Oranje/zwart oude schoorsteen zichtbaar door nieuw stucwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanuss
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-03 15:30
Beste mede-tweakers,

Ik zoek een second opinion. Wij hebben onze schoorsteen weg laten halen, en de muur laten aanhelen + stucen door een aannemer. Een aantal dagen na het stucen zien we dat de muur waar de schoorsteen zat afgeeft en door het stucwerk komt.

De aannemer gaf aan dat indien we een syntetische grondverf gebruiken dit probleem niet meer voor zal komen, dus dat die kleur er niet doorheen zal trekken en we gewoon rustig daarover kunnen schilderen. Tot nu toe zeer tevreden over de aannemer, maar wil graag zeker weten of dit klopt zodat ik niet ga schilderen en een paar weken later weer die kleur zie doorkomen?

Alvast bedankt!

Urbanuss

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpZgSJHiZxaoOWT6ZAkrG-_RaU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vdJb6dDG3aXxGr22qsegVwU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:05
Voor het schilderen de muur isoleren/voorstrijken met een product zoals Brander Isofix was het de oplossing in soortgelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:23
Hier hadden we roestplekken in een gestucte muur van schroeven die blijkbaar achter waren gebleven. Even met isoleerspray er overheen (in ons geval van het merk Bolivia) en na het latexen niets meer van gezien :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:34
Roetdoorslag is een bekend probleem en het was dan ook netter geweest als de aannemer voor het stucen met isokontakt oid had voorgestreken.

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/knauf_isokontakt/p/63068

Maar een isolerende voorstrijk voor het verven gaat vast ook helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door decipherer op 21-01-2023 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 20:38
Ook gewone grondverf houd roetdoorslag doorgaans niet tegen.

De juiste stappen zijn op volgorde:
Verwijder zo veel mogelijk roet van de stenen (gebruik goede PBM, roet is kankerverwekkend)
Smeer het meermaals ruim in met een isolerende primer/grondverf, doe dit ruim buiten het vervuilde stuk (cm of 30), net zo vaak dat het niet meer door de primer heenslaat. Laat elke laag goed drogen.
Daarna is het klaar voor de eindafwerking zoals stuccen.

Roet slaat door als het vochtig wordt, vandaar dat het drogen tussen de lagen belangrijk is. De ondergrond maakt dan erg uit, een vochtige enkelsteens buitenmuur is zal makkelijker doorslaan dan een gortdroog binnenmuurtje.

Aangezien nu de stuc er al op zit denk ik dat je dit goed moet laten drogen, dan isolerende primer er op (kan ook met wegenwit, maar dat is vrij dik), goed laten drogen en steeds een laag tot het iet meer doorslaat en dan je eindlaag er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Goed laten drogen en dan anti-vlekken voorstrijk er op spuiten of smeren (bv https://www.hornbach.nl/p...ekken-wit-500-ml/4147204/ ).
Daarna gewoon witten.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanuss
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-03 15:30
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Dit geeft mij iets meer kennis van de mogelijkheden, en dat de aannemer de stenen had kunnen voorbehandelen. Wat ik begreep hebben ze de stenen voor het stucen met "staalverf" voorgestreken voor wat ik denk deze reden.

Dus op basis van jullie reacties is mijn idee om op het schoorsteen gedeelte eerst een laag anti-vlekken voorstrijk er op te spuiten, en de dag erna de gehele kamer in isokontakt isolerende voorstrijk te verven.

[ Voor 29% gewijzigd door Urbanuss op 22-01-2023 17:33 ]

Pagina: 1