Toon posts:

Oud HIFI systeem slechte kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lantrax91
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:23
Beste mensen hier op deze forum,

Voor mijn vader 60 ste verjaardag had ik gedacht hem een nieuw hifi systeem te kopen. (Foto van zijn HIFI van nu)

Ik had gedacht als receiver de Yamaha R S202 en als cd (verwisselaar)speler de onkyo DX C390. Als speakers nog niet aan uit maar waarschijnlijk Elac debut B6.2.

Ik heb dit allemaal opgezocht maar eigenlijk totaal geen verstand van. Andere suggesties in die prijsklasse dat nog beter zou klinken? De cd(verwisselaar)speler vervangen of is het nog perfect mogelijk om de oude te gebruiken? (Kwaliteit?)

Zijn systeem van nu het geluid is echt van slechte kwaliteit.

Alvast bedankt! :)

[Voor 23% gewijzigd door Lantrax91 op 21-01-2023 20:37]

Alle reacties

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:50

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Wat is er mis met dat huidige setje dan? Zo te zien staat de balansknop helemaal naar rechts dus heb je maar 1 speaker, en afhankelijk van hoe die equalizer (derde van onder op de foto) ingesteld staat kan ik me voorstellen dat het nergens naar klinkt. Niet dat het topspul is, maar het hoeft niet slecht te klinken als 'ie gewoon goed is ingesteld.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Lantrax91
Bedankt voor uw antwoord! Mijn vader heeft er dus ook geen verstand van.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 22:18

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Andere tip: Er zit een knop op "Stereo Surround/Wide" op. Blijf daar zo ver mogelijk vandaan. Dat soort dingen verslechteren de kwaliteit eerder dan dat het iets toevoegd. En inderdaad de balansknop en de EQ: Balans in het midden en EQ zo veel mogelijk uit/vlak (EQ is vaak meer om te compenseren voor de ruimte). Luister dan nog eens.

Als de set verder niet fysiek stuk is zou je het ook eens met nieuwe boxen kunnen proberen. Het verbaast je vaak hoeveel je nog uit oude hardware kan halen.

• Lantrax91
Dankuwel! Wat zou je aanraden van nieuwe boxen?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mentalmadnizz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:03:
Zo te zien staat de balansknop helemaal naar rechts…
Ik heb de foto even goed op groot formaat bekeken maar de balance knop staat net een tikje naar links (11 uur) dus niet helemaal naar rechts.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-02 12:34
lekker topic dit! waarom ga je niet met hem op pad? Zoek je een grote hifi winkel uit met luisterkamers en ga je er een mooie dag met z'n tweetjes van maken. Lekker spulletjes luisteren naar zijn smaak.

[Voor 12% gewijzigd door 107mb op 21-01-2023 21:27]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je vader nu tevreden is met deze (42cm) Pioneer set aan apparatuur (én de huidige instellingen daar op), waarom zou je hem dan een plezier denken te gaan doen met een andere set welke je uit diverse andere merken samen lijkt te willen gaan stellen?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Lantrax91
Hij hoort ook wel dat het geluid niet meer is wat het geweest is, maar dit kan dan waarschijnlijk toch door de misse instellingen zijn, de boxen zijn al eens vervangen geweest maar zijn zeker niet van topkwaliteit. Ja will_M ik versta je reactie wel...

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:33
Ik heb een voorloper of variant van deze set gehad (moet een pre-1990 DC-Z82 geweest zijn). Heb ik vervangen voor een Yamaha R S202 en de JBL TLX02s gehouden. De Pioneer begon slecht geluid te produceren omdat de volumeknop begon te roesten. Verder waren de stofnesten in de versterker na 25 jaar ook indrukwekkend.

Misschien helpt het al een stuk om de set eens uit te zetten en dan de volumeknop eens flink tussen 0 en voluit te gebruiken, zodat oxidatie op de volume knop minder wordt?

• Lantrax91
Niets beter met die andere instellingen. Misschien eens juist beginnen met andere boxen dan.

Bedankt iedereen!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke speakers heb je er nu aan hangen? 90% van je geluid wordt door je speakers bepaald, de rest meestal doordat je versterker het een beetje aan kan of niet.
Als er nu een hakkietakkie merk aan hangt heb je prut zonder dat je het weet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Lantrax91
Sony merk, model zou ik echt niet kunnen zeggen.

• The Eagle

The Eagle

Beetje het zelfde spul dus, maar dan van Sony. Ongetwijfeld ook uit de jaren 90 of vroege 00's, en dat instap spul was niet built to last ;)

Zat nog even naar de sp cs van je torentje te kijken, die doet iets van 55 watt aan 8 ohm bij 1% thd (voor de kenners ;)). Daar moet je een gemiddelde speaker prima mee aan kunnen sturen.

Maar wat lijken jullie te missen in het geluid? Kun je dat omschrijving?
En wat is evt budget voor iets anders?
Last: is je pa het idd eens dat het anders zou moeten?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@Lantrax91 Aankoopadvies dus het topic is verplaatst naar dit forum deel.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:11
Hier regelmatig een beginjaren 80 setje aanstaan met niet echt geweldige kwaliteit luidsprekers en dat klinkt helemaal niet verkeerd.
Dus dat setje zou ook nog gewoon goed moeten kunnen klinken mits er niets defect is.
Als het altijd beter geklonken heeft zou er een defect kunnen zijn of (ik denk eerder) 1 of meerdere instellingen die niet goed meer staan (afstoffen/poetsen waarmee je ongewild vaak wat indrukt of verdraaid).

Goede luidsprekers zijn al genoemd (maak hier eens foto's van en vooral van de misschien aanwezige sticker aan de achterzijde).

Wat hoor je of juist niet, heel blikkerig geluid of heel dof, veel bassen en weinig details etc etc.

[Voor 18% gewijzigd door Ad de Jong op 22-01-2023 10:53]

Mijn profiel op Discogs

• Lantrax91
Echt zeer ondermaats, juist niet aant kraken. Moeilijk te omschrijven. Mijn panasonic sa-pm 250 heeft een zeer helder geluid. (Goedkoop spul). Misschien mijn boxen eens aansluiten op zijn systeem.

• Lantrax91
Ik zal eens foto's nemen van de luidsprekers. Bedankt iedereen!

• Ad de Jong
Ik zou eerst eens beginnen met alles op neutraal te zetten en de extra functies uit.
Als het cassettes zijn die niet goed meer klinken kan ik het mij na zo'n leeftijd wel voorstellen maar bv een cd zou goed moeten klinken.

Mijn profiel op Discogs

• Lantrax91
Weinig detail, heel dof zou ik zeggen

• Ad de Jong
Maak ook eens een foto van de toren als hij aan staan zodat er te zien is hoe oa de equalizer staat.
Loudness uit, surround uit etc.

Edit: leuk setje om te zien ook, zou zonde zijn als die de geest gegeven heeft.
Denk dat hier wel liefhebbers zijn mocht er een defect aan zijn om dat aan te pakken en het setje een 2e leven te geven.

Hell zou hier zelfs welkom zijn :P

[Voor 47% gewijzigd door Ad de Jong op 22-01-2023 10:58]

Mijn profiel op Discogs

• Lantrax91
Bedankt zal ik deze week eens doen als ik passeer bij mijn ouders

• Ad de Jong
Zijn het deze speakers?
Dan zijn het ook Pioneers die ik denk bij de set horen.

Btw als het inderdaad zo klinkt dan zou ik ook twijfels hebben of hij nog wel goed zou zijn :+
Kon zo snel even geen beter filmpje vinden.

Mijn profiel op Discogs

• Lantrax91
Ik stuur morgen een filmpje door als hij aanstaat, cassetes worden niet meer veel gebruikt.

• Spacecowboy
  • Laatst online: 04-02 22:18

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Lantrax91 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:22:
Dankuwel! Wat zou je aanraden van nieuwe boxen?
Dat hangt helemaal af van je smaak (niet alle boxen klinken hetzelfde) en budget. Zoals anderen hierboven, zou mijn eerste stap zijn om de set eens goed in te stellen. Dat kan jet het beste doen met een muziekstuk wat je zelf goed kent, en waarvan het bronmateriaal een fatsoenlijke CD heeft ,en thuis bevoorbeeld op een goeie en correct ingestelde installatie kan luisteren.

Probeer dat dan vervolgens zo goed moeglijk te benaderen middels het instellen van de EQ.

Mochet het dan nog niet naar wens zijn, is de volgende stap eens naar luidsprekers kijken. Ga daarbij vooral naar een een winkel waar je naar veel verschillende luidsprekers kan luisteren (iets als Klubben bijvoorbeeld)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:37
Denk dat de adviezen duidelijk zijn: eerst alle instellingen nalopen. Equalizer uit of standaard; balans naar het midden. alle aansluitingen (kabel en speakers) controleren en zien of er geen dingen stuk zijn aan/uit staan die niet horen. Als het dan nog slecht klinkt zou ik pas kijken naar nieuw spul.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je moeder het ook goed vindt, zou ik ook kijken naar vloerstaanders. Daarmee kan je nog wat beter geluid halen dan met boekenplankluidsprekers.

• The Eagle

The Eagle

Als het spul dof klinkt is meestal of de tweeter gaan hemelen, of de caps in het filter (als dat er al in zit). Either way, simpele Sony speakers zijn afgeschreven als je ze koopt.

Maar om iets te kunnen zeggen over wat vergelijkbaar is of kan zijn moeten we wel weten wat er nu staat :)

• Lantrax91

• The Eagle

The Eagle

Zijn dat de enige speakers die er aan hangen? Zo ja, dan snap ik wel dat het nergens naar klinkt.
Dat zijn van origine satteliespeakers, die hebben bij lange na niet het volledige bereik wat een normale speaker heeft.
Koop een [paar leuke bookshelves of vloerstaanders (al dan niet tweedehands) en je bent al een heel stuk wijzer. Als de Pioneer installatie verder nog ok is en nergens kraakt, is dat je beste optie :)

Edit: en je DSP staat op disco ingesteld, dat zal vast niet de beste optie zijn om klassieke vioolmuziek weer te geven :P
Welke muziek wordt er meestal geluisterd? Klassiek, jazz, pop / rock? Of gewoon radio?

[Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 23-01-2023 11:32]

• Lantrax91
Echt gewoon een beetje vanalles :-). Het zullen dus nieuwe speakers worden. Iedereen dikke merci!

• Lantrax91
Iemand voorstellen welke speakers voor onder de 300 euro?

• The Eagle

The Eagle

Nieuw of tweedehands? En wil je vloerstaanders of bookshelves?

• Ad de Jong
Als dit al qua formaat goed is dan zou ik voor leuke 2e hands bookshelves kijken.
Voor niet al teveel geld staan er genoeg op Marktplaats.
Kijk even daar wat er bij je in de buurt staat, laat hier even zien wat je gevonden hebt en wat je aanstaat dan krijg je vanzelf al genoeg reacties.

Voordeel als je een set goede luidsprekers uitzoekt je die altijd mee kan nemen mochten ze de set nog eens gaan vervangen.
Het is niet snel weggegooid geld.

Mijn profiel op Discogs

• The Eagle

The Eagle

Zeker niet. Wel even opletten dat die Pioneer al wat ouder is en niet bijster veel capaciteit heeft. Dus geen moeilijk aan te sturen speakers kopen, en speakers met een wat hoger rendement is aan te raden (anders klinkt eea zo zacht :P)

• Lantrax91
Wharfedale 9.1 diamond iets? Wat oudere boxen...

• The Eagle

The Eagle

Prima speaker, niks mis mee. Wilde je die nieuw of tweedehands kopen?

• Lantrax91
Maakt niet uit, misschien toch liefst nieuw. Kijken waar ik hem kan krijgen...

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:33
The Eagle schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:32:
Zeker niet. Wel even opletten dat die Pioneer al wat ouder is en niet bijster veel capaciteit heeft. Dus geen moeilijk aan te sturen speakers kopen, en speakers met een wat hoger rendement is aan te raden (anders klinkt eea zo zacht :P)
@Lantrax91 Dan zou ik toch echt even de achterkant van de set gaan bekijken (de handleidingen zijn vast niet meer te vinden). Het zou me niet verbazen als het eigenlijk een 8 ohms 80-100W versterker blijkt te zijn. Online is er niet veel meer van te vinden maar de DC-Z82 die ik noemde was 8 ohms 90W.

• The Eagle

The Eagle

Specs zijn online te vinden in de service manual. Staat ergens halverwege.
55 watt aan 8 ohm bij 1% thd :)

Niet hoogstaand, maar volgens mij voldoende om uit een gemiddelde speaker een geluid te krijgen dat veel beter zal zijn dan nu. Ga je hard draaien dan zal het vast vervormen, maar dat moet je dan ook niet doen :P

Andere versterker bijkopen kan altijd nog, die cd speler is toch los. Alleen moet je dan nog iets voor de tuner verzinnen.

• Lantrax91
Speakers dat jullie me kunnen aanbevelen?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:37
Lantrax91 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:52:
Speakers dat jullie me kunnen aanbevelen?
Sommige speakers zijn weliswaar technisch beter, maar in principe moet je bij een winkel gaan luisteren naar wat je zelf mooi vindt.

• The Eagle

The Eagle

Dat idd. Voor tweedehands kun je bij de grote/ bekende merken kijken. Belangrijkste in deze is de gevoeligheid van de speakers, je gaat hem immers met een oude en relatief lichte versterker aansturen. In principe zou alles boven de 90dB ok moeten zijn. Zelf wat dat betreft goede ervaringen met Klipsch.

Mocht je tweedehands kijken, kijk of je een gereviseerd paartje Philips FB720 kunt vinden. Dat waren destijds B&W killers, komt voor zo'n relatief kleine speaker een erg goed geluid uit :)

• Lantrax91
Hartstikke bedankt The Eagle!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18
Lantrax91 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:52:
Echt zeer ondermaats, juist niet aant kraken. Moeilijk te omschrijven. Mijn panasonic sa-pm 250 heeft een zeer helder geluid. (Goedkoop spul). Misschien mijn boxen eens aansluiten op zijn systeem.
In het midden van de toren zit ook nog een module met "Sound Image Controller" er op. Rechts zit een knop die tussen "clear" en "warm" schijnt te kunnen draaien, maar helemaal naar "warm" staat.

Dat zou ook nog wel eens het doffe, niet-heldere geluid kunnen verklaren. Geen idee hoe het geschakeld is, maar mogelijk wordt het al beter als dat hele ding er tussenuit wordt gehaald. Dergelijke instellingen doen in de regel meer kwaad dan goed.

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-02 09:05
op youtube heb je bijv The Cheap Audio Man die redelijk geprijsde speakers reviewt. Of bijv deze kerel die ze technisch analyseert: YouTube: WOW! Finally a UNICORN! The $118 Sony SS-CS5!

• Quantor
  • Niet online
Maak anders ook even een foto van de achterkant, hoe je bijv de luidsprekers hebt aangesloten. Ik heb een vergelijkbare Pioneer set en die heeft ook een aansluiting voor "back" luidsprekers, maar die aansluiting moet je dus niet gebruiken.

Een paar betere luidsprekers zijn wel aan te raden. Mijn set doet op mijn werk nog dagelijks zijn dienst (alleen versterker gedeelte met radio, de cassette deck is overleden, platenspeler is allang weg) en dat klinkt met een paar JVC luidsprekertjes nog best goed.

Speelt padel!

• Lantrax91
@DW2005 Ja heb deze ook al eens bekeken. @Quantor Ok, ik neem dan eens een foto ervan als ik bij mijn ouders ben. Dankuwel!

• Lantrax91
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee