Kruipruimte ventilatie, functie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 06:20
De titel is leuk want ik denk dat hier wel het een en ander aan meningen over zijn.
Ik vraag me namelijk serieus af of het nog nuttig is.

Het volgende is de situatie. Ik heb een 2 onder 1 kap in de buurt van Amersfoort dicht bij de eem. Zeer natte klei grond dus. De vorige bewoner heeft mede daarom er voor gekozen om in de kruipte, als vorm van isolatie, folie te plaatsen en schuim eton te laten storten.
Ons kruipte is daardoor stofdroog.

In mijn optiek is de kruipruimte ventilatie voor de afvoer van vocht en random. In mijn optiek is de vloer dusdanig afgesloten dat randon er niet meer door kan en ventilatie niet meer nodig is. Hierdoor zou de ruimte een grote luchtspouw kunnen worden.

Maar is deze aanname wel juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:04
TimK1990 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:50:
De titel is leuk want ik denk dat hier wel het een en ander aan meningen over zijn.
Ik vraag me namelijk serieus af of het nog nuttig is.

Het volgende is de situatie. Ik heb een 2 onder 1 kap in de buurt van Amersfoort dicht bij de eem. Zeer natte klei grond dus. De vorige bewoner heeft mede daarom er voor gekozen om in de kruipte, als vorm van isolatie, folie te plaatsen en schuim eton te laten storten.
Ons kruipte is daardoor stofdroog.

In mijn optiek is de kruipruimte ventilatie voor de afvoer van vocht en random. In mijn optiek is de vloer dusdanig afgesloten dat randon er niet meer door kan en ventilatie niet meer nodig is. Hierdoor zou de ruimte een grote luchtspouw kunnen worden.

Maar is deze aanname wel juist?
Ervan uitgaande dat je nu nog wel ventilatie hebt, denk je niet dat dat een factor kan zijn dat je kruipruimte nu juist zo mooi droog is?

Heb je überhaupt een idee van de RV in je kruipruimte momenteel? Heb je die gemeten, of denk je dat hij droog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 12:33
vergeet je gasleiding niet. Als die in je kruipruimte ligt en lek zou gaan dan moet dat lekkende gas afgevoerd worden. Verder is je bewering juist.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimK1990
B-lex schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Ervan uitgaande dat je nu nog wel ventilatie hebt, denk je niet dat dat een factor kan zijn dat je kruipruimte nu juist zo mooi droog is?

Heb je überhaupt een idee van de RV in je kruipruimte momenteel? Heb je die gemeten, of denk je dat hij droog is?
Echt gemeten heb ik nog niet! Ik zal eens een sensor ophangen die ik heb liggen. Hij is op het moment echt stofdroog.

Gasleiding is een dingetje maar we mogen er toch vanuit gaan dat hier geen lekkages in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:34
Vooropgesteld: als je een kruipruimte hebt moet je die altijd ventileren. Daar zijn geen meerdere meningen over. Een ieder die beweert dat je niet moet ventileren praat is onzin. Er kan altijd vocht in de lucht ontstaan en dat moet altijd weg kunnen.

Maar ik begrijp dat je bodem geïsoleerd is met schuimbeton? Dan heb je dus de situatie dat als het buiten koud is en je kruipruimte dus ook koud wordt. Waar normaliter de warmere bodem de kruipruimte minder koud maakt verhindert je schuimbeton dat nu. Dus in de winter zou je kruipruimte dan kouder kunnen zijn en dat kan weer gevolgen hebben voor vocht.

Een bouwfysicus kan dat waarschijnlijk beter uitleggen. Ik snap in elk geval nooit zo waarom mensen hun bodem isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
Ze hebben niet zo zeer geïsoleerd voor warmte maar met name als vocht bestrijding. Er waren redelijk wat ventilatie gaten richting de woonruimte en de vorige bewoners vonden dit blijkbaar makkelijker dan alles dicht te maken.
Wij hebben alles wel afgesloten naar de woonruimtes toe.

Vocht instaat niet maar komt ergens vandaan getransporteerd door lucht of materiaal.

Stel nou dat er wel vocht aanwezig is maar de de ruimte zit afgesloten van de leefruimte. Is dit dan problematische?

Het is niet zo dat ik voor of tegen ventilatie ben. Het zou mooi zijn als het als een soort isolatie kan dienen maar als het niet kan ook geen probleem. Ik kan alleen niet goed de zere vinger er opleggen waarom wel of niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:34
De woning moet je inderdaad goed afsluiten van de kruipruimte. Zolang je maar ventilatieroosters in je gevel hebt die de kruipruimte in contact brengen met buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:57
D-e-n schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:28:
Vooropgesteld: als je een kruipruimte hebt moet je die altijd ventileren. Daar zijn geen meerdere meningen over. Een ieder die beweert dat je niet moet ventileren praat is onzin. Er kan altijd vocht in de lucht ontstaan en dat moet altijd weg kunnen.
Mijn kruipruimte van m’n vorige woning (2017) was anders niet geventileerd. Zat ook een waarschuwingssticker op luik naar de kruipruimte dat je er niet alleen in mocht.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
D-e-n schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:28:
Ben ik niet met je eens, als je een dichte droge ruimte hebt dan is het niet zinnig om te gaan ventileren via roosters in de voorkant en achterkant van je huis, nergens voor nodig. Loopt er een gasleiding doorheen dan moet je wel ventileren.
Vocht ontstaat niet zomaar, dat is er altijd maar onder een bepaald percentage is dat geen probleem, hooguit dat het muf ruikt als er nooit frisse lucht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
No Hands schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:25:
[...]

Ben ik niet met je eens, als je een dichte droge ruimte hebt dan is het niet zinnig om te gaan ventileren via roosters in de voorkant en achterkant van je huis, nergens voor nodig. Loopt er een gasleiding doorheen dan moet je wel ventileren.
Vocht ontstaat niet zomaar, dat is er altijd maar onder een bepaald percentage is dat geen probleem, hooguit dat het muf ruikt als er nooit frisse lucht komt.
Mijn kruipruimte is in 2 compartimenten met 2 ingangen. Dat zou betekenen dat ik 1 deel wel kan afsluiten.

Jou voorganger geeft aan dat zijn kruipruimte niet geventileerd was. Elke gasleiding komt voor zo ver ik weet binnen via de kruipruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
TimK1990 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Mijn kruipruimte is in 2 compartimenten met 2 ingangen. Dat zou betekenen dat ik 1 deel wel kan afsluiten.

Jou voorganger geeft aan dat zijn kruipruimte niet geventileerd was. Elke gasleiding komt voor zo ver ik weet binnen via de kruipruimte!
Je gasleiding kan in compartiment 1 zitten, dan blijf je die lekker ventileren.
Of koop een warmtepomp en haal die gasleiding weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

kan in een gesloten mantel zitten (moet tegenwoordig zelfs) zodat je lekkages kan ruiken in huis voordat de kruipruimte vol staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:12
[...]

Ooit eens een gedachte gehad dat mensen ook een kelder en een kruipruimte (naast elkaar) kunnen hebben en dat de gasleiding dan via de kelder binnenkomt ;)
Pagina: 1