Toon posts:

Welke stereo versterker in combinatie met Focal Chorus 816W

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-01 23:59
Ik ben in het gelukkige bezit van 2 Focal Chorus V 816W (vloerstaande)speakers (dus niet 816V).
Wie heeft deze ook? Ik ben benieuwd welke stereo versterker je gebruikt om deze speakers aan te sturen.

-------------------

De speakers had ik aangesloten op een Denon AVR-X2400h met nog 4 andere speakers (5.1 opstelling). Deze Denon voldoet uitstekend voor TV-geluid, films, etc. Als ik echter CD's, (HiRes) flac-bestanden afspeel (in direct of stereo mode) vind ik het geluid tegenvallen.

De plaatselijke HiFi Klubben winkelier gaf aan dat de AVR-X2400h, onvoldoende vermogen levert om de Focals optimaal aan te sturen.

Ik ben op zoek naar een stereoversterker voor:
  • afspelen flac (hi-res) bestanden (staan op de NAS), Spotify (streaming)
  • afspelen TV-geluid (via optisch in)
  • aansluiten BluRay speler (voor geluid optisch in)
De plaatselijke Klubben winkelier stelde de Denon PMA-900HNE voor en de wat duurdere BLUESOUND POWERNODE (N330). Dit zijn inderdaad complete systemen, hoe het klikt met de FOCALS is natuurlijk de vraag.

Ik kan natuurlijk ook een goede (ev. tweedehandse) stereoversterker zonder toeters en bellen aanschaffen en daaraan een muziekstreamer koppelen, bijv. ARGON AUDIO STREAM 3 MK2

Graag jullie ervaringen,ideeën.

Te besteden budget 600-1000 Euro

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 22:41
Ik heb laatst een x4500h van een jaar of 1,5 jaar oud binnen jou budget gevonden als vervanging van een oude 2-serie Denon. Echt wel veel verschil. Wil je je 5.1 houden zou je ook zoiets kunnen overwegen?

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:58
Ik heb deze speakers niet, maar als het om stereo gaat ben ik wel fan van de Onkyo A-809.
Die versterker is al 30 jaar oud maar is een beest.
Als je die ergens kunt vinden voor een nette prijs is dat echt een aanrader.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@FeaR volgens mij ben jij de meest terzake kundige persoon in deze :)

Aanvullend: heb je al eens naar de referentie volumes van je ingangen gekeken? Als ik het zo lees zou het wel eens kunnen zijn dat de ingangen van je streamer en cd speler wat lager staan, waardoor je dingen lijkt te missen (klinkt wat zachter). Daarnaast zal vermoed ik ook meespelen dat je zaken als dynamic eq en andere dsp aan hebt staan als je films kijkt. Denon onthoudt die instellingen per bron apart, dus ook dat kan afwijkend zijn en je het gevoel geven dat je iets mist.

[Voor 77% gewijzigd door The Eagle op 21-01-2023 21:55]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:53
Een andere optie is je voor speakers op een aparte stereo versterker aansluiten. Die sluit je dan via de pre-outs op je receiver aan.

Als je een Denon PMA pakt die direct source heeft, dan passeer je de volumeregeling en toonregeling van de stereo versterker.

Zoiets misschien:
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

[Voor 22% gewijzigd door RobbieT op 21-01-2023 22:16]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:49

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Jep, als rear speakers. Aangestuurd door een Emotiva XPA-5. Maar speakers, zonder eindversterker, rechtstreeks op de receiver, merk ik geen verschil. Receiver hiervoor was een Denon AVR-2809 en nu een AVR-4520 (maar die draait in pre modus). Alleen vervangen omdat ik naar Audyssey XT32 wilde toentertijd.
De plaatselijke HiFi Klubben winkelier gaf aan dat de AVR-X2400h, onvoldoende vermogen levert om de Focals optimaal aan te sturen.
Vermogen is mijns inziens overrated. Focal is qua weerstand geen makkelijke speaker (dippen tot onder de 3 Ohm) maar door de relatief hoge gevoeligheid loopt het wel los. Ik zou het ook gooien op te weinig vermogen als ik je iets kon verkopen... Ik vraag me eerder af wat je aan het geluid tegen vindt vallen. Wat mis je in het geluid? Wat denk je met de stereoversterker te gaan doen? Puur Focal als 2.0 aansturen om moet de te kopen stereoversterker geïntegreerd worden in de huidige 5.1 setup?
RobbieT schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:13:
Een andere optie is je voor speakers op een aparte stereo versterker aansluiten. Die sluit je dan via de pre-outs op je receiver aan.
Vandaar vroeg ik naar eventuele integratie. De Denon X2400 heeft geen pre out. Plus, het idee dat een stereoversterker beter is voor muziek (aparte discussie, gaan we niet hier houden) betekent dat je het hele apparaat dus voor muziek moet gebruiken. Stereobronnen dus rechtstreeks op de stereoversterker. Als je alles via de X2400 wilt laten lopen en alleen meer vermogen wilt kan je dan net zo goed naar een eindversterker kijken, (wat dus lastig wordt qua aansluiten zonder pre out).

[Voor 36% gewijzigd door FeaR op 22-01-2023 02:43]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:53
Is de versterker of speaker dan wel het probleem?

Of is het misschien de indeling van de kamer of de kamer zelf?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:18
In principe past alles op alles met gangbare versterkers/receivers en luidsprekers. Koop dus een versterker die aan je wensen qua aansluitingen en functionaliteit voldoet en laat "welke past/klinkt beter" buiten beschouwing. Goed ingesteld klinken ze allemaal hetzelfde.

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:34
Ik heb deze speakers in combinatie met een Denon PMA-700AE (2x50W) en klinkt (naar mijn subjectieve mening) uitstekend.
Zelfde geldt in combinatie met een Yarland FV CIII SA (buizen 2x10W).
Het vermogen van jouw versterker mag geen probleem zijn daar de Focals.best gevoelig zijn.

Heb je de beschermingroosters (grills) van de tweeters verwijdert?

• echoes
Bedankt voor jullie reacties.

Was misschien niet helemaal duidelijk. De X2400 is verkocht met een aantal speakers. Ik heb alleen nog de Focals (aangesloten op een AKAI AA6300 (1973) versterker).

Met de X2400 kun je het geluid inderdaad een flinke boost geven (Dynamic Eq, Dolby ..DTS, etc), heel leuk voor films, concerten (TV, Bluray, DVD) etc.

Ook voor hifi-stereo kun je inderdaad van alles instellen. Maar direct- of stereogeluid klinkt m.i. niet lekker op deze X2400. Hoor je een paar instrumenten met zanger(es) klinkt goed, meerdere instrumenten kun je vaak niet van elkaar onderscheiden. Zeker 'ruimtelijke geluid', 'los van de luidsprekers', 'geluid in het midden' en dat soort kreten herken ik totaal niet bij de x2400.
Op mijn PC heb ik een Creative Inspire T3100 (2.1, 2x 6W, 17W) setje, die het geluid gedetailleerder weergeeft (zit ik wel bovenop, bij wijze van spreken).

De Focals staan in de woonkamer, houten vloer, houten kast, kale muren, metalen lamellen. Bankstel is wel met stof bekleed.

• echoes
Zap_pa schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:17:
Ik heb deze speakers in combinatie met een Denon PMA-700AE (2x50W) en klinkt (naar mijn subjectieve mening) uitstekend.
Zelfde geldt in combinatie met een Yarland FV CIII SA (buizen 2x10W).
Het vermogen van jouw versterker mag geen probleem zijn daar de Focals.best gevoelig zijn.
[Afbeelding]

Heb je de beschermingroosters (grills) van de tweeters verwijdert?
Dank voor je reactie. Nee, de roosters zijn niet verwijderd. Scheelt dat dan?

• Zap_pa
echoes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:49:
[...]

Dank voor je reactie. Nee, de roosters zijn niet verwijderd. Scheelt dat dan?
Probeer het eens uit, belangrijk is of jij het verschil merkt.
Ze zitten magnetisch "vast", met bijv. een naald makkelijk los te wippen bij de rand (niet te ver insteken ;)).

Probeer het ook eens zonder de (LS)beschermkappen.

[Voor 6% gewijzigd door Zap_pa op 22-01-2023 17:18]

• Zap_pa
echoes schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:45:
Bedankt voor jullie reacties.

Was misschien niet helemaal duidelijk. De X2400 is verkocht met een aantal speakers. Ik heb alleen nog de Focals (aangesloten op een AKAI AA6300 (1973) versterker).....
Hoe klinken ze dan op de AKAI AA6300?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee