Hallo Allemaal,
Vandaag leek me een mooie dag om eens dit eens uit te zoeken. Achter een schot op de zolder kwam ik de oude commodore 64 tegen waar ik mijn eerste regeltjes basic op (over)getikt hebt en mijn vader nog assembly heeft getikt. En uiteraard tonnen spelletjes op gespeeld heb
Op een gegeven moment is deze computer in werkende staat netjes opgeslagen omdat we snellere computers kochten (en wij zijn slecht in weggooien).
:strip_exif()/f/image/T1Yk88aZkCAdB3pJgt4KIeoL.jpg?f=fotoalbum_large)
In totaal gaat het om:
- De commodore 64
- 1541 disk drive
- cassette speler
- dot matrix printer (MPS801)
Ik heb al wat onderzoek gedaan en begrijp dat de voeding een zwak punt is. Ik heb de computer dus ook nog niet aangezet. Voor onderzoek heb ik de commodore wel opengemaakt om te kijken of er elco's lekken andere dingen fout lijken.
:strip_exif()/f/image/hSgZMRNvc2ovDeiEkjh9P0LY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb niet onder de RF schilden gekeken, maar op het eerste gezicht ziet alles er goed uit!
EDIT: Ook even met hoog detail het bord online gezet:
:strip_exif()/f/image/99ceIp2T9UTWz2rQOGxu7M4N.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook gekeken naar de 1541 floppy drive (ook niet aangezet)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6P0jNEBNUTXC6ZCwjsB94eC8.jpg?f=user_large)
Alles zag er netjes en stofvrij uit. Ook leuk om een ouderwetse trafo te zien met bijbehorend gewicht
. Ook interessant om te zien zijn gigantische elco's... en daar heb ik wel wat vragen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VVLCTOeVsFbEHz6BfyC61nii.jpg?f=user_large)
De print ziet er best goed uit, op die 2 elco's na
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z4Y2Kmzz8R2sRh3b8aAzsKp2.jpg?f=user_large)
Beide elco's hebben aan beide kanten een hars-achtig goedje zitten. Ik kan niet zien of dit by design is of dat dit lekken is.
Doel:
- Commodore incidenteel starten en gebruiken. Retro game opstarten, retro programma starten, benchmarking (tonen aan andere mensen hoe traag zo'n ding is)?
- Hopelijk ook de 1541, anders koop ik een raspberry pi die als 1541 werkt.
Uitevoerde acties:
- Optische check c64 moederbord, bolle elco's, stof, lekken (OK)
- Optische check 1541, 2 elco's met hars-achtige substantie. Lekkage?
Openstaande actiepunten:
- Vervanging voeding kopen (ga eerst zelf googlen)
MIJN VRAGEN:
- Zijn er nog andere checks die ik vergeet voor ik de boel aanzet?
- Wat doe ik met de elco's van de 1541? Lekkage bij 2 elcos exact het zelfde aan beide zijden? Of hars om de boel vast te zetten?
Vandaag leek me een mooie dag om eens dit eens uit te zoeken. Achter een schot op de zolder kwam ik de oude commodore 64 tegen waar ik mijn eerste regeltjes basic op (over)getikt hebt en mijn vader nog assembly heeft getikt. En uiteraard tonnen spelletjes op gespeeld heb
:strip_exif()/f/image/T1Yk88aZkCAdB3pJgt4KIeoL.jpg?f=fotoalbum_large)
In totaal gaat het om:
- De commodore 64
- 1541 disk drive
- cassette speler
- dot matrix printer (MPS801)
Ik heb al wat onderzoek gedaan en begrijp dat de voeding een zwak punt is. Ik heb de computer dus ook nog niet aangezet. Voor onderzoek heb ik de commodore wel opengemaakt om te kijken of er elco's lekken andere dingen fout lijken.
:strip_exif()/f/image/hSgZMRNvc2ovDeiEkjh9P0LY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb niet onder de RF schilden gekeken, maar op het eerste gezicht ziet alles er goed uit!
EDIT: Ook even met hoog detail het bord online gezet:
:strip_exif()/f/image/99ceIp2T9UTWz2rQOGxu7M4N.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook gekeken naar de 1541 floppy drive (ook niet aangezet)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6P0jNEBNUTXC6ZCwjsB94eC8.jpg?f=user_large)
Alles zag er netjes en stofvrij uit. Ook leuk om een ouderwetse trafo te zien met bijbehorend gewicht
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VVLCTOeVsFbEHz6BfyC61nii.jpg?f=user_large)
De print ziet er best goed uit, op die 2 elco's na
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z4Y2Kmzz8R2sRh3b8aAzsKp2.jpg?f=user_large)
Beide elco's hebben aan beide kanten een hars-achtig goedje zitten. Ik kan niet zien of dit by design is of dat dit lekken is.
Doel:
- Commodore incidenteel starten en gebruiken. Retro game opstarten, retro programma starten, benchmarking (tonen aan andere mensen hoe traag zo'n ding is)?
- Hopelijk ook de 1541, anders koop ik een raspberry pi die als 1541 werkt.
Uitevoerde acties:
- Optische check c64 moederbord, bolle elco's, stof, lekken (OK)
- Optische check 1541, 2 elco's met hars-achtige substantie. Lekkage?
Openstaande actiepunten:
- Vervanging voeding kopen (ga eerst zelf googlen)
MIJN VRAGEN:
- Zijn er nog andere checks die ik vergeet voor ik de boel aanzet?
- Wat doe ik met de elco's van de 1541? Lekkage bij 2 elcos exact het zelfde aan beide zijden? Of hars om de boel vast te zetten?
[ Voor 6% gewijzigd door Bart B op 22-01-2023 19:47 . Reden: Hoog detail het moederbord ]