MacBook Pro 2019 + 2 externe SSD schijven backuppen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 17:16
Mijn zoon is DJ en Music Producer en heeft een MacBook Pro uit 2019 + 2 externe aardeschijven. 1 voor school (Music Production) en 1 voor zijn DJ en Producer carrière, beide samsung SSD schijven van 1 TB. Hij is eindelijk tot het besef gekomen, dat hij zijn spullen moet gaan back-uppen. Hij wil 1 back-up in de kluis bij ons Thuis leggen en de andere bij opa en oma. Ook dat klinkt verstandig.

Nu komt de discussie, hij dacht ik koop 4 SSD schijven en maak gewoon van elke bestaande SSD 2 kopieën. Ik zeg koop maar gewoon normale externe harde schijven, 2 stuks van ongeveer 4TB, dan kunnen de kopieën van zijn 2 SSD's naar 1 externe harde schijf (in 2 verschillende mappen) en van die externe harde schijf maken we dan weer een 1 op 1 kopie.

De vraag is dus wie van ons 2-en heeft de juiste werkwijze? of is er een werkwijze waar wij nog niet aan gedacht hebben? Dus wat is een goede logische workflow? en kunnen we gewoon in Finder kopiëren of is het beter speciale software te gebruiken?
en welke type en merk harde schijven zouden we het beste kunnen aanschaffen?

We zijn allebei heel benieuwd naar jullie opmerkingen en tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@j.f.otten Dit zijn geen goede backup strategieën aangezien de data dan maar tot datum “x” is opgeslagen.

Ik zou gewoon met een (Synology) NAS gaan werken met 2 schijven. Op de Mac installeer je dan iets van Synology Drive en zo hou je alle data verder in sync.

Op de NAS gebruik je dan iets als Hyperbackup (eventueel i.c.m. Synology C2) zodat er ook elke dag een Backup wordt gemaakt naar een cloud dienst.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-06 20:00

M2M

medicijnman

Greatsword schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:31:
@j.f.otten Dit zijn geen goede backup strategieën aangezien de data dan maar tot datum “x” is opgeslagen.

Ik zou gewoon met een (Synology) NAS gaan werken met 2 schijven. Op de Mac installeer je dan iets van Synology Drive en zo hou je alle data verder in sync.

Op de NAS gebruik je dan iets als Hyperbackup (eventueel i.c.m. Synology C2) zodat er ook elke dag een Backup wordt gemaakt naar een cloud dienst.
Het grote voordeel hiervan is, dat 1 cryptolocker niet meteen aan de haal gaat met alle data. Je accepteert met de voorgestelde werkwijze dus een maximale loss tot het moment van backuppen.

Maargoed, als je een synology correct instelt dat het ding kopieen maakt van overwrite acties, dan is de meeste schade van een cryptolocker nog ongedaan te maken. In ieder geval ben je al op de goede weg dat backups noodzakelijk zijn.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten

Maar dan zou hij dus niet meer met een externe ssd moeten gaan werken maar in de cloud moeten gaan werken. Ik weet niet of zijn muziek software zijn bestanden kan inlezen zeg maar. Dat werkt wel van een externe ssd. dat is snel genoeg. Of begrijp ik het nu verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
M2M schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:34:
[...]

In ieder geval ben je al op de goede weg dat backups noodzakelijk zijn.
Ik had het al eerder aangegeven, maar luisteren naar Pa is niet Cool. Blijkbaar is er iets op school over geroepen. Want hij kwam met het idee omdat ook HD's bij Opa en Oma te leggen, zodat niet alles in 1 huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 11:56
Ik werk hier met de volgende strategie:

MBP met aangekoppelde externe schijven laat ik via Time Machine backuppen naar mijn Synology NAS.
Daarbij laat ik ook de externe schijf bachuppen: dat kun je regelen in de TM voorkeuren (standaard worden externe schijven niet meegenomen). De NAS maakt elke nacht een backup naar een NAS die buiten de deur staat. Hiervoor gebruik ik de standaard Synology tools.

Daarnaast het ik ook 2 externe schijven. Ook daar maak ik een backup naartoe via TM. 1 van die schijven hangt standaard aan mijn laptop. De andere ligt elders (buiten het huis). Deze schijven wissel ik elke 2 weken om.

Wat je hier wellicht uit kan gebruiken: je kan meerdere TM schijfkopieen naast elkaar laten lopen met elk een eigen selectie van wat wel en wat niet meegenomen moet worden in de backup. Zo zou je er dus ook 1 in kunnen richten die alleen de externe schijf backupt. De doelschijf kan dan prima een grote harde schijf zijn. wellicht wel goed om daar dan partities op te maken zodat er 1 schijfkopie per partitie wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
Top dank je wel, hier ga ik eens naar kijken. Dit klinkt allemaal best makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@j.f.otten
Ik zou lekker de boel met Time Machine gaan doen. Dat werkt prima, kost je eenmalig wat instellen en daarna heb je er geen omkijken meer naar omdat het ieder uur even een rondje draait. Dit kan zowel draadloos als bedraad.

Daarna de NAS laten synchroniseren met een tweede/derde NAS is een prima idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
sypie schreef op zondag 29 januari 2023 @ 06:34:
[...]

Ik zou lekker de boel met Time Machine gaan doen. Dat werkt prima, kost je eenmalig wat instellen en daarna heb je er geen omkijken meer naar omdat het ieder uur even een rondje draait. Dit kan zowel draadloos als bedraad.

Daarna de NAS laten synchroniseren met een tweede/derde NAS is een prima idee.
Ja maar die tweede NAS kan dus ook een clouddienst zijn, zoals andere voorstelde. Ik kan niet zo makkelijk een 2de NAS ergens neer zetten. Mijn ouders wonen namelijk half in Nederland en half in Spanje. En als ze dan niet in Nederland zijn, gaat de stroom en internet uit.
Pagina: 1