Toon posts:

High-end 4K gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• petermeijer83
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-01 12:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem moet voornamelijk geschikt zijn voor 4k gamen op high/ultra settings. Denk aan CoD MWII, City Skylines, Ark (2), Elden Ring, RDR2. Verder kijk ik er naar uit om in de nabije toekomst wat VR spellen te kunnen spelen als Half-Life: Alyx. VR set is nog niet in bezit, maar het systeem moet er op voorbereid zijn. Verder denk ik er aan om m'n gameplay via YouTube of Twitch.tv te streamen.

Verder doe ik wat hobbymatig foto -en videobewerking, maar dit hoeft niet de hardwarekeuze te beïnvloeden.

Als (web) developer zal ik met regelmaat docker containers starten en PhpStorm als IDE gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal toch wel 4000 euro (al ga ik liever richting de 3500). Op zo'n bedrag maken enkele tientjes natuurlijk niet uit... Ik kijk uit naar het zelf assembleren, dus die uitgaven heb ik niet :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord en muis. Verder gebruik ik momenteel een LG 42C2 als scherm voor m'n PS5. Het zou fijn zijn als ik dit scherm kan blijven gebruiken, maar mogelijk wordt deze vervangen door een scherm wat beter past bij de uiteindelijke configuratie.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledig systeem m.u.v. randapparatuur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een specifiek merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stil en lager energieverbruik is altijd mooi meegenomen. Maar wat echt belangrijk is zal toch performance en uitbreidbaarheid zijn. Niet een nieuw systeem gebaseerd op een socket / chipset combinatie zonder upgradeplan.

Niemand kan in de toekomst kijken, maar het zou fijn zijn als dit systeem me de komende 5 a 6 jaar (mogelijk met hier en daar een kleine upgrade) veel (game) plezier kan geven.

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan om te overclocken.

Wat verwacht je van ons?
Zelf heb ik gekozen voor een build rondom de AM5 socket. De voorkeur / keuze voor een AM5 systeem zie ik echter nog erg weinig voorbij komen. De reden dat ik hiervoor gekozen heb is voornamelijk i.v.m. de mogelijkheid om het systeem te kunnen upgraden zonder alles te moeten vervangen.

Denk ik verkeerd?

Hieronder m'n huidige lijst met componenten. Wat denken jullie ervan?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900 Boxed€ 484,30€ 484,30
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 368,55€ 368,55
1VideokaartenGainward GeForce RTX 4090 Phantom€ 1.899,-€ 1.899,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 163,23€ 163,23
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 109,90€ 109,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 164,71€ 164,71
1VoedingenSeasonic Prime TX-1000€ 359,05€ 359,05
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.747,74

Wat betreft de 4090, er zijn zoveel varianten op deze kaart. Is er een merk waar ik voor moet uitkijken / jullie een voorkeur voor hebben?

Beste antwoord (via petermeijer83 op 22-01-2023 20:34)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:29

Thomg

Aww yiss

ATX 3.0 spec 1000W titanium voeding.
uitvoering: be quiet! Dark Power 13 1000W
(850W variant is ook voldoende)

Verder zou ik wel 64GB geheugen halen.

Voor welke 4090, alle koelers zijn zo overbemeten (imo) dat je net zo goed de goedkoopste kunt halen die er is zolang je niet extreem wilt overklokken.
Check reviews voor geluid & temperaturen.

7900X is goedkoper.
uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X Boxed

Anders kan je ook nog even kijken naar mijn post mbt workstation.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74197942
Dit komt aardig in de buurt met wat jouw budget is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

ATX 3.0 spec 1000W titanium voeding.
uitvoering: be quiet! Dark Power 13 1000W
(850W variant is ook voldoende)

Verder zou ik wel 64GB geheugen halen.

Voor welke 4090, alle koelers zijn zo overbemeten (imo) dat je net zo goed de goedkoopste kunt halen die er is zolang je niet extreem wilt overklokken.
Check reviews voor geluid & temperaturen.

7900X is goedkoper.
uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X Boxed

Anders kan je ook nog even kijken naar mijn post mbt workstation.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74197942
Dit komt aardig in de buurt met wat jouw budget is.

• Newborn Nerd
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-02 12:43
*knip* iemand anders topic kapen is niet bedoeling. Maak even een eigen topic aan

[Voor 96% gewijzigd door br00ky op 22-01-2023 16:02]

• petermeijer83
@Thomg wat zou de reden zijn om een 7900X (of zelfs de 7950X) te verkiezen boven de 7900? Van wat ik begreep is de performance van de 7900 in gaming vergelijkbaar met de 7900X. Alleen is het verbruik van de 7900 een stuk gunstiger.

64GB klinkt heel hoog. Tijdens welk gebruik zal ik hier echt profijt van hebben om de meerwaarde te rechtvaardigen? Zoals vermeld zou ik liever naar de 3500 euro zakken. Maar als het te verantwoorden is ben ik natuurlijk bereid om wat meer te investeren.

Wat betreft de voeding. Daar heb ik weinig verstand van. Ik ben uitgegaan van de positieve berichten vanuit YouTube videos (voornamelijk Linus Tech Tips), maar die worden ongetwijfeld door Seasonic gesponsord. Daar kan ik wel aardig op bezuinigen, dus die tip neem ik dan ook graag over van je :) is de 850 Watt variant nog voldoende over pak hem beet 3 a 4 jaar?

Mooi systeem verder in genoemde link!

Zijn er verder nog op en of aanmerkingen? Is mn keuze voor AMD slim i.v.m. uitbreidbaarheid?

• petermeijer83
@Newborn Nerd het is beter de bedoeling dat je een eigen topic maakt.

Dit zal ook moeten aangemaakt middels een template waarin je aangeeft wat je met het systeem gaat doen en wat je verwacht van de tweakers experts ;)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Omdat de 7900X goedkoper is dan de 7900, dan zou ik altijd de X halen over de non-X.
Als je het verbruik eng vind kan je altijd nog ECO mode aanzetten in de bios.

64GB geheugen is aan te raden omdat je met 4 sticks moeite kan krijgen 6000MHz te halen. Genoeg verhalen dat de snelheid richting of zelfs onder de 5000MHz moet.
Dus als je gaat upgraden later moet je waarschijnlijk je oude geheugen wegdoen.

Seasonic is een prima merk maar wel een beetje overpriced (meestal). Als je >200 euro tegen een voeding aan wilt gooien en niet >1000W nodig hebt wil je een Dark Power 13 en geen enkele andere voeding komt in de buurt atm. ATX 3.0 spec en Titanium maakt dit een nobrainer.
That said, je kan natuurlijk ook veel goedkoper zitten.
Als je platinum al voldoende vind kan je ook deze halen.
uitvoering: be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W
Of al gold.
uitvoering: NZXT C850 Gold v1

850W heeft minder te maken met "nog voldoende over 3 a 4 jaar" en meer te maken met "kan ik een nog hongerige GPU in stoppen". Het antwoord op het laatste zou ik zeggen als je dat doet pak de 1000W, als je niet denkt een kaart te gaan kopen met een hogere TDP kan je wat besparen met een 850W voeding.

AMD is wel de go-to als je in de toekomst een CPU in-slot upgrade wilt doen. Mogelijk dat de 8900X3D al een interessante upgrade kan zijn.
Je kan ook overwegen te wachten op de 7900X3D (ivm VR gaming), maar de prijzen en daadwerkelijke release (en of we scheduler "funnies" gaan krijgen) is allemaal nog onbekend.

[Voor 13% gewijzigd door Thomg op 22-01-2023 17:44]

• petermeijer83
@Thomg Bedankt voor alle hulp! Ik heb de onderdelen inmiddels in bestelling staan (vrijwel identiek aan het systeem waar jij eerder naartoe hebt gelinkt).

Als voeding heb ik de be quiet! Dark Power 13 850W besteld. Jij had verder nog een extra kabel in jouw voorbeeld build, zou je deze ook aanraden? be quiet! 12VHPWR PCIe Adapter Kabel Zwart

• Thomg

Thomg

Aww yiss

petermeijer83 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:19:
@Thomg Bedankt voor alle hulp! Ik heb de onderdelen inmiddels in bestelling staan (vrijwel identiek aan het systeem waar jij eerder naartoe hebt gelinkt).

Als voeding heb ik de be quiet! Dark Power 13 850W besteld. Jij had verder nog een extra kabel in jouw voorbeeld build, zou je deze ook aanraden? be quiet! 12VHPWR PCIe Adapter Kabel Zwart
Deze komt "gratis" by de dark power, dus deze niet aanschaffen met de Dark Power 13 (ATX3.0 spec = 12VHPR kabel meegeleverd, en nog wat meer wat niet relevant is).

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:26
Persoonlijk zou ik liever voor de 1000 watt voeding gaan. Scheelt maar 30 euro.
Zit je sowieso safe…

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Aggressor schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:38:
Persoonlijk zou ik liever voor de 1000 watt voeding gaan. Scheelt maar 30 euro.
Zit je sowieso safe…
Eerder bijna 40 en je kan jezelf sowieso afvragen of een PC onder load ooit consistent meer dan 850W doet (CPU gaat niet echt meer kunnen trekken, GPU maybe), maar voor het prijsverschil hebben we het wel over 1% op de totaalprijs. Fair. Post geupdatet.

• petermeijer83
Bedankt heren! Hiermee kan ik voorlopig weer vooruit :) tot over een paar jaar, dan kom ik terug voor het upgrade plan ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee