Toon posts:

Tapwateraanvoer op warmwateraanvoer CV, waarom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik was onlangs de aansluitingen van onze CV aan het bekijken, en toen viel mij op dat er een tapwateraanvoer op de warmwateraansluiting van de CV aangesloten is met een t-koppeling. Standaard is deze aanvoer afgesloten met een blauwe stopkogelkraan. Ook zit er een kraan op de koudwateraansluiting van de CV, onder de inlaatcombinatie. Zie foto hieronder. De tapwateraanvoer zit linksonder.

Nou komt het rare: bij oplevering van ons huis is ons verteld dat bovengenoemde tapwateraanvoer tijdens het bijvullen van de CV ketel (met behulp van de kraan op de koudwateraansluiting) opengezet moet worden. Ik vind dit maar een vreemd verhaal: de koudwateraansluiting is zelf toch ook rechtstreeks op het tapwater aangesloten elders? Kortom: ik snap de functie van de extra tapwateraanvoer op de warmwateraansluiting totaal niet. Iemand een verklaring?

Beste antwoord (via Mitt3nz op 21-01-2023 18:34)

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:45
Mitt3nz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Hoe kan ik dat uitzoeken? 🤔
Zijn er geen tekeningen van je huis waar ze allemaal warm water tappunten gemaakt hebben?

Keuken, badkamer, eventueel toekomstige ruimte voor 2e badkamer.

Is die in de keuken wel in gebruik? Of heb je alleen koud water en een Quooker bijvoorbeeld.

Alle reacties

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:11
Dat hebben ze zo gemaakt om makkelijk de cv installatie bij te kunnen vullen.
Nu ik nog eens goed kijk zit het niet op de cv leiding maar op de warm water leiding.
Geen idee wat de bedoeling hier van is.
Je kunt zeker niet zien waar de linkse leiding vandaan komt?

[Voor 60% gewijzigd door ron321 op 21-01-2023 17:57]

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• S-te-fan
Is dat niet gewoon een aftakking van je warm water leiding maar de badkamer of keuken ofzo?
Zodat je die groep bij renovatie of lekkage makkelijk kan afsluiten?

• Mitt3nz
  • Nu online
ron321 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:50:
Nu ik nog eens goed kijk zit het niet op de cv leiding maar op de warm water leiding.
Nee, aan de blauwe hendel meende ik te kunnen afleiden dat het tapwater is. Helemaal zeker weten doe ik het niet. De leiding gaat/komt direct in/uit de vloer zoals je ziet.

• Mitt3nz
  • Nu online
S-te-fan schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:56:
Is dat niet gewoon een aftakking van je warm water leiding maar de badkamer of keuken ofzo?
Zodat je die groep bij renovatie of lekkage makkelijk kan afsluiten?
Standaard staat deze aansluiting dus dicht. Alleen bij bijvullen van de CV zou die dus opengezet moeten worden. Geen idee waarom. Het water voor het bijvullen wordt uit de koudwateraanvoer van de CV gehaald, dit heeft er dus waarschijnlijk iets mee te maken. Misschien om onderdruk te voorkomen in het interne leidingssysteem voor warm water in de ketel ofzo? 🤔

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ron321 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:50:
Zou wel heel hard tegen alle regels in gaan als dat eerste (inmiddels doorgestreepte) deel de rede zou zijn. Een CV installatie mag je nooit en te nimmer rechtstreeks aan een tapwatervoorziening koppelen middels een permanente koppeling, ook niet middels een afsluiter / kraan.

Een legionella besmetting van je tapleidingwater moet je niet willen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Het lijkt ook een kraan met keerklep te zijn. Als je deze kraan draait is er niet ineens ergens in huis geen warm water meer?

EDIT: Ik ben toch wel benieuwd waar het andere eind van deze buis naar toe gaat?

[Voor 25% gewijzigd door Jan_ op 21-01-2023 18:08]

www.elecdev.nl

• S-te-fan
Mitt3nz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:05:
[...]

Standaard staat deze aansluiting dus dicht. Alleen bij bijvullen van de CV zou die dus opengezet moeten worden. Geen idee waarom. Het water voor het bijvullen wordt uit de koudwateraanvoer van de CV gehaald, dit heeft er dus waarschijnlijk iets mee te maken. Misschien om onderdruk te voorkomen in het interne leidingssysteem voor warm water in de ketel ofzo? 🤔
Je ketel heeft 2 circuits, tapwater en cv water.
Cv water is gesloten, en heeft geen verbinding met je tapwater.

De koud water leiding die de ketel ingaat (met die zwarte kraan erop) is dus de aanvoer voor je warme tapwater. En hierop zit dan een kraan om de cv installatie bij te vullen.

Op je warm water uittrede zit dus een t stuk met daarachter een kogelkraan. Die sluit een stuk leiding af. Dat zal vermoedelijk ergens heenlopen waar je warm water hebt of waar warm water is voorbereid.

In geen enkele logische verklaring zou ik iets kunnen bedenken waarom je deze open moet zetten als je de cv installatie moet bijvullen.

Ik zou maar eens uitzoeken waar die leiding op dat t stuk heenloopt. Want dat is als de kraan dicht zit en nooit water stroomt een mooie legionellabron.

[Voor 6% gewijzigd door S-te-fan op 21-01-2023 18:12]

• Mitt3nz
  • Nu online
Het zal inderdaad als afvoer van warm water fungeren in plaats van aanvoer van extra koud water dat vervolgens vermengd wordt inderdaad. Maar werkelijk waar ook geen idee waarom. Het zijn 2 volkomen gescheiden circuits zoals je aangeeft, totdat je de CV ketel dus gaat bijvullen.

Is het overigens standaard om de CV bij te vullen vanuit een kraan die rechtstreeks op de koudwateraanvoer voor de CV is aangesloten? Of is dit gewoon zo gedaan zodat er geen extra leiding getrokken hoefde te worden voor een koudwateraansluiting.

• Mitt3nz
  • Nu online
Jan_ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:06:
EDIT: Ik ben toch wel benieuwd waar het andere eind van deze buis naar toe gaat?
Ik ook, maar heb geen idee hoe ik daarachter kan komen. Tips? 😋

• Mitt3nz
  • Nu online
S-te-fan schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:11:
[...]

Ik zou maar eens uitzoeken waar die leiding op dat t stuk heenloopt. Want dat is als de kraan dicht zit en nooit water stroomt een mooie legionellabron.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Mitt3nz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:17:
Maar werkelijk waar ook geen idee waarom. Het zijn 2 volkomen gescheiden circuits zoals je aangeeft, totdat je de CV ketel dus gaat bijvullen.
Waar zit het expansievat, toch niet ergens achter die kogelkraan in een andere ruimte?
Is het overigens standaard om de CV bij te vullen vanuit een kraan die rechtstreeks op de koudwateraanvoer voor de CV is aangesloten? Of is dit gewoon zo gedaan zodat er geen extra leiding getrokken hoefde te worden voor een koudwateraansluiting.
Ja, mooi en gemakkelijker dan hannessen met een lang stuk tuinslang en zo.

Specs

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:43
Mitt3nz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:17:

Ik heb zo'n 3,5 jaar geleden een nieuwe ketel geplaatst gekregen en toen hebben ze ook zo'n (vul)kraan erbij gezet, dat had ik eerst niet, bij vullen tot dan ging vanuit de wasmachine kraan binnen bereik.
Dus zal wel standaard zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• S-te-fan
Mitt3nz schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Zijn er geen tekeningen van je huis waar ze allemaal warm water tappunten gemaakt hebben?

Keuken, badkamer, eventueel toekomstige ruimte voor 2e badkamer.

Is die in de keuken wel in gebruik? Of heb je alleen koud water en een Quooker bijvoorbeeld.

• Mitt3nz
  • Nu online
DeBolle schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:20:
[...]

Waar zit het expansievat, toch niet ergens achter die kogelkraan in een andere ruimte?
Nee, die is netjes aangesloten op de CV retourleiding, rechts buiten beeld.

• Mitt3nz
  • Nu online
Mysterie opgelost! We hebben een warmwateraansluiting voor een hotfill wasmachine (nooit gebruikt), en die doet niets totdat de blauwe hendel is omgezet. Het heeft dus niets met het bijvullen van de CV ketel te maken. Geen idee waarom dit bij de oplevering wel gezegd is.

[Voor 27% gewijzigd door Mitt3nz op 21-01-2023 18:36]

• S-te-fan
Snel opgelost :)

Alleen even aan denken dat als je die blauwe kraan open een keer open hebt gehad je de warm water kraan ergens even een poos laat stromen.

En die openzetten is dus niet nodig als je de cv wilt bijvullen. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee