opslag heeft van 256 GB op een enkele SSD, terwijl het voorheen nog verdeeld was over twee SSD’s van 128GB per stuk. Daardoor gaat lezen en schrijven van data veel langzamer, omdat de taken niet over twee NAND-chips kunnen worden verdeeld. Kies je voor het 512GB-model van €230,- extra, dan heb je wel de beschikking over twee losse 256GB NAND-chips.

Ik vermoed dat ik ondanks dit artikel toch een beredeneerde gok maak en voor het M2 model met 256GB zal gaan, omdat het nu eenmaal een pak duurder is om de upgrade te doen naar 512GB of 16GB RAM om meer futureproof te zijn.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Lizzl schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:08:
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties!
Door deze feedback zullen we vermoedelijk voor de macbook air 2022 13" (M2, 265 GB, 8GB RAM) gaan.

Misschien juist nog dit: https://www.iculture.nl/n...ir-m2-instapmodel-trager/
In dit artikel wordt gezegd dat de M2 trager zou zijn dan de M1 omdat het nieuwe model een opslag heeft van 256 GB op een enkele SSD, terwijl het voorheen nog verdeeld was over twee SSD’s van 128GB per stuk. Daardoor gaat lezen en schrijven van data veel langzamer, omdat de taken niet over twee NAND-chips kunnen worden verdeeld. Kies je voor het 512GB-model van €230,- extra, dan heb je wel de beschikking over twee losse 256GB NAND-chips.

Ik vermoed dat ik ondanks dit artikel toch een beredeneerde gok maak en voor het M2 model met 256GB zal gaan, omdat het nu eenmaal een pak duurder is om de upgrade te doen naar 512GB of 16GB RAM om meer futureproof te zijn.
Klopt, maar ten opzichte van waar je vandaan komt is het sowieso al een flinke verbetering.
Veel bombarie en als je van een M1 naar een M2 wilt "upgraden" is het sneu maar in de praktijk merk je er vooral bij basisgebruik eigenlijk zo goed als geen verschil mee.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:03
Ik denk dat je niet eens een M2 MacBook Air nodig hebt. Ik gebruik als grafisch ontwerper (Figma, Illustrator) een M1 MacBook Air met 8GB geheugen en 256 GB opslag (ook iCloud) en het voldoet meer dan prima.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee