Ziggo Next aansluiten op TV en 5.1 receiver, incl Soundcloud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 21:44
Beste medetweakers!

Een ogenschijnlijk super simpele vraag, maar met zoveel mogelijkheden!
Hoe sluit ik mijn Ziggo Next op mijn TV en HDMI 5.1 receiver aan, incl streamen van Soundcloud en Spotify? 😉

Ik heb een stel teeners in huis, die het soms lastig vinden om de input kanalen van de receiver en in mindere mate de tv te wisselen.

Wat ik zou willen:
  • Niet of minimaal wisselen van input kanalen op TV of receiver
  • Dagelijks zowel soundcloud als spotify streamen naar mijn 5.1 receiver
  • Als ik muziek luister, wil ik graag de TV uit kunnen zetten
Wat ik in huis heb:
  • TV met androidTV incl. chromecast app
  • Yamaha 5.1 receiver met ondersteuning voor Spotify
  • Een losse chromecast voor Soundcloud
Wat ik heb geprobeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3HQvFRH0RX0I0Tz0oXz-HBaWQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ng8pSXBbCoOTtMUFupfJyuq.png?f=fotoalbum_large

Optie 1:
Voordeel: receiver hoeft nooit van kanaal te wisselen
Nadeel: TV kan niet uit bij Chromecast Soundcloud muziek luisteren
Nadeel: Als ik tv kijk en tv + receiver uit zet, schakelt de set vaak weer aan omdat Chromecast een video signaal blijft doorsturen. Heel irritant.

Optie 2:
Voordeel: TV kan uit bij Chromecast Soundcloud muziek luisteren
Nadeel: receiver moet wisselen van input kanaal. Kan niet met Ziggo afstandsbediening (dus extra AB) en werkt omslachtig (voor ons Tweakers niet, dat snap ik).

Optie 3:
Voordeel: TV kan uit bij Chromecast Soundcloud muziek luisteren
Nadeel: receiver moet wisselen van input kanaal. Kan niet met Ziggo afstandsbediening (dus extra AB) en werkt omslachtig. (voor ons Tweakers niet, dat snap ik)
Nadeel: Als ik tv kijk en tv + receiver uit zet, schakelt de set vaak weer aan omdat Chromecast een video signaal blijft doorsturen. Heel irritant (idem als bij 1).

Optie 4:
Voordeel: Zie ik niet
Nadeel: Zowel tv als receiver van inputkanaal wisselen
Nadeel: TV kan niet uit bij chromecast Soundcloud muziek luisteren.
Nadeel: Als ik tv kijk en tv + receiver uit zet, schakelt de set vaak weer aan omdat Chromecast een video signaal blijft doorsturen. Heel irritant (idem als bij 1).

Optie 5:
Voordeel: TV op zelfde input kanaal
Voordeel: TV gaat niet weer aan als ik de set uit zet (door Chromecast video signaal)
Nadeel: Receiver van kanaal wisselen
Nadeel: Optisch als je ook HDMI kan gebruiken? Is dat een nadeel? Ik begreep dat optisch tot max 5.1 kanalen gaat, maar ik heb ook max 5.1 kanalen.

Optie 2 of 5 lijkt het beste te werken, maar..

zie ik een optie over het hoofd en wat zouden jullie aanraden? Zijn er andere voor- en nadelen (tav geluidskwaliteit etc waar ik rekening mee zou moeten houden (begreep dat een TV vaak downsampled naar 2.0 kanalen). Zijn er betere oplossingen, door bijvoorbeeld iets erbij of iets anders te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51

FeaR

In GoT we trust

NitSuA schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:32:
Wat ik in huis heb:
  • TV met androidTV incl. chromecast app
  • Yamaha 5.1 receiver met ondersteuning voor Spotify
  • Een losse chromecast voor Soundcloud
Merk en type TV plus merk en type receiver? Dat zegt meer dan algemene termen zoals hierboven. Voor de TV is deze informatie sowieso nodig om iets te kunnen zeggen over de consequenties van de TV als hub te gebruiken. Tevens om het beeld gewoon duidelijk te hebben. Ik twijfel niet aan je genoemde opties maar een 5.1 receiver met Spotify kan er ook één van tien jaar oud zijn....
zie ik een optie over het hoofd en wat zouden jullie aanraden? Zijn er andere voor- en nadelen (tav geluidskwaliteit etc waar ik rekening mee zou moeten houden (begreep dat een TV vaak downsampled naar 2.0 kanalen). Zijn er betere oplossingen, door bijvoorbeeld iets erbij of iets anders te lopen?
Persoonlijk ga ik het liefst met alle bronnen naar de receiver. Mits de receiver geen bottleneck is (ook vandaar merken en types). Al kan, zoals gezegd, de TV ook een bottleneck zijn. Al hangt het in de basis van je gebruik af. Heb je bronnen met DTS dan kan via de TV een uitdaging worden. Gebruik je alleen de bekende streamingsdiensten zal het los lopen aangezien die veelal Dolby Digital (Plus) gebruiken. Zit er nog wel een verschil in wat via S/PDIF kan worden doorgestuurd en via HDMI ARC (er is nog een verschil als je eARC zou hebben maar die bronnen zie ik je niet benoemen).

Als ik lees "Ziggo afstandsbediening (dus extra AB) en werkt omslachtig" dan zeg ik dat de HDMI CEC implementatie niet lekker gaat. Kan je niets aan doen, komt omdat elke fabrikant dit protocol anders implementeert. Als het niet werkt kan je HDMI CEC ook uitzetten waardoor iets als "Als ik tv kijk en tv + receiver uit zet, schakelt de set vaak weer aan omdat Chromecast een video signaal blijft doorsturen." niet meer voor zo mogen komen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Misschien off topic maar persoonlijk vind ik die ziggo next echt een ruk ding. Super traag, rare netwerk configuratie (netwerk kabel via adapter?)

Netflix en prime app werken erg traag, opstarten en het gebruik van de app.

Zelf gebruik ik een shield met daarop alle apps en ook ziggo go. Dit werkt veeel beter.

Ook lijkt 5.1 niet altijd even lekker te werken met de next terwijl dit wel goed werkt met de shield.

Ook de shield doet 'gewoon' DTS of DTS-HD/MA en geen probleem met eac, atmos etc.

Dus bezint voor u begint.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 21:44
Hi @FeaR Dank voor je antwoord!

Merk en type van apparaten:
Als ik lees "Ziggo afstandsbediening (dus extra AB) en werkt omslachtig" dan zeg ik dat de HDMI CEC implementatie niet lekker gaat. Kan je niets aan doen, komt omdat elke fabrikant dit protocol anders implementeert. Als het niet werkt kan je HDMI CEC ook uitzetten waardoor iets als "Als ik tv kijk en tv + receiver uit zet, schakelt de set vaak weer aan omdat Chromecast een video signaal blijft doorsturen." niet meer voor zo mogen komen.
De CEC werkt volgens mij goed, de receiver gaat aan als ik mijn tv aanzet, het volume gaat harder en zachter als ik de volume knoppen van mijn ziggo remote gebruik. Wat echter niet kan is zowel de input kanalen op de TV (staat de afstandsbediening op ingesteld, als de input kanalen op de receiver met dezelfde Ziggo remote wisselen. Er zit namelijk maar 1 input knop op de AB. Dat gedrag klopt uiteraard helemaal, alleen dat bedoel ik met dat je dan toch nog de AB van de receiver moet gebruiken (of op de receiver zelf de input knop gebruiken). Maar zoals gezegd, ik wil het graag zo fool-proof mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door NitSuA op 22-01-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Werk hier met een Logitech Harmony Ultimate en dit werkt prima met een Ziggo Next of wat voor apparaat dan ook.
Activiteit aanmaken en ingangen, in en uit schakelen van de te gebruiken apparaten werkt 100% met 1 druk op de knop van de desbetreffende activiteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ordPs0X6IMj4nQp7UDj521Znw94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuu9TxxRnEADwB9jNeP0KTvi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 23-01-2023 01:07 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:40
prutser001 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:18:
Misschien off topic maar persoonlijk vind ik die ziggo next echt een ruk ding. Super traag, rare netwerk configuratie (netwerk kabel via adapter?)
Ik denk dat je de Mediabox Next verwart met de Mediabox Next Mini.
Pagina: 1