Toon posts:

[c64] Commodore 64 en 1541 drive, werken naar eerste startup

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:08
Hallo Allemaal,

Vandaag leek me een mooie dag om eens dit eens uit te zoeken. Achter een schot op de zolder kwam ik de oude commodore 64 tegen waar ik mijn eerste regeltjes basic op (over)getikt hebt en mijn vader nog assembly heeft getikt. En uiteraard tonnen spelletjes op gespeeld heb >:) Op een gegeven moment is deze computer in werkende staat netjes opgeslagen omdat we snellere computers kochten (en wij zijn slecht in weggooien).

In totaal gaat het om:
- De commodore 64
- 1541 disk drive
- cassette speler
- dot matrix printer (MPS801)

Ik heb al wat onderzoek gedaan en begrijp dat de voeding een zwak punt is. Ik heb de computer dus ook nog niet aangezet. Voor onderzoek heb ik de commodore wel opengemaakt om te kijken of er elco's lekken andere dingen fout lijken.

Ik heb niet onder de RF schilden gekeken, maar op het eerste gezicht ziet alles er goed uit!

EDIT: Ook even met hoog detail het bord online gezet:

Ik heb ook gekeken naar de 1541 floppy drive (ook niet aangezet)

Alles zag er netjes en stofvrij uit. Ook leuk om een ouderwetse trafo te zien met bijbehorend gewicht :) . Ook interessant om te zien zijn gigantische elco's... en daar heb ik wel wat vragen:

De print ziet er best goed uit, op die 2 elco's na

Beide elco's hebben aan beide kanten een hars-achtig goedje zitten. Ik kan niet zien of dit by design is of dat dit lekken is.

Doel:
- Commodore incidenteel starten en gebruiken. Retro game opstarten, retro programma starten, benchmarking (tonen aan andere mensen hoe traag zo'n ding is)?
- Hopelijk ook de 1541, anders koop ik een raspberry pi die als 1541 werkt.

Uitevoerde acties:
- Optische check c64 moederbord, bolle elco's, stof, lekken (OK)
- Optische check 1541, 2 elco's met hars-achtige substantie. Lekkage?

Openstaande actiepunten:
- Vervanging voeding kopen (ga eerst zelf googlen)

MIJN VRAGEN:
- Zijn er nog andere checks die ik vergeet voor ik de boel aanzet?
- Wat doe ik met de elco's van de 1541? Lekkage bij 2 elcos exact het zelfde aan beide zijden? Of hars om de boel vast te zetten?

[Voor 6% gewijzigd door Bart B op 22-01-2023 19:47. Reden: Hoog detail het moederbord]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:56

Cyphax

Moderator LNX
Voor wat betreft de psu: je hebt kans dat je psu niet goed meer is op een manier die je c64 niet overleeft. Het ZOU kunnen dat jouw psu nog goed is, maar dat zou ik dan eerst testen. Ik heb bij https://www.c64psu.com/ een nieuwe besteld, die doet het prima. :)
Ik zou zelf gokken dat de elco's lek zijn, maar ik durf het niet te beloven, en ik zou 'm alsnog proberen aan te zetten ermee om te kijken of ie het gewoon doet.

Ik zou in jouw geval dus een vervangende psu regelen (of je moet de moeite willen nemen om erachter te komen of en hoe je de oude kan testen) en daarna de boel eens proberen.
(Ik heb dit zelf een half jaar geleden ook gedaan met een set c64's, maar de 1541 werkt nog niet goed in mijn geval, dat moet ik nog eens oppakken :))

Saved by the buoyancy of citrus

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goed dat je in elk geval de voeding al even wantrouwt! ik nu komt er uit mn hoofd 9V AC en 5V DC uit (de 12V Rails worden in de C64 zelf gemaakt..)

je zou met een multimeter (pinout even opzoeken) kunnen meten of er netjes 9V AC en 5V DC uit de voeding komt.. anders weggooien en een alternatieve voeding regelen.

idem voor de voeding van de diskdrive al geloof ik dat die niet zoveel issues hebben..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Bart B
SMSfreakie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:37:
... idem voor de voeding van de diskdrive al geloof ik dat die niet zoveel issues hebben..
De 1541 die ik heb heeft een interne voeding. De print met logic heeft naar het lijkt ook het circuit om van AC uitgang trafo naar DC te gaan. Echt los testen is dus onhandig.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:35
Die condensatoren zitten zo te zien vast met een bruin goedje, ziet er niet uit als lekkage zo als ik kan zien. dacht dat voor trillingen was zodat de pinnen niet afbreken.

Bij nader inzien en het bekijken van verschillende foto's op google zou ik ze voor de zekerheid toch maar vervangen, ik zie nergens hetzelfde goedje zitten.

[Voor 32% gewijzigd door Toerq op 22-01-2023 16:47]

• SMSfreakie
  • Niet online
Bart B schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:41:
[...]

De 1541 die ik heb heeft een interne voeding. De print met logic heeft naar het lijkt ook het circuit om van AC uitgang trafo naar DC te gaan. Echt los testen is dus onhandig.
ohja dom van me.. de 1541 kwam met ingebakken voeding.. wij hadden een 1541-II en later aftermarked drives.. die hadden allemaal externe voedingen :X
Toerq schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:43:
Die condensatoren zitten zo te zien vast met een bruin goedje, ziet er niet uit als lekkage zo als ik kan zien. dacht dat voor trillingen was zodat de pinnen niet afbreken.

Bij nader inzien en het bekijken van verschillende foto's op google zou ik ze voor de zekerheid toch maar vervangen, ik zie nergens hetzelfde goedje zitten.
voor lekkage vind ik het "temooie" blobjes en verder lijkt het PCB ook niet aangevreten..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Thandor

SilverStreak

Bart B schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:14:
Doel:
- Commodore incidenteel starten en gebruiken. Retro game opstarten, retro programma starten, benchmarking (tonen aan andere mensen hoe traag snel (relatief, met slechts 1MHz kan er stiekem een hoop met zo’n ding ;)) zo'n ding is)?
- Hopelijk ook de 1541, anders koop ik een raspberry pi die als 1541 werkt.
^^gefixed :Y)

Goede keus om eerst alles te inspecteren. Mijn C64 heeft een jaar of 30 op een zolder gestaan. Heb preventief de elco’s en PSU vervangen. Mijn power switch had ook een contactspray-kuurtje nodig. Vermoedelijk wat aanslag in het schakelaartje.

De 1541 heb ik alleen schoongemaakt en gesmeerd. Originele elco’s zitten er nog in.

* Thandor gaat weer verder met Attack of the PETSCII Robots :P

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:57
De originele voeding van de Commodore 64 mag je gebruiken als je hem hebt nagemeten. Een nieuwe voeding kopen is een goed idee, want de oude zijn onbetrouwbaar, maar als de originele goede spanning afgeeft, zou ik wel een test doen om te kijken of de C64 nog goed werkt, zodat je snel weet of je nog meer moet kopen.

Dat datumcode van de PLA kan niet gelezen worden op de foto, maar andere chips hebben een datumcode van 1983. Dat is een slecht PLA-jaar en hou er dan ook rekening mee dat je C64 een defecte PLA kan hebben. Ik zie verder geen chips op het moederbord waarvan bekend is dat ze vaak stuk gaan.

Elco's in een Commodore 64 gaan eigenlijk nooit defect. Defecte elco's in een C64 zijn zo extreem zeldzaam dat ik afraad ze te vervangen. Om die reden ben ik ook niet direct geneigd de harsachtige substantie in de 1541 voor lekkage aan te zien, maar dat moet wel uitgezocht worden. Ik gok inderdaad dat het gebruikt is tijdens fabricage. Anders dan de C64 kun je de 1541 veilig onder stroom zetten zonder dingen na te meten, er is geen risico op schade als de voeding stuk is (waarvan de elco's deel uitmaken).

• Bart B
dmantione schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:20:
Dat datumcode van de PLA kan niet gelezen worden op de foto
Ik heb even een hoog detail foto toegevoegd van het moederbord in de openingspost. Resolutie valt erg tegen. Mogelijk open ik hem later nog een keer.

[Voor 11% gewijzigd door Bart B op 22-01-2023 19:54]

• dmantione
De PLA is dan dus uit week 20 van 1983, dat is midden in de periode van de slechte PLA's. Als 'ie niet start, is dat een waarschijnlijk defect.

• Bart B
*O* *O* YES!!! HIJ WERKT!! *O* *O*
Vandaag is de voeding bezorgd en de C64 en de 1541 floppy drive doen het nog. Het werkt eigenlijk beter dan ik had kunnen verwachten. Toetsenbord lijkt alles nog te doen, floppy drive werkt ZELFS met floppies van +30 jaar oud. Beeldkwaliteit analoge uitgang is best ok en de SID chip leeft :) :) Zojuist mijn oude disk van Last Ninja 2 gevonden en even van de soundtrack kunnen genieten :) Ik moet wel even op zoek naar de joysticks, ergens op zolder.

Ik ga even nadenken wat ik verder ga oppakken. Misschien de 1541 smeren, kan na al die tijd geen kwaad.

[Voor 56% gewijzigd door Bart B op 02-02-2023 20:33]

• SMSfreakie
  • Niet online
Bart B schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:02:
*O* *O* YES!!! HIJ WERKT!! *O* *O*
Vandaag is de voeding bezorgd en de C64 en de 1541 floppy drive doen het nog. Heb nog een floppy gevonden van Last ninja 2 en die doet het ook nog! Was genieten van de soundtrack en de SID chip :)
nu nog even een oude PC / Laptop met LPT poort, een kabeltje solderen en je kan games van internet op een fysieke floppy schrijven met je 1541 :)

leuker dan een SD kaart lezer aan je C64 ;-)

• Bart B
SMSfreakie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:28:
[...]

nu nog even een oude PC / Laptop met LPT poort, een kabeltje solderen en je kan games van internet op een fysieke floppy schrijven met je 1541 :)

leuker dan een SD kaart lezer aan je C64 ;-)
Ik zat te denken aan een pi1541
https://retrocomputerstor...oppy-disk-drive-simulator
Wat ik zo zie is dat je meerdere drives kan daisy chainen, dan zou van de pi1541 naar de echte 1541 kunnen kopieren.

[Voor 9% gewijzigd door Bart B op 02-02-2023 20:44]

• SMSfreakie
  • Niet online
Bart B schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:35:
[...]

Ik zat te denken aan een pi1541
https://cbm-pi1541.firebaseapp.com/
Wat ik zo zie is dat je meerdere drives kan daisy chainen, dan zou van de pi1541 naar de echte 1541 kunnen kopieren.
kan ook :D blijft t mooiste om echt lekker data van een echte 5.25 inch floppy te lezen ;)

• dmantione
Gefeliciteerd! Ik sloot zelf in 2017 mijn C64 voor het eerst sinds lange tijd weer aan en ben er sederdien behoorlijk fanatiek mee bezig.

Ik blijf diskettes zelf ook integraal onderdeel van de ervaring zien en 5,25"-diskettes zijn gelukkig retebetrouwbaar, de meeste diskettes die ik in mijn jeugd heb beschreven zijn nog prima te lezen. Ik heb ze ook gebackupt op SD-kaartje, maar als het kan sluit ik de floppydrive toch wel aan.

Dat gezegd, je downloadt tegenwoordig je software van het internet en een modern storagemedium is dan ook essentieel in de C64-ervaring van tegenwoordig. Een Pi1541 is een prima optie, uiteindelijk wil je een 1541 Ultimate hebben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee