Toon posts:

Nieuwe Videokaart nog de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ebeb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-01 09:09
Graag advies - Is het nog de moeite waard om een nieuwe videokaart te plaatsten of mag het hele systeem vervangen worden?

Mijn huidige gamePC heb ik zelf jaren geleden (2014) samengesteld en alleen later nog voorzien van een videokaart upgrade. Ik speel vnl. FPS (Far Cry, Generation Zero) en af en toe een Assasin's Creed.

Onlangs begonnen met Far Cry 6 en voor het eerst krijg ik VRAM meldingen. Spel loopt op zich verder wel oke. Natuurlijk niet met de hoogste settings.

Mijn MB en CPU waren toen wat exclusief heb ik begrepen maar presteren nog steeds.

Never Grow Up

Beste antwoord (via ebeb op 23-01-2023 21:25)

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:55
ebeb schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Krijg zo nu en dan melding over VRAM - low amount of VRAM available.
Verder kan ik het spel nog prima spelen. Wat me wel positief verrast met zo'n oude machine.

Neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben of deze config het nog waard is om van een nieuwe videokaart te voorzien?
Lijkt erop dat jij jouw settings hoger hebt dan de videokaart kwijt kan in zijn geheugen. Je zal de settings iets omlaag moeten schroeven.

Op de vraag om de machine van een nieuwe videokaart te voorzien. Ligt er een beetje aan wat jouw toekomstplannen zijn voor de machine/kaart. Staat de machine op de nominatie om vervangen te worden maar is dat nog een jaar weg dan zou je kunnen kijken om nu al de videokaart te vervangen door een modern exemplaar. Ja dan is de rest van de machine een bottleneck maar dat is dan tijdelijk.

Ben je alleen van plan om de videokaart te vervangen en de machine nog langer te gebruiken dan zou je kunnen kijken naar een wat oudere kaart die meer in lijn ligt met de specs van de machine. Dan kan je over een paar jaar kijken naar complete vervanging van alles.

Het ligt ook een beetje aan jouw budget. Heb je nu geld voor een deftige kaart en volgend jaar voor een machine waar de kaart zijn ei kwijt kan dan is dat een optie. Heb je nu budget voor complete vervanging dan zou je daar naar kunnen kijken. Gaat dat ten koste van de vakantie dan heb je een discussie met jezelf. Is het budget er alleen voor een goedkope kleine upgrade dan kan je de volledige vervanging nog een paar jaar vooruit schuiven.

Alle reacties

• Seriph
Wat zijn de meldingen die farcry geeft? De specs in de screenshot zijn niet bijzonder. Het is een gedateerde machine maar voor de rest niks mis mee. Ze zitten nog boven de minimale systeemeisen van de ubisoft website.

• ebeb
Seriph schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:20:
Wat zijn de meldingen die farcry geeft? De specs in de screenshot zijn niet bijzonder. Het is een gedateerde machine maar voor de rest niks mis mee. Ze zitten nog boven de minimale systeemeisen van de ubisoft website.
Verder kan ik het spel nog prima spelen. Wat me wel positief verrast met zo'n oude machine.

Neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben of deze config het nog waard is om van een nieuwe videokaart te voorzien?

Never Grow Up

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
niet de moeite waard, je gaat naar een cpu bottleneck als je een beetje deftige kaart koopt.

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:14
Wellicht een idee om een nieuwe of tweedehands videokaart te kijken voor je huidige systeem. Wanneer je merkt dat je pc verder achter gaat lopen je je videokaart meenemen naar een nieuw systeem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Seriph
ebeb schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Lijkt erop dat jij jouw settings hoger hebt dan de videokaart kwijt kan in zijn geheugen. Je zal de settings iets omlaag moeten schroeven.

Op de vraag om de machine van een nieuwe videokaart te voorzien. Ligt er een beetje aan wat jouw toekomstplannen zijn voor de machine/kaart. Staat de machine op de nominatie om vervangen te worden maar is dat nog een jaar weg dan zou je kunnen kijken om nu al de videokaart te vervangen door een modern exemplaar. Ja dan is de rest van de machine een bottleneck maar dat is dan tijdelijk.

Ben je alleen van plan om de videokaart te vervangen en de machine nog langer te gebruiken dan zou je kunnen kijken naar een wat oudere kaart die meer in lijn ligt met de specs van de machine. Dan kan je over een paar jaar kijken naar complete vervanging van alles.

Het ligt ook een beetje aan jouw budget. Heb je nu geld voor een deftige kaart en volgend jaar voor een machine waar de kaart zijn ei kwijt kan dan is dat een optie. Heb je nu budget voor complete vervanging dan zou je daar naar kunnen kijken. Gaat dat ten koste van de vakantie dan heb je een discussie met jezelf. Is het budget er alleen voor een goedkope kleine upgrade dan kan je de volledige vervanging nog een paar jaar vooruit schuiven.

• ebeb
Dank, ga eens kijken. Vond ook een drafje specifiek over vram issues binnen FC6.

Aanvullend vanuit het budget is het de overweging of ik het nu wil investeren. Denk dat de optie om nu te kijken voor een recente kaart het meest interessant is. Die kan dan mee wanneer ik volgend jaar kijk naar een nieuw systeem.

Never Grow Up

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het ligt ook aan je resolutie. op 4K gamen vraagt relatief meer van je videokaart en op 1080p minder. Ik kan me voorstellen dat een betere videokaart nog wat winst gaat opleveren op hoge resoluties, maar op lagere resoluties is het systeem redelijk in balans. Gamen leunt in het algemeen wat meer op de GPU dan de CPU maar je GPU is dan ook iets nieuwer dan je CPU. Al met al verwacht ik niet heel veel van een GPU-upgrade.

Al verschilt het natuurlijk per game, resolutie en settings waar de bottleneck ligt, voor precieze voorspellingen zul je specifieke benchmarks moeten voor je CPU+GPU moeten zoeken of zelf moeten uittesten waar de bottleneck ligt.

Inderdaad, alleen een nieuwe/dure videokaart nemen als je ook binnenkort de rest gaat vervangen. Anders zit een nieuwe GPU alleen maar uit zijn neus te vreten. Als je pas over X jaar je PC vervangt is het kostentechnisch waarschijnlijk beter om dan pas een nieuwe GPU te kopen, en nu even te overbruggen (al is een tweedehands upgrade van een GTX1060 helaas ook nog behoorlijk aan de prijs, verwacht geen upgrade voor <150 euro).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee