Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:50
Ik zit met een dilemma waarbij ik mijzelf afvraag wat gunstiger en verstandiger zou zijn.

Mijn situatie:

Ik woon met 4 gezinsleden al heel wat jaartjes in een gehuurd hoekhuis. Deze woning is gebouwd in 1979 en is matig geïsoleerd. Zo zijn de ramen op de benedenverdieping allemaal wel dubbel glas maar volgens mij van de alleroudste generatie. Ook heb ik de woningbouw gevraagd of de buitenmuur spouw geïsoleerd is. Daar krijg ik geen duidelijk antwoord op. Administratie is niet waterdicht aan hun zijde denk ik, wellicht door een aantal overnames door de jaren heen.

In 2021 zijn er via de woningbouw 8 zonnepanelen geïnstalleerd met een vermogen van 365 Wp per paneel en een totaal installatie vermogen van 2920 Wp. De panelen zijn op 8 december 2021 ‘aangezet’. Mijn energiecontract loopt van september t/m augustus. Met de eindafrekening in september 2022 hebben de panelen een overschot van 21 opgeleverd. Niet veel dus maar ze hebben dan ook nog geen volledig afreken jaar gedraaid (in 2022 hebben deze panelen 3309 kWh opgewekt, ben er dus wel blij mee).

We hebben ook een HR CV ketel die gebruikt wordt voor warm water en verwarming. Om het verbruik van gas te verminderen douchen we al wat minder vaak en korter. Ook voor de afwas (geen vaatwasser, ik mag nu eenmaal graag afwassen) gebruik ik vaker een waterkoker voor heet water). Op de jongste eindafrekening (2021/2022) hadden we in totaal 889 m3 gas verbruikt. Als ik kijk naar onze huidige stand komen we daar naar verwachting nog wel onder (van start nieuw afreken jaar tot vandaag 290 m3).

Ons vast energie contract loopt dit jaar af. Doordat we nog een gunstig tarief hebben bouwen we nu een spaarpot op om daar wat mee te doen.

Nu het dilemma, wat kunnen we beter doen. Investeren in een airco (alleen woonkamer/keuken) om het gasverbruik nog verder te verminderen of plaatsen van rolluiken om een betere isolatie te krijgen (het raamoppervlak aan de voor- en achterzijde is aanzienlijk). Aangezien gehuurd gaat deze investering voor ons niet renderen althans niet in verkoopwaarde. Hopelijk kan een investering voor ons wel gaan renderen in comfort. Ik twijfel alleen in de keuze, of überhaupt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-07 22:52
Verhuizen en nog meer geld renderen geen optie? Zo zonde om geld te investeren in een huurhuis. Verhuurder geen interesse in een waarde verhogende constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
Nee, verhuizen is geen optie. Ik kan allerlei argumenten aanhalen waarom dat zo is maar ik wil hierin niet teveel in detail gaan. Laten we zeggen dat we nu eenmaal al heel lang hier wonen met veel plezier (in het huis zelf maar ook de buurt.

Ik heb gevraagd aan de woningbouw voor uitbreiding van de zonnepanelen maar ik kreeg resoluut nee op mijn verzoek. Ik verwacht geen flexibiliteit. Standaardisering lijkt de norm, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:37

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Wij hebben sinds we rolluiken hebben geïnstalleerd echt tot bijna 10graden verschil in de hele warme dagen (op de slaapkamers). Dus hebben hierna helemaal geen airco meer overwogen.

Voordeel met rolluiken is dat als ze hangen ze verder "niks" kosten, airco heeft meer onderhoudt en kost geld als ze aan staan. Dit is één reden waarom wij begonnen zijn met rolluiken.

Online kan je opzich redelijk goede deals scoren op rolluiken, dan moet je ze uiteraard wel zelf ophangen. Wij hebben een koophuis dus dit wilde wij incl garantie zo netjes mogelijk op het huis hebben, dan betaal je wel meer. Ik zou dan ook bij een huurhuis gewoon de allerbeste deal scoren online en zelf die dingen ophangen. Vermoedelijk ben je dan al voor 200 tot 2000 euro klaar (puur afhankelijk van de hoeveelheid luiken en raam groottes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:40
Hey, volgens mij doen rolluiken niet zo heel veel in de isolatie. Ze zijn niet echt luchtdicht. Als het je gaat om reductie van je gasverbruik is een kleine airco wellicht interessanter.
Ik heb de afgelopen jaren meerdere airco's geinstalleerd, deze heb ik via Ebay in Italie gekocht (3,5kW Daikin voor 4-500€) als je een installateur kunt vinden die het koudemiddel voor je wil aansluiten (moet lukken voor 150-200€) dan hoeft een airco niet heel duur te zijn. (wel ff aankopen met creditcard of paypal.. dan is de boel verzekerd mocht er iets misgaan..)

Voor de isolatie zou je ook dikke isolerende gordijnen kunnen overwegen.

Als het je gaat om het koel houden van de woning in de zomer dan zou je ook screens kunnen overwegen, voordeel: je kunt naar buiten blijven kijken en de woning wordt niet helemaal donker.

[ Voor 6% gewijzigd door mightym op 22-01-2023 08:21 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:53
Ik heb positieve ervaring met beide maar als ik moet kiezen ga ik voor de airco. Een airco geeft meer comfort: verwarmen en koelen en regelbaar tot gewenste uitkomst in plaats van dempend effect.

Een rolluik helpt in de winter praktisch niets met uitzondering van als er flink wat koude wind op de gevel en roosters valt. Maar ook dan kun je net zo goed goede gordijnen hebben.

Komt bij dat rolluiken op de begane grond aan voorgevel fors meer afbreuk doet aan de woning en wijk in verhouding tot een net aangelegde airco.

Screens hebben al een iets vriendelijkere uitstraling. Deze zijn ook meer geschikt voor gebruik bij verblijfsruimten overdag. Met rolluiken sluit je de boel af tot en kooi.

Een laatste optie voor begane grond is klassieke zonwering: uitvalscherm, markies, knikarmscherm.

Maar ik zou dus voor de airco gaan. Ook met het oog op het steeds extremere weer.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 22-01-2023 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Rolluiken doen weinig voor isolatie.

Waarom vervang je het glas niet ipv plaatsen van rolluiken? Evt door de woningbouw aan te sporen dat te doen.

Glas is helemaal zo duur niet als kozijnen nog goed zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 22-01-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:44
Ik heb nog niet de ervaring, maar van meerdere kanten hoor je dat rolluiken vooral nuttig zijn in de zomer. Een airco zal nuttiger zijn. Die is misschien ook nog verhuisbaar. Al zou ik hem laten zitten. Een rolluik alleen op de zuidkant van de begane grond zal het meest nuttig zijn.
Er worden hierboven gordijnen genoemd. Die wil ik niet ivm allergieklachten. Wij hebben isolerende rolgordijnen vlak voor onze HR++ beglazing. Aan het gasverbruik 's avonds te zien helpen die aardig.

Airco en rolluiken aan de zuidkant staan bij ons op de verlanglijst.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerardus1956 op 22-01-2023 09:06 ]

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik zou investeren in een airco. Dat gaat meer comfort - en evt gas m3 besparing - opleveren dan een rolluik.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:49
Vergeet niet dat voor beide keuzes je wellicht contact moet leggen met de woningbouw of je dit mag plaatsen.

Een split airco plaatsen betekent meestal een gat in de gevel, daar zullen ze niet happig op zijn.

Ook rolluiken betekent schroeven in gevel of kozijn en eventueel gaten in gevel voor stroomvoorziening.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03:32

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

mightym schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:20:
volgens mij doen rolluiken niet zo heel veel in de isolatie. Ze zijn niet echt luchtdicht. Als het je gaat om reductie van je gasverbruik is een kleine airco wellicht interessanter.
Wij hebben vrij recent rolluiken laten plaatsen i.v.m. de temperatuur zomers (tussen de 30 en 37 graden binnen (!)). Wij hadden navraag gedaan of de rolluiken ook wat hielpen tegen de kou in de winter. Wat wij begrepen van diverse installateurs is dat er een soort luchtzak gevormd wordt (tussen het raam en de rolluik) wat een isolerende werking zou hebben. Wij hebben ook nog enkele oud-dubbelglas ramen dus elke isolerende werking had welkom gezijn.

Mijn ervaring tot nu toe? De temperatuur blijft beter hangen in huis met de rolluiken dan hiervoor. Daarnaast is de hoeveelheid condens aan de binnenkant ook een stuk minder geworden. Dat kan natuurlijk toevallig zijn, maar het valt wel op ;-).
Cyriel85 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:20:
Ook rolluiken betekent schroeven in gevel of kozijn en eventueel gaten in gevel voor stroomvoorziening.
Diverse offertes opvragen. Wij hebben op de beneden verdieping alles op solar (hierdoor zijn extra gaten naar binnen niet noodzakelijk). Meer prijs per rolluik was €100 ~ €150. De overige hebben wij handbediend gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
CT schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:08:
Wij hebben sinds we rolluiken hebben geïnstalleerd echt tot bijna 10graden verschil in de hele warme dagen (op de slaapkamers). Dus hebben hierna helemaal geen airco meer overwogen.

Voordeel met rolluiken is dat als ze hangen ze verder "niks" kosten, airco heeft meer onderhoudt en kost geld als ze aan staan. Dit is één reden waarom wij begonnen zijn met rolluiken.
Goed argument en zelf er nog niet zo naar gekeken. Eenmalige kosten klinkt interessanter dan terugkerende kosten. Bij ons gaat het voornamelijk om de isolerende waarde in de winter en alleen voor de benedenverdieping. Wat is je ervaring hiermee?
mightym schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:20:
Hey, volgens mij doen rolluiken niet zo heel veel in de isolatie. Ze zijn niet echt luchtdicht. Als het je gaat om reductie van je gasverbruik is een kleine airco wellicht interessanter.
Ik heb de afgelopen jaren meerdere airco's geinstalleerd, deze heb ik via Ebay in Italie gekocht (3,5kW Daikin voor 4-500€) als je een installateur kunt vinden die het koudemiddel voor je wil aansluiten (moet lukken voor 150-200€) dan hoeft een airco niet heel duur te zijn. (wel ff aankopen met creditcard of paypal.. dan is de boel verzekerd mocht er iets misgaan..)

Voor de isolatie zou je ook dikke isolerende gordijnen kunnen overwegen.
Dank voor je advies, ik denk niet dat vrouwlief in is voor allerlei constructies in deze aard. Het liefst leggen we alles neer bij 1 eindverantwoordelijke. We hebben al aardig dikke gordijnen hangen al kan dat wellicht altijd beter/dikker.
Rukapul schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:56:
Ik heb positieve ervaring met beide maar als ik moet kiezen ga ik voor de airco.

Komt bij dat rolluiken op de begane grond aan voorgevel fors meer afbreuk doet aan de woning en wijk in verhouding tot een net aangelegde airco.

Een laatste optie voor begane grond is klassieke zonwering: uitvalscherm, markies, knikarmscherm.

Maar ik zou dus voor de airco gaan. Ook met het oog op het steeds extremere weer.
Voor ons geldt de isolerende factor met name voor in de winter. De temperatuur kan wat mij betreft niet snel genoeg richting de dubbele cijfers. We hebben vorig jaar al een nieuw zonnescherm besteld die hoogstwaarschijnlijk volgende maand geïnstalleerd zal gaan worden. Deze wordt met name ingezet als de temperatuur echt boven de 30 graden gaat uitkomen en de inval van de zon lastig gaat worden ivm thuiswerk plek.
Sethro schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:00:
Rolluiken doen weinig voor isolatie.

Waarom vervang je het glas niet ipv plaatsen van rolluiken? Evt door de woningbouw aan te sporen dat te doen.

Glas is helemaal zo duur niet als kozijnen nog goed zijn.
Zoals gezegd zal de woningbouw naar alle waarschijnlijkheid niet hierin meegaan. Standaardisatie is de norm. Als ze het voor mij gaan doen moeten ze ook de hele wijk aanpakken.
Hmm, goede tip. Neem ik ook in overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Crawl NL schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:31:
Zoals gezegd zal de woningbouw naar alle waarschijnlijkheid niet hierin meegaan. Standaardisatie is de norm. Als ze het voor mij gaan doen moeten ze ook de hele wijk aanpakken.
Dan regel je dit toch gewoon zelf? Goedkoper dan rolluiken en veel meer winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
Cyriel85 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:20:
Vergeet niet dat voor beide keuzes je wellicht contact moet leggen met de woningbouw of je dit mag plaatsen.

Een split airco plaatsen betekent meestal een gat in de gevel, daar zullen ze niet happig op zijn.

Zeker, dat klopt al zijn ze over het algemeen wel soepeler geworden hierin zolang het ze zelf maar geen geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
Sethro schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:32:
[...]

Okay, nu schep je voor mij ineens nieuwe inzichten. Laat ik dit nu nog nooit overwogen hebben…Stom hé

Top tip en ga hier serieus over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:53
Gerardus1956 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:05:

Er worden hierboven gordijnen genoemd. Die wil ik niet ivm allergieklachten. Wij hebben isolerende rolgordijnen vlak voor onze HR++ beglazing. Aan het gasverbruik 's avonds te zien helpen die aardig.
Gordijnen zijn en verzamelterm :) ik heb dezelfde ervaring met isolerende plissegordijnen. Haalt de hele koudeval weg van het HR++ glas.
Nemean schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Wat wij begrepen van diverse installateurs is dat er een soort luchtzak gevormd wordt (tussen het raam en de rolluik) wat een isolerende werking zou hebben.
Technisch gezien is dat een leugen m.i. Een rolluik vormt geen isolerende luchtzak. De resterende uitwisseling van lucht voor en achter is daarvoor typisch veel te groot. Afsluitende montage wordt praktisch niet gedaan voor zover al mogelijk (je kunt zelf wel afwerking verbeteren met tochtband etc).

De werking in de winter komt doordat er wel veel minder koude lucht langs de ramen kan stromen. Daardoor wordt er minder warmte afgevoerd van het glas en zal de temperatuur daarvan ook hoger blijven. Ergo minder condens en een beperkte mate van energiebesparing.
Mijn ervaring tot nu toe? De temperatuur blijft beter hangen in huis met de rolluiken dan hiervoor. Daarnaast is de hoeveelheid condens aan de binnenkant ook een stuk minder geworden. Dat kan natuurlijk toevallig zijn, maar het valt wel op ;-).
Zie hierboven. Er is wel een effect maar op basis van een ander principe en relatief beperkt. (Je kunt het met recht geen isolerende maatregel noemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:44

ericplan

5180 Wp PV

Is het kopen van je eigen huurwoning een optie? Veel woningbouwverenigingen hebben best aantrekkelijke aanbiedingen. Dan kan je daarna zelf beslissen hoe je verder isoleert.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
Sethro schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:32:
[...]

Als je zeker weet dat je geen verhuisplannen hebt is dat te overwegen. Als de woningbouw het doet krijg je namelijk een huurverhoging. Wel opletten dat ze dat later niets alsnog gaan berekenen of willen plaatsen. Dus zorgen dat het goed op papier staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Rukapul schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:46:

[...]

Technisch gezien is dat een leugen m.i. Een rolluik vormt geen isolerende luchtzak. De resterende uitwisseling van lucht voor en achter is daarvoor typisch veel te groot. Afsluitende montage wordt praktisch niet gedaan voor zover al mogelijk (je kunt zelf wel afwerking verbeteren met tochtband etc).

De werking in de winter komt doordat er wel veel minder koude lucht langs de ramen kan stromen. Daardoor wordt er minder warmte afgevoerd van het glas en zal de temperatuur daarvan ook hoger blijven. Ergo minder condens en een beperkte mate van energiebesparing.
Klopt wat hier staat. Aanvullend kun je nog zeggen dat het wel werkt tegen de stralingswarmte. Het werkt dan in principe net zo als rolgordijnen aan de binnenkant.

Ik zie trouwens veel rolluiken hier in de omgeving die op de muren zijn geplaatst. Dan is de luchtspouw wel heel dik en dicht echt niet af. Zou het plaatsen op de dag van het kozijn niet veel beter isoleren?
Lijkt mij ook veel mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 17:29

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

Goed argument en zelf er nog niet zo naar gekeken. Eenmalige kosten klinkt interessanter dan terugkerende kosten. Bij ons gaat het voornamelijk om de isolerende waarde in de winter en alleen voor de benedenverdieping. Wat is je ervaring hiermee?
Zoals eerder hier aangehaald; rolluiken heb je in de winter zeer weinig aan wat betreft isolerende werking. Uiteraard werkt het wel iets met als de (koude) wind erop staat, maar qua isolatie is het minimaal. Ik zie hier soms 5 tot 10 graden verschil tussen rolluiken open en dicht als de wind erop staat, maar gevoelsmatig heeft het niet zoveel effect, dikke gordijnen heb je meer aan. Rolluiken in de zomer zijn veel efficiënter, al zijn screens wat fijner als het alleen voor zonlicht tegen te houden is, je kan dan ook nog naar buiten kijken.

Airco (icm zonnepanelen en overschot) is veel verstandiger om extra te verwarmen, zolang de saldering er nog is ben je spekkoper. Onderhoud is minimaal, binnen unit(s) elke maand even de stoffilter schoonmaken en 1 of 2 x per jaar de buitenunit schoonspuiten, en evt. de binnenunit met reinigingsfoam. Klusje wat je heel gemakkelijk zelf kan.

Ik heb hier bij elke slaapkamer raam rolluiken en bij de schuipuien op het zuid-westen screens. Daarnaast verwarm/koel ik het hele huis met airco units, gas is hier de deur uit.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@Crawl NL ik heb beide in m'n huurhuis. 3 rolluiken overgenomen van vorige bewoner (1W 1N 1O, rest groene klapluiken), en een airco in wk/keuken.
Zo blij met die airco! Bespaart een pak gas en de koeling is ook leuk. Was wel een ontzettend gedoe met wb en vooral gemeente, en ook duur, maar zo blij mee 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:37

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

[...]

Ja zoals al meermaals gezegd nu, in de winter merk ik niet veel verschil, maar ons huis is dan ook al optimaal geïsoleerd dus wij gebruiken de rolluiken louter en alleen in de zomer om normaal te kunnen slapen en geen extra airco kosten te hebben.

Voor de winter zijn we nu bezig met zonnepanelen+warmtepomp etc. standaard geneuzel bij koophuizen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-07 12:03
Ik woon ook in een huurhuis met dubbel glas van ruim 30 jaar oud.
Voor de ramen waar de meeste kou vanaf komt heb ik plexiglas geplaatst en dat werkt perfect.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81uly1cf_Z3QKkthW_ZK3E7Mk6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2oKBiDLl7qTV7EnRxVquzss.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cq0giq7PZdf2F9NLKaRTIuAsStU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcnSBkpIl4TMVNON6SdNd5Qi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_tiAE5yKIYb-VWvwS6vseHye7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUH3bNMmb2tlv7x5jscbeaVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
ericplan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:49:
Is het kopen van je eigen huurwoning een optie? Veel woningbouwverenigingen hebben best aantrekkelijke aanbiedingen. Dan kan je daarna zelf beslissen hoe je verder isoleert.
Is in het verleden al eens gevraagd maar was geen optie helaas.
Gerardus1956 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:03:
[...]Als je zeker weet dat je geen verhuisplannen hebt is dat te overwegen. Als de woningbouw het doet krijg je namelijk een huurverhoging. Wel opletten dat ze dat later niets alsnog gaan berekenen of willen plaatsen. Dus zorgen dat het goed op papier staat.
Ik hoop dat ik hier mag blijven wonen tot mijn laatste snik ;) Uiteraard ben ik me ervan bewust dat mocht het tot zoiets komen dit zwart op wit moet komen te staan.
The Wizard schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Airco (icm zonnepanelen en overschot) is veel verstandiger om extra te verwarmen, zolang de saldering er nog is ben je spekkoper. Onderhoud is minimaal, binnen unit(s) elke maand even de stoffilter schoonmaken en 1 of 2 x per jaar de buitenunit schoonspuiten, en evt. de binnenunit met reinigingsfoam. Klusje wat je heel gemakkelijk zelf kan.

Ik heb hier bij elke slaapkamer raam rolluiken en bij de schuipuien op het zuid-westen screens. Daarnaast verwarm/koel ik het hele huis met airco units, gas is hier de deur uit.
Helemaal van het gas af is niet mijn intentie. Wellicht komt de woningbouw in de aankomende jaren ook nog met aanpassingen/verassingen. Dit weet ik niet. Ik heb dit overigens wel gevraagd alleen geen helder antwoord ontvangen. Mijn inziens ligt er nog geen duidelijk plan klaar voor mijn wijk/buurt.

We zijn nu wat euro’s aan de kant aan het leggen om zelf wat actie te ondernemen. Is dat een risico? Wellicht wel ja, misschien komen ze na mijn eigen investering ook met een soortgelijke maatregel. Het voordeel is dat er bij een eigen investering geen huurverhoging komt kijken.

Enfin, ik wil zelf wat investeren/uitgeven (2/3k) waarbij het met name draait om comfort. Ik heb een broertje dood aan terugverdientijd of verlies in valuta. Ik leef nu en ben al aardig ‘over de helft’ ;)

Desalniettemin wil ik de beslissing om te investeren weloverwogen nemen.

Nog open:
- Airco
- Zelf HR+++ laten plaatsen
- Isolerende rolgordijnen

Vandaag op een klein kiertje gezet:
- Rolluiken
- Voorzet plexiglas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shibal
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-03 16:43
Airco, dubbel plezier van. Verwarmen en koelen.

Bovendien makkelijker mee te verhuizen, mocht dat ooit eens te sprake komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kheijtink
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-10-2023
Houdt er rekening mee dat bij voorzet ramen de kans groot is op Condens tussen de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:38
Shibal schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:01:
Airco, dubbel plezier van. Verwarmen en koelen.

Bovendien makkelijker mee te verhuizen, mocht dat ooit eens te sprake komen.
Alleen dat gat in de muur is lastig te verhuizen (split unit). En hoe de woningstichting daar tegen aan kijkt zou ik als huurder wel eerst even goed overleggen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:47

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een investeringen in een huis wat niet van jezelf is.

Zou er persoonlijk niet aan beginnen.

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 27-10-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
En gat door de gevel is toch goed dicht te maken? Als je bij verhuizing het netjes achterlaat lijkt t me geen probleem. Evt zou de volgende bewoner de airco over kunnen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:17
Airco doet klimaatbeheersing, rolluiken geeft verkoeling in de zonder (tot 2c ongeveer) en de winter doet het amper iets.

Een airco is ook een warmtepomp die je kan gebruiken in de winter om mee te (bij)verwarmen.

Glas vervangen doet meer dan rolluiken.
Dubbelglas zegt niks zolang u waarde en leeftijd onbekend is, glas van meer dan 30 jaar oud kan vergelijkbaar zijn met enkelglas.

Bedenk ook als de rolluiken dicht zijn je in een donker hok zit, en vaak bedekken ze ook nog je ventilatieroosters.

Wil je raambekleding kijk dan naar plissegordijnen ipv rolgordijnen, die isoleren aardig in de winter.

[ Voor 118% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2023 12:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:17
The-Source schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

Alleen dat gat in de muur is lastig te verhuizen (split unit). En hoe de woningstichting daar tegen aan kijkt zou ik als huurder wel eerst even goed overleggen.
Dat kan simpel weer dichtgemaakt worden.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1