Opbouw isolatie houten verdiepingsvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwameMpufu
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-05 17:18
Beste Tweakers,

Ik heb op het forum gezocht naar relevante informatie en heb het één en ander gevonden, maar blijf nog met een paar specifieke vragen zitten. Ben benieuw naar jullie input!

We zijn druk bezig met het volledig renoveren van onze zolderverdieping van onze jaren 30-woning. De indeling wordt anders en daarnaast gaan we het schuine dak isoleren.

Op dit moment is eigenlijk alles gestript en kunnen we aan het opbouwen beginnen. Dat betekent dus ook dat de hele vloer er uit ligt en we de houten balken en het onderliggende plafond van boven open hebben.
De huidige opbouw van boven naar beneden:
  • Houten balken, h=20cm
  • Oud houten rachelwerk, afgewerkt met riet en gips
  • Nog een houten rachelwerk, afgewerkt met gipsplaten en stuc
Daarnaast lopen er leidingen en zitten er inbouwspots in de holle ruimte tussen de balken.

Nu zit ik met een aantal vragen over het opbouwen en (akkoestisch) isoleren van deze tussenvloer.
  1. Ik begrijp dat je rekening moet houden met luchtgeluid en contactgeluid. Om contactgeluid te voorkomen komt er op de balken OSB of underlayment met daarop een zwevende Fermacell vloer. De hart op hartafstand verschilt tussen de balken, ik ben dus van plan om dwarsbalkjes te plaatsen als ondersteuning voor de platen. Is dat noodzakelijk, of is een tong en groef verbinding genoeg?
  2. Voor het luchtgeluid wil ik de ruimte tussen de balken opvullen met wol. De balken zijn 20cm hoog, dus het gaat om een flinke ruimte. Is het aan te raden om die hele ruimte op te vullen? Of is het voldoende als ik 10/12cm aan wol op het plafond van de verdieping eronder leg? Hoe zorg ik dat leidingen, maar ook inbouwspots van de verdieping eronder netjes tussen de isolatie komen?
  3. Het is de bedoeling dat we het dak gaan isoleren, inclusief de correcte dampremming. Dat is nu nog niet gedaan, dat betekent dat de zolderverdieping (erg) koud is. Als we nu de tussenvloer isoleren (zonder dampremming), en pas over een paar maanden het dak, krijgen we dan problemen met vocht, omdat de zolder nu de facto gelijk is aan de buitenlucht? Op de verdieping eronder zit ook een badkamer, is het - los van de tijdelijke situatie nu - sowieso aan te raden om daar wel folie te plaatsen? Zo ja: kan dat vanaf boven?
Ander advies over de opbouw en isolatie van een houten tussenvloer als de onze is ook zeer welkom!

Dank voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Wat is de maximale overspanning die je underlayment moet maken? Misschien nog belangrijker, hoe vlak en waterpas is de huidige oude balkenlaag? Die stijve Fermacell platen zijn weinig vergevingsgezind als het op bollingen en holtes in de vloer aankomt, die moet echt goed waterpas zijn. Uitgelezen kans om met een secundaire houtconstructie dus een waterpas basis te creëren voor je underlayment.

Voor het dempen van het luchtgeluid hoeft echt niet de gehele tussenruimte opgevuld te worden, je wil vooral het klankkast effect vermijden. Je Fermacell laag gaat al het meeste doen. 10 cm is zeker voldoende, vanaf deze dikte zijn de platen ook stijf genoeg om ze er netjes tussen te 'proppen' zodat ze er niet direct tussenuit vallen.

Woon je al in de woning? Ben je het van plan om snel uit te voeren? Bij een ongeïsoleerd dak zou je inderdaad een dampscherm moeten toepassen in je verdiepingsvloer, maar omdat het tijdelijk is zou ik het wel aandurven zonder dampscherm. Misschien kan je de Fermacell bovenlaag nog wat uitstellen tot warmer weer of zodra je het zolderdak gaat isoleren? Dit materiaal is wel vrij gesloten qua dampdoorvoer, dan droogt het wat beter door naar boven toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwameMpufu
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-05 17:18
Eh, de overspanning varieert rond maximaal 55 cm ofzo. Het is op dit moment redelijk vlak, maar ik kan me voorstellen dat als het met de Fermacell platen echt nauw neemt, er hier en daar wel wat vervelend kan uitvallen. Ik ben nog vergeten te vermelden dat er op de verdieping tapijt komt. Het schijnt dat dat ook al redelijk helpt met contactgeluid dempen?

We wonen er inderdaad al, maar het gaat dus wel echt om een tijdelijke oplossing. Uitstellen van Fermacell is een optie. Van bovenaf plaatsen van een dampscherm, is dat een optie? Of doe je dan in de permanente oplossing meer kwaad dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc_ptr
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-06 14:18
Beste TS,

graag hoor ik hoe je dit uiteindelijk hebt opgelost.
Dat scheelt mij weer een topic aan te maken.

Wij hebben een klushuis gekocht en pakken deze grondig aan.
Zo zijn wij bezig de oude houten verdiepingsvloer incl. balkenlaag compleet te verwijderen en een nieuwe vloer op te bouwen, die ruim 20cm lager komt te liggen.
De nieuwe verdiepingsvloer wordt middels een houten balkenlaag opgebouwd.

Ik zit nog met wat vragen omtrent het opbouwen van de nieuwe vloer.
De houten balklaag zit er nu zo goed als in.
Op deze houten balklaag wil ik graag iets plaatsen wat contactgeluid vermindert.
Via google kwam ik op belgische sites uit op accorub, een akoestische mat van schuimrubbergranulaat en polyurethaan.
- Iemand ervaring mee?
- Of zijn er alternatieven (vilt o.i.d.) om contactgeluid tegen te gaan?

Hier op komt OSB3 of underlayment 18mm en daarop 2e22 fermacellplaten.
Dit geeft ons de mogelijkheid om droogbouw vloerverwarming toe te passen.
- Is in deze opbouw OSB3 stevig genoeg aangezien dit een goedkopere optie is?
- Dient het OSB3 of underlayment verlijmd in de tand/groef of vastgeschroefd te worden i.v.m. contactgeluid?

Tussen de balken gaan we met 45mm katoenisolatie isoleren om akoestische isolatie te verkrijgen.

Verder nog tips & tricks om een optimaal eindresultaat te verkrijgen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riick92
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-06 10:24
rc_ptr schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:02:

Hier op komt OSB3 of underlayment 18mm en daarop 2e22 fermacellplaten.
Dit geeft ons de mogelijkheid om droogbouw vloerverwarming toe te passen.
Je zou dan ook nog de 2e26 kunnen gebruiken heb je gelijk een vilt laag onder je fermacell platen.
Dit zal bijdragen aan vermindering contactgeluid