Vraag

• jonas-ventje
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:43
Hey hey

Ik ben jonas, een Belgische student, en was aan het denken binnenkort een studentenonderneming op te starten. Het lijkt we wel uitdagend. Ik heb nu bij wat families een dongle gemaakt om elektriciteit te monitoren. Ik zou deze nu wat willen uitbreiden en marktconform maken, maar hoe begin ik aan zo'n CE keuring?

Voor zover ik het begrepen heb (ik gebruik een ESP32-WROOM-32EU) is deze al precertified, wat het voor mij wat makkelijker en goedkoper maakt. Mijn printplaatje is eigenlijk gewoon die wifi/bluetooth module met een sd kaart lezer en een ethernet aansluiting, verder nog een ledje en wat weerstandjes en capaciteiten, veel niet dus. Het omhulseltje zal dan 3d geprint zijn.
De kans lijkt me dus klein dat ik een waarde zou overschrijden, maar ik vind risico nemen en ervanuit gaan dat alles conform is ook niet zo'n fijn idee. Ik zie op internet verhalen van duizenden dollars die je moet betalen voor EMC testen. Klopt dat allemaal, want dan ben ik al failliet voor ik begonnen ben? Kan ik bij ons op de hogeschool eens horen of ze apparatuur hebben om het wel gratis te doen? Zijn er nog testen die ik moet doen en er nog eens een smak geld bovenop gooien?

Ik hoop echt dat er iemand een beetje kan helpen, want ik ben thuis in elektronica en IT, niet in juridische kantjes.
Jonas

Iets meer ontwikkeling dan smart dus ik schop hem naar MME

[Voor 2% gewijzigd door septillion op 22-01-2023 18:03]

Alle reacties

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Ce is een zelf certificatie, die sticker mag je zelf op een apparaat plakken als het aan de voorwaarden voldoet. Stelt weinig voor, wij grappen vaak CE staat voor China Engineering of China Export