Schuifdeur beter afsluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-07 17:17
Hallo,

Ik heb recent een huis gekocht waar een schuifdeur zit tussen de hal en woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOhGX0wwzORvybRQoSHv7o28ew4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHe6b1i1Wsz9KsOrK7SMrC7u.jpg?f=fotoalbum_large

Echter sluit de schuifdeur niet goed als zoals je ziet in de foto de stop van de schuifdeur kan misschien nog iets verder maar de deur komt redelijk snel tegen de opstaande stenen plint aan.

Zoals op de foto te zien is zit er ook een flinke kier tussen de deur en de muur. Hier komt redelijk wat kou doorheen. Heeft iemand misschien een idee om dit beter af te sluite

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lat tegen de muur aan?
Deur verlengen met een stuk hout?

[ Voor 45% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2023 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Hoekje uit deur of plint slijpen. Voor een tochstrip lijkt dit gat me té groot.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
SkiFan schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:05:
Hoekje uit deur of plint slijpen. Voor een tochstrip lijkt dit gat me té groot.
Zat ik ook aan te denken. Alleen dan blijft er nogsteeds een kier van de dikte van de plint ongeveer over dus dat is de k ik nogsteeds 1 cm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-07 07:35
Lat op of muur of deur zetten. Eventueel geleider op de vloer plaatsen - zonder dat gaat ie sowieso nooit lekker sluiten als je geen tocht wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndyJNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-07 17:03
Alles wat er is te zien op deze foto is dat het prutswerk is om een huis snel te verkopen. Het lijkt netjes vanaf een afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
AndyJNL schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:27:
Alles wat er is te zien op deze foto is dat het prutswerk is om een huis snel te verkopen. Het lijkt netjes vanaf een afstand.
Dat weet ik niet. De bewoners hebben er 3 jaar zo zelf in gewoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyJNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-07 17:03
sgouman schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:32:
[...]

Dat weet ik niet. De bewoners hebben er 3 jaar zo zelf in gewoond.
Ok. Dan was het waarschijnlijk gewoon prutswerk. Wat heeft hobby bob nog meer in het huis gedaan?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
AndyJNL schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:27:
Haha, hoeveel vooroordelen kun jij in een zin kwijt :+

@sgouman dit is inherent aan het type schuifdeur. Ik heb ook zoiets, is lastig fatsoenlijk te krijgen. Hiervoor inbouw schuifdeuren gehad, die kun je praktisch onzichtbaar afwerken met vegers e.d.
De enige optie is gaan prutsen met frezen, latjes, stripjes, hoekjes etc.
Een schuifdeur heeft ook ruimte nodig om te schuiven. Het hangt dan echt af van wat jij nog acceptabel vindt.

Ik zie weinig deurstijl, stenen plinten, grote tegels, groot contrast tussen deur en de rest. Dat maakt het lastig om iets te bedenken wat wegvalt of past bij wat er nu zit. Mooier gaat dit nooit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheGhostInc schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:04:
[...]

Mooier gaat dit nooit worden.
Dat ligt een beetje aan je houtbewerkingsskills.
Ik zou het best netjes krijgen. Plint weg, houten kozijn/koof eromheen en de deur een beetje uitvullen. Denk dat dat er mooier uit ziet dan de huidige staat.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Vervangen door normale deur en kozijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:11:
Ik zou het best netjes krijgen. Plint weg, houten kozijn/koof eromheen en de deur een beetje uitvullen. Denk dat dat er mooier uit ziet dan de huidige staat.
Als het niet zou tochten is dit gewoon heel clean.
'Best netjes' is functie boven vorm. Dat moet soms, maar is niet mooier.

Andere optie is de muur te verlengen, zodat de schuifdeur er vlak tegenaan valt.
Maar ik zie het mechaniek van de deur niet. Als dit mooi 'zichtbaar' is ga je daar ook uitdagingen krijgen met afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheGhostInc schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:22:
[...]

Als het niet zou tochten is dit gewoon heel clean.
'Best netjes' is functie boven vorm. Dat moet soms, maar is niet mooier.
Als je het netjes aftimmert tocht het ook niet meer. Hoezo vorm boven functie?

En sinds wanneer is mooier een objectieve term?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Als je het netjes aftimmert tocht het ook niet meer. Hoezo vorm boven functie?

En sinds wanneer is mooier een objectieve term?
Zet hier eens een foto neer van een voorbeeldje.

Dit is echt zo'n hippe schuifdeur, zoek je op plaatjes van 'schuifdeur' kom je direct tientallen voorbeelden tegen van vergelijkbare deuren. Allemaal contrasterende & strakke deuren, zonder frames op de muur, kozijn of andere afwerking. Puur rail & deur. Soms glas & staal, soms hout.

Over smaak valt niet te twisten. I agree.
Maar wat jij voorstelt wijkt zo af van het 'standaard vt wonen' plaatje dat ik me afvraag of er veel mensen zijn die dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Hoe ziet het er uit aan de andere kant van het kozijn? Daar moet ook een flinke kier zitten lijk me.
Het lijkt er op dat de deur van de muur af is gemonteerd om over de plint te vallen.

Dan kan je de plint plaatselijk verwijderen, niet mooi denk ik. Of rondom een ‘kozijn’ maken van plint. Ook niet de mooiste oplossing.

Ik denk dat het opdikken van de deur het minst lelijk is vanuit de woonkamer. Om dezelfde kleur te krijgen zou ik de hele deur schuren en opnieuw behandelen. Ziet er alleen niet zo mooi uit vanaf de gang.

Je kan ook de deur strakker tegen het kozijn monteren en onderin een uitsparing maken voor de plint. De mooiste oplossing denk ik maar ook het meeste werk. Je zal dan ook rekening moeten houden met de vloergeleiders.

[ Voor 39% gewijzigd door Dexs op 22-01-2023 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheGhostInc schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:19:
[...]

Zet hier eens een foto neer van een voorbeeldje.

Dit is echt zo'n hippe schuifdeur, zoek je op plaatjes van 'schuifdeur' kom je direct tientallen voorbeelden tegen van vergelijkbare deuren. Allemaal contrasterende & strakke deuren, zonder frames op de muur, kozijn of andere afwerking. Puur rail & deur. Soms glas & staal, soms hout.

Over smaak valt niet te twisten. I agree.
Maar wat jij voorstelt wijkt zo af van het 'standaard vt wonen' plaatje dat ik me afvraag of er veel mensen zijn die dat willen.
Je had het over vorm boven functie geloof ik? ;)

Ken meerdere live voorbeelden uit mijn vriendengroep. Helaas geen foto van.
Koof over de rail is vrij gebruikelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jppb3pX0vJBvfEpV8UweoWRFZzU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hkc0LOkhQUOYQV9guq2QtovK.jpg?f=user_large

Trek dat bij wijze van kozijn aan de linkerkant door (of zoals je zelf voorstelde, verleng de muur) en je bent er. ;)

Uiteindelijk kun je in een vt wonen Magazine niet wonen, en slaat ineens de praktijk toe :P

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-07 12:03
Je zou een tochtstrip aan de deur kunnen monteren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/do1RBt8zt0xvggXdo1B-VTqSvbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/eU1LltJwW4Qa9SC9NSbFtq74.gif?f=user_large

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
MikeyMan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:27:

Trek dat bij wijze van kozijn aan de linkerkant door (of zoals je zelf voorstelde, verleng de muur) en je bent er. ;)
Ik weet niet of het sarcastisch was, maar ik denk dat het doortrekken van de muur wel heel lelijk wordt met die stenen plinten. Die kan je niet verlengen. Tenzij je nog wat reserveplinten hebt liggen, dan is dit absoluut een goede optie.
DeeeJeee schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:31:
Je zou een tochtstrip aan de deur kunnen monteren.[Afbeelding]
Dit ziet er toch niet uit? Daarnaast moet je ook rekening houden met de afstand dat de deur van de muur staat. Wil je dit profiel schuin monteren?
Voor een bijkeuken misschien prima, maar deze deur zit tussen de gang en de woonkamer.

[ Voor 38% gewijzigd door Dexs op 22-01-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dexs schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Ik weet niet of het sarcastisch was, maar ik denk dat het doortrekken van de muur wel heel lelijk wordt met die stenen plinten. Die kan je niet verlengen. Tenzij je nog wat reserveplinten hebt liggen, dan is dit absoluut een goede optie.
Ja ik zou zelf die plint eraf tikken en er een houten kozijn van maken waar de deur in/achter valt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zoals het nu gemaakt is kunnen je vingers niet klem komen?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-07 12:03
Dexs schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:33:

Dit ziet er toch niet uit? Daarnaast moet je ook rekening houden met de afstand dat de deur van de muur staat. Wil je dit profiel schuin monteren?
Voor een bijkeuken misschien prima, maar deze deur zit tussen de gang en de woonkamer.
Je kunt het monteren aan de hal kant en dan zie je in de woonkamer alleen het rubber.
En er zijn heel veel soorten profielen dus je zoekt er eentje die iets dikker is dan de afstand wat de deur van de muur staat.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 08:04
Kun je niet een deur plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het goed is zit er op de andere kant een blokje/rolletje op de vloer om de deur te geleiden. Zoiets moet je aan de sluitkant ook hebben. Staat in een woning misschien niet heel mooi maar zorgt er wel voor dat het blokje de deur een bepaalde kant op dwingt.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.huisman.nl/bouwmaterialen/media/catalog/product/cache/fb743db6603c583b5e2caa3e3af5316d/deurkano.jpg
Deze heeft 2 schuine kanten wat de deur makkelijk opvang en de juiste kant op duwt. Wanneer je deze goed op de vloer plaatst komt je deur in ieder geval niet tegen de steenstrip op de vloer.

Omdat de steenstrip zo'n centimeter uitsteekt moet je het deel daarboven afdichten. Dit kan met een vaste tochtborstel op de muur of een tochtborstel op de kopse kant van de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:32
@sgouman misschien begrijp ik het verkeerd, maar de deur gaat niet verder dicht?
Hoe zit het op de rail...?
Ik denk dat je deur moet afstellen/verplaatsen dat ie sowieso meer naar links hangt, en dan kijken hoe je evt onderin sluitend krijgt.
Andere optie is eventueel een verticale bak maken, waar de deur invalt.

Mijn eerste idee is dat de deur niet goed afgesteld is
Waarschijnlijk zo'n mooie stang/rail boven?
Dit soort schuifdeuren krijg je nooit echt dicht, dan kom je bij andere systemen uit en niet dit soort, sorry, mode dingen.

Voor blokje wat @sypie laat zien, moet je eigenlijk een gootje uitfrezen aan de onderzijde van de deur.

[ Voor 9% gewijzigd door hansie_k op 22-01-2023 18:58 ]

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Schuifdeur lijkt me hier een slechte oplossing, hangt ook ver van de muur en de plint had netjes uitgefreesd moeten worden, over die plinten gesproken die zijn niet netjes verstek gemaakt maar er zo tegenaan gekwakt en je tegel glazuur bij de randen is ook helemaal stuk. Maar terug naar die deur, normale deur plaatsen reken op zo 600,- al in incl deur, kozijn afhangen enz. Wil je zo fancy zwarte glazen deur zoals iedereen reken dan op 1200,- all in als het precies maatwerk moet zijn.
Pagina: 1