Nefit TrendLine CW30 aanvoertemperatuur blijft te laag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eviki
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-07-2023
Hi, ik heb een Nefit Trendline CW30/CW5 icm Nest Learning Thermostat v3 en Nefit OpenTherm converter. De aanvoertemperatuur blijft steken op 44C, ondanks een ingestelde aanvoertemperatuur waarde van 65C en grote warmtevraag door koud weer. De woonkamer temperatuur is ingesteld op 18.5C, maar blijft nu op koude dagen steken op ongeveer 17C. De CV is dan de gehele dag in bedrijf (dwz ik lees een hele constante lijn af in de grafiek van de P1 gasmeter.

De Nefit TrendLine heeft in oktober 2022 onderhoud gehad. Toen is een sensor voor tapwater vervangen (we hadden geen warm tapwater meer). We hebben geen probleem om voldoende warm tapwater te krijgen.
Ons huis is een jaren 30 tweekapper met energielabel C. Alleen radiatoren in de woonkamer staan (vol) open. Als ik de radiatoren op de bovenverdieping opendraai, dan wordt de 17C in de woonkamer zelfs niet gehaald. Het lijkt dat de CV sterk wordt geknepen.

De gelezen waarden en instellingen van de Nefit Trendline zijn als volgt:

- code -H 200 (Nefit in bedrijf, dit lijkt wel een verwijzing naar een specifieke Nefit thermostaat)
- aanvoertemperatuur 44C
- retourtemperatuur 21C
- druk 2.0 bar (recent gevuld was 1.4bar, geen effect op probleem gemerkt)

- gekozen aanvoertemperatuur: 65C (ik heb dit gevarieerd van 50C, 60C en 75C, geen effect; de werkelijke aanvoer temperatuur blijft steken op 44C.
- Pomp instelling; min 30, max 60, verhoogd: On
- CV vermogen 30kW (dit was eerst 6.7kW, verhoging heeft echter geen effect gehad)

Ik ben erg benieuwd ik andere zaken kan uitzoeken. Het is goed voor de gasrekening, maar op sommige dagen wel een beetje koud. Bij voorbaat dank voor een reactie!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 17:51
Ooit een keer met een andere Nefit meegemaakt dat de beide draden onder de thermostaat omgedraaid moesten worden. Ik vond het heel vreemd maar het hielp wel ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:53

JME

zeg maar Jamie

Niet toevallig de aanvoertemperatuur begrensd op de thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:44
Hoe kan de retourtemperatuur 21 graden zijn bij radiatoren? Ben je toevallig aan het 'inregelen' geweest, en alles zo goed als dicht gezet?

Bij een retour van 21 klopt de aanvoer die je noemt wel, ketel remt op een deltaT van 20 meestal.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eviki
MarkS90 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:04:
Ooit een keer met een andere Nefit meegemaakt dat de beide draden onder de thermostaat omgedraaid moesten worden. Ik vond het heel vreemd maar het hielp wel ...
Bedankt voor de tip, ik heb het schema van Nest aangehouden. Heb je hiervan afgeweken om het probleem op te lossen?
JME schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:35:
Niet toevallig de aanvoertemperatuur begrensd op de thermostaat?
De aanvoer temperatuur op die thermostaat (via de NEST app) kan ik niet aanpassen. Deze staat standaard op 0. Als ik deze wijzig naar bijvoorbeeld 75C, dan springt deze automatisch terug naar 0.
hesselbeertje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:37:
Hoe kan de retourtemperatuur 21 graden zijn bij radiatoren? Ben je toevallig aan het 'inregelen' geweest, en alles zo goed als dicht gezet?

Bij een retour van 21 klopt de aanvoer die je noemt wel, ketel remt op een deltaT van 20 meestal.
In onze woonkamer (begane grond) heb alle radiatoren volledig openstaan. Er zitten zelfs geen thermostaat knoppen op. Op de bovenverdieping en zolder staat alles wel dicht. Ik begrijp dat dit geen range is die hoort bij een hoog rendement, en ik dacht dit op te lossen door de pomp snelheid te verhogen, maar als ik hiervan de min=30 en max=60 met verhoogd op "On" zet, dan zie ik geen verandering in de delta tussen aanvoer en retour temperatuur :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Zijn de radiatoren aan de onderzijde ook koud? Dat zou stroken met een retourtemperatuur van 21 graden.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eviki
hesselbeertje schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:45:
Zijn de radiatoren aan de onderzijde ook koud? Dat zou stroken met een retourtemperatuur van 21 graden.
Net even de verwarming hoog gezet om te checken. Na ongeveer 20min (toen voor het eerst gecheckt) zijn de radiatoren in de woonkamer warm (zowel bovenkant als onderkant). In de gang is een oude grote radiator aan de bovenkant warm maar aan de onderkant volledig koud. Kan dit een probleem zijn? Ik heb voor deze radiator niks ingeregeld, maar misschien de vorige bewoners wel (wonen hier nu iets meer dan een jaar).

Afgelezen waarden van de CV:
- aanvoer 44C
- retour 23C
- temperatuurverschil 21C
- Safetytemperatuur 45C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Ik begrijp de retourtemperatuur niet. Als de radiatoren aan de onderkant warm zijn (zo hoort het!) kan die nooit 23 graden zijn. Retoursensor defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eviki
hesselbeertje schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:08:
Ik begrijp de retourtemperatuur niet. Als de radiatoren aan de onderkant warm zijn (zo hoort het!) kan die nooit 23 graden zijn. Retoursensor defect?
Ja goed punt. De afgelezen temperatuur van aanvoer en retour blijft lange tijd hetzelfde (dus wanneer de woonkamer 15 graden is en 18 graden is bij een ingestelde temp van 18.5C), wat mij opzich vreemd lijkt gezien het verwachtte verschil in warmte afgifte. Ik zie vrij weinig informatie over het vervangen van de retour temp sensor van een Nefit Trendline, dus wellicht meer een klusje voor een monteur.

[ Voor 0% gewijzigd door eviki op 28-01-2023 22:22 . Reden: typo ]

Pagina: 1