Beste Tweakers,
Ik heb op het forum gezocht naar relevante informatie en heb het één en ander gevonden, maar blijf nog met een paar specifieke vragen zitten. Ben benieuw naar jullie input!
We zijn druk bezig met het volledig renoveren van onze zolderverdieping van onze jaren 30-woning. De indeling wordt anders en daarnaast gaan we het schuine dak isoleren.
Op dit moment is eigenlijk alles gestript en kunnen we aan het opbouwen beginnen. Dat betekent dus ook dat de hele vloer er uit ligt en we de houten balken en het onderliggende plafond van boven open hebben.
De huidige opbouw van boven naar beneden:
Nu zit ik met een aantal vragen over het opbouwen en (akkoestisch) isoleren van deze tussenvloer.
Dank voor de hulp.
Ik heb op het forum gezocht naar relevante informatie en heb het één en ander gevonden, maar blijf nog met een paar specifieke vragen zitten. Ben benieuw naar jullie input!
We zijn druk bezig met het volledig renoveren van onze zolderverdieping van onze jaren 30-woning. De indeling wordt anders en daarnaast gaan we het schuine dak isoleren.
Op dit moment is eigenlijk alles gestript en kunnen we aan het opbouwen beginnen. Dat betekent dus ook dat de hele vloer er uit ligt en we de houten balken en het onderliggende plafond van boven open hebben.
De huidige opbouw van boven naar beneden:
- Houten balken, h=20cm
- Oud houten rachelwerk, afgewerkt met riet en gips
- Nog een houten rachelwerk, afgewerkt met gipsplaten en stuc
Nu zit ik met een aantal vragen over het opbouwen en (akkoestisch) isoleren van deze tussenvloer.
- Ik begrijp dat je rekening moet houden met luchtgeluid en contactgeluid. Om contactgeluid te voorkomen komt er op de balken OSB of underlayment met daarop een zwevende Fermacell vloer. De hart op hartafstand verschilt tussen de balken, ik ben dus van plan om dwarsbalkjes te plaatsen als ondersteuning voor de platen. Is dat noodzakelijk, of is een tong en groef verbinding genoeg?
- Voor het luchtgeluid wil ik de ruimte tussen de balken opvullen met wol. De balken zijn 20cm hoog, dus het gaat om een flinke ruimte. Is het aan te raden om die hele ruimte op te vullen? Of is het voldoende als ik 10/12cm aan wol op het plafond van de verdieping eronder leg? Hoe zorg ik dat leidingen, maar ook inbouwspots van de verdieping eronder netjes tussen de isolatie komen?
- Het is de bedoeling dat we het dak gaan isoleren, inclusief de correcte dampremming. Dat is nu nog niet gedaan, dat betekent dat de zolderverdieping (erg) koud is. Als we nu de tussenvloer isoleren (zonder dampremming), en pas over een paar maanden het dak, krijgen we dan problemen met vocht, omdat de zolder nu de facto gelijk is aan de buitenlucht? Op de verdieping eronder zit ook een badkamer, is het - los van de tijdelijke situatie nu - sowieso aan te raden om daar wel folie te plaatsen? Zo ja: kan dat vanaf boven?
Dank voor de hulp.