Toon posts:

Unifi Aggregation switch met nas koppelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-01 10:12
Mijn vraag

Ben de laatste hand aan het leggen op een gedeeltelijke 10gbe upgrade van mijn thuis netwerk.
De vraag is of dit alles plug en play gaat werken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
heb nu een UDM-pro en wil hier een aggregation switch aan toe voegen waar ik voorlopig mijn NAS (Synology RS818+), pc en vriendin haar pc aan will koppelen.
Beide computers zouden we ASUS XG-C100C willen gebruiken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Heb meerdere ideeën:

In de NAS zou een Intel X520 10gbe out of the box werken maar daar houd de informatie eigenlijk op. Idee was om de Unifi DAC te gebruiken tussen aggregation switch en de NAS (waar de Intel kaart komt), DAC tussen aggregation switch en de UDM en een SFP+ to 10GbE RJ45 Transceiver Module voor naar de computers.

Ander idee is duurder namelijk een Intel X540 (T1/T2) (of Synology E10G18-T1) en voor de rest SFP+ to 10GbE RJ45 Transceiver Module gebruiken. Dit zou de duurdere optie zijn maar lijkt wel makkelijkste.

De eerste optie zou 2 tranciever modules schelen door de 2x DAC.

Alvast dank voor advies

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb Crucial Ballistix 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I

Beste antwoord (via Richo999 op 23-01-2023 14:33)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-01 11:21
Ik heb de Unifi Aggregation Switch met 10G aangesloten op mijn NAS DS1621+.
Ik gebruik een Mellanox ConnectX-3 netwerkkaart, zowel in de NAS als in mijn PC.
Aan de switch kant gebruik ik Unifi transceivers.
Aan de PC en NAS kant gebruik ik transceivers bedoeld voor Mellanox.
Ik gebruik glaskabels Multimode OM4 met LC connector (die roze kabels).
Voor korte afstanden (tot 5 meter) zou je ook een DAC kabel moeten kunnen gebruiken.
Echter, ik had wat meer lengte nodig.

Ik zou koper / RJ45 mijden op 10G ivm het hoge stroomverbruik.
De Unifi Aggregation switch heeft ook een maximum van (ik dacht) 4 poorten op RJ45 10G, ivm het hoge stroomverbruik.
Gewoon niet doen.
Gebruik DAC voor korte afstanden en glas voor lange afstanden.

Kwa snelheidswinst.... 10G is sneller dan 1G en je haalt ook werkelijk snelheden hoger dan 1G.
Maar.... in mijn setup kom ik nog niet veel hoger dan 2 a 3 Gbps.
Waarschijnlijk omdat ik maar 2 HDDs in de NAS heb zitten.
Ik ben van 4x8TB naar 2x16TB gegaan om stroomkosten te besparen, maar hierdoor loopt wel de bandbreedte / maximale snelheid terug.

Aan de andere kant: je bent tweaker en moet gewoon eens een keer 10G gaan installeren, toch? :)
Ik heb er veel van geleerd en absoluut geen spijt van mijn keuze :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Transceivers zijn duurder dan DAC kabels, als je uitgaat van de officiële Ubiquiti transceivers.
Mijn idee zou dan ook zijn om zoveel mogelijk zonder conversie aan te sluiten.
Die rj45 transceivers lusten ook best wat energie en worden flink warm, dus daar wil je er niet te veel
van bij elkaar hebben, dan had je beter een 10GbaseT switch kunnen nemen :)

I reject your reality and substitute my own

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:52
Richo999 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 02:52:
Mijn vraag

Ben de laatste hand aan het leggen op een gedeeltelijke 10gbe upgrade van mijn thuis netwerk.
De vraag is of dit alles plug en play gaat werken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
heb nu een UDM-pro en wil hier een aggregation switch aan toe voegen waar ik voorlopig mijn NAS (Synology RS818+), pc en vriendin haar pc aan will koppelen.
Beide computers zouden we ASUS XG-C100C willen gebruiken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Heb meerdere ideeën:

In de NAS zou een Intel X520 10gbe out of the box werken maar daar houd de informatie eigenlijk op. Idee was om de Unifi DAC te gebruiken tussen aggregation switch en de NAS (waar de Intel kaart komt), DAC tussen aggregation switch en de UDM en een SFP+ to 10GbE RJ45 Transceiver Module voor naar de computers.

Ander idee is duurder namelijk een Intel X540 (T1/T2) (of Synology E10G18-T1) en voor de rest SFP+ to 10GbE RJ45 Transceiver Module gebruiken. Dit zou de duurdere optie zijn maar lijkt wel makkelijkste.

De eerste optie zou 2 tranciever modules schelen door de 2x DAC.

Alvast dank voor advies
DAC werkt heel goed en is betrekkelijk goedkoop. Eventueel zou je nog glas SFP+ kunnen overwegen. Die zijn volgens mij ook goedkoper dan de SFP+ => 10GbE RJ45. Maar DAC zou ik als eerste nemen.

Hou er eventueel rekening mee, dat de SFP+ => 10GbE RJ45 vaak CAT6a kabels officieel nodig hebben en over minder lange afstand gebruikt kunnen worden.

Ik heb zelf ook dit draaien ivm CAT6 kabels, maar officieel is dit niet ondersteund.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Rolfie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Hou er eventueel rekening mee, dat de SFP+ => 10GbE RJ45 vaak CAT6a kabels officieel nodig hebben en over minder lange afstand gebruikt kunnen worden.

Ik heb zelf ook dit draaien ivm CAT6 kabels, maar officieel is dit niet ondersteund.
Hier idem. 20m goede kwaliteit cat6 en 10G gaat stabiel. Over goedkope dunne kabel en meer wordt het een lastig verhaal. Met de huidige prijzen zou ik daar ook 6a voor nemen.

I reject your reality and substitute my own

• Richo999
nelizmastr schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:44:
Transceivers zijn duurder dan DAC kabels, als je uitgaat van de officiële Ubiquiti transceivers.
Mijn idee zou dan ook zijn om zoveel mogelijk zonder conversie aan te sluiten.
Die rj45 transceivers lusten ook best wat energie en worden flink warm, dus daar wil je er niet te veel
van bij elkaar hebben, dan had je beter een 10GbaseT switch kunnen nemen :)
Onderstaand is huidige opstelling, heb ook nog niets gekocht gezien ik nog niet overtuigd was van wat ik exact wilde.

10GB switch vind ik toch nog erg wat aan de prijs op dit moment vooral gezien het aantal poorten dat ik nodig heb (/dan wel aangesloten zijn :9 ) en ook nog 6 poorten POE+ nodig heb. DAC was ook mijn uitgangspunt gezien de prijs maar weet niet of die Intel kaartjes of synology kaartjes die dingen zomaar slikken.
DAC 10GB (sowieso 2x)
Tranciever 10Gb kopper (ook 2x nodig om de computers aan te sluiten, beide computers hebben CAT6A liggen)
2x 10 GB NIC (Asus leek me de beste optie, want allebei onze computers hebben Asus plaatjes en ze zijn de goedkoopste 10 GB NIC)
quote: Rolfie
het hele huis is op dit moment reeds bekabeld met Cat6A (enkele kabel is nog Cat6), alleen in de patchkast zelf zit ik met Cat6 slimlines, gezien die allemaal 15 cm zijn voorzie ik daar geen problemen.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb Crucial Ballistix 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat wil je bereiken en waarvoor heb 10Gb data transfer nodig? Je leest toch vooral ook vaak dat het tegenvalt. Vaak wil online video bewerken toch niet echt lekker werken en kan je beter de bestanden lokaal hebben staan. Voor andere zaken is 1 Gb vaak meer dan genoeg en heeft het ook met werkplanning te maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:32
Je kunt die Nas net zo goed met twee(of meer) 1Gbps poorten in bijvoorbeeld een LACP aansluiten op je router.

10Gbps zul je waarschijnlijk nooit echt gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Richo999
Ben(V) schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:30:
Je kunt die Nas net zo goed met twee(of meer) 1Gbps poorten in bijvoorbeeld een LACP aansluiten op je router.

10Gbps zul je waarschijnlijk nooit echt gebruiken.
dit zou mogelijk zijn vanuit de switch maar de UDM ondersteund dit niet, eerst kon je dit wel instellen via controller waarna beide poorten gedropped werden (reeds geprobeerd, was een frustrerend uurtje voordat ik daar achter kwam). Heb nu LACP lopen vanuit switch naar NAS, als ik deze vergroot en dezelfde LACP moet uitrollen richting beide PC's heb ik te weinig poorten (Vriendin heeft maar 1 kabel liggen en ik heb zelf 2 kabels liggen). De UDM-pro heeft tevens ook maar een backplane van 3,5 Gbs op koper, die trek je dus al vrij snel dicht.

bovenste is UDM-PRO en onderste is de Switch.

[Voor 23% gewijzigd door Richo999 op 22-01-2023 17:09]

• Ben(V)
Meerdere poorten naar hetzelfde device heeft geen zin bij een lacp, dan wordt er toch maar een gelijktijdig gebruikt.
Wel kun je in een Synology Nas een bond instellen als dat Udm ding geen lacp aankan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Frogmen
  • Niet online
Jij hebt het over 2 gebruikers die een 3,5 Gbs backplane dichtzouden trekken. Heb je die wel eens in de praktijk geprobeerd of ben je in de praktijk al eens op grote problemen gestuit?
Persoonlijk ben ik steeds meer van mening dat 10 Gb verbindingen nuttig zijn binnen bedrijven backplane tussen switches dus voor je core binnen een kantoorgebouw of tussen servers. Een NAS voor thuis heeft teveel andere bottlenecks om het echt te kunnen gebruiken. Het vraagt echt een compleet goed netwerk plan om het te laten werken.
@Richo999 Maak eens een netwerk tekening van wat je nu eigenlijk wil bereiken en hoe. Maakt vaak heel veel duidelijk en haalt knelpunten naar voren.

[Voor 12% gewijzigd door Frogmen op 23-01-2023 10:34]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Richo999
Frogmen schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:32:
Jij hebt het over 2 gebruikers die een 3,5 Gbs backplane dichtzouden trekken. Heb je die wel eens in de praktijk geprobeerd of ben je in de praktijk al eens op grote problemen gestuit?
Persoonlijk ben ik steeds meer van mening dat 10 Gb verbindingen nuttig zijn binnen bedrijven backplane tussen switches dus voor je core binnen een kantoorgebouw of tussen servers. Een NAS voor thuis heeft teveel andere bottlenecks om het echt te kunnen gebruiken. Het vraagt echt een compleet goed netwerk plan om het te laten werken.
@Richo999 Maak eens een netwerk tekening van wat je nu eigenlijk wil bereiken en hoe. Maakt vaak heel veel duidelijk en haalt knelpunten naar voren.
Knelpunten? Heb duidelijk uitgelegd wat mijn intentie en daar een vraag bij gesteld.

Zwarte omkaderde is relevante huidige opstelling en grijs omkaderde is nieuwe opstelling.
Bovenstaande is het idee, dat komt erop neer dat ik intern netwerk verkeer ga opdelen in 10Gb en 1gb. Voorlopig zitten dan dus de computers en de NAS op op 10gb dmv de aggregation switch welke dan direct verbonden is met de UDM.
Daarnaast heeft de nas hierna de bottleneck van de HDD, maar dat is even losstaand van de huidige vraag. Das ook zo opgelost dmv of caching of ssd erin.
Sidenote, kom nu af van diy 5 gb dmv USB naar ethernet maar dat was gelimiteerd voor 1 computer en bottlenecked door USB limit.

De vraag is uiteindelijk of de NIC die ik wil gebruiken in de NAS feilloos samen werkt met de Unifi DAC dan wel de trancievers van Unifi.

[Voor 10% gewijzigd door Richo999 op 23-01-2023 12:48]

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:26
Ik zou echt hoe dan ook weg blijven van SFP+ RJ45 (10Gbit) modules. Buiten dat ze inderdaad zoals vermeld door @nelizmastr warm worden werken ze vaak ook dramatisch.. Deze worden warm omdat ze veel vermogen (ver)eisen van de SFP poorten en deze kan niet altijd geleverd worden door een switch. Ik gebruik een soort gelijke opstelling als jij en heb mijn SFP+ 10Gbit RJ45 transceivers letterlijk in de prullenbak gegooid en een 10Gbit media converter gekocht om dit probleem op te lossen.

Dan een punt, de Intel kaarten kunnen nog wel eens erg kieskeurig zijn met DAC/Transceivers.
Mijn advies Sluit je NAS aan met (multimode) glas, ik neem aan dat deze bij/naast je switches staan.
bij fs.com kost een tranceiver 25 euro p/s en deze kun je bestellen op basis van compatibility.
(Setje Intel en Ubiquiti). Kosten van een patch cable zijn te verwaarlozen.

Dan je PC's tja..Je zou SFP+ RJ45 transceivers kunnen proberen, ik zou wel even navraag doen bij de fabrikant en de officiele transceivers bestellen en zeker weten dat de bekabeling 100% in orde is.

• Frogmen
  • Niet online
Ik verwacht dat je teleurgesteld gaat worden in de performance van je NAS en dat je die 10Gb verbinding niet kan benutten. Verder zou ik het als je het toch wilt houden bij een Unifi switch flex XG die 10Gb over koper doet en in de NAS een SFP RJ45 module.
Ben eerlijk nieuwsgierig naar de performance van het eindresultaat en je ervaring ermee, want die heb ik zelf niet direct.

• Ben(V)
Ik zou voor die Nas in ieder geval iets uit deze lijst nemen en niet zo maar een willekeurig kaart.
https://www.synology.com/..._cards&p=1&change_log_p=1

En verder gewoon koper nemen en niet gaan proberen Dac kabels en sfp's te matchen daar zitten te veel mogelijkheden tot incompatibiliteit in plus dat sfp's echte stroomvreters zijn.

[Voor 36% gewijzigd door Ben(V) op 23-01-2023 13:23]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• GarBaGe
Ik heb de Unifi Aggregation Switch met 10G aangesloten op mijn NAS DS1621+.
Ik gebruik een Mellanox ConnectX-3 netwerkkaart, zowel in de NAS als in mijn PC.
Aan de switch kant gebruik ik Unifi transceivers.
Aan de PC en NAS kant gebruik ik transceivers bedoeld voor Mellanox.
Ik gebruik glaskabels Multimode OM4 met LC connector (die roze kabels).
Voor korte afstanden (tot 5 meter) zou je ook een DAC kabel moeten kunnen gebruiken.
Echter, ik had wat meer lengte nodig.

Ik zou koper / RJ45 mijden op 10G ivm het hoge stroomverbruik.
De Unifi Aggregation switch heeft ook een maximum van (ik dacht) 4 poorten op RJ45 10G, ivm het hoge stroomverbruik.
Gewoon niet doen.
Gebruik DAC voor korte afstanden en glas voor lange afstanden.

Kwa snelheidswinst.... 10G is sneller dan 1G en je haalt ook werkelijk snelheden hoger dan 1G.
Maar.... in mijn setup kom ik nog niet veel hoger dan 2 a 3 Gbps.
Waarschijnlijk omdat ik maar 2 HDDs in de NAS heb zitten.
Ik ben van 4x8TB naar 2x16TB gegaan om stroomkosten te besparen, maar hierdoor loopt wel de bandbreedte / maximale snelheid terug.

Aan de andere kant: je bent tweaker en moet gewoon eens een keer 10G gaan installeren, toch? :)
Ik heb er veel van geleerd en absoluut geen spijt van mijn keuze :)

• Ben(V)
Sfp's vreten veel meer stroom dan koper.
Het licht moet eerst omgezet worden in elektrische signalen (in koper dus) dat vreet stroom en daarna is het verbruik hetzelfde als direct koper, dus in totaal veel hoger.

Alleen als je 10Gb over koper met lange kabels gaat doen gaat het meer stroom verbruiken, dan komt het in de buurt van een sfp.

• GarBaGe
Ben(V) schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:45:
Sfp's vreten veel meer stroom dan koper.
Het licht moet eerst omgezet worden in elektrische signalen (in koper dus) dat vreet stroom en daarna is het verbruik hetzelfde als direct koper, dus in totaal veel hoger.

Alleen als je 10Gb over koper met lange kabels gaat doen gaat het meer stroom verbruiken, dan komt het in de buurt van een sfp.
Is dat zo?

Mijn SFP+ 10G glas transceivers zitten rond de 1W per poort.
Op RJ45 koper 10G zit je rond de 2-3W per poort.

Ik kan me voorstellen dat SFP op 1G niet veel zuiniger is dan 10G.
Maar is RJ45 koper op 1G dan echt nog zo veel zuiniger dan SFP op glas?
De codering is over RJ45 is veel complexer, wegens de ader paren en de noise cancelling, terwijl de codering over glas heel simpel is: 1 ader zenden, 1 ader ontvangen.

• Ben(V)
Dat signaal van het glas moet net zo goed omgezet worden en dat is nog veel complexer.
Een switch werkt intern alleen met koper, optische switches kennen we nog niet.

• GarBaGe
Ben(V) schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:07:
Dat signaal van het glas moet net zo goed omgezet worden en dat is nog veel complexer.
Een switch werkt intern alleen met koper, optische switches kennen we nog niet.
Snap ik, maar het ging me om je claim: "Sfp's vreten veel meer stroom dan koper."

Ik ben dus wel benieuwd naar stroomverbruik van koper vs glas op zowel 1G als 10G.
Als ik hier kijk: https://www.cisco.com/c/e...data_sheet_c78-455693.pdf
Lees ik dat een Cisco 10GBASE-T (RJ45 koper) op 10G maximaal 2.5W verbruikt.
En diezelfde module verbruikt op 1G maximaal 1W.
Als ik hier kijk: https://community.fs.com/...-data-center-cabling.html
Dan lees ik dat een SFP+ (glas 10G) gemiddeld ongeveer 0.7W verbruikt.
Ik ga er vanuit dat SFP (glas 1G) niet meer verbruikt dan SFP+ (glas 10G).

Als ik dat in een tabelletje zeg:
RJ45 koper 1G: 1W
RJ45 koper 10G: 2.5W
SFP glas 1G: 0.7W
SFP+ glas 10G: 0.7W

Dan ben ik het niet met je eens dat glas meer verbruikt dan koper (ondanks het omzetten van elektrisch naar optisch en terug).
Op 1G snelheden is het verbruik voor glas en koper min of meer hetzelfde.
Op 10G snelheden is koper duidelijk in het nadeel.

• Richo999
Bij Dac kabels van Unifi is dat al niet de moeite, koper gaat tot 20m op 10gb en pas vanaf 30m word het mm glas. Prijsverschil is dan ook €35, bij 1,7Wh en €0,40 per kWh duurt het 5 jaar en 319 dagen voordat glas goedkoper per sfp (en ik zit met 30m kabel ipv 1m.
Dergelijke vergelijking kan je maken bij trancievers.

Kogel is door de kerk, heb gekozen voor Synology kaartje met rj45 en de rest trancievers koper voor agg switch. Makkelijkste en goedkoopste.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee