Vraag

• jonas-ventje
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:43
Hey hey

Ik ben jonas, een Belgische student, en was aan het denken binnenkort een studentenonderneming op te starten. Het lijkt we wel uitdagend. Ik heb nu bij wat families een dongle gemaakt om elektriciteit te monitoren. Ik zou deze nu wat willen uitbreiden en marktconform maken, maar hoe begin ik aan zo'n CE keuring?

Voor zover ik het begrepen heb (ik gebruik een ESP32-WROOM-32EU) is deze al precertified, wat het voor mij wat makkelijker en goedkoper maakt. Mijn printplaatje is eigenlijk gewoon die wifi/bluetooth module met een sd kaart lezer en een ethernet aansluiting, verder nog een ledje en wat weerstandjes en capaciteiten, veel niet dus. Het omhulseltje zal dan 3d geprint zijn.
De kans lijkt me dus klein dat ik een waarde zou overschrijden, maar ik vind risico nemen en ervanuit gaan dat alles conform is ook niet zo'n fijn idee. Ik zie op internet verhalen van duizenden dollars die je moet betalen voor EMC testen. Klopt dat allemaal, want dan ben ik al failliet voor ik begonnen ben? Kan ik bij ons op de hogeschool eens horen of ze apparatuur hebben om het wel gratis te doen? Zijn er nog testen die ik moet doen en er nog eens een smak geld bovenop gooien?

Ik hoop echt dat er iemand een beetje kan helpen, want ik ben thuis in elektronica en IT, niet in juridische kantjes.
Jonas

Iets meer ontwikkeling dan smart dus ik schop hem naar MME

[Voor 2% gewijzigd door septillion op 22-01-2023 18:03]

Alle reacties

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Ce is een zelf certificatie, die sticker mag je zelf op een apparaat plakken als het aan de voorwaarden voldoet. Stelt weinig voor, wij grappen vaak CE staat voor China Engineering of China Export

Een ander hoofdstuk zijn emc testen, veiligheidstesten (isolatie, destructief) die door Kema of VDE gedaan worden, reken op 100.000 euro ex btw per apparaat , veel geld maar de schadevergoeding als er iets fout gaat bij een consument voor aansprakelijkheid kan zomaar 2 tot 5 miljoen zijn, onverzekerbaar zonder die certificaties.

[Voor 9% gewijzigd door rvdgaag op 22-01-2023 11:33]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:36
(jarig!)
Ik zou eerst maar eens kijken of het een CE marking nodig heeft en welke categorie je valt.

https://single-market-eco...-marking/manufacturers_en

Je mag je daarna zelf conform verklaren, o.a. door de pre-certificering/declaration of conformaty van je ESP (en mogelijk usb lader?) erbij te zoeken.

• jonas-ventje
rvdgaag schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:30:
Ce is een zelf certificatie, die sticker mag je zelf op een apparaat plakken als het aan de voorwaarden voldoet. Stelt weinig voor, wij grappen vaak CE staat voor China Engineering of China Export

Een ander hoofdstuk zijn emc testen, veiligheidstesten (isolatie, destructief) die door Kema of VDE gedaan worden, reken op 100.000 euro ex btw per apparaat , veel geld maar de schadevergoeding als er iets fout gaat bij een consument voor aansprakelijkheid kan zomaar 2 tot 5 miljoen zijn, onverzekerbaar zonder die certificaties.
yeah, maar ik kan zelf toch niet 100% weten of mijn product aan de voorwaarden voldoet... En really? moet ik 100.000 euro betalen om mijn product te mogen verkopen? Doet elke fabrikant dat zo?
Rmg schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:56:
Ik zou eerst maar eens kijken of het een CE marking nodig heeft en welke categorie je valt.

https://single-market-eco...-marking/manufacturers_en

Je mag je daarna zelf conform verklaren, o.a. door de pre-certificering/declaration of conformaty van je ESP (en mogelijk usb lader?) erbij te zoeken.
Nope heeft geen lader nodig. stroom komt via een RJ12 connector binnen rechtstreeks van de digitale meter.

Ik vind er precies gewoon geen beginnen aan, terwijl dat is gewoon een simpel apparaatje. Zou toch niet zo moeilijk mogen zijn.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:18
100k is wel overdreven..
Maar voor een simpele emc keuring ben je snel een paar duizend euro verder.

En vergis je niet hoeveel er fout kan zijn in een simpel apparaatje. Ben laatst 2 dagen in een testlab geweest (was vgm 8k) om er achter te komen dat een alternatief type condensator in een ethernet circuit zorgde dat er een prachtige 55MHz piek de wereld in geslingerd werd.

Nu was dat een prijzig lab, er zijn ook goedkopere. Zeker buiten NL (maar dat is onpraktisch als je er weinig ervaring mee hebt).

Als de pre-certified esp betekend dat je geen radio keuringen meer hoeft te doen scheelt dat al wel weer een flinke duit. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Lastige blijft wel dat al die normen doorgaans niet gratis zijn (vind ik nog steeds een hele slechte zaak).

• Rmg
(jarig!)
Alle wifi en klokken word door je soc verzorgd, die seriele connectie op die paar kbaud gaat ook geen storingen geven, die ledjes ook niet. Er valt gewoon niet veel te testen we niet al door de component-provider is gedaan.

Kortom emc is geregeld, low voltage hoef je niet aan te voldoen, dat is pas boven 75v dc 50v dc.

Rohs heb je dan nog, en dat zal deels de verklaring van je component overnemen zijn en bijhouden welke tin en flux je gebruikt.

Er is voor dit soort apparaten gewoon weinig om je aan te moeten houden.

[Voor 41% gewijzigd door Rmg op 22-01-2023 16:18]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:22
Als het een uniek product is, zou je ook op zoek kunnen gaan naar een financier.
Daarover is zat te vinden op internet, om te beginnen bij de Belgische equivalent van de NL Kamer van Koophandel.

Soms ben ik bijna gelukkig

• jonas-ventje
nou ja helemaal uniek ik het ook niet. Bij jullie in Nederland heb je zo Homewizard die doen gelijkaardige dingen, maar in België is da ook niet zo bekend. Uiteraard heb ik wel m'n eigen idee die mijn project wel uniek maakt, en dat is dan mijn USP om klanten te overtuigen.
Rmg schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:03:
Alle wifi en klokken word door je soc verzorgd, die seriele connectie op die paar kbaud gaat ook geen storingen geven, die ledjes ook niet. Er valt gewoon niet veel te testen we niet al door de component-provider is gedaan.

Kortom emc is geregeld, low voltage hoef je niet aan te voldoen, dat is pas boven 75v dc 50v dc.

Rohs heb je dan nog, en dat zal deels de verklaring van je component overnemen zijn en bijhouden welke tin en flux je gebruikt.

Er is voor dit soort apparaten gewoon weinig om je aan te moeten houden.
Dus hier zeg je eigenlijk, je mag alles zelf certificeren en er vanuit gaan dat als ze ooit komen controleren de kans groot is dat alle normen in orde zijn? Well that scares me wel een beetje haha, boetes kunnen hoog oplopen in IT. Kunnen geleiders in pcb ook geen straling versterken ofzo?

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-01 21:07
Eens met @Rmg . Je hebt dan nog wel te doen met de radio equipment directive als je wifi/bluetooth ondersteuning zou hebben.
Aangezien alles met 5V en zeer laag vermogen gevoed gaat worden, zullen de EMC emissies laag zijn.
Mocht je toch twijfelen en willen testen: focus dan op radiated en conducted emissietesten en doe een pre- compliance test in een EMC test lab. Een dag testen kost ongeveer 2000-3000€.
Maar ook ik vind het risico hier heel klein en zou bij kleine aantallen en door vooral gebruik te maken van ingekochte, gecertificeerde componenten, geen testen laten uitvoeren.

• jonas-ventje
En wat is radio equipment directive dan weer juist?

• luukske
Dat is voor alle apparatuur die met radiogolven (draadloos) kan communiceren (bijvoorbeeld via wifi of bluetooth, 868MHz band, etc…).

[Voor 4% gewijzigd door luukske op 22-01-2023 19:33]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:22

Soms ben ik bijna gelukkig

• jonas-ventje
jah, maar is dat iets dat ik door extern moet laten doen dan? En is dat dan een grote kost?

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:20
Voor CE hóef je niks extern te laten doen, als je zeker weet dat je het allemaal zelf kan.
Als je dat niet weet dan lijkt het me niet verstandig om zelfgemaakte electronica te gaan verkopen.
Je zal sowieso moeten voldoen aan ESD, EMC, LVD, Nen3140 en ROHS.
Afhankelijk van hoe je het geïmplementeerd hebt of welke off-the-shelf componenten/producten je gebruikt is een groot deel van deze normen niet van toepassing, of al gedekt.

In ieder geval moet je dat zelf goed uitzoeken, of een paar duizend investeren een een normering bedrijf een pre-complience of CE plan laten maken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• luukske
LVD hoeft niet. ESD valt onder de EMC directive. En NEN3140, buiten dat dat hier niet van toepassing is, is alleen een Nederlandse norm. Daar heb je niet veel aan als je Europees moet voldoen.

Verder inderdaad off the shelf onderdelen gebruiken. Die hebben al een CE declaratie en dat verkleint het risico op problemen. Bij draadloze communicatie koop je dan een print met ingebouwde antenne.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

jonas-ventje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:00:
jah, maar is dat iets dat ik door extern moet laten doen dan? En is dat dan een grote kost?
Ja, een bedrijf beginnen kost geld. Het begint met uitzoeken wat het kost en berekenen hoe je dat terugverdient. Dat schrijf je op in een mooi plan en dan ga je kijken of iemand je op basis van dat plan geld wil lenen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Je mag overal CE op plakken, maar als na een incident en onderzoek blijkt dat het ding totaal niet aan de geldende normen voldoet ga je als bouwer aan de hoogste boom. Dat is een beetje 't risico.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Rmg
(jarig!)
jonas-ventje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:00:
Nee je hoeft niets extern te doen.

EMC is al geregeld door espressif, ROHS is kort door de bocht een kwestie van loodvrij solderen (dus juiste tin, juiste soldeerpunten etc etc.
jonas-ventje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:59:

Dus hier zeg je eigenlijk, je mag alles zelf certificeren en er vanuit gaan dat als ze ooit komen controleren de kans groot is dat alle normen in orde zijn? Well that scares me wel een beetje haha, boetes kunnen hoog oplopen in IT. Kunnen geleiders in pcb ook geen straling versterken ofzo?
Ja pcb trace lengte kan uitmaken, maar aangezien de grootste risicos (de hoge klokken en wifi) zitten in een soc die al conform is (EMC), ik acht de kans klein dat je zelf aan iets hoogfrequents zit te werken.

[Voor 44% gewijzigd door Rmg op 22-01-2023 20:53]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 18:34

SA007

Moderator Tweaking
Mbt RoHS, zorg ook dat je van alle ingekochte componenten de datasheet controleert of ze RoHS zijn en sla die datasheet ergens lokaal op.
Meer hoef je niet te doen inderdaad.

EMC van de RF module is inderdaad geregeld, van de rest van de product niet, bijv een dc/dc converter of een led driver ofzo kan best RF uitstralen.
Eigenlijk moet je altijd een EMC test doen bij een product...
De meeste labs doen ook veel van dergelijk test en hebben de grootste delen geautomatiseerd wat de prijs drukt.

Lastigste om goed te krijgen is vaak de veiligheidspunten, dat is hier waarschijnlijk simpel door een goedgekeurde voeding in te kopen/gebruiken.

Maar inderdaad, laten testen is zeker niet goedkoop, reken op ~10k als het product vrij simpel is.

Dat gezegd, CE laten testen is absoluut niet verplicht, het is een verklaring van de fabrikant/importeur 'ik verklaar hierbij dat dit apparaat aan de europese normen voldoet'
Als dat niet zo blijkt te zijn ben jij verantwoordelijk voor de schade die het product veroorzaakt.
Ook als je je product extern laat testen ben jij nog steeds verantwoordelijk.

Die potentiële schade kan best oplopen, dat is ook iets waar je je voor kan verzekeren (zoek op bedrijfsaansprakelijkheid).
Je verzekeraar kan zeggen 'het risico van je producten is nogal hoog dus willen we certificaten zien', maar bij lage volumes en simpele producten doen ze meestal niet heel moeilijk.

Klok is stuk :(

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 14:54
Dat je componenten EMC gekeurd/gemarkeerd zijn, hoeft niet te betekenen dat je samenstel dat ook is.

Je product valt onder de RED, Radio equipment directive. Dit houdt in dat je product qua frequentiespectrum gebruik moet voldoen aan de essentiele eisen van deze richtlijn.
Verder is de RED een horizontale richtlijn, wat inhoudt dat ook de eisen voor EMC en electrische veiligheid zijn meegenomen. Je zult dus aan moeten tonen dat je product aan deze eisen.

Voor EMC is dat niet storen en niet gestoord worden. Omdat je niet rechtstreeks aan het net hangt, vervallen een aantal testen maar wat aantoonbaar moet zijn is;
- RF immuniteit
- ESD
- RF emissie
- Conducted emissie, indien van toepassing.

Voor de electrische veiligheid moet je aantonen dat je product veilig is, niet in de fik kan vliegen en niet kan exploderen. Verder zal je gebruikshandleiding in orde moeten zijn.

Van belang is je technische documentatie, hierin verzamel je op zijn minst;

A) een algemene beschrijving van de radioapparatuur, met onder meer:

i)foto's of illustraties die de uitwendige kenmerken, de markering en de inwendige structuur tonen;

ii)versies van software of firmware die van invloed zijn op de conformiteit met de essentiële eisen;

iii) gebruikersinformatie en installatie-instructies;

b) ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede schema's van onderdelen, subassemblages, circuits en andere relevante soortgelijke gegevens;

c) beschrijvingen en toelichtingen die nodig zijn voor het begrijpen van die tekeningen en schema's en van de werking van de radioapparatuur;

d) een lijst van de geheel of gedeeltelijk toegepaste geharmoniseerde normen waarvan de referenties in het Publicatieblad van de Europese Unie zijn bekendgemaakt, en indien de geharmoniseerde normen niet zijn toegepast, een beschrijving van de aangebrachte oplossingen om aan de essentiële eisen van artikel 3 is voldaan, inclusief een lijst van andere relevante technische specificaties die zijn toegepast. Bij gedeeltelijk toegepaste geharmoniseerde normen wordt in de technische documentatie gespecificeerd welke delen zijn toegepast;

e) een kopie van de EU-conformiteitsverklaring;

f) indien de conformiteitsbeoordelingsmodule in bijlage III is toegepast, een kopie van het certificaat van EU-typeonderzoek en de bijlagen daarbij, zoals afgegeven door de betrokken aangemelde instantie;

g) de resultaten van uitgevoerde ontwerpberekeningen en onderzoeken, alsmede andere relevante soortgelijke gegevens;

h) testverslagen;

Je zult moeten voldoen aan de eisen voor een fabrikant. Dit houdt in dat je een klachtenregister bij houdt, steekproeven doet, je naam en postadres op je product markeert, enzovoort.

CE markering is niet heel spannend, maar wel heel veel, lees je eens in; https://eur-lex.europa.eu...L0053&from=EN#d1e32-103-1 en ga er rustig mee aan de slag.

Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten.

• jonas-ventje
Goh ja vragen... Waar ik zelf vertrouwen in heb is het technische gedeelte, firmware, connectiviteit etc. De rest van het misschien toekomstig bedrijf is voor mij onbekend terrein maar ik ben wel geïnteresseerd genoeg om het te leren kennen. Ook business plan krijgt wat vorm, enkel de opstartkosten en dus ook financiering ben ik nog niet helemaal uit.

Wat die marktconformheid betreft is het gewoon nogal overwhelming, zeker als ik hier dan zowat tegenstrijdige dingen lees. Wel EMC testen, niet testen... Als het dus effectief over 10k bedragen gaat is dit wel over een hele smak waardoor de haalbaarheid wat minder realistisch wordt.

Uiteraard doe ik zelf ook wat research. Na jullie informatie (waar ik al heel dankbaar voor ben) ben ik er over aan het denken om een paar uurtjes een emc lab te huren (vb: hier). Op die manier kan ik eerst zelf uitzoeken hoe die EMC testen werken en ben ik maar €150 kwijt per 2u. Wat denken jullie hiervan?
Looney11 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:54:
Verder is de RED een horizontale richtlijn, wat inhoudt dat ook de eisen voor EMC en electrische veiligheid zijn meegenomen. Je zult dus aan moeten tonen dat je product aan deze eisen.
Dus RED ook zelf certificeerbaar? En wat is juist een horizontale richtlijn?
Looney11 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:54:
Voor de electrische veiligheid moet je aantonen dat je product veilig is, niet in de fik kan vliegen en niet kan exploderen. Verder zal je gebruikshandleiding in orde moeten zijn.
En hoe toon je dingen als dit aan? Een component kan altijd falen toch? Al is het maar een capaciteit ofzo.

Maar begrijp me niet verkeerd ik ben heel dankbaar voor jullie reacties, het is gewoon nogal een onduidelijke materie waar ik op mezelf niet door geraak

• dragonhaertt
jonas-ventje schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:41:
Goh ja vragen... Waar ik zelf vertrouwen in heb is het technische gedeelte, firmware, connectiviteit etc. De rest van het misschien toekomstig bedrijf is voor mij onbekend terrein maar ik ben wel geïnteresseerd genoeg om het te leren kennen. Ook business plan krijgt wat vorm, enkel de opstartkosten en dus ook financiering ben ik nog niet helemaal uit.

Wat die marktconformheid betreft is het gewoon nogal overwhelming, zeker als ik hier dan zowat tegenstrijdige dingen lees. Wel EMC testen, niet testen... Als het dus effectief over 10k bedragen gaat is dit wel over een hele smak waardoor de haalbaarheid wat minder realistisch wordt.

Uiteraard doe ik zelf ook wat research. Na jullie informatie (waar ik al heel dankbaar voor ben) ben ik er over aan het denken om een paar uurtjes een emc lab te huren (vb: hier). Op die manier kan ik eerst zelf uitzoeken hoe die EMC testen werken en ben ik maar €150 kwijt per 2u. Wat denken jullie hiervan?
[...]

[...]

En hoe toon je dingen als dit aan? Een component kan altijd falen toch? Al is het maar een capaciteit ofzo.

Maar begrijp me niet verkeerd ik ben heel dankbaar voor jullie reacties, het is gewoon nogal een onduidelijke materie waar ik op mezelf niet door geraak
In een EMC lab ga je niet het antwoord vinden op je vragen. Die opstellingen hebben niet een 'start EMC test' knop. Je zal echt eerst uit moeten zoeken hoe en wat je wil testen.

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-01 22:11
In de praktijk worden kleine producten en kleine series (< 1000) stuks niet getest. Het is een afweging tussen wat de klant er voor over heeft en hoe groot het risico is dat er wat mis gaat en je er gedoe mee krijgt. In jouw geval is het misschien goed om een ervaren elektronica ontwerper te vragen er eens naar te kijken om de meest in het oog springende zaken er uit te halen. Dan zou je een labsessie kunnen doen bij een emc tester zoals raditeq/dare of een vergelijkbare in de buurt. Zij kunnen vertellen aan welke normen je product moet voldoen en dat ook testen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 18:34

SA007

Moderator Tweaking
Lab huren heeft eigenlijk alleen zin als je weet welke test je wil gaan doen, ben vaker voor dergelijke testen naar labs geweest en eigenlijk heb je van tevoren al exact welke test je wil gaan doen en wat je als uitkomst verwacht.
Dat is een tikje lastig, maar wat je eigenlijk gaat doen is van elk component kijken:
- Gebruik ik dit component binnen de specificaties van de fabrikant.
- Hoe verouderd dit component, blijf ik dan binnen de specificaties voor mijn product.
- Hoe kan dit component falen, en faalt mijn product dan op een veilige manier?

Voorbeeld voor een standaard elco.
Je kijkt naar de spanning/temperatuurklasse/capaciteit of je product/component matchen.
Vooral temperatuurklasse is lastig, je zit in een behuizing en in een onbekende omgevingstemperatuur. Die laatste kan je in je handleiding specificeren natuurlijk.
Hoe verouderd een elco, hoe warmer hij is hoe sneller die verouderd, wat je vooral ziet is dat eerst de ESR omhoog gaat en later de capaciteit omlaag. Hier zijn formules voor, kijk bijv eens pagina 8 van deze datasheet.
En dan ga je bepalen of je met het verouderde component nog steeds een functioneel product hebt.
En zo niet, of het product dan op een veilige manier faalt.

Je hebt dus ook componenten die ontworpen zijn om op een bepaalde manier te falen, als je kijkt naar bijvoorbeeld X of Y klasse filmcondensators, die zijn ontworpen om direct aan netspanning te hangen en bij falen geen gevaarlijke situatie te veroorzaken.

Klok is stuk :(

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:09

AlphaRomeo

FP PowerMod
Denken we niet allemaal een beetje te moeilijk?

Om te beginnen: ik vind het mooi om te lezen dat hier experts zitten die dagelijks met deze praktijk bezig zijn.

Ik snap dat de regels gelijk zijn voor grote en kleine bedrijven, maar als klein bedrijf heb je wel wat credit zeker bij kleine oplagen. Als jij je netjes houdt aan de specs van je leveranciers en er gaat een keer wat mis, dan zul je misschien aansprakelijk gesteld worden voor de veroorzaakte schade, maar hoe groot is die? Realistisch? Het gaat niet om export naar de US waar ze je hele hebben en houden aan de hoogste boom knopen als je een zinnetje in de handleiding vergeten bent maar gewoon binnen de Benelux waar 'redelijkheid' en 'billijkheid' mee wegen in het rechtssysteem.

• Looney11
AlphaRomeo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:43:
Denken we niet allemaal een beetje te moeilijk?

Om te beginnen: ik vind het mooi om te lezen dat hier experts zitten die dagelijks met deze praktijk bezig zijn.

Ik snap dat de regels gelijk zijn voor grote en kleine bedrijven, maar als klein bedrijf heb je wel wat credit zeker bij kleine oplagen. Als jij je netjes houdt aan de specs van je leveranciers en er gaat een keer wat mis, dan zul je misschien aansprakelijk gesteld worden voor de veroorzaakte schade, maar hoe groot is die? Realistisch? Het gaat niet om export naar de US waar ze je hele hebben en houden aan de hoogste boom knopen als je een zinnetje in de handleiding vergeten bent maar gewoon binnen de Benelux waar 'redelijkheid' en 'billijkheid' mee wegen in het rechtssysteem.
Vanuit mijn huidige werk en uit 14 jaar in de TIC business gezeten te hebben kan ik je het volgende vertellen;

Als een product niet voldoet en deze wordt door een toezichthouder n.a.v. een melding of project onderzocht en niet goed bevonden, krijg je zowieso een Rapport van Bevindingen waaraan meestal een boete zit van minimaal 525 euro. Daarnaast moet je de producten terugroepen bij al je klanten en bestaande handelskanalen leeghalen. Deze producten kun je dan gaan reworken en opnieuw aanbieden of vernietigen, al naar gelang de ernst en aard van de overtreding.

Voor een product wat onveilig is, of een bijzonder gevaar oplevert, is het warenwetbesluit algemene productveiligheid erg simpel;

Artikel 2a

Het is verboden producten te verhandelen anders dan met inachtneming van de voorschriften, bedoeld in artikel 2.

Voldoe je niet aan artikel 2, bam, overtreding.

Artikel 2 geeft o.a. aan:
de consument de relevante informatie te verstrekken die hem in staat stelt een oordeel te vormen over de aan een product inherente veiligheids- en gezondheidsrisico's gedurende de normale of redelijkerwijs te verwachten gebruiksduur, indien deze risico's zonder passende waarschuwing niet onmiddellijk herkenbaar zijn, opdat de consument zich tegen deze risico's kan beschermen;

Kortom, zorg er voor dat je je documentatie en je product op orde hebt. Ja, je kan een risico analyse doen om te beoordelen hoeveel gevaar jij loopt, maar als het fout gaat, kun je er van op aan dat je onderzocht wordt.

• Looney11

[...]

[...]

Een horizontale richtlijn houdt in dat deze richtlijn bepaalde elementen van andere richtlijnen in zich opgenomen heeft. De RED heeft de eisen van zowel de EMC richtlijn als de Laagspanningsrichtlijn over genomen waarbij voor de Laagspanningsrichtlijn geldt dat de spanningsgrenzen niet van toepassing zijn. Kortom, ook de keyless entry van je auto moet veilig zijn.

Let wel, er is GEEN testverplichting, je KAN een geharmoniseerde standaard (voor EMC meestal eentje uit de 301 489-XX en voor veiligheid de NEN/EN62368-1) gebruiken, dat is het makkelijkste. Als je een dergelijk testrapport wil, zul je meestal moeten betalen.

Je mag ook testgegevens verzamelen, dit kun je doen door een paar uur een testlab wat steekproeven uit te laten voeren en de meetgegevens mee te nemen.

V.w.b. elektrische veiligheid kun je zelf kijken in hoeverre je product veilig blijft als er wat mee gebeurd zoals overspanning, kortsluiting of open/weglaten van een willekeurig component en schrjf op wat je verwacht dat er gebeurd. Weet je het niet of denk je dat het gevaarlijk zou kunnen zijn, dan kun je zelf de test uitvoeren of je ontwerp aanpassen zodat het veilig kan falen.

Vooral je beoogd gebruik en beoogd misbruik wat je verwacht moet je bepalen of je product veilig is of niet. Wat gebeurd er als je product aan de P1 poort van een smartmeter bengelt? Wat gebeurd er als er veel stof in je product komt? enzovoort.
Leg dat alles vast, zorg voor een goede gebruikshandleiding en zorg er voor dat je niks "veilig schrijft". Daarmee bedoel ik dat je niet in je handleiding kan zetten: Dit product mag niet worden aangesloten op het stopcontact van 230VAC 50Hz". Als dat al mogelijk zou kunnen zijn, kun je er vanuit gaan dat mensen het WEL aan gaan sluiten op het stopcontact, immers, jij hebt er de omstandigheden voor gecreëerd. Dus als het niet hoeft, maar wel kan, dan moet je zorgen dat het niet kan.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Superbeagle

Always smile

Ik begrijp dat de verschillende componenten wel een CE-markering hebben? Zo ja, dan is het een optie om het product als bouwpakket te verkopen. Genoeg leveranciers die dat zo doen.

De fout die veel beginnende ondernemers maken is denken dat ze allerlei randzaken nodig hebben zoals een CE-markering, patent, visitekaartje, kantoor, etc.

Focus op de verkoop aan klanten en de rest volgt tzt.

• jonas-ventje
oke dus wat ik hier al heb opgestoken, als ik me zo goed mogelijk wil dekken zonder keuring moet ik gewoon alles wat ik doe bijhouden:
  • circuits
  • documentatie componenten
  • op voorhand redeneren wat er gebeurt als componenten uitvallen/perfecte geleider worden
  • overspannanningsbeveiliging uitzoeken en eventueel testen
  • soldeerspecificaties bijhouden
  • temperatuur meten + veroudering componenten bekijken
  • handleiding met correct gebruik en gevaren van het product
  • product ontwerpen dat het niet foutief gebruikt kan worden
eventueel kan ik ook nog testen doen in een testlab en deze resultaten bijhouden. Ik snap alleen niet, jullie zeggen allemaal je kunt niet zien of je binnen de normen past met zo'n test. Maar waarom kan je niet gewoon het apparaat opzetten en meten of het niets overschrijdt?
Superbeagle schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:48:
Ik begrijp dat de verschillende componenten wel een CE-markering hebben? Zo ja, dan is het een optie om het product als bouwpakket te verkopen. Genoeg leveranciers die dat zo doen.

De fout die veel beginnende ondernemers maken is denken dat ze allerlei randzaken nodig hebben zoals een CE-markering, patent, visitekaartje, kantoor, etc.

Focus op de verkoop aan klanten en de rest volgt tzt.
Ja heb ik ook al ergens gelezen, maar zie je al mijn klanten al esp32 module's op een pdb solderen? Of is het voldoende om het pcb uit het omhulsel te houden? Of is 1 component gedesoldeerd laten en er een plugin systeem van maken ook al voldoende?

• Superbeagle
  • Nu online

Superbeagle

Always smile

@jonas-ventje Bekijk het businessmodel eens van deze webshop. Het solderen is een optie als dienst. Maar je krijgt altijd een bouwpakket:

Nodoshop.nl

Edit:
Hier een voorbeeld van een ander product waarbij de verkoper CE-gemarkeerde onderdelen samenstelt in een geprint kastje:

MoreSense

Houd het zo eenvoudig mogelijk in deze fase. Je hebt maar 3 zaken nodig: klanten, product/dienst en een transactiepunt.

Alle andere zaken zorgen ervoor dat je bij de verkeerde helft belandt.

[Voor 55% gewijzigd door Superbeagle op 24-01-2023 07:51]

• CvdHoorn
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-01 21:18
Superbeagle schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 07:36:
@jonas-ventje ...

Houd het zo eenvoudig mogelijk in deze fase. Je hebt maar 3 zaken nodig: klanten, product/dienst en een transactiepunt.

Alle andere zaken zorgen ervoor dat je bij de verkeerde helft belandt.
Ik vind dit wel wat makkelijk gesproken. Zoals Looney11 aangeeft: Het niet voldoen aan bepaalde normen kan je boetes of terugroepacties opleveren. Het lijkt me dat zulke zaken je 'bij de verkeerde helft' kunnen laten belanden.

Zo te zien zijn er inderdaad opties om je product als bouwpakket te verkopen. Dat is echter niet voor iedere markt/doelgroep geschikt. CE markeringen onder de zelfde noemer als visitekaartjes plaatsen lijkt me wat achteloos.

• dragonhaertt
jonas-ventje schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:14:

eventueel kan ik ook nog testen doen in een testlab en deze resultaten bijhouden. Ik snap alleen niet, jullie zeggen allemaal je kunt niet zien of je binnen de normen past met zo'n test. Maar waarom kan je niet gewoon het apparaat opzetten en meten of het niets overschrijdt?
Als jij niet weet wat je gaat testen, en hoe je dat gaat testen, dan gaat zo'n lab niet helpen.
Er bestaat geen "CE test apparaat" en er bestaat ook geen "EMC test apparaat" waar je op de knop kan drukken en je test wordt uitgevoerd.

ALs je zelf niet weet hoe een functie-generator, oscilloscoop, frequentie-analyse, multimeter en dergelijke werken, hoe denk je dat die test uit te voeren?

Ik ga je nog éénmaal waarschuwen: Je denkt hiet veel te makkelijk over.

De opties zijn: óf leren hoe dit allemaal werkt, óf een paar duizend euro uitgeven om een bedrijf dat te laten doen.

Even een bordje in elkaar drukken en wat documentatie bijhouden is niet afdoende in de meeste gevallen. Uitzoeken óf dat afdoende kan zijn is ook iets waar je een bedrijf voor kan inhuren.

CE normering is een ingewikkeld vakgebied met heeeeeeel veel verschillende normen en eisen en uitzonderingen.
Bij sommige normen en producten is het verplicht om de juiste testen met de juiste apparatuur volgens de voorgeschreven methode uit te voeren en te documenteren!

• Superbeagle
  • Nu online

Superbeagle

Always smile

@jonas-ventje Ik zou zeggen, controleer zelf op de site regelhulp-CE om te bepalen of en waar je aan moet voldoen.

Ik zou zelf in deze fase zoiets als een omzetprognose belangrijk vinden. Maar goed, jouw bedrijf, jouw risico. Hier laat ik het bij.

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Hey Jonas, alvast mooi waar je mee bezig bent!

Ik vond deze video-reeks erg goed om CE markeringen & het proces er rond beter te begrijpen: Kiwa Dare cursus CE-markering

Het zijn 8 delen van telkens 30-40 minuten, klinkt misschien veel maar dat gaat best snel en is heel toegankelijk uitgelegd.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit

• jonas-ventje
Uiteraard kan ik met elektronische apparatuur zoals wat je opsomt wel werken. Door ineresse in elektronica ben ik ook zo'n richting op school gaan doen, maar mijn hart ligt toch bij software, dus IoT is just fun!

En @Capt Waffles dankje voor de tip, ik zal het eens beginnen kijken als ik er tijd voor heb.

Ik zal ook op school eens horen wat zij zouden doen, want laten testen voor tienduizenden euro's is gewoon geen optie. Dan begin ik er beter niet aan.
En als er echt geen andere optie is kan ik het bouwpakket idee eens bekijken maar dan zit ik idd enkel op het marktsegment van de knutselaars.

[Voor 13% gewijzigd door jonas-ventje op 30-01-2023 17:53]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee