Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou mijn huidige PC zijn eerste (gedeeltelijke) upgrade willen geven sinds ik het 7 jaar geleden in elkaar stak. Op zich draait dit systeem nog steeds perfect, maar mijn hoofdredenen zijn dat ik niet kan upgraden naar Windows 11 en dat ik soms op de limieten bots vooral op vlak van o.a. memory.
Ik zou er mij goedkoop vanaf kunnen maken en zoeken naar nieuwe RAM voor mijn huide setup. Maar dit zou toch maar een tijdelijke oplossing zijn terwijl ik liever weer 5jaar of meer verder kan ...
Daarom overweeg ik CPU, Mobo en Memory te gaan upgraden.
Ik gebruik de PC vooral voor:
Fotobewerking: zowel Lightroom & Photoshop
Gaming: Hoofdzakelijk Planet Zoo/Coaster, Cities: Skylines, Hearts of Iron IV, Victoria 3, ... af en to eens wat zwaardere games als RDR2, Tomb Raider, ...
Qua resolutie gebruik ik 1080p.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop ergens op 350€ uit te komen, max 400€. Voor CPU, Mobo en Memory samen.
Mijn huidige hardware bestaat uit volgende componenten:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel dacht ik aan volgende componenten:
Wat verwacht je van ons?
Lijkt deze upgrades jullie zinvol gezien mijn huidig systeem? RAM volgens mijn wel, maar geld dit ook voor CPU? Mag ik verwachten dat ik dit effectief ga merken of zijn de evoluties maar beperkt tegenwoordig?
Ik vroeg mij af of dit een goed moment is om in deze prijsklasse over te stappen? Ik lees dat er voor AM5 nog niets op de markt is in dit segment en dat het ook nog allemaal wat aan de dure kant is.
Vandaar dat ik denk dat AM4 ok is voor mij gezien ik niet de intentie heb om na enkele jaren al weer te upgraden van CPU. Die upgrade zou ik dan liever investeren in een nieuwe GPU.
Is dit allemaal wel compatibel met mijn overige componenten? GPU, microATX, voeding, ...
Ik zou mijn huidige PC zijn eerste (gedeeltelijke) upgrade willen geven sinds ik het 7 jaar geleden in elkaar stak. Op zich draait dit systeem nog steeds perfect, maar mijn hoofdredenen zijn dat ik niet kan upgraden naar Windows 11 en dat ik soms op de limieten bots vooral op vlak van o.a. memory.
Ik zou er mij goedkoop vanaf kunnen maken en zoeken naar nieuwe RAM voor mijn huide setup. Maar dit zou toch maar een tijdelijke oplossing zijn terwijl ik liever weer 5jaar of meer verder kan ...
Daarom overweeg ik CPU, Mobo en Memory te gaan upgraden.
Ik gebruik de PC vooral voor:
Fotobewerking: zowel Lightroom & Photoshop
Gaming: Hoofdzakelijk Planet Zoo/Coaster, Cities: Skylines, Hearts of Iron IV, Victoria 3, ... af en to eens wat zwaardere games als RDR2, Tomb Raider, ...
Qua resolutie gebruik ik 1080p.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop ergens op 350€ uit te komen, max 400€. Voor CPU, Mobo en Memory samen.
Mijn huidige hardware bestaat uit volgende componenten:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-4460 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASRock B85M Pro4 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitoren | MSI Optix G241 Zwart | € 199,- | € 199,- |
1 | Voedingen | Seasonic M12II Evo 520W | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 860 EVO 1TB | € 139,- | € 139,- |
1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 7200rpm), 1TB | € 36,52 | € 36,52 |
1 | Behuizingen | Cooler Master Silencio 352 | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 374,52 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel dacht ik aan volgende componenten:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 152,47 | € 152,47 |
1 | Moederborden | ASRock B550M Steel Legend | € 129,90 | € 129,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 77,90 | € 77,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 360,27 |
Wat verwacht je van ons?
Lijkt deze upgrades jullie zinvol gezien mijn huidig systeem? RAM volgens mijn wel, maar geld dit ook voor CPU? Mag ik verwachten dat ik dit effectief ga merken of zijn de evoluties maar beperkt tegenwoordig?
Ik vroeg mij af of dit een goed moment is om in deze prijsklasse over te stappen? Ik lees dat er voor AM5 nog niets op de markt is in dit segment en dat het ook nog allemaal wat aan de dure kant is.
Vandaar dat ik denk dat AM4 ok is voor mij gezien ik niet de intentie heb om na enkele jaren al weer te upgraden van CPU. Die upgrade zou ik dan liever investeren in een nieuwe GPU.
Is dit allemaal wel compatibel met mijn overige componenten? GPU, microATX, voeding, ...