Gebruikt Tweakers.net session-recording?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03-2023
Geachte beheerders,

Ik ben iemand die websites zoveel mogelijk zonder javascript bezoekt.
Je snapt dan denk ik welke categorie ik val: no life :P

Mag ik vragen of jullie website doet aan session recording?

Achtergrond: met Session Recording wordt bedoeld dat zaken als toetsaanslagen en muisbeweging worden geanalyseerd met Javascript in integraal wordt doorgestuurd naar een server. Leuk voor 'heat maps' en dergelijke maar niet leuk voor privacy aangezien je hierdoor geïdentificeerd kunt worden, omdat ieder mens een uniek type-patroon heeft en ook muisbewegingen uiteindelijk te herleiden kunnen zijn naar een persoon. Vanuit het oogpunt van privacy is het dan ook zeer wenselijk om ervoor te zorgen dat jouw typestijl en muisbeweging-gedrag niet één keer wordt opgeslagen door een startup in de USA, die uiteindelijk weer wordt opgeslokt door Meta. Afhankelijk van je wereldbeeld betekent dit een mogelijke ramp voor vrijheidminnende mensen die zaken als privacy en controle op de overheid belangrijke thema's vinden. Vandaar mijn vraag. :)

Beste antwoord (via Funga op 23-01-2023 10:59)

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

jelle.

Product Owner
Nee, dit doen we niet :) We maken wel statistieken van hoe vaak er geklikt wordt op bepaalde elementen (zogenaamde event tracking), zodat we weten hoe populair een bepaalde knop of site-onderdeel is. Deze data wordt geaggregeerd en anoniem verwerkt en er zijn dus geen opnames van individuele gebruikers of iets dergelijks.

Meer over het gebruik van analytische tools op Tweakers kun je ook lezen in .plan: Waarom we op Tweakers analytische cookies gebruiken, en welke dat zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Nu online

jelle.

Product Owner
Nee, dit doen we niet :) We maken wel statistieken van hoe vaak er geklikt wordt op bepaalde elementen (zogenaamde event tracking), zodat we weten hoe populair een bepaalde knop of site-onderdeel is. Deze data wordt geaggregeerd en anoniem verwerkt en er zijn dus geen opnames van individuele gebruikers of iets dergelijks.

Meer over het gebruik van analytische tools op Tweakers kun je ook lezen in .plan: Waarom we op Tweakers analytische cookies gebruiken, en welke dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funga
Hoi jelle, bedankt voor je heldere antwoord!

Nog wel een vervolgvraag: ik zie met uMatrix dat er op sommige pagina's van Tweakers.net - niet alle - een vermoedelijke trackingpixel wordt ingeladen van wcfbc.net - zie ook de screenshot hieronder.

Mag ik vragen wat precies de functie hiervan is en of dit ook betekent dat zonder dit te blokkeren met uMatrix er data wordt opgeslagen door wcfbc.net over mijn bezoek? Het is in elk geval een bedrijf wat aan session recording doet, vandaar mijn vraag. Het liefst heb ik natuurlijk helemaal geen gegevens van mij op hun servers of van andere privacy-schenders, of ze nu (formeel en zogenaamd) aan de GDPR voldoen of niet. ;)

Screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/HlIebLP.th.png

In de link die je gaf kan ik dit vinden:
Webtrekk

Webtrekk is de tool die we vóór Snowplow gebruikten voor bezoekersstatistieken en wordt daarom momenteel uitgefaseerd. Webtrekk is privacyvriendelijk, maar wordt door adblockers aangeduid als wcfbc.net.
PS. Supergefeliciteerd trouwens! *O*

[ Voor 17% gewijzigd door Funga op 23-01-2023 10:57 . Reden: directlink plaatje werkt niet :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Nu online

jelle.

Product Owner
Funga schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:49:
Hoi jelle, bedankt voor je heldere antwoord!

Nog wel een vervolgvraag: ik zie met uMatrix dat er op sommige pagina's van Tweakers.net - niet alle - een vermoedelijke trackingpixel wordt ingeladen van wcfbc.net - zie ook de screenshot hieronder.

Mag ik vragen wat precies de functie hiervan is en of dit ook betekent dat zonder dit te blokkeren met uMatrix er data wordt opgeslagen door wcfbc.net over mijn bezoek?
Dat is Webtrekk, een tool die wij gebruiken om (geaggregeerde) bezoekersstatistieken bij te houden. Zij doen dat in opdracht van Tweakers en mogen data dus niet voor eigen doeleinden gebruiken. Dat is tevens vastgelegd in een verwerkersovereenkomst.

Dat gezegd hebbende zijn we bekend met het feit dat Webtrekk door de meeste adblockers geblokkeerd wordt. Het goede nieuws in dat opzicht is dat we as we speak Webtrekk aan het uitfaseren zijn; binnen enkele weken zul je deze partij niet meer op Tweakers zien :)
PS. Supergefeliciteerd trouwens! *O*
Bedankt! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Funga
Dank voor de verheldering!